Handeln har nått en brytpunkt

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Under andra kvartalet 2017 nåddes en brytpunkt – nu är det e-handeln som driver all tillväxt i sällanköpshandeln.

Det framgår av E-barometern för andra kvartalet som Postnord ger ut i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI Research.

E-handeln i Sverige ökade med 15 procent under det andra kvartalet 2017. Det betyder att e-handeln stod för hela sällanköpsvaruhandelns försäljningstillväxt under första halvan av året. Det skedde ingen tillväxt i de fysiska butikerna under denna period. Modehandeln och elektronikhandeln blev extra hårt drabbade av konkurrensen från e-handeln, särskilt från utlandet.

–Fortsätter trenden med att e-handeln tar all försäljningstillväxt kommer fler detaljhandelsaktörer på den fysiska spelplanen att få det tufft. De butiker som inte har en bra omnikanal-strategi kommer att bli omsprungna, säger Postnords detaljhandelsanalytiker Carin Blom i ett pressmeddelande.

E-handelns sortimentsbredd och bekvämlighet ligger bakom tillväxten men Carin Blom förklarar också läget med att butikskedjorna inte lyckats hitta ett bra samspel mellan sina fysiska butiker och sin e-handel.

Bekväma barnfamiljer
Postnord utnämner barnartiklar och leksaker till kvartalets vinnarbransch. Kategorin ökade med 24 procent.Det är nu en väletablerad kategori på nätet, där stora varumärken syns allt mer mot marknaden och där tidsbesparing, bekvämlighet och sortimentsbredd driver konsumenterna.

Tunga byggvaror
Inom bygghandeln, fortsätter e-handeln att ta marknadsandelar från den fysiska handeln. Postnord förklarar detta med att otympliga och tunga varor är svåra att frakta hem själv och tar tid att handla.

De fysiska varuhusens största fördel är kunnig personal, dit många vänder sig med frågor om byggprojekt och maskiner. Där har e-handeln fortfarande utmaningar, men nätaktörerna jobbar allt mer med instruktioner, videos och frågeforum.



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Normal öppnar nytt

På nytt jobb
Ny chef på Kronan

Här öppnar Tictail

Walmart slutar med självscannings-app

Löneförväntningarna fortsatt på låg nivå

Så kan butiksdöden fintas – fem avgörande rekommendationer

Nyhetsbrev

1

Wish-kunder slipper Kina-avgiften

Har enligt uppgift nått en överenskommelse som gör Postnords avgift överflödig.

Arkiv

Ica hyr i Borlänge och Strängnäs

Omval och nya ledamöter hos Svensk Handel

Jetshop samarbetar med Postnord

På nytt jobb
Ny chef på XL-Bygg

Säljer giraff och porriga domäner

Maskoten Geoffrey och ett flertal domännamn auktioneras ut när företaget går i konkurs.

Stadium Outlet närmar sig 50 butiker

Järnia och Bolist går ihop

Sedeltryckning är ingen lukrativ affär längre

Gekås investerar i shoppingnära boende

Middag på mammas önskelista

Amerikanska betaljätten köper Izettle – Betalar 19 miljarder kronor

Köper svenska fintech-bolaget för 19,2 miljarder kronor.

Sportamore förändrar i ledningen – Tappar logistikchef

På nytt jobb
Hon tar över på Netonnet

Lämnar försäkringsbranschen för elektronikkedjan.

Ny Sverigechef på Lidl

Johannes Fieber tar över Lidl i USA.

Herrmodemärke öppnar i Mood

Nu stundar premiären för nederländska Suitsupply i Stockholm.

Madrasstillverkare ny delägare i Sova

Skapar gemensamt bolag som tar över ägandet av åtta av Sovas 26 butiker.

Lloyds till Kristianstad

Spot-a-Shop satsar på Sverige

Reitan blir postombud

På nytt jobb
Ny vd på Kjell & Company

Uppåt för Clas Ohlson i april

1

Textilbutik lägger ner – efter 77 år

Bygger nytt i Danmark

Elektronikjätten tar Granit till Seoul

Pricer får miljonorder

Så ska Elly Pistol växa

Butiken läggs ner – nu vill byborna driva den

Sour industry väljer Onepartnergroup

Ica tappade under april

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.142