Brist på insikt om GDPR

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

– Färre än hälften av de svenska beslutsfattarna tror att de påverkas av den nya dataskyddsförordningen, GDPR och bara en tredjedel tror att all deras data sparas säkert. Det visar en ny studie från säkerhetsföretaget NTT Security.

En ny global undersökning från NTT Security visar att var sjätte svensk beslutsfattare inte vet vilka regler och förordningar som deras företag kommer att påverkas av framöver. Enbart 42 procent av de tillfrågade tror att de påverkas av EU:s nya dataskyddsförordning (GDPR).

GDPR eller General Data Protection Regulation är den dataskyddsförordning som kommer att gälla för alla företag och organisationer inom EU som behandlar personuppgifter. Förordningen gäller från den 25 maj 2018 och gäller även för alla organisationer utanför unionen som har data på EU-medborgare, oavsett var organisationen har sitt säte.

Undersökningen, Risk:Value research, genomfördes av Vanson Bourne mellan mars och maj i år, på uppdrag av NTT Security, bland totalt 1 350 beslutsfattare (ej inom IT) globalt, varav 100 från Sverige. De svenska beslutsfattarna återfinns hos organisationer med 250 anställda eller fler.

- Resultatet är mycket förvånande då nästan alla företag mer eller mindre kommer att påverkas av det nya direktivet. Undersökningen innebär i princip att hela 58 procent av de tillfrågade som sitter i beslutande ställning, inte vet om de behöver eller kommer att följa direktivet som träder i kraft redan i maj nästa år. Det är lite mindre än ett år tills de strängare bestämmelserna kring datasäkerhet träder i kraft, säger Henrik Davidsson, försäljningsdirektör på NTT Security i Norden, och fortsätter.

- Även om de i undersökningen inte befinner sig i en IT-funktion borde de ändå vara medvetna om hur de nya reglerna påverkar företagets säkerhet, särskilt då konsekvenserna av att bryta mot dessa regler är mycket allvarliga.


EU-direktivet kring GDPR gäller alla företag och organisationer i världen som samlar in data om medborgare i Europa. Men enligt undersökningen verkar många beslutsfattare i USA och Australien inte heller vara medvetna om att de kommer att påverkas. Bara 25 procent av de svarande i USA anser att detta gäller dem (26 procent vet inte) och 26 procent i Australien (19 procent vet inte). Om reglerna inte följs kan det leda till straff på upp till 20 miljoner euro.

Undersökningen visar också att bara en tredjedel av de svenska beslutsfattarna tror att all deras data i organisationen lagras på ett säkert sätt (32 procent). Det kan jämföras med 47 procent globalt. Endast Singapore visar sämre siffror (29 procent).

 

Fem råd för att komma igång med GDPR
1. Vänta inte
 – Kom igång med förberedelserna för att följa det nya direktivet på en gång. GDPR är en betydande översyn av den nuvarande dataskyddsförordningen och gäller redan i maj nästa år.  

2. Få en överblick av din data – Det största jobbet relaterat till GDPR är att få en helhetsbild av din data, dataflöden och operativa processer. Det gäller särskilt komplexa organisationer där system har vuxit fram stegvis. 

3. Skaffa kunskap – De som är ansvariga för företagets regelefterlevnad bör gå de utbildningar som krävs. De behöver också se till att flera i organisationen får förståelse för hur reglerna ska följas.

4. Se över dina system – Enligt GDPR kan personer kräva att information om sig själv som ska raderas eller överföras. Organisationen eller företaget måste då hinna radera eller överföra informationen inom en viss tid. Därför gäller det att organisationen använder lämpliga format och att gamla system har uppdaterats. Det här gäller all form av information som röst, text, bilder med mera. 

5. Skapa en incidentprocess – Om ett säkerhetsbrott sker, måste du inom 72 timmar meddela detta till Datainspektionen samt de som kan ha påverkats. Brott sker inte nödvändigtvis under kontorstid och du har ingen tid att förlora när något händer. Rutiner är därför mycket viktiga att ha på plats.

 



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Rapport från en framtidskonferens

– Folk vill inte köa längre, alla är på språng hela tiden och vill kunna shoppa och göra sina betalningar i farten, säger Rica Squires, talesperson för innovation och strategipartners hos Visa.

Digitala kunden mest värd

Den fysiska dagligvaruhandeln tappar mark när näthandeln av dagligvaror ökar. Användarna blir inte fler men befintliga nätkunder gör alltmer av sina inköp online.

Raka vägen från Växjö

Anrik småländsk lampbutik öppnar i Stockholm.

Hygienartikelsvinn går till välgörenhet

Media Markt satsar stort

"Vi är definitivt här för att stanna", säger företagets vd för Sverige.

Här är alla vinnarna på Dagligvarugalan

Sammanlagt 20 priser delades ut på branschens stora festkväll Dagligvarugalan 2017.

Arkiv

Elektronikkedjan höjer tempot i Norge

De öppnar i Bromma Blocks

Party Land flyttar in, Design for Home poppar upp och Gatt blir Thernlunds.

Starkt utfall i bygghandeln

Försäljningen ökade i byggmaterialhandeln i augusti. Branschen tror att den goda utvecklingen står sig in i hösten.

Här öppnar Elgiganten

Sealife lämnar Kungsgatan

Skoföretag poppar upp i Milano

Vagabond öppnar tillfällig butik i modestaden.

Smarta saker på NK i höst

Newbie till Storbritannien

Kappahl tar baby- och barnbutikskonceptet till nya marknader.

Disney kommer till Täby

Assa Abloy köper amerikanskt bolag

Stockholmarna säger nej till Stureplanerna

Toys R Us i rekonstruktion

Leksaksjätten har skulder på miljoner.

Digitala betalningsmedel blir allt mer populära

Vi har vant oss vid att ha det mesta tillgängligt i mobilen, även vår plånbok. Svenskarna är bäst i Europa på att använda sådana tjänster. Framväxten av nya betalningsmedel går med en hissnande fart och Visa är med och driver utvecklingen och ser fem faktorer som underlättar genombrottet.

Europris har valt nytt centrallager

Östenssons skaffar apotek och post

Första butiken kan följas av flera.

Happy Plugs med ny vd

Odd Mollys och Gudrun Sjödéns tidigare vd till teknikföretaget.

Nu kommer årets rosa produkter

Åhléns City bjuder in Systembolaget

I veckan öppnar Systembolaget en ny butik i centrala Stockholm.

O´Learys till Kungälv

Restaurangkedjan öppnar i Kongahälla shopping.

På nytt jobb
Hon ska utveckla Mood

Postnord tappar i koncernledningen

Scorett tar över Wallenbergs

Arla kan köpa australiensisk mejerijätte

Godisbutiken sprider sina rötter

Hundglass till New York

Arken Zoo köper Djurkompaniet

Så sålde H&M

Nytt om Apples bygge

Vaimo i shoppingtagen

Coaching-app ska lyfta detaljhandeln

Arla inleder samarbete med prisjämförelsesajt

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.14