Butiken tar krafttag mot energidrycker

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Höjer åldersgräns - hyllas på nätet.

Butiker rekommenderas, bland annat av Svensk Dagligvaruhandels medlemsföretag, att endast låta personer som är fyllda 15 år och uppåt att köpa energidrycker. Men på Ica-butiken i Docksta, i Västernorrland har man bestämt att låta gränsen ligga på 18 år istället, det skriver Aftonbladet.

Butiken har haft sin 18-årsgräns i snart ett år men de uppmärksammade återigen sin tuffare hållning med en video på Facebook som snabbt blivit populär. I skrivande stund har cirka 9 300 personer gillat klippet som delats 3 700 gånger.

"Tack! Blir så glad att vissa butiker faktiskt följer rekommendationerna och tänker till", skriver en person på butikens Facebooksida.

Handlaren Sanna Hallin som driver butiken blev något förvånad över den stora uppmärsamheten.

Läs också: Uppåt för Hemtex

– Det blev större uppmärksamhet än vi trodde att det skulle bli, säger hon till Aftonbladet.

Läs också: Ica öppnar darkstore för e-handel

Beslutet om den höga åldersgränsen kom till efter en diskussion.

– Om man säljer till 15-åringar som ofta går i högstadiet med yngre elever under sig, så är det lätt att konsumtionen går nedåt i åldrarna. Vi sa då att vi kör 18 rakt av, säger hon till Aftonbladet.

Mer om:Energidrycker |Ica


Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Från Ikea till Åhléns

Varuhuskedjan har hittat en efterträdare till Lina Söderqvist på marknadschefsposten.

Lidl vill tillbaka till Norge

Här öppnar pryl- och inredningsbutik

Han lämnar Clas Ohlson

Slutar som ekonomi- och finansdirektör efter sju år.

De ska aktivera kupongerna direkt i hyllan

Hon ska kvalitetssäkra Indiska

Mode- och inredningskedjan rekryterar kvalitets- och hållbarhetschef med förflutet hos Åhléns och H&M.

Nyhetsbrev

Regionchef på Kappahl till Indiska

Arkiv
1

Studie: Livsmedel inte problemet när det kommer till mikroplaster

Coops uppsagda Postnordavtal – regel snarare än undantag

Sällanköp drivs av näthandeln

Kläder och skor säljer överlägset mest online.

Securitas tecknar avtal med modejätte

Så ska Lexington Company få igång tillväxten

Butiken får el från taket

Edblad ser över varumärket och rekryterar

Företaget ska växa digitalt och stärka sortimentet. Därtill har bolaget rekryterat trio med bakgrund hos bland andra Kasthall, Filippa K och Casall.

Fler företag säljer överskott på auktion

Poolias vd avgår

Detaljhandelsföretag anmälda för brister i kemikaliekontroll

Coop säger upp avtalet med Postnord

Efter 16 år – nu slutar hon på Virke

Ny branschstandard ska stoppa tjuvtankning

”Förändringarna på NK är positiva och efterlängtade”

Departments and Stores är positiva till omgörningen av NK i Stockholm. Nu väntar tre år av uppgraderingar av entreprenörens avdelningar på varuhuset. Ett särskilt fokus läggs på lyx och premium.

De tar plats i Katrineholm

Lindex stänger i Tidaholm

Lyko till Finland

Positiva januarisiffror för Clas Ohlson

Ny vd på Strongpoint

Handlarna mer optimistiska

Woki in - Satori ut

Åhléns säljer sexleksaker på nätet

Nya chefer på Loomis

Pricer ökar omsättningen

Hundratals får gå från Amazon

H&M behåller utdelning

Hoppfulla ministrar efter möte

Gurkorna blir till ”ortens batonger”

Rustar upp inför Alla hjärtans dag

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.182