Stora volymer ekovaror men lägre tillväxttakt

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Under första halvåret ökade försäljningen av ekologiska livsmedel med 7-8 procent, enligt Ekowebs halvårsrapport. Brist på produkter kan dock hämma den goda utvecklingen.

Försäljningsökningen är i sig en värdeökning med 1 miljard kronor under sex månader. Försäljningen av ekologiska livsmedel svarar för 9,3 procent av den totala livsmedelskonsumtion i Sverige, enligt Ekowebs halvårsrapport. 

Fortsätter försäljningen att öka i samma takt under innevarande år väntas svenskarna att köpa ekologiska livsmedel för drygt 27,4 miljarder kronor 2017. Ökningstakten är dock lägre i år än tidigare men i rapporten konstateras att volymerna är stora. Inom vissa områden, som frukt och grönsaker, hämmas dock den goda utvecklingen av begränsad tillgång på varor. 

– Försäljningen av svenskproducerade ekologiska livsmedel och råvara går generellt sett bra eller till och med mycket bra. Produktionen från de nya ekologiska producenter och lantbrukare som har tillkommit de sista åren har marknaden svalt. Det som svenska ekobönder producerar, det går alltså åt. Svenskodlat ekologiskt inom till exempel segmentet frukt & grönt är också en bristvara. Inom flera områden, framför allt inom animalieproduktionen, kan vi också se att svensk ekoproduktion kostnadsmässigt mycket väl hävdar sig mot importerad vara, säger Cecilia Ryegård, chefsanalytiker på Ekoweb i en kommentar.

Sammanställningen visar att ekoförsäljningen ökar mest till aktörer inom offentlig sektor och restauranger och storkök samt att Systembolaget som är den försäljningskanal som ökar mest på ekologiskt.




Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

”Förändringarna på NK är positiva och efterlängtade”

Departments and Stores är positiva till omgörningen av NK i Stockholm. Nu väntar tre år av uppgraderingar av entreprenörens avdelningar på varuhuset. Ett särskilt fokus läggs på lyx och premium.

Lindex stänger i Tidaholm

Så blir de nya avgifterna

I mars börjar Postnord ta ut moms och avgift för alla de postförsändelser som levereras från tredje land.

De tar plats i Katrineholm

Resultattapp för Odd Molly

Nettoomsättningen ökade men och resultatet rasade under fjärde kvartalet och för helåret. Tillväxten blev betydligt svagare än förväntat 2017.

Käk hos Circle K

Bensinstationskedjan lanserar Petters och Käks ”Håll-käften”-burgare på 295 fullservicestationer i Sverige.

Nyhetsbrev

Lyko till Finland

Arkiv

De tar plats i Linden

Ska ge snabb leverans av läkemedel – dygnet runt

Positiva januarisiffror för Clas Ohlson

Woki in - Satori ut

Handlarna mer optimistiska

Uniqlo öppnar i Amsterdam

Även Nederländerna blir vid sidan av Sverige ny marknad för japanska kedjan i höst.

Ny vd på Strongpoint

Karma till Storbritannien

Helomvändning krävs för Lindex

Här öppnar Lyko

Coop tappade försäljning

Coop Sverige tappade både butiksförsäljning och vinst.

Åhléns säljer sexleksaker på nätet

Sibylla öppnar nytt i Västerås

NK storsatsar - blir större och lyxigare

Varuhuset i Stockholm byggs om och blir större med bland annat utegym på taket, fler mötesplatser i form av matställen och ett större fokus på digitalisering och service. Dessutom genomförs en stor satsning på sportmode och på skönhet för herrar.

Nya chefer på Loomis

Pricer ökar omsättningen

H&M om e-handel och framtiden

Online utgör 12,5 procent av den totala försäljningen. Det avslöjas inför H&M-gruppens kapitalmarknadsdag som hålls på onsdagen.

Hundratals får gå från Amazon

H&M behåller utdelning

Hoppfulla ministrar efter möte

Gurkorna blir till ”ortens batonger”

Rustar upp inför Alla hjärtans dag

Elon lockas till Gävle

Kosmetikkedja förlänger säkerhetsavtal

Åkeri först i Bjuv

Byggmax till Malung

Duni köper förpackningsbolag

Björn Borg förvärvar finskt dotterbolag

Förlusttyngt år för Postnord

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.205