Så spenderade svenskarna i augusti

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Augusti är den månad som räkningarna efter sommarens utsvävningar landar i brevlådorna, och svenskarna drar ner på konsumtion. Det visar augusti månads Wrapp-index.

Indexet mäter företags och branschers andelar av svenska konsumenters inköp under månaden. Det bygger på alla transaktioner som Wrapp-anslutna kunder gör med sina kort – och det visar tydligt vilka marknadsandelar olika företag inom en bransch har.

Förändringarna jämfört med juli är dramatiska – kategorin Hem&Trägård har minskat kraftigt, hela 9 procent, men när man går in på företagsnivå finner man att byggvaruhuset Byggmax minskat med 38 procent. Två företag inom kategorin som istället ökat är Åhlens och Mio, som ökat med 36 procent, respektive 51 procent. Tydligt är att man under augusti mer inriktat sin konsumtion på heminredning, snarare än virke och trädgårdsmöbler.

Kategorierna Teknik och Hälsa & Skönhet ökade med 10 procent vardera, 

E-handlar teknik

Teknik är den kategori som ökat mest, är det framförallt e-handelsföretaget Komplett som sticker ut, då de under månaden har ökat sina marknadsandelar med hela 126 procent. E-handelsföretaget Webbhallen har ökat med 29 procent och AliExpress har ökat sina andelar med 71 procent.

Wrapp förklarar ökningen hos teknikföretagen som en effekt av sommarens reor. Under augusti har även programvaruföretaget Adobe ökat sina andelar med 62 procent och Office Depot med 42 procent, vilket Wrapp härleder till att man är tillbaka på arbetet och installerar nya program eller köper nytt kontorsmaterial.

Inom Hälsa&Skönhet är det Folktandvården som ökat sina marknadsandelar mest (102 procent) vilket kan bero på att man i samband med jobb- och skolstart tar tag i saker och bokar tider. Skönhets- och hårvårdsalongen Bangerhead har ökat med hela 138 procent under augusti och hudvårdsfavoriten The Body Shop har gjort en ökning på 40 procent.



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

”Ambitionen är att hjälpa konsumenterna att handla där de vill”

Fler konsumenter vill handla från småföretagare. Nu lanserar Izettle en karta för att hitta dem.

Säkerhet
Fortsätter skydda Farsta Centrum

Ikea in i Svensk Dagligvaruhandel

De planerar expansion i Sverige

TEKNIK
Elgiganten inför Swish

Då öppnar Arket i Stockholm

Nu aviseras öppningsdatumet för kedjans första butik i Sverige."Vi hade otrolig tur som kunde göra om planerna så snabbt efter branden på Biblioteksgatan i november".

Nyhetsbrev

NTG sålde godis för 18,7 miljoner

Försäljningen till Norge och Finland drog upp siffrorna – ökade omsättningen med 237 procent, men resultatet minskade.

Arkiv

Stänger alla butiker – fokuserar på e-handel

14 fysiska butiker ska läggas ner. Nu söker företaget ny vd.

Lloyds apotek satsar på hemleveranser med Best

På nytt jobb
Han blir ordförande för Svensk Dagligvaruhandel

Nu öppnar Jula i Nacka Forum

H&M fortsätter investera i sälj- och köptjänst

"Internationell shoppingupplevelse" - VRG nyöppnar på NK

Muji i egen regi

Öppnar första butiken utanför Åhléns under året.

Jysk flyttar

Ger Ikea-korvarna en match

Biltema satsar på caféverksamheten – växer med 30-40 procent per år.

Ny butik för Rusta i Norge

E-handlare öppnar fysiskt i Stockholm

Normal öppnar nytt

TEKNIK
Walmart slutar med självscannings-app

Här öppnar Tictail

På nytt jobb
Ny chef på Kronan

Löneförväntningarna fortsatt på låg nivå

Ica hyr i Borlänge och Strängnäs

Omval och nya ledamöter hos Svensk Handel

Jetshop samarbetar med Postnord

På nytt jobb
Ny chef på XL-Bygg

Middag på mammas önskelista

Spot-a-Shop satsar på Sverige

Lloyds till Kristianstad

Reitan blir postombud

På nytt jobb
Ny vd på Kjell & Company

Uppåt för Clas Ohlson i april

1

Textilbutik lägger ner – efter 77 år

Bygger nytt i Danmark

Pricer får miljonorder

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.135