Clas Ohlson stärkte resultatet

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Clas Ohlsons rapport för första kvartalet 2017/2018 visar svag tillväxt – men resultatet har blivit bättre.

Under perioden som sträcker sig från 1 maj till 1 juli ökade försäljningen med blygsamma 1 procent till 1 783 miljoner kronor. I lokala valutor var försäljningen dock oförändrad.

Rörelseresultatet ökade med 33 procent till 100 miljoner kronor.

Under perioden nettoöppnades 2 butiker.

Clas Ohlsons vd Lotta Lyrå, som tillträdde den 1 augusti, kommenterar resultatet med att sommarens försäljning varit svag och att trafiken till butikerna inte varit så stark som förväntat. Däremot säger hon att kedjan under första kvartalet lyckars väl med en rad produktlanseringar, bland annat en egen kollektion av arbetskläder Workwear by Clas Ohlson och fler än 3 300 andra produktnyheter i samtliga kategorier Bygg, El, Multimedia, Hem och Fritid.

Hon berättar också om Clas Ohlsons serviceerbjudande med bland annat uthyrning av verktyg och installationstjänster, som hon tror mycket på för framtiden.

Under kvartalet invigdes också Clas Ohlsons första Compact Store i Helsingfors i Finland. Konceptet innebär att smarta produkter och praktiska lösningar presenteras på mindre butiksyta. Tanken är att det nya kompakta formatet ska ge ökad tillgänglighet.



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

”Förändringarna på NK är positiva och efterlängtade”

Departments and Stores är positiva till omgörningen av NK i Stockholm. Nu väntar tre år av uppgraderingar av entreprenörens avdelningar på varuhuset. Ett särskilt fokus läggs på lyx och premium.

Så blir de nya avgifterna

I mars börjar Postnord ta ut moms och avgift för alla de postförsändelser som levereras från tredje land.

De tar plats i Katrineholm

Käk hos Circle K

Bensinstationskedjan lanserar Petters och Käks ”Håll-käften”-burgare på 295 fullservicestationer i Sverige.

Lindex stänger i Tidaholm

Lyko till Finland

Nyhetsbrev

Resultattapp för Odd Molly

Nettoomsättningen ökade men och resultatet rasade under fjärde kvartalet och för helåret. Tillväxten blev betydligt svagare än förväntat 2017.

Arkiv

Ska ge snabb leverans av läkemedel – dygnet runt

Uniqlo öppnar i Amsterdam

Även Nederländerna blir vid sidan av Sverige ny marknad för japanska kedjan i höst.

De tar plats i Linden

Positiva januarisiffror för Clas Ohlson

Karma till Storbritannien

Här öppnar Lyko

Ny vd på Strongpoint

Woki in - Satori ut

Handlarna mer optimistiska

Coop tappade försäljning

Coop Sverige tappade både butiksförsäljning och vinst.

Helomvändning krävs för Lindex

Sibylla öppnar nytt i Västerås

Åhléns säljer sexleksaker på nätet

Nya chefer på Loomis

Pricer ökar omsättningen

H&M om e-handel och framtiden

Online utgör 12,5 procent av den totala försäljningen. Det avslöjas inför H&M-gruppens kapitalmarknadsdag som hålls på onsdagen.

Digitala affärer i fokus

Modekoncernen RNB och Wellstreet ska förändra och utveckla retail med digitala tjänster i samägda bolaget Retailers Lab.

Hundratals får gå från Amazon

H&M behåller utdelning

Hoppfulla ministrar efter möte

Gurkorna blir till ”ortens batonger”

Rustar upp inför Alla hjärtans dag

Kosmetikkedja förlänger säkerhetsavtal

Elon lockas till Gävle

Åkeri först i Bjuv

Duni köper förpackningsbolag

Förlusttyngt år för Postnord

Byggmax till Malung

Björn Borg förvärvar finskt dotterbolag

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.125