Priskrig kan sänka apotek

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Det hände över en natt i oktober 2016. Priskriget på apoteksmarknaden drog igång. Apoteket AB och Kronan tog rygg på nätaktören Apotea och sänkte priserna rejält.



Apoteksgruppens vd Tony Johansson hade bara ett par dagar innan dess hållit en dragning för kedjans medlemmar där han förutspådde en utveckling med en allt tuffare konkurrens där priserna minskar, nya aktörer gör entré och bara de stora är lönsamma. Dittills hade alla aktörer varit lönsamma och priserna hållits uppe. Nu tog marknaden ett abrupt steg i utvecklingen. När marknaden mognar ytterligare kommer priserna hållas låga, aktörer slås ut och till sist är det bara de bäst anpassade säljkanalerna med låga kostnader som är lönsamma.

E-handeln ökar trycket
– I dag öppnar det fortfarande nya apotek, men med näthandelns tillväxt kommer vi så småningom att märka en överetablering av apotek i vissa lägen, säger Tony Johansson.
Apoteksgruppen AB bildades vid apoteksomregleringen 2010 när 150 mindre apotek som tillhört Apoteket AB började säljas ut till enskilda entreprenörer. I dag består Apoteksgruppen av 182 apotek.
Apotekarna äger sina apotek till 99 procent, och staten äger resten genom Apoteksgruppen AB, som är en serviceorganisation.
De första åren ägnade man åt att få en organisation på plats, och de enskilda apoteksägarna som hade tagit lån för att kunna köpa sina apotek hade fullt sjå med att få lönsamhet i sina små företag. Nu börjar de få en stabilitet i sina verksamheter och kan börja investera i utveckling.
Den senaste delårsredovisningen visar att Apoteksgruppens omsättning under första halvåret år 2017 uppgick till 1892,1  miljoner kronor, vilket motsvarar en ökning med 2,7 procent jämfört med samma period föregående år. Även rörelseresultatet ökade under motsvarande period med 4,8 procent.
Det går riktigt bra, och nu attraherar vi fristående apotek så vi växer, säger Tony Johansson.

Osäker framtid
Riksdagen beslutade i somras att Apoteksgruppen ska säljas. Det orsakar en del oro bland entreprenörerna. En del tvekar om det verkligen är läge att investera, medan andra känner tillförsikt och vill hänga med i utvecklingen.
Tony Johansson tillstår att Apoteksgruppen ligger efter övriga kedjor, de som mycket snabbare hade en fungerande infrastruktur och som sedan flera år kunnat bygga e-handel och rusta för framtiden.
Nu ska han leda företaget genom en säljprocess. Målet är att vara i hamn före årsskiftet.
Det är inte bra med en för lång osäker period säger han.
Under tiden gäller det att vara ärlig, berätta allt som går att berätta, och att ha tydliga planer för utveckling.
– Det enda sättet att genomföra det väl är att fortsätta att skapa värde varje dag, säger han.



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Rapport från en framtidskonferens

– Folk vill inte köa längre, alla är på språng hela tiden och vill kunna shoppa och göra sina betalningar i farten, säger Rica Squires, talesperson för innovation och strategipartners hos Visa.

Digitala kunden mest värd

Den fysiska dagligvaruhandeln tappar mark när näthandeln av dagligvaror ökar. Användarna blir inte fler men befintliga nätkunder gör alltmer av sina inköp online.

Raka vägen från Växjö

Anrik småländsk lampbutik öppnar i Stockholm.

Hygienartikelsvinn går till välgörenhet

Media Markt satsar stort

"Vi är definitivt här för att stanna", säger företagets vd för Sverige.

Här är alla vinnarna på Dagligvarugalan

Sammanlagt 20 priser delades ut på branschens stora festkväll Dagligvarugalan 2017.

Arkiv

Elektronikkedjan höjer tempot i Norge

De öppnar i Bromma Blocks

Party Land flyttar in, Design for Home poppar upp och Gatt blir Thernlunds.

Starkt utfall i bygghandeln

Försäljningen ökade i byggmaterialhandeln i augusti. Branschen tror att den goda utvecklingen står sig in i hösten.

Sealife lämnar Kungsgatan

Här öppnar Elgiganten

Skoföretag poppar upp i Milano

Vagabond öppnar tillfällig butik i modestaden.

Smarta saker på NK i höst

Newbie till Storbritannien

Kappahl tar baby- och barnbutikskonceptet till nya marknader.

Disney kommer till Täby

Assa Abloy köper amerikanskt bolag

Stockholmarna säger nej till Stureplanerna

Toys R Us i rekonstruktion

Leksaksjätten har skulder på miljoner.

Digitala betalningsmedel blir allt mer populära

Vi har vant oss vid att ha det mesta tillgängligt i mobilen, även vår plånbok. Svenskarna är bäst i Europa på att använda sådana tjänster. Framväxten av nya betalningsmedel går med en hissnande fart och Visa är med och driver utvecklingen och ser fem faktorer som underlättar genombrottet.

Europris har valt nytt centrallager

Östenssons skaffar apotek och post

Första butiken kan följas av flera.

Happy Plugs med ny vd

Odd Mollys och Gudrun Sjödéns tidigare vd till teknikföretaget.

Nu kommer årets rosa produkter

Åhléns City bjuder in Systembolaget

I veckan öppnar Systembolaget en ny butik i centrala Stockholm.

O´Learys till Kungälv

Restaurangkedjan öppnar i Kongahälla shopping.

På nytt jobb
Hon ska utveckla Mood

Postnord tappar i koncernledningen

Scorett tar över Wallenbergs

Arla kan köpa australiensisk mejerijätte

Godisbutiken sprider sina rötter

Hundglass till New York

Arken Zoo köper Djurkompaniet

Så sålde H&M

Nytt om Apples bygge

Vaimo i shoppingtagen

Coaching-app ska lyfta detaljhandeln

Arla inleder samarbete med prisjämförelsesajt

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.102