Trendrapport: Upplevelser, ensamätande och snabbhet

| Av Joachim Björk | Tipsa redaktionen

Experience, Solo och Speed. Det är de nya megatrenderna på matområdet som kommunikationsbyrån Food & Friends lyfter fram i årets trendrapport.

Food & Friends har levererat årliga trendrapporter om mat i 14 år och när trendspanaren Lennart Wallander presenterade årets rapport ”Alone together. Trendspotting 2018” inledde han med att rekapitulera en rad av de trender som lyfts fram i tidigare rapporter.

De trender som lyftes fram i förra årets rapport; health, waste och sustainability är fortfarande starka.

– De senaste tio har svenska ungdomars alkoholkonsumtion halverats, poängterade Lennart Wallander.

Han lyfte också fram de nya vuxna dryckerna som ersätter alkoholm med smaker som chili och vinäger.

– Är den svenska handeln med på det tåget, undrade han. Det är många människor som förflyttar sig i den riktningen.

I botten på den nya upplevelsetrenden ligger en rörelse mot ett mer minimalistiskt förhållningssätt, där upplevelserna blir viktigare än prylarna. Ett extremt exempel på mat som upplevelse är de kända bröderna Adriàs nya superkrog Enigma.

Lite längre ner på skalan finns upplevelserestauranger som förflyttar besökarna till andra världskrigets England eller ett crystal meth-labb i USA:s undre värld. Även restauranger och kaféer där ljudanläggningen snudd på är viktigare än vad som serveras är något som kommer.

I handeln är fenomenet ”whackaging” ett exempel som kan räknas in under upplevelsetrenden. Här handlar det om att skriva copy direkt på förpackningarna.

Ett steg längre har vinmärket Scratchpad gått som levererar sina vinflaskor med vita etiketter och en penna, eller McDonald's i Nederländerna som gjort sina brickunderlägg av papper till en elektronisk ministudio.

I takt med att ensamhushållen ökar, ökar också soloätandet. I Sydkorea har ensamätande, ”honbap” blivit riktigt trendigt, och restauranger inreds med bås för ensamma gäster.

– Även produktutbudet i Sydkorea har blivit honbap-anpassat, med mindre förpackningar, säger Lennart Wallander.

Även i Storbritannien har kedjor som Marks & Spencers och Sainsbury's upptäckt ensamätarna som konsumenter och säljer till exempel halva gurkor. Andra exempel är mindre salladspåsar för enpersonshushåll och köttfärs i 250-gramsförpackningar.

Den tredje megatrenden, speed, har kanske mest bäring på restaurangbranschen. Men här finns också produkter som närings- och kaffekuber för den som egentligen inte har tid att äta.

– Det kommer inte bara att bli snabbt som gäller, men det kommer att bli mer av att antingen njuta eller äta snabbt, konstaterade Lennart Wallander.

Här är en lista över elva trender som överlevt:

• Farmer as hero

• Craft movement

• Clean

• Secret restaurants

• Veggie movement

• Cuisine de bloggeur

• Seaweed

• Counter revolution

• Edible packaging

• End of fresh

• Mat utan djur



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Rapport från en framtidskonferens

– Folk vill inte köa längre, alla är på språng hela tiden och vill kunna shoppa och göra sina betalningar i farten, säger Rica Squires, talesperson för innovation och strategipartners hos Visa.

Digitala kunden mest värd

Den fysiska dagligvaruhandeln tappar mark när näthandeln av dagligvaror ökar. Användarna blir inte fler men befintliga nätkunder gör alltmer av sina inköp online.

Raka vägen från Växjö

Anrik småländsk lampbutik öppnar i Stockholm.

Hygienartikelsvinn går till välgörenhet

Media Markt satsar stort

"Vi är definitivt här för att stanna", säger företagets vd för Sverige.

Här är alla vinnarna på Dagligvarugalan

Sammanlagt 20 priser delades ut på branschens stora festkväll Dagligvarugalan 2017.

Arkiv

Elektronikkedjan höjer tempot i Norge

De öppnar i Bromma Blocks

Party Land flyttar in, Design for Home poppar upp och Gatt blir Thernlunds.

Starkt utfall i bygghandeln

Försäljningen ökade i byggmaterialhandeln i augusti. Branschen tror att den goda utvecklingen står sig in i hösten.

Sealife lämnar Kungsgatan

Här öppnar Elgiganten

Skoföretag poppar upp i Milano

Vagabond öppnar tillfällig butik i modestaden.

Smarta saker på NK i höst

Newbie till Storbritannien

Kappahl tar baby- och barnbutikskonceptet till nya marknader.

Disney kommer till Täby

Assa Abloy köper amerikanskt bolag

Stockholmarna säger nej till Stureplanerna

Toys R Us i rekonstruktion

Leksaksjätten har skulder på miljoner.

Digitala betalningsmedel blir allt mer populära

Vi har vant oss vid att ha det mesta tillgängligt i mobilen, även vår plånbok. Svenskarna är bäst i Europa på att använda sådana tjänster. Framväxten av nya betalningsmedel går med en hissnande fart och Visa är med och driver utvecklingen och ser fem faktorer som underlättar genombrottet.

Europris har valt nytt centrallager

Östenssons skaffar apotek och post

Första butiken kan följas av flera.

Happy Plugs med ny vd

Odd Mollys och Gudrun Sjödéns tidigare vd till teknikföretaget.

Nu kommer årets rosa produkter

Åhléns City bjuder in Systembolaget

I veckan öppnar Systembolaget en ny butik i centrala Stockholm.

O´Learys till Kungälv

Restaurangkedjan öppnar i Kongahälla shopping.

På nytt jobb
Hon ska utveckla Mood

Postnord tappar i koncernledningen

Scorett tar över Wallenbergs

Arla kan köpa australiensisk mejerijätte

Godisbutiken sprider sina rötter

Hundglass till New York

Arken Zoo köper Djurkompaniet

Så sålde H&M

Nytt om Apples bygge

Vaimo i shoppingtagen

Coaching-app ska lyfta detaljhandeln

Arla inleder samarbete med prisjämförelsesajt

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.126