23948sdkhjf

Brist på insikt om GDPR

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

– Färre än hälften av de svenska beslutsfattarna tror att de påverkas av den nya dataskyddsförordningen, GDPR och bara en tredjedel tror att all deras data sparas säkert. Det visar en ny studie från säkerhetsföretaget NTT Security.

En ny global undersökning från NTT Security visar att var sjätte svensk beslutsfattare inte vet vilka regler och förordningar som deras företag kommer att påverkas av framöver. Enbart 42 procent av de tillfrågade tror att de påverkas av EU:s nya dataskyddsförordning (GDPR).

GDPR eller General Data Protection Regulation är den dataskyddsförordning som kommer att gälla för alla företag och organisationer inom EU som behandlar personuppgifter. Förordningen gäller från den 25 maj 2018 och gäller även för alla organisationer utanför unionen som har data på EU-medborgare, oavsett var organisationen har sitt säte.

Undersökningen, Risk:Value research, genomfördes av Vanson Bourne mellan mars och maj i år, på uppdrag av NTT Security, bland totalt 1 350 beslutsfattare (ej inom IT) globalt, varav 100 från Sverige. De svenska beslutsfattarna återfinns hos organisationer med 250 anställda eller fler.

- Resultatet är mycket förvånande då nästan alla företag mer eller mindre kommer att påverkas av det nya direktivet. Undersökningen innebär i princip att hela 58 procent av de tillfrågade som sitter i beslutande ställning, inte vet om de behöver eller kommer att följa direktivet som träder i kraft redan i maj nästa år. Det är lite mindre än ett år tills de strängare bestämmelserna kring datasäkerhet träder i kraft, säger Henrik Davidsson, försäljningsdirektör på NTT Security i Norden, och fortsätter.

- Även om de i undersökningen inte befinner sig i en IT-funktion borde de ändå vara medvetna om hur de nya reglerna påverkar företagets säkerhet, särskilt då konsekvenserna av att bryta mot dessa regler är mycket allvarliga.


EU-direktivet kring GDPR gäller alla företag och organisationer i världen som samlar in data om medborgare i Europa. Men enligt undersökningen verkar många beslutsfattare i USA och Australien inte heller vara medvetna om att de kommer att påverkas. Bara 25 procent av de svarande i USA anser att detta gäller dem (26 procent vet inte) och 26 procent i Australien (19 procent vet inte). Om reglerna inte följs kan det leda till straff på upp till 20 miljoner euro.

Undersökningen visar också att bara en tredjedel av de svenska beslutsfattarna tror att all deras data i organisationen lagras på ett säkert sätt (32 procent). Det kan jämföras med 47 procent globalt. Endast Singapore visar sämre siffror (29 procent).

 

Fem råd för att komma igång med GDPR
1. Vänta inte
 – Kom igång med förberedelserna för att följa det nya direktivet på en gång. GDPR är en betydande översyn av den nuvarande dataskyddsförordningen och gäller redan i maj nästa år.  

2. Få en överblick av din data – Det största jobbet relaterat till GDPR är att få en helhetsbild av din data, dataflöden och operativa processer. Det gäller särskilt komplexa organisationer där system har vuxit fram stegvis. 

3. Skaffa kunskap – De som är ansvariga för företagets regelefterlevnad bör gå de utbildningar som krävs. De behöver också se till att flera i organisationen får förståelse för hur reglerna ska följas.

4. Se över dina system – Enligt GDPR kan personer kräva att information om sig själv som ska raderas eller överföras. Organisationen eller företaget måste då hinna radera eller överföra informationen inom en viss tid. Därför gäller det att organisationen använder lämpliga format och att gamla system har uppdaterats. Det här gäller all form av information som röst, text, bilder med mera. 

5. Skapa en incidentprocess – Om ett säkerhetsbrott sker, måste du inom 72 timmar meddela detta till Datainspektionen samt de som kan ha påverkats. Brott sker inte nödvändigtvis under kontorstid och du har ingen tid att förlora när något händer. Rutiner är därför mycket viktiga att ha på plats.

 



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Ica-kunder får rabatt hos Lidl

Lidl tar till ett kaxigt grepp för att sno stammisar från konkurrenterna. Icas, Axfoods och Coops kunder får en särskild rabatt.

Lågprissatsning i konkurs

Club Xprs med fyra varuhus och onlineförsäljning har försatts i konkurs.

Shopgun tar sikte på reklambladen

På nytt jobb
Ny CFO på Pricer

Handlarna pessimistiska inför framtiden

Katastrofår för Kappahl

Färre butiksbesök och hård konkurrens sänkte klädkedjan.

Nyhetsbrev

2

Ikeas nya vegankorvar säljer som smör

Arkiv

Mathems vd sågar granskningen

Nokas framgångsrika höst fortsätter

Stor klädkedja DNA-sprejar kosmetika

Ska spåra stulna varor med unik kod.

Stormen mot Mathem växer

Sex av tio kassar hos Mathem är för varma enligt Aftonbladets mätningar, men kedjans egna mätningar visar annat.

DEBATT
Debatt: "Så säkrar vi svensk handel och export"

Thomas Idermark, vd för SIS, vill i en debattartikel se ett större deltagande i standardiseringsarbetet.

Ica vill samla hela privatekonomin i en app

Explosionen: Öppnar 104 butiker

7-9 butiker i veckan öppnas när kedjan nu sätter igång en enorm butiksexpansion för att konkurrera med restauranger och dagligvaruhandel. ”De har nog inte insett hur farliga vi blir”.

10-i-topp-lista: Städerna med framtiden för sig

Inets vd: "Pingvinstången är superviktig"

Om filosofin bakom e-handelsframgångarna.

1

Lågprisraketen öppnar 34 nya butiker

Nu släpper Dollarstore nästa bomb. Öppnar fyra nya butiker samma dag och totalt 30 stycken nästa år. Snacks och dryck går starkt.

Tryckte sedlar i hemkopiatorn

Gick på shoppingtur i Mall of Scandinavia.

Ikea ökar - främst i Sverige

På nytt jobb
Urban Deli snor ny vd från Ica

Axfoods-bolaget Urban Deli rekryterar Icas affärsområdeschef för färskvaror. ”Tar med mig mycket kunskap.”

Här öppnar XL-Bygg öppnar ny anläggning

På nytt jobb
Från Lindex till MQ

Han är modekoncernens nya CFO.

Nilson group och Vagabond skiljer sig

"Uppdelningen har gjorts i samförstånd och med de bästa intentioner för respektive bolag".

”Nu kanske man får andas”

Ny Stora Coop till Stockholm

”Skitmarginaler”

Coop släpper ny e-handelsbomb

På nytt jobb
Amelia Adamo ny ledamot i Apotea

Kommunikationschef lämnar Coop

H&M köper in sig i Klarna

På nytt jobb
Klädvårdsföretag med ny vd

Mall of Scandinavia mot trenden

1

Coops utspel blev en viral succé

Plötsligt vd-byte i Lyko

Delningsekonomi kan ge fler experter

Gallerian vill bli bäst - för hundar

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.169