23948sdkhjf

Försvara dina kunder mot cybetattacker

IT-och telekomföretaget Verizon publicerade på måndagen sin årliga rapport om betalkortsäkerhet, kallad Verizon 2017 Payment Security Report. Den visar att säkerhetsstandarden PCI DSS verkligen ger ett gott skydd mot stöld av kortinnehavares data ur betalsystemen.


Verizon arbetar bland annat med att göra årliga revisioner av systemen hos
företag för att se om de lever upp till Payment Card Industry Data Security Standards, PCI-DSS
Verizon kar kollat ett stort antal incidenter där försök gjorts att komma över kortdata.  Det visar sig att i samtliga fall där kriminella kommit över kortdata har det funnits brister i regelefterlevnaden när det gäller PCI DSS. I de fall där kriminella lyckats ta sig in i systemen har organisationen brustit i regelefterlevnad i 10 av 12 viktiga hänseenden (PCI DSS-säkerhetskrav).
Situationen är bättre än den var för två år sedan, men fortfarande är det bara 55,4 procent av de granskade företagen globalt som helt lever upp till PCI DSS-standarden.
Det finns enligt rapporten ett klart samband mellan regelefterlevnad och förmåga att försvara data mot cybertattacker.
Enligt rapporten har 50 procent av handelsföretagen fullgod regelefterlevnad.
Handlare behöver se över bland annat säkerhetstestning, sina krypterade dataöverföringar och autentisering.
PCI-DSS efterlevnad är inte något som kan fixas en gång för alla. Systemen måste hela tiden ses över:

Visst är det bra att fler organisationer faktiskt uppfyller PCI DSS-standarden säger, Rodolphe Simonetti, global säkerhetschef på Verizon, men han förklarar samtidigt att nära hälften av dem som godkänts ena året har tappat i regelefterlevnad redan året efter.
Det gäller alltså att företagen arbetar kontinuerligt med att underhålla sina system, framhåller han.

Inom handelssektorn med organisationer som säljer mot konsumenter både genom e-handel och i fysiska butiker var det bara 46.7 procent av organisationerna i USA som uppnådde full regelefterlevnad vid den årliga bedömningen. I Europa såg det markant bättre på 50 procent. Ett vanligt problem inom handelsföretag är den stora mängden personal, spridda över nationella nätverk av butiker där hanteringen av personliga enheter blir svår utan professionella verktyg för att hantera alla enheter.

Artikeln är en del av vårt tema om Säkerhet.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062