23948sdkhjf

Handeln har nått en brytpunkt

Under andra kvartalet 2017 nåddes en brytpunkt – nu är det e-handeln som driver all tillväxt i sällanköpshandeln.

Det framgår av E-barometern för andra kvartalet som Postnord ger ut i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI Research.

E-handeln i Sverige ökade med 15 procent under det andra kvartalet 2017. Det betyder att e-handeln stod för hela sällanköpsvaruhandelns försäljningstillväxt under första halvan av året. Det skedde ingen tillväxt i de fysiska butikerna under denna period. Modehandeln och elektronikhandeln blev extra hårt drabbade av konkurrensen från e-handeln, särskilt från utlandet.

–Fortsätter trenden med att e-handeln tar all försäljningstillväxt kommer fler detaljhandelsaktörer på den fysiska spelplanen att få det tufft. De butiker som inte har en bra omnikanal-strategi kommer att bli omsprungna, säger Postnords detaljhandelsanalytiker Carin Blom i ett pressmeddelande.

E-handelns sortimentsbredd och bekvämlighet ligger bakom tillväxten men Carin Blom förklarar också läget med att butikskedjorna inte lyckats hitta ett bra samspel mellan sina fysiska butiker och sin e-handel.

Bekväma barnfamiljer
Postnord utnämner barnartiklar och leksaker till kvartalets vinnarbransch. Kategorin ökade med 24 procent.Det är nu en väletablerad kategori på nätet, där stora varumärken syns allt mer mot marknaden och där tidsbesparing, bekvämlighet och sortimentsbredd driver konsumenterna.

Tunga byggvaror
Inom bygghandeln, fortsätter e-handeln att ta marknadsandelar från den fysiska handeln. Postnord förklarar detta med att otympliga och tunga varor är svåra att frakta hem själv och tar tid att handla.

De fysiska varuhusens största fördel är kunnig personal, dit många vänder sig med frågor om byggprojekt och maskiner. Där har e-handeln fortfarande utmaningar, men nätaktörerna jobbar allt mer med instruktioner, videos och frågeforum.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062