Handeln har nått en brytpunkt

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Under andra kvartalet 2017 nåddes en brytpunkt – nu är det e-handeln som driver all tillväxt i sällanköpshandeln.

Det framgår av E-barometern för andra kvartalet som Postnord ger ut i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI Research.

E-handeln i Sverige ökade med 15 procent under det andra kvartalet 2017. Det betyder att e-handeln stod för hela sällanköpsvaruhandelns försäljningstillväxt under första halvan av året. Det skedde ingen tillväxt i de fysiska butikerna under denna period. Modehandeln och elektronikhandeln blev extra hårt drabbade av konkurrensen från e-handeln, särskilt från utlandet.

–Fortsätter trenden med att e-handeln tar all försäljningstillväxt kommer fler detaljhandelsaktörer på den fysiska spelplanen att få det tufft. De butiker som inte har en bra omnikanal-strategi kommer att bli omsprungna, säger Postnords detaljhandelsanalytiker Carin Blom i ett pressmeddelande.

E-handelns sortimentsbredd och bekvämlighet ligger bakom tillväxten men Carin Blom förklarar också läget med att butikskedjorna inte lyckats hitta ett bra samspel mellan sina fysiska butiker och sin e-handel.

Bekväma barnfamiljer
Postnord utnämner barnartiklar och leksaker till kvartalets vinnarbransch. Kategorin ökade med 24 procent.Det är nu en väletablerad kategori på nätet, där stora varumärken syns allt mer mot marknaden och där tidsbesparing, bekvämlighet och sortimentsbredd driver konsumenterna.

Tunga byggvaror
Inom bygghandeln, fortsätter e-handeln att ta marknadsandelar från den fysiska handeln. Postnord förklarar detta med att otympliga och tunga varor är svåra att frakta hem själv och tar tid att handla.

De fysiska varuhusens största fördel är kunnig personal, dit många vänder sig med frågor om byggprojekt och maskiner. Där har e-handeln fortfarande utmaningar, men nätaktörerna jobbar allt mer med instruktioner, videos och frågeforum.



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Chokladcafé satsar på franchise

Varumärkesintrång ett växande problem

Undersökningar visar att tre fjärdedelar av alla varumärken utsatts för varumärkesintrång under 2017.

Planerar uppsägningar

Så sålde RNB i december

Modekoncernen överväger emission och släpper med anledning därav en försäljningsuppdatering mitt i kvartalet.

Ikea investerar i Matsmart

Matsmart fyller kassan för tillväxt när Ikea-koncernen står som ny minoritetsägare i bolaget.

Rekordförsäljning för Apotea.se

Nyhetsbrev

Lägger ner en butik och flyttar en annan

Arkiv

Uppåt för byggmaterialhandeln

Försäljningen ökade nära fem procent år 2017.

Idag öppnas Amazons automatiska butik

Efter tekniska problem och flera förseningar öppnar butiken nu för allmänheten.

Kameror avslöjade stöldhärva på Gekås

Vill ha nattarbete

På nytt jobb
Möblerar om i ledningsgruppen

Jakt och inredning

De öppnar butiker i nya handelsfastigheten i hörnet Humlegårdsgatan och Grev Turegatan i Stockholm.

5

Stopp för kontanterna

På nytt jobb
Ny chef på Nets

På nytt jobb
Han tar över på Elon

De är mest beundrade

Lidls expansion – ett magplask

De tar plats i Mölndal galleria

43 butiker, caféer och restauranger är klara att flytta in i Mölndal galleria som slår upp portarna i år.

Rätt kläder efter väder med väder-app

Välkomnar Postnords åtgärder

”Låt oss hoppas att arbetet sker skyndsamt”, säger Stefan Kvarfordt, EU-ansvarig på Svensk Handel.

Inviger station i Pajala

1

Postnord höjer avgifterna

Outnorth med ny majoritetsägare

Fredells lämnar Woody

På nytt jobb
Han blir ny vd för Elodie Details

Ackordsförslaget godkänt - rekonstruktionen upphör

Slutförhandlar frihandelsavtal

Värvar en miljon medlemmar på ett år

På nytt jobb
Hon är Cloettas nya vd

Pricer levererar

Julen lyfte Marimekko

Butiker måste satsa på upplevelser

Ökar försäljningen

Han tar plats på Dustin

Sparkar 5 000

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.214