Brist på insikt om GDPR

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

– Färre än hälften av de svenska beslutsfattarna tror att de påverkas av den nya dataskyddsförordningen, GDPR och bara en tredjedel tror att all deras data sparas säkert. Det visar en ny studie från säkerhetsföretaget NTT Security.

En ny global undersökning från NTT Security visar att var sjätte svensk beslutsfattare inte vet vilka regler och förordningar som deras företag kommer att påverkas av framöver. Enbart 42 procent av de tillfrågade tror att de påverkas av EU:s nya dataskyddsförordning (GDPR).

GDPR eller General Data Protection Regulation är den dataskyddsförordning som kommer att gälla för alla företag och organisationer inom EU som behandlar personuppgifter. Förordningen gäller från den 25 maj 2018 och gäller även för alla organisationer utanför unionen som har data på EU-medborgare, oavsett var organisationen har sitt säte.

Undersökningen, Risk:Value research, genomfördes av Vanson Bourne mellan mars och maj i år, på uppdrag av NTT Security, bland totalt 1 350 beslutsfattare (ej inom IT) globalt, varav 100 från Sverige. De svenska beslutsfattarna återfinns hos organisationer med 250 anställda eller fler.

- Resultatet är mycket förvånande då nästan alla företag mer eller mindre kommer att påverkas av det nya direktivet. Undersökningen innebär i princip att hela 58 procent av de tillfrågade som sitter i beslutande ställning, inte vet om de behöver eller kommer att följa direktivet som träder i kraft redan i maj nästa år. Det är lite mindre än ett år tills de strängare bestämmelserna kring datasäkerhet träder i kraft, säger Henrik Davidsson, försäljningsdirektör på NTT Security i Norden, och fortsätter.

- Även om de i undersökningen inte befinner sig i en IT-funktion borde de ändå vara medvetna om hur de nya reglerna påverkar företagets säkerhet, särskilt då konsekvenserna av att bryta mot dessa regler är mycket allvarliga.


EU-direktivet kring GDPR gäller alla företag och organisationer i världen som samlar in data om medborgare i Europa. Men enligt undersökningen verkar många beslutsfattare i USA och Australien inte heller vara medvetna om att de kommer att påverkas. Bara 25 procent av de svarande i USA anser att detta gäller dem (26 procent vet inte) och 26 procent i Australien (19 procent vet inte). Om reglerna inte följs kan det leda till straff på upp till 20 miljoner euro.

Undersökningen visar också att bara en tredjedel av de svenska beslutsfattarna tror att all deras data i organisationen lagras på ett säkert sätt (32 procent). Det kan jämföras med 47 procent globalt. Endast Singapore visar sämre siffror (29 procent).

 

Fem råd för att komma igång med GDPR
1. Vänta inte
 – Kom igång med förberedelserna för att följa det nya direktivet på en gång. GDPR är en betydande översyn av den nuvarande dataskyddsförordningen och gäller redan i maj nästa år.  

2. Få en överblick av din data – Det största jobbet relaterat till GDPR är att få en helhetsbild av din data, dataflöden och operativa processer. Det gäller särskilt komplexa organisationer där system har vuxit fram stegvis. 

3. Skaffa kunskap – De som är ansvariga för företagets regelefterlevnad bör gå de utbildningar som krävs. De behöver också se till att flera i organisationen får förståelse för hur reglerna ska följas.

4. Se över dina system – Enligt GDPR kan personer kräva att information om sig själv som ska raderas eller överföras. Organisationen eller företaget måste då hinna radera eller överföra informationen inom en viss tid. Därför gäller det att organisationen använder lämpliga format och att gamla system har uppdaterats. Det här gäller all form av information som röst, text, bilder med mera. 

5. Skapa en incidentprocess – Om ett säkerhetsbrott sker, måste du inom 72 timmar meddela detta till Datainspektionen samt de som kan ha påverkats. Brott sker inte nödvändigtvis under kontorstid och du har ingen tid att förlora när något händer. Rutiner är därför mycket viktiga att ha på plats.

 



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Här är de udda säljrekorden i sommarhettan

Värmeböljan skapade tjurrusning till butiken.

Tullar kan äventyra Volvos tillverkning i USA

Apoteket backar

Postnords nya miljardförlust

Stora fall i brevintäkterna och mardrömmen i Danmark orsakar koncernen ännu en smäll.

Elgiganten ska minska matsvinnet

Byggvarukedjan stoppar engångsgrillar

Nyhetsbrev

Amazon slog nytt försäljningsrekord

Arkiv

Här satsar H&M på leveranser samma dag

Har lanserat pilottest i storstad.

Zalando större än H&M

Skincity förvärvar aktör i Storbritannien

I hettans spår - de släpper in hundar i butiken

Här får hunden följa med in för att slippa den varma bilen.

Nu ska Bålsta Centrum förnyas

Minskad framtidstro hos handlarna

Här slår ny Byggmax upp portarna för ny butik

Byggvarukedjan invigde sin 97:e butik i Sverige.

Clas Ohlson blir sponsor till EuroPride

Cloetta ska nå nya konsumenter

Stefan Persson köper 1,5 miljoner aktier i H&M

Storägaren utökar sitt innehav ytterligare.

Stadiums sneakerskoncept till Stockholm

Postnord har återupptagit utdelningen

Bombgrupp tillkallad till Postnord efter läckage

Två personer fördes till sjukhus med smärtor i händerna.

Byggmax öppnar Bygglinjen igen

Röda siffror för Intersport

På nytt jobb
The Body Shop värvar vd från Adidas

Zoéga satsar mot nollutsläpp

Amazon öppnar ny kassalös butik

EKO satsar på sex på nätet

Lista: Så undviker du att bli ID-kapad

Besökarna färre men försäljningen ökar

Ica fortsätter med Postnord

Ikea erbjuder 700 att sluta

På nytt jobb
Elon tar marknadschef från Brand Publishing

H&M ökar takten med nya butiker

Fortsatt tillväxt för Venue Retail Group

Ica backar om Bromma Blocks

EU i toppmöte om handelskriget

Han blir nästa att lämna MQ

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.171