Så lever stadskärnorna

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Idag på morgonen lanserade HUI research sitt Cityindex som beskriver omsättningsutvecklingen för kommersiella verksamheter i 16 svenska stadskärnor under 2016. Resultatet går på många platser på tvärs mot det förväntade.

Det talas mycket om butiksdöd i stadskärnorna, och många platser som Stenstaden i Sundsvall och stadskärnan i Borlänge har blivit en sinnebild för fenomentet.

HUI:s kartläggning visar däremot på en total tillväxt om 3,7 procent för detaljhandel, restaurang, hotell och kommersiell service i stadskärnorna.

Detaljhandeln i stadskärnan, som ofta utmålas som förloraren i kampen om kunderna, ökade med 2,7 procent.

Cityindex har tagits fram av HUI research på uppdrag av fastighetsbolaget Agora. Syftet är för att förse marknaden med en objektiv stadskärnemätning som beskriver utvecklingen inom främst detaljhandeln, men kartläggningen omfattar även restaurangnäringen, hotellbranschen och kommersiella servicefunktioner inom respektive stadskärna.

Den första rapporten som presenterades i dag omfattar Stockholm, Göteborg, Malmö och ytterligare 13 städer, men på sikt är det tänkt att den ska bli rikstäckande.

Definitioner av stad och stadskärna har utarbetats i samarbete med branschorganisationer, fastighetsägare, forskare, detaljister, konsulter och andra branschföreträdare.

- Lanseringen av Cityindex innebär att stadskärnors utveckling nu kan mätas och jämföras på ett rättvisande sätt över tid. Cityindex kommer att förse marknaden med välbehövlig information och utgöra ett viktigt beslutsunderlag för utvecklingen av Sveriges stadskärnor, säger Wilner Anderson, vd Agora i ett pressmeddelande.

Kartläggningen av perioden 2015-2016 visar på en total tillväxt om 3,7 procent i de undersökta stadskärnorna. Störst omsättningstillväxt hade branschen kommersiell service (till exempel gym, biografer och frisörer) med 11,2 procent följt av restaurang som ökade med 5,1 procent. Detaljhandeln och hotell ökade med 2,7 respektive 3,7 procent.

- Bilden av en utbredd butiksdöd och negativ utveckling i stadskärnan är i många fall överdriven. Med tydliga definitioner av stad och stadskärna kan vi nu mäta stadskärnor som försäljningskanal och deras utveckling över tid på ett jämförbart sätt, säger Tobias Rönnberg, konsult HUI Research.



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Här öppnar pryl- och inredningsbutik

Han lämnar Clas Ohlson

Slutar som ekonomi- och finansdirektör efter sju år.

Från Ikea till Åhléns

Varuhuskedjan har hittat en efterträdare till Lina Söderqvist på marknadschefsposten.

Lidl vill tillbaka till Norge

De ska aktivera kupongerna direkt i hyllan

Hon ska kvalitetssäkra Indiska

Mode- och inredningskedjan rekryterar kvalitets- och hållbarhetschef med förflutet hos Åhléns och H&M.

Nyhetsbrev

Butiken får el från taket

Arkiv

Regionchef på Kappahl till Indiska

1

Studie: Livsmedel inte problemet när det kommer till mikroplaster

Coops uppsagda Postnordavtal – regel snarare än undantag

Så ska Lexington Company få igång tillväxten

Sällanköp drivs av näthandeln

Kläder och skor säljer överlägset mest online.

Securitas tecknar avtal med modejätte

Edblad ser över varumärket och rekryterar

Företaget ska växa digitalt och stärka sortimentet. Därtill har bolaget rekryterat trio med bakgrund hos bland andra Kasthall, Filippa K och Casall.

Coop säger upp avtalet med Postnord

Fler företag säljer överskott på auktion

Poolias vd avgår

Efter 16 år – nu slutar hon på Virke

Detaljhandelsföretag anmälda för brister i kemikaliekontroll

Ny branschstandard ska stoppa tjuvtankning

”Förändringarna på NK är positiva och efterlängtade”

Departments and Stores är positiva till omgörningen av NK i Stockholm. Nu väntar tre år av uppgraderingar av entreprenörens avdelningar på varuhuset. Ett särskilt fokus läggs på lyx och premium.

De tar plats i Katrineholm

Lindex stänger i Tidaholm

Lyko till Finland

Positiva januarisiffror för Clas Ohlson

Ny vd på Strongpoint

Handlarna mer optimistiska

Woki in - Satori ut

Åhléns säljer sexleksaker på nätet

Nya chefer på Loomis

Pricer ökar omsättningen

Hundratals får gå från Amazon

H&M behåller utdelning

Hoppfulla ministrar efter möte

Gurkorna blir till ”ortens batonger”

Rustar upp inför Alla hjärtans dag

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.139