Svenska företag saknar GDPR-beredskap

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Svenska företag är skrämmande illa förberedda inför att EU:s nya dataskyddsregler träder i kraft om ett drygt halvår. Detta enligt IT-säkerhetsföretaget Trend Micro.

I undersökningen som genomförts av undersökningsföretaget Opinium deltog 1132 beslutsfattare i företag med mer än 500 anställda i 11 länder. Av dem var 102 beslutsfattare från svenska företag samt offentlig sektor som hade mer än mer än 500 anställda.

 I undersökningen framstår svenska företag och organisationer både  som minst kunniga, men också som de som i minst utsträckning vet hur de ska hantera GDPR rent praktiskt, jämför med kollegor i andra länder.

–      Det är ju igen munter läsning särskilt som svenska organisationer både saknar beredskap och processer för det här, samtidigt som väldigt många också anser att de inte har ett tillräckligt skydd mot intrång, kommenterar Johan Jarl, IT-säkerhetsexpert på Trend Micro.

Några av resultaten i undersökningen:

  •  34% av de svarande svenska företagen/organisationerna erkänner att de inte vet vilken typ av personliga data de lagrar och var den finns.

  • De svenska företagen/organisationerna har också sämst processer på plats för att uppfylla kravet om en enskild individs rättigheter att få sina personliga data raderade från en databas. Endast 56 % kan svara ja på den frågan (att jämföra med 77 % bland övriga tillfrågade länder)

  • Samtidigt uppvisar de svenska företagen/organisationerna väldigt gott självförtroende vad gäller uppfattningen om vilka utmaningar som väntar. 28 % av svenskarna anser att deras organisation inte har några större svårigheter att anpassa sig till det nya regelverket, vilket är högst siffra bland länderna i undersökningen.

  • 11 % av de svenska beslutsfattarna vet ej vad de ska göra för att följa reglerna (jämfört med 1 % i övriga länder)

  • Endast 20 % av de svenska företagen/organisationerna i undersökningen vet att påföljden är en straffavgift på upp till 4 % av årsomsättningen, och 16 % känner överhuvudtaget inte till att det handlar om böter (att jämföra med 5 % internationellt)

  • 43 % av de tillfrågade vet inte om det finns en process för att snabbt rapportera till Datainspektionen i händelse av intrång och 13 % hävdar att det inte finns överhuvudtaget. Även här placerar sig svenska organsiationer klart i botten i undersökningen (11 respektive 6 % för övriga länder).

  • Endast 57 % säger att de är trygga med organisationens befintliga lösningar för att stoppa en attack eller intrång i databaserna.

  • 36 % av de svenska beslutsfattare som deltar i undersökningen anser att konkurs är ett föreliggande hot mot verksamheten om företaget skulle få böter enligt de nya GDPR-regelverket.



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Chokladcafé satsar på franchise

Varumärkesintrång ett växande problem

Undersökningar visar att tre fjärdedelar av alla varumärken utsatts för varumärkesintrång under 2017.

Planerar uppsägningar

Så sålde RNB i december

Modekoncernen överväger emission och släpper med anledning därav en försäljningsuppdatering mitt i kvartalet.

Ikea investerar i Matsmart

Matsmart fyller kassan för tillväxt när Ikea-koncernen står som ny minoritetsägare i bolaget.

Rekordförsäljning för Apotea.se

Nyhetsbrev

Lägger ner en butik och flyttar en annan

Arkiv

Uppåt för byggmaterialhandeln

Försäljningen ökade nära fem procent år 2017.

Idag öppnas Amazons automatiska butik

Efter tekniska problem och flera förseningar öppnar butiken nu för allmänheten.

Kameror avslöjade stöldhärva på Gekås

Vill ha nattarbete

På nytt jobb
Möblerar om i ledningsgruppen

Jakt och inredning

De öppnar butiker i nya handelsfastigheten i hörnet Humlegårdsgatan och Grev Turegatan i Stockholm.

5

Stopp för kontanterna

På nytt jobb
Ny chef på Nets

På nytt jobb
Han tar över på Elon

De är mest beundrade

Lidls expansion – ett magplask

De tar plats i Mölndal galleria

43 butiker, caféer och restauranger är klara att flytta in i Mölndal galleria som slår upp portarna i år.

Rätt kläder efter väder med väder-app

Välkomnar Postnords åtgärder

”Låt oss hoppas att arbetet sker skyndsamt”, säger Stefan Kvarfordt, EU-ansvarig på Svensk Handel.

Inviger station i Pajala

1

Postnord höjer avgifterna

Outnorth med ny majoritetsägare

Fredells lämnar Woody

På nytt jobb
Han blir ny vd för Elodie Details

Ackordsförslaget godkänt - rekonstruktionen upphör

Slutförhandlar frihandelsavtal

Värvar en miljon medlemmar på ett år

På nytt jobb
Hon är Cloettas nya vd

Pricer levererar

Julen lyfte Marimekko

Butiker måste satsa på upplevelser

Ökar försäljningen

Han tar plats på Dustin

Sparkar 5 000

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.286