Svenska företag saknar GDPR-beredskap

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Svenska företag är skrämmande illa förberedda inför att EU:s nya dataskyddsregler träder i kraft om ett drygt halvår. Detta enligt IT-säkerhetsföretaget Trend Micro.

I undersökningen som genomförts av undersökningsföretaget Opinium deltog 1132 beslutsfattare i företag med mer än 500 anställda i 11 länder. Av dem var 102 beslutsfattare från svenska företag samt offentlig sektor som hade mer än mer än 500 anställda.

 I undersökningen framstår svenska företag och organisationer både  som minst kunniga, men också som de som i minst utsträckning vet hur de ska hantera GDPR rent praktiskt, jämför med kollegor i andra länder.

–      Det är ju igen munter läsning särskilt som svenska organisationer både saknar beredskap och processer för det här, samtidigt som väldigt många också anser att de inte har ett tillräckligt skydd mot intrång, kommenterar Johan Jarl, IT-säkerhetsexpert på Trend Micro.

Några av resultaten i undersökningen:

  •  34% av de svarande svenska företagen/organisationerna erkänner att de inte vet vilken typ av personliga data de lagrar och var den finns.

  • De svenska företagen/organisationerna har också sämst processer på plats för att uppfylla kravet om en enskild individs rättigheter att få sina personliga data raderade från en databas. Endast 56 % kan svara ja på den frågan (att jämföra med 77 % bland övriga tillfrågade länder)

  • Samtidigt uppvisar de svenska företagen/organisationerna väldigt gott självförtroende vad gäller uppfattningen om vilka utmaningar som väntar. 28 % av svenskarna anser att deras organisation inte har några större svårigheter att anpassa sig till det nya regelverket, vilket är högst siffra bland länderna i undersökningen.

  • 11 % av de svenska beslutsfattarna vet ej vad de ska göra för att följa reglerna (jämfört med 1 % i övriga länder)

  • Endast 20 % av de svenska företagen/organisationerna i undersökningen vet att påföljden är en straffavgift på upp till 4 % av årsomsättningen, och 16 % känner överhuvudtaget inte till att det handlar om böter (att jämföra med 5 % internationellt)

  • 43 % av de tillfrågade vet inte om det finns en process för att snabbt rapportera till Datainspektionen i händelse av intrång och 13 % hävdar att det inte finns överhuvudtaget. Även här placerar sig svenska organsiationer klart i botten i undersökningen (11 respektive 6 % för övriga länder).

  • Endast 57 % säger att de är trygga med organisationens befintliga lösningar för att stoppa en attack eller intrång i databaserna.

  • 36 % av de svenska beslutsfattare som deltar i undersökningen anser att konkurs är ett föreliggande hot mot verksamheten om företaget skulle få böter enligt de nya GDPR-regelverket.



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Newbie öppnar sin första butik i London

Stadium stämmer H&M för varumärkesintrång

Premiär för Kicks nya e-handel

Black Friday växer i Sverige – men det är svårt att nå lönsamhet

Flagship store till Gallerian i Stockholm

Twilfit slår upp dörrarna till nordens största underklädesbutik på 600 kvadratmeter.

Nyhetsbrev

Därför ska du investera i Stockholm

Arkiv

Intersport pudlar om kampanj

Intervjun
"Man måste gilla logistik för att vara en bra e-handlare"

– Butikslogistik och e-handelslogistik är väsensskild verksamhet. I den förstnämnda skickar man många varor till få, i den andra få varor till många. Det är svårt att få ihop till ett enda flöde. För e-handeln är logistiken hela affärsidén. Det säger Pär Svärdson, nätbokhandlarprofil, vd och medgrundare till snabbväxande nätapoteket Apotea.

Akademibokhandeln lägger hela sortimentet online

Klipp: Världens största e-handlare om framtiden

Brittisk hälsojätte expanderar i Sverige

Köper upp 30 år gamla familjeföretaget Hälsa för alla.

Jula öppnar nytt varuhus

Björn Borg ökar omsättningen – popsångerska hjälper till

Sprider julstämning i Stockholm med en miljon LED-ljus

Han ska leda ny sportjätte

Team Sportia och Sportringen bildar sportdivisionen SGN Sport. Därtill väntar lansering av ett nytt koncept inom cykel nästa år.

Lanserar egendesignad elcykel

Snart kan du köpa läppstift på Spotify

Kämpigt för butiker utanför stadskärnan

Spelbolag: Drönaren blir årets julklapp

Med ett par dagar kvar tills årets julklapp offentliggörs är teknikprylen favorittippad.

Fortsatt dystert för Lindex

Ahlsell tecknar avtal med arbetsskyddsgrossist

Ökad försäljning för Clas Ohlson

Minskad optimism hos handlarna – trots Black Friday och julhandel

Lanserar showroom på nätet

Pressbyrån för kunder som har bråttom

Kvällsleverans från Åhléns

J.Lindeberg satsar på unified commerce

Teknikjätte till Sverige

CDON livesänder under Black Friday

Städhjälp blir årets leksak

Glädje och besvikelse när Stureplanerna stoppas

”Alla borde ha tillgång till säker kommunikation"

Handelsbranschen ligger i topp

Kanadensisk bokjätte utmanar Amazon

Något lägre vinst för Ica

Svenska designers öppnar pop-up butik

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.118