23948sdkhjf

Elgiganten nådde rekordresultat

Elgiganten redovisar en tillväxt på 8,8 procent till 10,8 miljarder kronor och en resultatförbättring med 13 procent till 133 miljoner kronor för verksamhetsåret 2016/2017.

– Vi är väldigt nöjda med resultatet för räkenskapsåret 2016/2017 där vi växer kraftigt samtidigt som den svenska elektronikmarknaden backar. Det här beror till stor del på det långsiktiga arbete vi gjort internt med kunden i fokus. Nu börjar vi skörda frukterna i form av ett starkare varumärke och ökat kundomdöme, säger Niclas Eriksson, VD på Elgiganten.

E-handeln redovisar en tillväxt på 20 procent under verksamhetsåret. Samtidigt fortsätter intresset för Elgigantens click and collect-tjänst (collect@store) att öka. Idag beställer närmare 50 procent av kunderna sina produkter på internet för att sedan hämta upp dem i ett varuhus.

Lyckad fusion

Sammanslagningen med Phone House och utrullningen av Elgiganten Phone House-butiker i citykärnor och gallerior över hela landet har enligt bolaget gett väldigt snabb och positiv effekt.

Närvaron ökade och kundflödet stärktes. Detta har resulterat i en tillväxt på 13 procent under verksamhetsåret.

Mobilaffären växer

Företagsförsäljningen (B2B) redovisar en försäljningsökning på 13 procent telekomaffären har ökat med 11 procent.

– Smarttelefonen är central i våra liv idag och med det ökar också behovet av att kontinuerligt se över sina abonnemangslösningar. Vi erbjuder alla stora operatörer och kan ge oberoende specialisthjälp och guida kunderna fram till det abonnemang som passar bäst – oavsett vilken operatör kunden har idag. Under 2016/2017 ökade abonnemangsförsäljningen med 11 procent jämfört med starka siffror från fjolåret, säger Niclas Eriksson.

E-handel stärker varuhus

Elgiganten har under året genomfört elva nyetableringar. Ett varuhus i Partille och tio Elgiganten PhoneHouse-butiker i bland annat Mall of Scandinavia, Sundsvalls city samt på Sergelgatan i Stockholm. Under året genomfördes även en omfattande ombyggnation av varuhuset i Täby där nya digitala lösningar ska erbjuda kunderna bättre service och kundupplevelse.

– Vi ser ett mycket kraftigt samband mellan ökad e-handel och försäljningen ute i varuhusen. Allt fler gör research på nätet inför köp och beställer sin nya produkt via nätet för att sedan hämta upp den i närmaste varuhus och då är lättillgängligheten för kunderna oerhört viktig. De produkter och lösningar vi erbjuder blir dessutom allt mer avancerade, vilket gör att många kunder vill prata med en säljare innan köp. Det gör att de fysiska varuhusen fortsatt fyller en väldigt viktig funktion för kunderna, säger Niclas Eriksson.

Nysatsning på sortiment
Elgiganten inleder verksamhetsåret 2017/2018 med en storsatsning på sortimentet som ökar från 7000 till mer än 20.000 artiklar.

– Vi vill vara kundernas naturliga förstaval och då är valfrihet för kunden otroligt viktigt. Vi har till exempel utökat sortimentet med babyprodukter från 3 till 83 artiklar och kan erbjuda samtliga TV-modeller från Samsung. När det kommer till hushållsprodukter så täcker det in alla behov, från singelhushåll till avancerade produkter för caféverksamheter och liknande. Den här satsningen har möjliggjorts med utbyggnaden av vårt centrallager och är ett väldigt viktigt steg för att höja kundnöjdheten ytterligare, säger Niclas Eriksson.

Enligt färska siffror från HUI research över svenskarnas detaljhandelskonsumtion går 2 procent av alla pengar som svenskarna spenderar i detaljhandeln till Elgiganten.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.11