Trendrapport: Upplevelser, ensamätande och snabbhet

| Av Joachim Björk | Tipsa redaktionen

Experience, Solo och Speed. Det är de nya megatrenderna på matområdet som kommunikationsbyrån Food & Friends lyfter fram i årets trendrapport.

Food & Friends har levererat årliga trendrapporter om mat i 14 år och när trendspanaren Lennart Wallander presenterade årets rapport ”Alone together. Trendspotting 2018” inledde han med att rekapitulera en rad av de trender som lyfts fram i tidigare rapporter.

De trender som lyftes fram i förra årets rapport; health, waste och sustainability är fortfarande starka.

– De senaste tio har svenska ungdomars alkoholkonsumtion halverats, poängterade Lennart Wallander.

Han lyfte också fram de nya vuxna dryckerna som ersätter alkoholm med smaker som chili och vinäger.

– Är den svenska handeln med på det tåget, undrade han. Det är många människor som förflyttar sig i den riktningen.

I botten på den nya upplevelsetrenden ligger en rörelse mot ett mer minimalistiskt förhållningssätt, där upplevelserna blir viktigare än prylarna. Ett extremt exempel på mat som upplevelse är de kända bröderna Adriàs nya superkrog Enigma.

Lite längre ner på skalan finns upplevelserestauranger som förflyttar besökarna till andra världskrigets England eller ett crystal meth-labb i USA:s undre värld. Även restauranger och kaféer där ljudanläggningen snudd på är viktigare än vad som serveras är något som kommer.

I handeln är fenomenet ”whackaging” ett exempel som kan räknas in under upplevelsetrenden. Här handlar det om att skriva copy direkt på förpackningarna.

Ett steg längre har vinmärket Scratchpad gått som levererar sina vinflaskor med vita etiketter och en penna, eller McDonald's i Nederländerna som gjort sina brickunderlägg av papper till en elektronisk ministudio.

I takt med att ensamhushållen ökar, ökar också soloätandet. I Sydkorea har ensamätande, ”honbap” blivit riktigt trendigt, och restauranger inreds med bås för ensamma gäster.

– Även produktutbudet i Sydkorea har blivit honbap-anpassat, med mindre förpackningar, säger Lennart Wallander.

Även i Storbritannien har kedjor som Marks & Spencers och Sainsbury's upptäckt ensamätarna som konsumenter och säljer till exempel halva gurkor. Andra exempel är mindre salladspåsar för enpersonshushåll och köttfärs i 250-gramsförpackningar.

Den tredje megatrenden, speed, har kanske mest bäring på restaurangbranschen. Men här finns också produkter som närings- och kaffekuber för den som egentligen inte har tid att äta.

– Det kommer inte bara att bli snabbt som gäller, men det kommer att bli mer av att antingen njuta eller äta snabbt, konstaterade Lennart Wallander.

Här är en lista över elva trender som överlevt:

• Farmer as hero

• Craft movement

• Clean

• Secret restaurants

• Veggie movement

• Cuisine de bloggeur

• Seaweed

• Counter revolution

• Edible packaging

• End of fresh

• Mat utan djur



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Newbie öppnar sin första butik i London

Stadium stämmer H&M för varumärkesintrång

Premiär för Kicks nya e-handel

Black Friday växer i Sverige – men det är svårt att nå lönsamhet

Flagship store till Gallerian i Stockholm

Twilfit slår upp dörrarna till nordens största underklädesbutik på 600 kvadratmeter.

Nyhetsbrev

Därför ska du investera i Stockholm

Arkiv

Intersport pudlar om kampanj

Intervjun
"Man måste gilla logistik för att vara en bra e-handlare"

– Butikslogistik och e-handelslogistik är väsensskild verksamhet. I den förstnämnda skickar man många varor till få, i den andra få varor till många. Det är svårt att få ihop till ett enda flöde. För e-handeln är logistiken hela affärsidén. Det säger Pär Svärdson, nätbokhandlarprofil, vd och medgrundare till snabbväxande nätapoteket Apotea.

Akademibokhandeln lägger hela sortimentet online

Klipp: Världens största e-handlare om framtiden

Brittisk hälsojätte expanderar i Sverige

Köper upp 30 år gamla familjeföretaget Hälsa för alla.

Jula öppnar nytt varuhus

Björn Borg ökar omsättningen – popsångerska hjälper till

Sprider julstämning i Stockholm med en miljon LED-ljus

Han ska leda ny sportjätte

Team Sportia och Sportringen bildar sportdivisionen SGN Sport. Därtill väntar lansering av ett nytt koncept inom cykel nästa år.

Lanserar egendesignad elcykel

Snart kan du köpa läppstift på Spotify

Kämpigt för butiker utanför stadskärnan

Spelbolag: Drönaren blir årets julklapp

Med ett par dagar kvar tills årets julklapp offentliggörs är teknikprylen favorittippad.

Fortsatt dystert för Lindex

Ahlsell tecknar avtal med arbetsskyddsgrossist

Ökad försäljning för Clas Ohlson

Minskad optimism hos handlarna – trots Black Friday och julhandel

Lanserar showroom på nätet

Pressbyrån för kunder som har bråttom

Kvällsleverans från Åhléns

J.Lindeberg satsar på unified commerce

Teknikjätte till Sverige

CDON livesänder under Black Friday

Städhjälp blir årets leksak

Glädje och besvikelse när Stureplanerna stoppas

”Alla borde ha tillgång till säker kommunikation"

Handelsbranschen ligger i topp

Kanadensisk bokjätte utmanar Amazon

Något lägre vinst för Ica

Svenska designers öppnar pop-up butik

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.141