23948sdkhjf

Stora volymer ekovaror men lägre tillväxttakt

Under första halvåret ökade försäljningen av ekologiska livsmedel med 7-8 procent, enligt Ekowebs halvårsrapport. Brist på produkter kan dock hämma den goda utvecklingen.

Försäljningsökningen är i sig en värdeökning med 1 miljard kronor under sex månader. Försäljningen av ekologiska livsmedel svarar för 9,3 procent av den totala livsmedelskonsumtion i Sverige, enligt Ekowebs halvårsrapport. 

Fortsätter försäljningen att öka i samma takt under innevarande år väntas svenskarna att köpa ekologiska livsmedel för drygt 27,4 miljarder kronor 2017. Ökningstakten är dock lägre i år än tidigare men i rapporten konstateras att volymerna är stora. Inom vissa områden, som frukt och grönsaker, hämmas dock den goda utvecklingen av begränsad tillgång på varor. 

– Försäljningen av svenskproducerade ekologiska livsmedel och råvara går generellt sett bra eller till och med mycket bra. Produktionen från de nya ekologiska producenter och lantbrukare som har tillkommit de sista åren har marknaden svalt. Det som svenska ekobönder producerar, det går alltså åt. Svenskodlat ekologiskt inom till exempel segmentet frukt & grönt är också en bristvara. Inom flera områden, framför allt inom animalieproduktionen, kan vi också se att svensk ekoproduktion kostnadsmässigt mycket väl hävdar sig mot importerad vara, säger Cecilia Ryegård, chefsanalytiker på Ekoweb i en kommentar.

Sammanställningen visar att ekoförsäljningen ökar mest till aktörer inom offentlig sektor och restauranger och storkök samt att Systembolaget som är den försäljningskanal som ökar mest på ekologiskt.


Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062