Handeln har nått en brytpunkt

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Under andra kvartalet 2017 nåddes en brytpunkt – nu är det e-handeln som driver all tillväxt i sällanköpshandeln.

Det framgår av E-barometern för andra kvartalet som Postnord ger ut i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI Research.

E-handeln i Sverige ökade med 15 procent under det andra kvartalet 2017. Det betyder att e-handeln stod för hela sällanköpsvaruhandelns försäljningstillväxt under första halvan av året. Det skedde ingen tillväxt i de fysiska butikerna under denna period. Modehandeln och elektronikhandeln blev extra hårt drabbade av konkurrensen från e-handeln, särskilt från utlandet.

–Fortsätter trenden med att e-handeln tar all försäljningstillväxt kommer fler detaljhandelsaktörer på den fysiska spelplanen att få det tufft. De butiker som inte har en bra omnikanal-strategi kommer att bli omsprungna, säger Postnords detaljhandelsanalytiker Carin Blom i ett pressmeddelande.

E-handelns sortimentsbredd och bekvämlighet ligger bakom tillväxten men Carin Blom förklarar också läget med att butikskedjorna inte lyckats hitta ett bra samspel mellan sina fysiska butiker och sin e-handel.

Bekväma barnfamiljer
Postnord utnämner barnartiklar och leksaker till kvartalets vinnarbransch. Kategorin ökade med 24 procent.Det är nu en väletablerad kategori på nätet, där stora varumärken syns allt mer mot marknaden och där tidsbesparing, bekvämlighet och sortimentsbredd driver konsumenterna.

Tunga byggvaror
Inom bygghandeln, fortsätter e-handeln att ta marknadsandelar från den fysiska handeln. Postnord förklarar detta med att otympliga och tunga varor är svåra att frakta hem själv och tar tid att handla.

De fysiska varuhusens största fördel är kunnig personal, dit många vänder sig med frågor om byggprojekt och maskiner. Där har e-handeln fortfarande utmaningar, men nätaktörerna jobbar allt mer med instruktioner, videos och frågeforum.



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Newbie öppnar sin första butik i London

Stadium stämmer H&M för varumärkesintrång

Premiär för Kicks nya e-handel

Black Friday växer i Sverige – men det är svårt att nå lönsamhet

Flagship store till Gallerian i Stockholm

Twilfit slår upp dörrarna till nordens största underklädesbutik på 600 kvadratmeter.

Nyhetsbrev

Därför ska du investera i Stockholm

Arkiv

Intersport pudlar om kampanj

Intervjun
"Man måste gilla logistik för att vara en bra e-handlare"

– Butikslogistik och e-handelslogistik är väsensskild verksamhet. I den förstnämnda skickar man många varor till få, i den andra få varor till många. Det är svårt att få ihop till ett enda flöde. För e-handeln är logistiken hela affärsidén. Det säger Pär Svärdson, nätbokhandlarprofil, vd och medgrundare till snabbväxande nätapoteket Apotea.

Akademibokhandeln lägger hela sortimentet online

Klipp: Världens största e-handlare om framtiden

Brittisk hälsojätte expanderar i Sverige

Köper upp 30 år gamla familjeföretaget Hälsa för alla.

Jula öppnar nytt varuhus

Björn Borg ökar omsättningen – popsångerska hjälper till

Sprider julstämning i Stockholm med en miljon LED-ljus

Han ska leda ny sportjätte

Team Sportia och Sportringen bildar sportdivisionen SGN Sport. Därtill väntar lansering av ett nytt koncept inom cykel nästa år.

Lanserar egendesignad elcykel

Snart kan du köpa läppstift på Spotify

Kämpigt för butiker utanför stadskärnan

Spelbolag: Drönaren blir årets julklapp

Med ett par dagar kvar tills årets julklapp offentliggörs är teknikprylen favorittippad.

Fortsatt dystert för Lindex

Ahlsell tecknar avtal med arbetsskyddsgrossist

Ökad försäljning för Clas Ohlson

Minskad optimism hos handlarna – trots Black Friday och julhandel

Lanserar showroom på nätet

Pressbyrån för kunder som har bråttom

Kvällsleverans från Åhléns

J.Lindeberg satsar på unified commerce

Teknikjätte till Sverige

CDON livesänder under Black Friday

Städhjälp blir årets leksak

Glädje och besvikelse när Stureplanerna stoppas

”Alla borde ha tillgång till säker kommunikation"

Handelsbranschen ligger i topp

Kanadensisk bokjätte utmanar Amazon

Något lägre vinst för Ica

Svenska designers öppnar pop-up butik

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.145