Elgiganten nådde rekordresultat

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Elgiganten redovisar en tillväxt på 8,8 procent till 10,8 miljarder kronor och en resultatförbättring med 13 procent till 133 miljoner kronor för verksamhetsåret 2016/2017.

– Vi är väldigt nöjda med resultatet för räkenskapsåret 2016/2017 där vi växer kraftigt samtidigt som den svenska elektronikmarknaden backar. Det här beror till stor del på det långsiktiga arbete vi gjort internt med kunden i fokus. Nu börjar vi skörda frukterna i form av ett starkare varumärke och ökat kundomdöme, säger Niclas Eriksson, VD på Elgiganten.

E-handeln redovisar en tillväxt på 20 procent under verksamhetsåret. Samtidigt fortsätter intresset för Elgigantens click and collect-tjänst (collect@store) att öka. Idag beställer närmare 50 procent av kunderna sina produkter på internet för att sedan hämta upp dem i ett varuhus.

Lyckad fusion

Sammanslagningen med Phone House och utrullningen av Elgiganten Phone House-butiker i citykärnor och gallerior över hela landet har enligt bolaget gett väldigt snabb och positiv effekt.

Närvaron ökade och kundflödet stärktes. Detta har resulterat i en tillväxt på 13 procent under verksamhetsåret.

Mobilaffären växer

Företagsförsäljningen (B2B) redovisar en försäljningsökning på 13 procent telekomaffären har ökat med 11 procent.

– Smarttelefonen är central i våra liv idag och med det ökar också behovet av att kontinuerligt se över sina abonnemangslösningar. Vi erbjuder alla stora operatörer och kan ge oberoende specialisthjälp och guida kunderna fram till det abonnemang som passar bäst – oavsett vilken operatör kunden har idag. Under 2016/2017 ökade abonnemangsförsäljningen med 11 procent jämfört med starka siffror från fjolåret, säger Niclas Eriksson.

E-handel stärker varuhus

Elgiganten har under året genomfört elva nyetableringar. Ett varuhus i Partille och tio Elgiganten PhoneHouse-butiker i bland annat Mall of Scandinavia, Sundsvalls city samt på Sergelgatan i Stockholm. Under året genomfördes även en omfattande ombyggnation av varuhuset i Täby där nya digitala lösningar ska erbjuda kunderna bättre service och kundupplevelse.

– Vi ser ett mycket kraftigt samband mellan ökad e-handel och försäljningen ute i varuhusen. Allt fler gör research på nätet inför köp och beställer sin nya produkt via nätet för att sedan hämta upp den i närmaste varuhus och då är lättillgängligheten för kunderna oerhört viktig. De produkter och lösningar vi erbjuder blir dessutom allt mer avancerade, vilket gör att många kunder vill prata med en säljare innan köp. Det gör att de fysiska varuhusen fortsatt fyller en väldigt viktig funktion för kunderna, säger Niclas Eriksson.

Nysatsning på sortiment
Elgiganten inleder verksamhetsåret 2017/2018 med en storsatsning på sortimentet som ökar från 7000 till mer än 20.000 artiklar.

– Vi vill vara kundernas naturliga förstaval och då är valfrihet för kunden otroligt viktigt. Vi har till exempel utökat sortimentet med babyprodukter från 3 till 83 artiklar och kan erbjuda samtliga TV-modeller från Samsung. När det kommer till hushållsprodukter så täcker det in alla behov, från singelhushåll till avancerade produkter för caféverksamheter och liknande. Den här satsningen har möjliggjorts med utbyggnaden av vårt centrallager och är ett väldigt viktigt steg för att höja kundnöjdheten ytterligare, säger Niclas Eriksson.

Enligt färska siffror från HUI research över svenskarnas detaljhandelskonsumtion går 2 procent av alla pengar som svenskarna spenderar i detaljhandeln till Elgiganten.



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Detaljhandelsföretag anmälda för brister i kemikaliekontroll

Coop säger upp avtalet med Postnord

Edblad ser över varumärket och rekryterar

Företaget ska växa digitalt och stärka sortimentet. Därtill har bolaget rekryterat trio med bakgrund hos bland andra Kasthall, Filippa K och Casall.

Fler företag säljer överskott på auktion

Poolias vd avgår

Ny branschstandard ska stoppa tjuvtankning

Nyhetsbrev

Efter 16 år – nu slutar hon på Virke

Arkiv

”Förändringarna på NK är positiva och efterlängtade”

Departments and Stores är positiva till omgörningen av NK i Stockholm. Nu väntar tre år av uppgraderingar av entreprenörens avdelningar på varuhuset. Ett särskilt fokus läggs på lyx och premium.

Så blir de nya avgifterna

I mars börjar Postnord ta ut moms och avgift för alla de postförsändelser som levereras från tredje land.

Lindex stänger i Tidaholm

De tar plats i Katrineholm

Lyko till Finland

Resultattapp för Odd Molly

Nettoomsättningen ökade men och resultatet rasade under fjärde kvartalet och för helåret. Tillväxten blev betydligt svagare än förväntat 2017.

Ska ge snabb leverans av läkemedel – dygnet runt

Woki in - Satori ut

Uniqlo öppnar i Amsterdam

Även Nederländerna blir vid sidan av Sverige ny marknad för japanska kedjan i höst.

De tar plats i Linden

Ny vd på Strongpoint

Handlarna mer optimistiska

Karma till Storbritannien

Här öppnar Lyko

Positiva januarisiffror för Clas Ohlson

Käk hos Circle K

Bensinstationskedjan lanserar Petters och Käks ”Håll-käften”-burgare på 295 fullservicestationer i Sverige.

Helomvändning krävs för Lindex

Åhléns säljer sexleksaker på nätet

Nya chefer på Loomis

Pricer ökar omsättningen

Hundratals får gå från Amazon

H&M behåller utdelning

Hoppfulla ministrar efter möte

Gurkorna blir till ”ortens batonger”

Rustar upp inför Alla hjärtans dag

Kosmetikkedja förlänger säkerhetsavtal

Elon lockas till Gävle

Åkeri först i Bjuv

Duni köper förpackningsbolag

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.274