23948sdkhjf

Så spenderade svenskarna i augusti

Augusti är den månad som räkningarna efter sommarens utsvävningar landar i brevlådorna, och svenskarna drar ner på konsumtion. Det visar augusti månads Wrapp-index.

Indexet mäter företags och branschers andelar av svenska konsumenters inköp under månaden. Det bygger på alla transaktioner som Wrapp-anslutna kunder gör med sina kort – och det visar tydligt vilka marknadsandelar olika företag inom en bransch har.

Förändringarna jämfört med juli är dramatiska – kategorin Hem&Trägård har minskat kraftigt, hela 9 procent, men när man går in på företagsnivå finner man att byggvaruhuset Byggmax minskat med 38 procent. Två företag inom kategorin som istället ökat är Åhlens och Mio, som ökat med 36 procent, respektive 51 procent. Tydligt är att man under augusti mer inriktat sin konsumtion på heminredning, snarare än virke och trädgårdsmöbler.

Kategorierna Teknik och Hälsa & Skönhet ökade med 10 procent vardera, 

E-handlar teknik

Teknik är den kategori som ökat mest, är det framförallt e-handelsföretaget Komplett som sticker ut, då de under månaden har ökat sina marknadsandelar med hela 126 procent. E-handelsföretaget Webbhallen har ökat med 29 procent och AliExpress har ökat sina andelar med 71 procent.

Wrapp förklarar ökningen hos teknikföretagen som en effekt av sommarens reor. Under augusti har även programvaruföretaget Adobe ökat sina andelar med 62 procent och Office Depot med 42 procent, vilket Wrapp härleder till att man är tillbaka på arbetet och installerar nya program eller köper nytt kontorsmaterial.

Inom Hälsa&Skönhet är det Folktandvården som ökat sina marknadsandelar mest (102 procent) vilket kan bero på att man i samband med jobb- och skolstart tar tag i saker och bokar tider. Skönhets- och hårvårdsalongen Bangerhead har ökat med hela 138 procent under augusti och hudvårdsfavoriten The Body Shop har gjort en ökning på 40 procent.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094