Åhléns stöttar integrationsinitiativ

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Påspengar går till integrationsprojekt och de de anställda engagerar sig på arbetstid för att öka kontakten mellan etablerade och nya svenskar. Bakom initiativet står Antonia Ax:son Johnssons Axfoundation.

 

Från den 31 augusti tar Åhléns betalt för alla bärkassar och stöttar initiativet ”ÖppnaDörren” genom att överskott från försäljningen går till att stärka de fyra verksamheterna – ”Yrkesdörren”, ”Invitationsdepartementet”, ”Kompis Sverige” och ”Svenska med baby”.

Samtliga anställda på Åhléns kan även på arbetstid engagera sig i initiativet ”Yrkesdörren” som fokuserar på att skapa nya möten som kan öppna dörren till arbetsmarknaden.

 - Vi är stolta över att kunna stötta ÖppnaDörrens arbete och bidra till att fler nya svenskar får möjligheter till nya kontakter och jobb. Vi tror på att olikheter berikar och gör oss bättre, och genom ”ÖppnaDörren” får vi möjlighet att på riktigt göra skillnad för mångfald och inkludering i samhället, säger Sofia Bothelius, produktions- och hållbarhetschef för Åhléns i ett pressmeddelande.

Åhléns har som mål att genomföra 300 Yrkesdörr-möten fram till år 2020. Arbetet kommer att följas upp i Åhléns hel- och halvårsrapporter.

- Vi ser mycket positivt på att en så stor arbetsgivare som Åhléns väljer att stötta ÖppnaDörrens arbete för ett mer öppet och inkluderande samhälle. Det är särskilt roligt att de låter sina anställda delta i ”ÖppnaDörren” på arbetstid. Vi delar värderingar och tror på möten och företagande som förändringskraft, säger Amelie Silfverstolpe, verksamhetsledare för ”ÖppnaDörren”.

Bakom initiativet ”ÖppnaDörren” står Axfoundation, en icke-vinstdrivande verksamhet grundad av Antonia Ax:son Johnsson. Axfoundations syfte med ”ÖppnaDörren” är att skapa förutsättningar för förändring mot ett mer hållbart samhälle. ”ÖppnaDörren” har som mål att underlätta 25000 möten under 2017 mellan nya och etablerade svenskar.



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Nu öppnar Jula i Nacka Forum

Jysk flyttar

H&M fortsätter investera i sälj- och köptjänst

Muji i egen regi

Öppnar första butiken utanför Åhléns under året.

"Internationell shoppingupplevelse" - VRG nyöppnar på NK

Ger Ikea-korvarna en match

Biltema satsar på caféverksamheten – växer med 30-40 procent per år.

Nyhetsbrev

Ny butik för Rusta i Norge

Arkiv

På nytt jobb
Ny chef på Kronan

E-handlare öppnar fysiskt i Stockholm

Walmart slutar med självscannings-app

Normal öppnar nytt

Löneförväntningarna fortsatt på låg nivå

Här öppnar Tictail

Ica hyr i Borlänge och Strängnäs

Jetshop samarbetar med Postnord

1

Wish-kunder slipper Kina-avgiften

Har enligt uppgift nått en överenskommelse som gör Postnords avgift överflödig.

Så kan butiksdöden fintas – fem avgörande rekommendationer

Omval och nya ledamöter hos Svensk Handel

På nytt jobb
Ny chef på XL-Bygg

Säljer giraff och porriga domäner

Maskoten Geoffrey och ett flertal domännamn auktioneras ut när företaget går i konkurs.

Stadium Outlet närmar sig 50 butiker

Gekås investerar i shoppingnära boende

Middag på mammas önskelista

Sedeltryckning är ingen lukrativ affär längre

Lloyds till Kristianstad

Spot-a-Shop satsar på Sverige

Reitan blir postombud

På nytt jobb
Ny vd på Kjell & Company

Uppåt för Clas Ohlson i april

1

Textilbutik lägger ner – efter 77 år

Bygger nytt i Danmark

Elektronikjätten tar Granit till Seoul

Pricer får miljonorder

Så ska Elly Pistol växa

Butiken läggs ner – nu vill byborna driva den

Sour industry väljer Onepartnergroup

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.146