Svenskt kaffe till Kanada

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Det familjeägda kafferosteriet Löfbergs bildar ett dotterbolag i Kanada.

- Ett naturligt steg eftersom vi redan säljer kaffe till drygt 3 000 enheter i Kanada. Vi ökar servicegraden, samtidigt kan vi fånga upp nya affärsmöjligheter på ett bättre sätt, säger Lars Appelqvist, vd på Löfbergs.

Löfbergs kanadensiska bolag kommer att ha sin bas i Toronto. Fokus ligger på försäljning och service till kafémarknaden, bland annat till  drivmedelskedjan Cirkle K.

- Vi jobbar redan med Cirkle K i Sverige och en rad andra europeiska länder, och är naturligtvis glada över att de vill ha med oss när de utvecklar kaffelösningen på sina enheter i Kanada också. Det är stort för ett familjeägt kafferosteri från Karlstad, säger Lars Appelqvist.

Växer utomlands
Löfbergs utlandssatsning tog fart 1993 när företaget började exportera kaffe till Baltikum. Sedan dess har det familjeägda kafferosteriet fortsatt växa utomlands genom etableringar och förvärv.

- Utlandssatsningarna är en viktig del av vår tillväxtstrategi. Målsättningen är att öka volymen med 50 procent mellan 2015 och 2020, säger Lars Appelqvist.

Idag är Löfbergs aktiva på ett tiotal marknader, med egna bolag i Sverige, Norge, Danmark, Lettland, England – och Kanada. Drygt 40 procent av Löfbergs kaffe säljs utanför Sverige.

Karlstad är basen
Löfbergs omsätter 1,8 miljarder kronor och har sitt huvudkontor i Karlstad, där även det mesta av Löfbergs kaffe produceras. Nyligen investerade Löfbergs drygt 100 miljoner kronor i ett nytt höglager i Karlstad, en satsning som är tänkt att underlätta fortsatt expansion i Sverige och utomlands.



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Accent och Morris tecknar avtal med SAS

"Parfymindustrin är förlegad"

Bygghemma köper möbelföretag

Säljer Gymgrossisten till reapris

Blomsterlandet öppnar nytt

Nyhetsbrev

De är överens om etableringsjobb

Facket och arbetsgivarorganisation ense om modell för etableringsjobb.

Arkiv

Joakim Hansson blir vd

Esprit slimmar butiker

Med mer omnikanal, färre och mindre fysiska butiker och nytt franchiseupplägg vill Esprit åter bli relevant för den svenska modekunden.

Två nya chefer på Findus

Matvaruproducenten rekryterar till både Sverige och Danmark.

Höga priser under Black Friday: "Rean är en djungel"

Shoppinghögtiden har blivit populärare än mellandagsrean, men den röda prislappen är inte alltid en bra affär.

Elcykeln är årets julklapp

Speglar de svenska konsumenternas ökande klimatmedvetenhet, vilja att ta hand om sin hälsa samt att vara fri, flexibel och stundtals bekväm, står det bland annat i motiveringen.

Blev årets e-handlare för sjätte året i rad

Modeföretag satsar på Green Friday

Bojkottar Black Friday – satsar på second hand

Morakniv växer i rekordtakt

Hon blir ny vd

Ny butik i Jönköping

Kiosk från 50-talet blir Pressbyråbutik

KitchenTime lanserar snabbare sajt – och rekryterar chef från J.Lindeberg

Nytt samarbete: Skidåkare till Bauhaus

Newbie öppnar sin första butik i London

Stadium stämmer H&M för varumärkesintrång

Flagship store till Gallerian i Stockholm

Twilfit slår upp dörrarna till nordens största underklädesbutik på 600 kvadratmeter.

Black Friday växer i Sverige – men det är svårt att nå lönsamhet

Därför ska du investera i Stockholm

Premiär för Kicks nya e-handel

Akademibokhandeln lägger hela sortimentet online

Jula öppnar nytt varuhus

Intersport pudlar om kampanj

Sprider julstämning i Stockholm med en miljon LED-ljus

Björn Borg ökar omsättningen – popsångerska hjälper till

Lanserar egendesignad elcykel

Kämpigt för butiker utanför stadskärnan

Snart kan du köpa läppstift på Spotify

Fortsatt dystert för Lindex

Minskad optimism hos handlarna – trots Black Friday och julhandel

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.134