Så lever stadskärnorna

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Idag på morgonen lanserade HUI research sitt Cityindex som beskriver omsättningsutvecklingen för kommersiella verksamheter i 16 svenska stadskärnor under 2016. Resultatet går på många platser på tvärs mot det förväntade.

Det talas mycket om butiksdöd i stadskärnorna, och många platser som Stenstaden i Sundsvall och stadskärnan i Borlänge har blivit en sinnebild för fenomentet.

HUI:s kartläggning visar däremot på en total tillväxt om 3,7 procent för detaljhandel, restaurang, hotell och kommersiell service i stadskärnorna.

Detaljhandeln i stadskärnan, som ofta utmålas som förloraren i kampen om kunderna, ökade med 2,7 procent.

Cityindex har tagits fram av HUI research på uppdrag av fastighetsbolaget Agora. Syftet är för att förse marknaden med en objektiv stadskärnemätning som beskriver utvecklingen inom främst detaljhandeln, men kartläggningen omfattar även restaurangnäringen, hotellbranschen och kommersiella servicefunktioner inom respektive stadskärna.

Den första rapporten som presenterades i dag omfattar Stockholm, Göteborg, Malmö och ytterligare 13 städer, men på sikt är det tänkt att den ska bli rikstäckande.

Definitioner av stad och stadskärna har utarbetats i samarbete med branschorganisationer, fastighetsägare, forskare, detaljister, konsulter och andra branschföreträdare.

- Lanseringen av Cityindex innebär att stadskärnors utveckling nu kan mätas och jämföras på ett rättvisande sätt över tid. Cityindex kommer att förse marknaden med välbehövlig information och utgöra ett viktigt beslutsunderlag för utvecklingen av Sveriges stadskärnor, säger Wilner Anderson, vd Agora i ett pressmeddelande.

Kartläggningen av perioden 2015-2016 visar på en total tillväxt om 3,7 procent i de undersökta stadskärnorna. Störst omsättningstillväxt hade branschen kommersiell service (till exempel gym, biografer och frisörer) med 11,2 procent följt av restaurang som ökade med 5,1 procent. Detaljhandeln och hotell ökade med 2,7 respektive 3,7 procent.

- Bilden av en utbredd butiksdöd och negativ utveckling i stadskärnan är i många fall överdriven. Med tydliga definitioner av stad och stadskärna kan vi nu mäta stadskärnor som försäljningskanal och deras utveckling över tid på ett jämförbart sätt, säger Tobias Rönnberg, konsult HUI Research.



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Nu öppnar Jula i Nacka Forum

Jysk flyttar

H&M fortsätter investera i sälj- och köptjänst

Muji i egen regi

Öppnar första butiken utanför Åhléns under året.

"Internationell shoppingupplevelse" - VRG nyöppnar på NK

Ger Ikea-korvarna en match

Biltema satsar på caféverksamheten – växer med 30-40 procent per år.

Nyhetsbrev

Ny butik för Rusta i Norge

Arkiv

På nytt jobb
Ny chef på Kronan

E-handlare öppnar fysiskt i Stockholm

Walmart slutar med självscannings-app

Normal öppnar nytt

Löneförväntningarna fortsatt på låg nivå

Här öppnar Tictail

Ica hyr i Borlänge och Strängnäs

Jetshop samarbetar med Postnord

1

Wish-kunder slipper Kina-avgiften

Har enligt uppgift nått en överenskommelse som gör Postnords avgift överflödig.

Så kan butiksdöden fintas – fem avgörande rekommendationer

Omval och nya ledamöter hos Svensk Handel

På nytt jobb
Ny chef på XL-Bygg

Säljer giraff och porriga domäner

Maskoten Geoffrey och ett flertal domännamn auktioneras ut när företaget går i konkurs.

Stadium Outlet närmar sig 50 butiker

Gekås investerar i shoppingnära boende

Middag på mammas önskelista

Sedeltryckning är ingen lukrativ affär längre

Lloyds till Kristianstad

Spot-a-Shop satsar på Sverige

Reitan blir postombud

På nytt jobb
Ny vd på Kjell & Company

Uppåt för Clas Ohlson i april

1

Textilbutik lägger ner – efter 77 år

Bygger nytt i Danmark

Elektronikjätten tar Granit till Seoul

Pricer får miljonorder

Så ska Elly Pistol växa

Butiken läggs ner – nu vill byborna driva den

Sour industry väljer Onepartnergroup

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.12