Elgiganten nådde rekordresultat

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Elgiganten redovisar en tillväxt på 8,8 procent till 10,8 miljarder kronor och en resultatförbättring med 13 procent till 133 miljoner kronor för verksamhetsåret 2016/2017.

– Vi är väldigt nöjda med resultatet för räkenskapsåret 2016/2017 där vi växer kraftigt samtidigt som den svenska elektronikmarknaden backar. Det här beror till stor del på det långsiktiga arbete vi gjort internt med kunden i fokus. Nu börjar vi skörda frukterna i form av ett starkare varumärke och ökat kundomdöme, säger Niclas Eriksson, VD på Elgiganten.

E-handeln redovisar en tillväxt på 20 procent under verksamhetsåret. Samtidigt fortsätter intresset för Elgigantens click and collect-tjänst (collect@store) att öka. Idag beställer närmare 50 procent av kunderna sina produkter på internet för att sedan hämta upp dem i ett varuhus.

Lyckad fusion

Sammanslagningen med Phone House och utrullningen av Elgiganten Phone House-butiker i citykärnor och gallerior över hela landet har enligt bolaget gett väldigt snabb och positiv effekt.

Närvaron ökade och kundflödet stärktes. Detta har resulterat i en tillväxt på 13 procent under verksamhetsåret.

Mobilaffären växer

Företagsförsäljningen (B2B) redovisar en försäljningsökning på 13 procent telekomaffären har ökat med 11 procent.

– Smarttelefonen är central i våra liv idag och med det ökar också behovet av att kontinuerligt se över sina abonnemangslösningar. Vi erbjuder alla stora operatörer och kan ge oberoende specialisthjälp och guida kunderna fram till det abonnemang som passar bäst – oavsett vilken operatör kunden har idag. Under 2016/2017 ökade abonnemangsförsäljningen med 11 procent jämfört med starka siffror från fjolåret, säger Niclas Eriksson.

E-handel stärker varuhus

Elgiganten har under året genomfört elva nyetableringar. Ett varuhus i Partille och tio Elgiganten PhoneHouse-butiker i bland annat Mall of Scandinavia, Sundsvalls city samt på Sergelgatan i Stockholm. Under året genomfördes även en omfattande ombyggnation av varuhuset i Täby där nya digitala lösningar ska erbjuda kunderna bättre service och kundupplevelse.

– Vi ser ett mycket kraftigt samband mellan ökad e-handel och försäljningen ute i varuhusen. Allt fler gör research på nätet inför köp och beställer sin nya produkt via nätet för att sedan hämta upp den i närmaste varuhus och då är lättillgängligheten för kunderna oerhört viktig. De produkter och lösningar vi erbjuder blir dessutom allt mer avancerade, vilket gör att många kunder vill prata med en säljare innan köp. Det gör att de fysiska varuhusen fortsatt fyller en väldigt viktig funktion för kunderna, säger Niclas Eriksson.

Nysatsning på sortiment
Elgiganten inleder verksamhetsåret 2017/2018 med en storsatsning på sortimentet som ökar från 7000 till mer än 20.000 artiklar.

– Vi vill vara kundernas naturliga förstaval och då är valfrihet för kunden otroligt viktigt. Vi har till exempel utökat sortimentet med babyprodukter från 3 till 83 artiklar och kan erbjuda samtliga TV-modeller från Samsung. När det kommer till hushållsprodukter så täcker det in alla behov, från singelhushåll till avancerade produkter för caféverksamheter och liknande. Den här satsningen har möjliggjorts med utbyggnaden av vårt centrallager och är ett väldigt viktigt steg för att höja kundnöjdheten ytterligare, säger Niclas Eriksson.

Enligt färska siffror från HUI research över svenskarnas detaljhandelskonsumtion går 2 procent av alla pengar som svenskarna spenderar i detaljhandeln till Elgiganten.



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

”Ambitionen är att hjälpa konsumenterna att handla där de vill”

Fler konsumenter vill handla från småföretagare. Nu lanserar Izettle en karta för att hitta dem.

Säkerhet
Fortsätter skydda Farsta Centrum

Ikea in i Svensk Dagligvaruhandel

De planerar expansion i Sverige

Då öppnar Arket i Stockholm

Nu aviseras öppningsdatumet för kedjans första butik i Sverige."Vi hade otrolig tur som kunde göra om planerna så snabbt efter branden på Biblioteksgatan i november".

TEKNIK
Elgiganten inför Swish

Nyhetsbrev

NTG sålde godis för 18,7 miljoner

Försäljningen till Norge och Finland drog upp siffrorna – ökade omsättningen med 237 procent, men resultatet minskade.

Arkiv

Stänger alla butiker – fokuserar på e-handel

14 fysiska butiker ska läggas ner. Nu söker företaget ny vd.

Lloyds apotek satsar på hemleveranser med Best

På nytt jobb
Han blir ordförande för Svensk Dagligvaruhandel

Muji i egen regi

Öppnar första butiken utanför Åhléns under året.

Nu öppnar Jula i Nacka Forum

H&M fortsätter investera i sälj- och köptjänst

"Internationell shoppingupplevelse" - VRG nyöppnar på NK

Jysk flyttar

Ger Ikea-korvarna en match

Biltema satsar på caféverksamheten – växer med 30-40 procent per år.

Ny butik för Rusta i Norge

E-handlare öppnar fysiskt i Stockholm

Normal öppnar nytt

TEKNIK
Walmart slutar med självscannings-app

Här öppnar Tictail

På nytt jobb
Ny chef på Kronan

Löneförväntningarna fortsatt på låg nivå

Ica hyr i Borlänge och Strängnäs

Omval och nya ledamöter hos Svensk Handel

Jetshop samarbetar med Postnord

På nytt jobb
Ny chef på XL-Bygg

Middag på mammas önskelista

Spot-a-Shop satsar på Sverige

Lloyds till Kristianstad

Reitan blir postombud

På nytt jobb
Ny vd på Kjell & Company

Uppåt för Clas Ohlson i april

1

Textilbutik lägger ner – efter 77 år

Bygger nytt i Danmark

Pricer får miljonorder

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.139