23948sdkhjf

Så lever stadskärnorna

Idag på morgonen lanserade HUI research sitt Cityindex som beskriver omsättningsutvecklingen för kommersiella verksamheter i 16 svenska stadskärnor under 2016. Resultatet går på många platser på tvärs mot det förväntade.

Det talas mycket om butiksdöd i stadskärnorna, och många platser som Stenstaden i Sundsvall och stadskärnan i Borlänge har blivit en sinnebild för fenomentet.

HUI:s kartläggning visar däremot på en total tillväxt om 3,7 procent för detaljhandel, restaurang, hotell och kommersiell service i stadskärnorna.

Detaljhandeln i stadskärnan, som ofta utmålas som förloraren i kampen om kunderna, ökade med 2,7 procent.

Cityindex har tagits fram av HUI research på uppdrag av fastighetsbolaget Agora. Syftet är för att förse marknaden med en objektiv stadskärnemätning som beskriver utvecklingen inom främst detaljhandeln, men kartläggningen omfattar även restaurangnäringen, hotellbranschen och kommersiella servicefunktioner inom respektive stadskärna.

Den första rapporten som presenterades i dag omfattar Stockholm, Göteborg, Malmö och ytterligare 13 städer, men på sikt är det tänkt att den ska bli rikstäckande.

Definitioner av stad och stadskärna har utarbetats i samarbete med branschorganisationer, fastighetsägare, forskare, detaljister, konsulter och andra branschföreträdare.

- Lanseringen av Cityindex innebär att stadskärnors utveckling nu kan mätas och jämföras på ett rättvisande sätt över tid. Cityindex kommer att förse marknaden med välbehövlig information och utgöra ett viktigt beslutsunderlag för utvecklingen av Sveriges stadskärnor, säger Wilner Anderson, vd Agora i ett pressmeddelande.

Kartläggningen av perioden 2015-2016 visar på en total tillväxt om 3,7 procent i de undersökta stadskärnorna. Störst omsättningstillväxt hade branschen kommersiell service (till exempel gym, biografer och frisörer) med 11,2 procent följt av restaurang som ökade med 5,1 procent. Detaljhandeln och hotell ökade med 2,7 respektive 3,7 procent.

- Bilden av en utbredd butiksdöd och negativ utveckling i stadskärnan är i många fall överdriven. Med tydliga definitioner av stad och stadskärna kan vi nu mäta stadskärnor som försäljningskanal och deras utveckling över tid på ett jämförbart sätt, säger Tobias Rönnberg, konsult HUI Research.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078