Vaimo etablerar sig i Benelux

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Svenskgrundade omnikanal-specialisten Vaimo öppnar kontor i Belgien. Bolagets ambition är att bli världsledande inom sitt segment.

Vaimo skriver i ett pressmeddelande att den senaste etableringen är ett steg i bolagets strategi att expandera i Europa och kontoret kommer att rikta sig mot både B2B- och B2C-handlare i Benelux-länderna.

–Med vårt nya kontor blir det möjligt för oss att hjälpa de B2B- som B2C-handlare i regionen som letar efter en strategisk lösningspartner för att kunna växa över gränserna. Vi tror att vi kan vara med och bidra till en fortsatt stark e-handelstillväxt i Benelux-regionen, säger Breght Evens, landschef på Vaimo i Benelux i ett pressmeddelande.

Företaget kommer att börja leverera e-handels- och omnikanalslösningar i alla tre Benelux-länderna från sitt nya kontor i Genk.

– Detaljhandeln är pulsådern i dessa tre länders ekonomi och regionen är en av Europas största e-handelsmarknader. Dessutom växer den snabbt och har en stark köpkraft vilket gör den mycket intressant för oss. Att etablera oss i Benelux är också en viktig del i vår övergripande strategi för att nå målet om att bli världens ledande leverantör av e-handelslösningar baserade på Magento Commerce-plattformen, säger David Holender, vd i Vaimo.

E-handelsmarknaden i Benelux-länderna växer snabbt.

I Belgien ökade omsättningen för e-handeln mot konsumenter under förra året med 10 procent jämfört med 2015. Totalt spenderades 9,1 miljarder euro online, en siffra som förväntas öka till 10,4 miljarder euro under 2017.

I Nederländerna ökade motsvarande omsättningen under 2016 med 23 procent jämfört med föregående år. Luxemburg, med en internetpenetration på 98 procent vilket placerar dem bland de 10 länder med högst internetåtkomst, har sett en genomsnittlig årlig tillväxt i online-intäkterna på 15 procent sedan 2013.



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

”Ambitionen är att hjälpa konsumenterna att handla där de vill”

Fler konsumenter vill handla från småföretagare. Nu lanserar Izettle en karta för att hitta dem.

De planerar expansion i Sverige

Då öppnar Arket i Stockholm

Nu aviseras öppningsdatumet för kedjans första butik i Sverige."Vi hade otrolig tur som kunde göra om planerna så snabbt efter branden på Biblioteksgatan i november".

TEKNIK
Elgiganten inför Swish

Säkerhet
Fortsätter skydda Farsta Centrum

Ikea in i Svensk Dagligvaruhandel

Nyhetsbrev

NTG sålde godis för 18,7 miljoner

Försäljningen till Norge och Finland drog upp siffrorna – ökade omsättningen med 237 procent, men resultatet minskade.

Arkiv

Stänger alla butiker – fokuserar på e-handel

14 fysiska butiker ska läggas ner. Nu söker företaget ny vd.

Lloyds apotek satsar på hemleveranser med Best

På nytt jobb
Han blir ordförande för Svensk Dagligvaruhandel

Nu öppnar Jula i Nacka Forum

H&M fortsätter investera i sälj- och köptjänst

"Internationell shoppingupplevelse" - VRG nyöppnar på NK

Jysk flyttar

Ger Ikea-korvarna en match

Biltema satsar på caféverksamheten – växer med 30-40 procent per år.

Muji i egen regi

Öppnar första butiken utanför Åhléns under året.

Ny butik för Rusta i Norge

E-handlare öppnar fysiskt i Stockholm

På nytt jobb
Ny chef på Kronan

Normal öppnar nytt

TEKNIK
Walmart slutar med självscannings-app

Här öppnar Tictail

Löneförväntningarna fortsatt på låg nivå

Ica hyr i Borlänge och Strängnäs

Omval och nya ledamöter hos Svensk Handel

Jetshop samarbetar med Postnord

På nytt jobb
Ny chef på XL-Bygg

Middag på mammas önskelista

Spot-a-Shop satsar på Sverige

Lloyds till Kristianstad

Reitan blir postombud

På nytt jobb
Ny vd på Kjell & Company

Uppåt för Clas Ohlson i april

1

Textilbutik lägger ner – efter 77 år

Bygger nytt i Danmark

Elektronikjätten tar Granit till Seoul

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.126