23948sdkhjf

Stadskärnorna lever väl

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Branschorganisationen Fastighetsägarnas rapport Cityklimatet som presenterades på tisdagen visar att omsättningen fortsatte att öka i Sveriges stadskärnor under 2016. Dessutom blev antalet verksamheter och butiker allt fler. Men det finns en stor skillnad i tillväxt mellan städerna.

Analysföretaget WSP har gjort rapporten på uppdrag av Fastighetsägarna och den omfattar perioden 2015-2016.

Det är främst en ökad omsättning inom dagligvaruhandeln, till exempel livsmedel, apotek, systembolag, samt en stark utveckling av kafé- och restaurangnäringen som ligger bakom de positiva siffrorna.

Det i sin tur är resultatet av den strukturomvandling som skett i stadskärnorna de senaste åren. En omvandling som inneburit att antalet dagligvarubutiker, kaféer och restauranger och annan serviceverksamhet som hud- och skönhetsalonger blivit allt fler i förhållande till sällansköpsvarubutiker. Men även sällanköpsvaruhandeln, av exempelvis kläder, inredning, cykel och sport, utvecklades starkt under perioden jämfört med tidigare år.

Den upplevelsebaserade konsumtionen har ökat och stadskärnan har blivit vårt nya vardagsrum. Med ökad konkurrens från externhandel och e-handel har strukturen och butiksmixen förändrats. Men det innebär inte att antalet verksamheter blivit färre eller att stadskärnorna utarmats. Tvärtom har både omsättningen och antal verksamheter ökat vilket pekar på en förtätning i befintliga stadskärnor, säger Rudolf Antoni, näringspolitisk chef hos Fastighetsägarna i ett pressmeddelande.

Ökningen har kunnat ske genom att fastighetsägare och näringsidkare utvecklat befintliga lokaler, genom om- och nybyggnationer och förtätning. Även det som tidigare ansetts som B- och C-lägen har blivit attraktiva för verksamheter som är mindre lägesberoende. 
De stadskärnor som har störst närmarknad, det vill säga många arbetande och boende inom en radie av en kilometer, har haft den starkaste tillväxten de senaste fem åren.

Slutsatsen borde därför vara att förtätning och nybyggnation av både bostäder och arbetsplatser i centrumnära lägen är prioriterad om man ska ha ett levande centrum, förklarar Rudolf Antoni.

Men undersökningen visar också att det finns en stor spridning i tillväxt mellan de olika stadskärnorna. Den varierar mellan plus 9,4 procent och minus 2,4 procent. 43 av de 52 stadskärnorna i undersökningen hade en positiv tillväxt.

En attraktiv stadskärna är en viktig förutsättning för tillväxt i en kommun. Ett levande centrum skapar arbetstillfällen, lockar till sig investerare, besökare, nya invånare och entreprenörer. Stadskärnan är också en viktig del av den lokala identiteten. Därför måste kommunen tillsammans med fastighetsägare, och andra näringsidkare gemensamt ta ansvar för utvecklingen, säger Rudolf Antoni.

Cityklimatet i siffror

Under 2015/2016 var tillväxten i stadskärnorna 3,6 procent, motsvarande tillväxt i riket, 5,7 procent.

De 10 stadskärnor med starkast omsättningsutveckling 2015/2016

Falkenberg: 9,4 procent
Skara: 9,2 procent
Ängelholm: 7,6 procent
Trelleborg: 7,1 procent
Trollhättan:7,1 procent
Kristianstad: 6,8 procent
Göteborg: 6,6 procent
Mjölby: 6,5 procent
Varberg: 6,0 procent
Uppsala: 6,0 procent

De tio stadskärnor med svagast omsättningsutveckling perioden 2015/2016

Uddevalla: -2,4 procent
Gislaved: -2,3 procent
Kristinehamn: -1,7 procent
Eskilstuna: -1,4 procent
Borlänge: -1,4 procent
Eslöv: -0,9 procent
Vetlanda: -0,8 procent
Sundsvall: 0 procent
Vänersborg: 0,8 procent
Alingsås: 1,1 procent



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Kommentarer

Klas E.
Tickande bomb är nog mer passande över tid.
Ökade näthandel, lika utbud i sällan köps handeln.
Nya mötesplatser med mer lifestyles relaterade koncept till bättre villkor med rörlighet kommer pressa fram nya hyresnivåer och andra värden för centrala dyra lokaler.
Stadskärnor, stadsutveckling och fastighetsägare kommer stå för en stor utmaning att hitta den rätta mixen där den lokala globala besökare/kunden/ gästens krav på förändring och upplevelse ska tillgodoses. Omvärldsanalyser där man utgår från användaren kommer vara skillnaden om en Stadskärna har en framtid med bra näringsliv, kulturliv,service, boende arbetsplats, etc.
Hållbara stadsdelar och mötesplatser där målgrupper och varumärket gör skillnaden.

Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Amazon ett steg närmare – har etablerat filial i Sverige

Apotea inför avgaskrav för fraktbolagen

Se upp – nu kommer bluffblanketten igen

Kedjorna som driver omsättningen

Heltäckande och unik kartläggning av Sveriges butiksbestånd.

Underklädeskedja öppnar outlet

Nu inleder Datainspektionen GDPR-granskning

Fokus på samtycke som rättslig grund.

Nyhetsbrev

Efter kaoset: Postnord släpper stort åtgärdspaket

Så ska logistikjätten klara Black friday-anstormningen.

Arkiv

Flera handlare hotas av konkurs

Handeln, servicebutikerna och nu krögarna. Företagarna i Göteborgs innerstad vittnar om att kommunen dödsdömer näringslivet.

Stadium omorganiserar och varslar

Matleveranstjänst till Göteborg

Så ser en hållbar ledare ut

Två nya butiker till MoS

Här är verksamheterna som tar plats i modestråket The Designer Gallery.

Då öppnar Beijer Byggmaterial sin nya anläggning

Sportamore lanserar ny affärsmodell - Adidas först ut

På nytt jobb
Hon ska hjälpa handeln mot bedrägerier

Svensk Handel rekryterar expert från Polisen.

1

Byter ut glödlampor – tjänar 1,8 miljarder

Het sommar – sval försäljning för Byggmax

Rizzo avvecklas som butikskedja

Här kommer nästa Dollarstore

DEBATT
Kompetensförsörjning är en ödesfråga

Handeln digitaliseras snabbt. Trots det är branschen sämst på att kompetensutveckla befintliga medarbetare, skriver Unionens Henrik Ehrenberg i en debattartikel.

Klartecken för Ica och Min Doktor

Icas köp av Min Doktor har kritiserats av Läkarförbundet. Nu har affären fått grönt ljus.

Anställda anklagas för korruption och människohandel

Filippa K i Amazons första fysiska modebutik i Europa

Hit kommer Plantagen

Ny e-handlare ska slåss om matkunderna

Sverige är bäst på kontantlöshet

Shopgun tar sikte på reklambladen

På nytt jobb
Ny CFO på Pricer

Handlarna pessimistiska inför framtiden

Nokas framgångsrika höst fortsätter

Mathems vd sågar granskningen

10-i-topp-lista: Städerna med framtiden för sig

Ikea ökar - främst i Sverige

”Skitmarginaler”

”Nu kanske man får andas”

Ny Stora Coop till Stockholm

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.194