E-handlare stupar på leveranser

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Svenska e-handelskonsumenter bli allt kräsnare och har fått nya preferenser, enligt ny rapport. Leverans största stötestenen.

JDA Software Group, Inc. och Centiro presenterade på tisdagen resultaten från undersökningen Customer Pulse Report 2017 där fler än 2 000 svenska konsumenters köpbeteende på nätet undersökts.

Undersökningen, som genomförs för tredje året i rad, visar bland annat att allt fler svenska konsumenter väljer att byta butik från den först tilltänkta om de upplever problem när de handlar.

Vidare påvisas att konsumenter i hög utsträckning väljer nya vägar för att undvika leverenskostnader.

Hela 84 procent av de svenska konsumenterna väljer att öka sin beställning för att uppnå minimivärdet för fri frakt.

Dessutom har leveransalternativet Click & Collect börjat få ordentligt fäste på den svenska marknaden. Närmare hälften av de tillfrågade svenska konsumenterna uppger att de använt Click & Collect.

Röstar med fötterna

 I rapporten framkommer  även att 45 procent av konsumenterna väljer en annan nätbutik än den först tänkta om de upplever problem när de handlar online (jämfört med 30 procent år 2016).

Problemen ökar. dessutom. Enligt undersökningen har 52 procent av de svenska konsumenterna upplevt problem när de handlat online det senaste året vilket är en ökning från 50 procent 2016 och 38 procent 2015.

Leveransproblem

Bland de svarande som stött på problem uppgav 50 procent att sen leverans var problemet, 28 procent hade mottagit en skadad produkt och 27 procent fick inte varan levererad trots att de var hemma vid leveranstillfället.

Lägg där till att 46 procent av konsumenterna anser att ansvaret ligger på butiken och 43 procent anser att det är transportföretaget som bär ansvaret.

 



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Vill ha nattarbete

På nytt jobb
Möblerar om i ledningsgruppen

Jakt och inredning

De öppnar butiker i nya handelsfastigheten i hörnet Humlegårdsgatan och Grev Turegatan i Stockholm.

2

Stopp för kontanterna

Kameror avslöjade stöldhärva på Gekås

De är mest beundrade

Nyhetsbrev

På nytt jobb
Ny chef på Nets

Arkiv

Idag öppnas Amazons automatiska butik

Efter tekniska problem och flera förseningar öppnar butiken nu för allmänheten.

På nytt jobb
Han tar över på Elon

Välkomnar Postnords åtgärder

”Låt oss hoppas att arbetet sker skyndsamt”, säger Stefan Kvarfordt, EU-ansvarig på Svensk Handel.

Inviger station i Pajala

Rätt kläder efter väder med väder-app

Lidls expansion – ett magplask

De tar plats i Mölndal galleria

43 butiker, caféer och restauranger är klara att flytta in i Mölndal galleria som slår upp portarna i år.

1

Postnord höjer avgifterna

Outnorth med ny majoritetsägare

Fredells lämnar Woody

Butiksrånen blir färre

På nytt jobb
Han blir ny vd för Elodie Details

Hon kan få EY-pris

Kläddesignern en av finalisterna i kampen om utmärkelsen Årets internationella tillväxt.

E-handel för B2B halkar efter

Företagskunderna efterfrågar en ökad möjlighet till e-handel men partihandlarna släpar efter.

Utökar samarbete för digital handel

Ackordsförslaget godkänt - rekonstruktionen upphör

Slutförhandlar frihandelsavtal

Värvar en miljon medlemmar på ett år

På nytt jobb
Hon är Cloettas nya vd

Pricer levererar

Julen lyfte Marimekko

Butiker måste satsa på upplevelser

Ökar försäljningen

Han tar plats på Dustin

Sparkar 5 000

Dansk lågpriskedja till Sverige

På nytt jobb
Han föreslås till Electrolux styrelse

Norska näthandeln lägger ner

AMF till NRF

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.17