23948sdkhjf

Elgiganten nådde rekordresultat

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Elgiganten redovisar en tillväxt på 8,8 procent till 10,8 miljarder kronor och en resultatförbättring med 13 procent till 133 miljoner kronor för verksamhetsåret 2016/2017.

– Vi är väldigt nöjda med resultatet för räkenskapsåret 2016/2017 där vi växer kraftigt samtidigt som den svenska elektronikmarknaden backar. Det här beror till stor del på det långsiktiga arbete vi gjort internt med kunden i fokus. Nu börjar vi skörda frukterna i form av ett starkare varumärke och ökat kundomdöme, säger Niclas Eriksson, VD på Elgiganten.

E-handeln redovisar en tillväxt på 20 procent under verksamhetsåret. Samtidigt fortsätter intresset för Elgigantens click and collect-tjänst (collect@store) att öka. Idag beställer närmare 50 procent av kunderna sina produkter på internet för att sedan hämta upp dem i ett varuhus.

Lyckad fusion

Sammanslagningen med Phone House och utrullningen av Elgiganten Phone House-butiker i citykärnor och gallerior över hela landet har enligt bolaget gett väldigt snabb och positiv effekt.

Närvaron ökade och kundflödet stärktes. Detta har resulterat i en tillväxt på 13 procent under verksamhetsåret.

Mobilaffären växer

Företagsförsäljningen (B2B) redovisar en försäljningsökning på 13 procent telekomaffären har ökat med 11 procent.

– Smarttelefonen är central i våra liv idag och med det ökar också behovet av att kontinuerligt se över sina abonnemangslösningar. Vi erbjuder alla stora operatörer och kan ge oberoende specialisthjälp och guida kunderna fram till det abonnemang som passar bäst – oavsett vilken operatör kunden har idag. Under 2016/2017 ökade abonnemangsförsäljningen med 11 procent jämfört med starka siffror från fjolåret, säger Niclas Eriksson.

E-handel stärker varuhus

Elgiganten har under året genomfört elva nyetableringar. Ett varuhus i Partille och tio Elgiganten PhoneHouse-butiker i bland annat Mall of Scandinavia, Sundsvalls city samt på Sergelgatan i Stockholm. Under året genomfördes även en omfattande ombyggnation av varuhuset i Täby där nya digitala lösningar ska erbjuda kunderna bättre service och kundupplevelse.

– Vi ser ett mycket kraftigt samband mellan ökad e-handel och försäljningen ute i varuhusen. Allt fler gör research på nätet inför köp och beställer sin nya produkt via nätet för att sedan hämta upp den i närmaste varuhus och då är lättillgängligheten för kunderna oerhört viktig. De produkter och lösningar vi erbjuder blir dessutom allt mer avancerade, vilket gör att många kunder vill prata med en säljare innan köp. Det gör att de fysiska varuhusen fortsatt fyller en väldigt viktig funktion för kunderna, säger Niclas Eriksson.

Nysatsning på sortiment
Elgiganten inleder verksamhetsåret 2017/2018 med en storsatsning på sortimentet som ökar från 7000 till mer än 20.000 artiklar.

– Vi vill vara kundernas naturliga förstaval och då är valfrihet för kunden otroligt viktigt. Vi har till exempel utökat sortimentet med babyprodukter från 3 till 83 artiklar och kan erbjuda samtliga TV-modeller från Samsung. När det kommer till hushållsprodukter så täcker det in alla behov, från singelhushåll till avancerade produkter för caféverksamheter och liknande. Den här satsningen har möjliggjorts med utbyggnaden av vårt centrallager och är ett väldigt viktigt steg för att höja kundnöjdheten ytterligare, säger Niclas Eriksson.

Enligt färska siffror från HUI research över svenskarnas detaljhandelskonsumtion går 2 procent av alla pengar som svenskarna spenderar i detaljhandeln till Elgiganten.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Vd-skifte hos Eton

Skjortföretaget hämtar ny vd från H&M-sfären.

Så ska Swish erövra dagligvaru- och servicehandeln

På nytt jobb
Icadirektör blir vd på Martin & Servera

Icagruppens strategi- och affärsutvecklingsdirektör ersätter Håkan Åkerström.

Han tar över Ohlssons Tyger

Tygkedjan stannar i familjen när sonen och nuvarande vd köper företaget av sin far.

Sportbutik kan ta hem Postnords logistikpris

Pandora med ny vd

Nyhetsbrev

Fortsätter satsning på kontantcenter

Arkiv

Kafékedja öppnar i Kina

Åhléns marknadschef får gå efter omorganisation

Hon får utökat ansvar när varuhuskedjan smälter samman marknad och försäljning.

Lekextra drar upp tempot – förhandlar om tidigare BR-lägen

Norska Nordic Toy Team har köpt 20 av Top-Toys butiker och förhandlar med fastighetsägare i Sverige om fler butikslägen.

16 nya butiker i fjol

Framgång för Pricer

Tvärstopp för Odd Molly

Kinnevik ny storägare i Mathem

Mathem får in 400 miljoner i cash: ”Stora planer”.

Ica-profil blir ny vd hos Fazer

Stärkt Lindex

Joe & The Juice-grundaren avgår som vd

Har varit den snabbväxande kedjans vd sedan starten 2002.

JC i rekonstruktion igen

Rekonstruktören om affärsmodellen som ska rädda JC.

Lyxmodehus dubblerar butiksytan

Ikea öppnar för externa märken

Så ska blomsterkedjan maxa försäljningen på Alla hjärtans dag

Varuhus satsar på att snärja fler kinesiska turister

Etablerar närvaro på digitala plattformar för att nå ut till kinesiska turister innan, under och efter Sverigebesöket.

På nytt jobb
Generationsskifte hos fastighetsutvecklare

Han blir ny vd i Sverige för TK Development.

Busch Thor upprörd: ”Tillträdesförbud räcker inte”

Kristdemokraterna och Svensk Handel vill se ännu hårdare tag.

Nytt läge för Coop

Rejält resultattapp för sportkedjan

Handlare vill se kameror i Stenstan

Här öppnar Lakritsroten

Öppnar ny avdelning för ur och juveler

Herrmodekedja väljer Frölunda Torg

Här tar H&M över efter Willys

Så ser nya Deichmann ut

Preem fortsätter med Dagab

Familjen Persson har ökat i H&M

Stabilt år för dagligvaruhandeln

På nytt jobb
Ny chef på Krav

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.149