23948sdkhjf

Clas Ohlson stärkte resultatet

Clas Ohlsons rapport för första kvartalet 2017/2018 visar svag tillväxt – men resultatet har blivit bättre.

Under perioden som sträcker sig från 1 maj till 1 juli ökade försäljningen med blygsamma 1 procent till 1 783 miljoner kronor. I lokala valutor var försäljningen dock oförändrad.

Rörelseresultatet ökade med 33 procent till 100 miljoner kronor.

Under perioden nettoöppnades 2 butiker.

Clas Ohlsons vd Lotta Lyrå, som tillträdde den 1 augusti, kommenterar resultatet med att sommarens försäljning varit svag och att trafiken till butikerna inte varit så stark som förväntat. Däremot säger hon att kedjan under första kvartalet lyckars väl med en rad produktlanseringar, bland annat en egen kollektion av arbetskläder Workwear by Clas Ohlson och fler än 3 300 andra produktnyheter i samtliga kategorier Bygg, El, Multimedia, Hem och Fritid.

Hon berättar också om Clas Ohlsons serviceerbjudande med bland annat uthyrning av verktyg och installationstjänster, som hon tror mycket på för framtiden.

Under kvartalet invigdes också Clas Ohlsons första Compact Store i Helsingfors i Finland. Konceptet innebär att smarta produkter och praktiska lösningar presenteras på mindre butiksyta. Tanken är att det nya kompakta formatet ska ge ökad tillgänglighet.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062