Priskrig kan sänka apotek

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Det hände över en natt i oktober 2016. Priskriget på apoteksmarknaden drog igång. Apoteket AB och Kronan tog rygg på nätaktören Apotea och sänkte priserna rejält.



Apoteksgruppens vd Tony Johansson hade bara ett par dagar innan dess hållit en dragning för kedjans medlemmar där han förutspådde en utveckling med en allt tuffare konkurrens där priserna minskar, nya aktörer gör entré och bara de stora är lönsamma. Dittills hade alla aktörer varit lönsamma och priserna hållits uppe. Nu tog marknaden ett abrupt steg i utvecklingen. När marknaden mognar ytterligare kommer priserna hållas låga, aktörer slås ut och till sist är det bara de bäst anpassade säljkanalerna med låga kostnader som är lönsamma.

E-handeln ökar trycket
– I dag öppnar det fortfarande nya apotek, men med näthandelns tillväxt kommer vi så småningom att märka en överetablering av apotek i vissa lägen, säger Tony Johansson.
Apoteksgruppen AB bildades vid apoteksomregleringen 2010 när 150 mindre apotek som tillhört Apoteket AB började säljas ut till enskilda entreprenörer. I dag består Apoteksgruppen av 182 apotek.
Apotekarna äger sina apotek till 99 procent, och staten äger resten genom Apoteksgruppen AB, som är en serviceorganisation.
De första åren ägnade man åt att få en organisation på plats, och de enskilda apoteksägarna som hade tagit lån för att kunna köpa sina apotek hade fullt sjå med att få lönsamhet i sina små företag. Nu börjar de få en stabilitet i sina verksamheter och kan börja investera i utveckling.
Den senaste delårsredovisningen visar att Apoteksgruppens omsättning under första halvåret år 2017 uppgick till 1892,1  miljoner kronor, vilket motsvarar en ökning med 2,7 procent jämfört med samma period föregående år. Även rörelseresultatet ökade under motsvarande period med 4,8 procent.
Det går riktigt bra, och nu attraherar vi fristående apotek så vi växer, säger Tony Johansson.

Osäker framtid
Riksdagen beslutade i somras att Apoteksgruppen ska säljas. Det orsakar en del oro bland entreprenörerna. En del tvekar om det verkligen är läge att investera, medan andra känner tillförsikt och vill hänga med i utvecklingen.
Tony Johansson tillstår att Apoteksgruppen ligger efter övriga kedjor, de som mycket snabbare hade en fungerande infrastruktur och som sedan flera år kunnat bygga e-handel och rusta för framtiden.
Nu ska han leda företaget genom en säljprocess. Målet är att vara i hamn före årsskiftet.
Det är inte bra med en för lång osäker period säger han.
Under tiden gäller det att vara ärlig, berätta allt som går att berätta, och att ha tydliga planer för utveckling.
– Det enda sättet att genomföra det väl är att fortsätta att skapa värde varje dag, säger han.



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Accent och Morris tecknar avtal med SAS

"Parfymindustrin är förlegad"

Bygghemma köper möbelföretag

Säljer Gymgrossisten till reapris

Blomsterlandet öppnar nytt

Nyhetsbrev

De är överens om etableringsjobb

Facket och arbetsgivarorganisation ense om modell för etableringsjobb.

Arkiv

Joakim Hansson blir vd

Esprit slimmar butiker

Med mer omnikanal, färre och mindre fysiska butiker och nytt franchiseupplägg vill Esprit åter bli relevant för den svenska modekunden.

Två nya chefer på Findus

Matvaruproducenten rekryterar till både Sverige och Danmark.

Höga priser under Black Friday: "Rean är en djungel"

Shoppinghögtiden har blivit populärare än mellandagsrean, men den röda prislappen är inte alltid en bra affär.

Elcykeln är årets julklapp

Speglar de svenska konsumenternas ökande klimatmedvetenhet, vilja att ta hand om sin hälsa samt att vara fri, flexibel och stundtals bekväm, står det bland annat i motiveringen.

Blev årets e-handlare för sjätte året i rad

Modeföretag satsar på Green Friday

Bojkottar Black Friday – satsar på second hand

Morakniv växer i rekordtakt

Hon blir ny vd

Ny butik i Jönköping

Kiosk från 50-talet blir Pressbyråbutik

KitchenTime lanserar snabbare sajt – och rekryterar chef från J.Lindeberg

Nytt samarbete: Skidåkare till Bauhaus

Newbie öppnar sin första butik i London

Stadium stämmer H&M för varumärkesintrång

Flagship store till Gallerian i Stockholm

Twilfit slår upp dörrarna till nordens största underklädesbutik på 600 kvadratmeter.

Black Friday växer i Sverige – men det är svårt att nå lönsamhet

Därför ska du investera i Stockholm

Premiär för Kicks nya e-handel

Akademibokhandeln lägger hela sortimentet online

Jula öppnar nytt varuhus

Intersport pudlar om kampanj

Sprider julstämning i Stockholm med en miljon LED-ljus

Björn Borg ökar omsättningen – popsångerska hjälper till

Lanserar egendesignad elcykel

Kämpigt för butiker utanför stadskärnan

Snart kan du köpa läppstift på Spotify

Fortsatt dystert för Lindex

Minskad optimism hos handlarna – trots Black Friday och julhandel

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.1