Clas Ohlson stärkte resultatet

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Clas Ohlsons rapport för första kvartalet 2017/2018 visar svag tillväxt – men resultatet har blivit bättre.

Under perioden som sträcker sig från 1 maj till 1 juli ökade försäljningen med blygsamma 1 procent till 1 783 miljoner kronor. I lokala valutor var försäljningen dock oförändrad.

Rörelseresultatet ökade med 33 procent till 100 miljoner kronor.

Under perioden nettoöppnades 2 butiker.

Clas Ohlsons vd Lotta Lyrå, som tillträdde den 1 augusti, kommenterar resultatet med att sommarens försäljning varit svag och att trafiken till butikerna inte varit så stark som förväntat. Däremot säger hon att kedjan under första kvartalet lyckars väl med en rad produktlanseringar, bland annat en egen kollektion av arbetskläder Workwear by Clas Ohlson och fler än 3 300 andra produktnyheter i samtliga kategorier Bygg, El, Multimedia, Hem och Fritid.

Hon berättar också om Clas Ohlsons serviceerbjudande med bland annat uthyrning av verktyg och installationstjänster, som hon tror mycket på för framtiden.

Under kvartalet invigdes också Clas Ohlsons första Compact Store i Helsingfors i Finland. Konceptet innebär att smarta produkter och praktiska lösningar presenteras på mindre butiksyta. Tanken är att det nya kompakta formatet ska ge ökad tillgänglighet.



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Detaljhandelskedja i konkurs efter 45 år

Stänger 102 butiker efter andra konkursen på fyra år.

Nätapoteket får sälja receptbelagt

Här öppnar Lager 157 - satsar i norr

Hushållens konsumtion ökade i sommar

Säkerhet
Svensk larmdosa kan prisas av EU

Start-up-företaget Minut tävlar om en halv miljon kronor i internationellt tillväxtstöd.

Han satsar på nishat sportkoncept

Jönköpingshandlare lanserar ny sportbutik under namnet Spobik och har Cykelhuset med på tåget. Satsningen innefattar initialt sex fysiska butiker samt e-handel.

Nyhetsbrev

Tar plats i nya kvarter – hit flyttar Isabella Löwengrips företag

Arkiv

Trio bakom Åhléns nya barnklädesetikett

De ritar barnklädeskollektion åt varuhuskedjan. Det nya märket ersätter Åhléns nuvarande och lanseras i vår.

Fredells öppnar tidigare för proffsen

Konkursad varuhuskedja i nya händer

Kylskåpen säljer slut i värmen

Försäljningen ökade explosionsartat.

Säkerhet
"Många förstår inte att bank-id är en legitimation"

– De tror att det är ett lösenord, säger Ann-Marie Eklund Löwinder, med anledningen av att bank-id-bluffarna fortsätter.

Varumärkeskedja ångar på - öppnar sjätte butiken

Kidsbrandstore öppnar sjätte fysiska butiken och trappar upp satsningen i Finland och Norge.

Ny vd på plats - utnämndes i januari

Nytt byggvaruhus till Kristianstad

Då öppnar Falkenbergs nya handelsplats

Nu har sista munken sålts

Extremvärmen sänkte modehandeln

Försäljningen av kläder och skor minskade i juli, enligt Stilindex från Svensk Handel Stil.

Bildar världens största förpackningsföretag

Nu öppnar Ikea i Indien

Här öppnar Elgiganten härnäst

Rederi kan vinna pris för sin detaljhandel

Tallink nominerade till Fronter Awards

Från Apoteket till Sportamore - ny logistikchef

Hon blir Securitas kommunikationsdirektör

Solskyddskrämer säljer som smör

Så sålde Zalando

På nytt jobb
Paulig rekryterar ny HR-chef

Klassisk korv får klimatsmart kompanjon

Kunderna får övernatta i sval butik

Heineken investerar i kinesisk bryggerikoncern

Bygghandel drabbad av sommarvärme

Det kinesiska undret fortsätter att falla

Medicin tas bort från hyllorna - på grund av värmen

Nu kan man panta påsar med mobilen

Adlibris – något av en besvikelse

Amazons resultat långt över förväntan

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.171