Leksaksförsäljning på nätet ökar

| Av Ylva Åkesson | Tipsa redaktionen

Nu står de renodlade e-handelsaktörerna för nästan 18 procent av marknaden för klassiska leksaker. Samtidigt fortsätter leksaksfackhandeln att tappa marknadsandelar.



Det visar färska halvårssiffror (januari-juni 2017) från GfK:s konsumentpanel som rapporterar in sina inköp.
– Leker man lite med tanken vad som händer om den här trenden fortsätter i samma takt, kommer nätbutikerna att ha gått om den klassiska leksaksfackhandeln om fyra till fem år, säger Maria Molin, analytiker på GfK.

”Gör något nu”
Bilden är inte helt entydig. I kategorin leksaksfackhandeln ingår förutom enstaka fristående butiker också kedjor som BR Leksaker och Toys R Us, som både har butiker och e-handel. Här visar statistiken att e-handel också hos dessa aktörer ökar stadigt.
Men den ökningen kan inte väga upp fackhandelstappet som helhet.
– Näthandeln är nyckeln för leksaksfackhandeln. Fackhandeln behöver bli ännu bättre på sin omnikanal för att kunna konkurrera, säger Maria Molin och fortsätter:
– Mitt budskap till fackhandeln: gör något nu, annars är det försent. Näthandeln behöver utvecklas alternativt behöver handlaren tänka utanför boxen, i helt nya koncept.

Byggklotsar och elektronik
Under många år har det debatteras kring huruvida dataspel och elektroniska spel tagit försäljning från den klassiska leksaksbutikerna.
Faktum är att de två senaste åren har leksaksförsäljningen haft en positiv utveckling mätt i kronor. Förra året omsatte leksaksbranschen 4,3 miljarder konsumentkronor. 2015 var motsvarande summa 4,2 miljarder.

Pendeln slog tillbaka
Den långsiktiga trenden är att leksaksförsäljningen av klassiska leksaker haft en positiv kurva under hela perioden 2004-2011.
– 2012 och 2013 kom så en dipp. Vi tror vi att leksakernas plats togs av elektroniska spel, surfplattor och hybridspel*.
2014-2016 hämtade de klassiska leksakerna hem tappet.
– Här gör vi analysen att familjerna längtade tillbaka till klassiska leksaker och kanske gjorde mer medvetna, kvalitetsval och köpte leksaker som både kunde ärvas och säljas vidare.

Pussel och spel populärt
Nu är frågan om den positiva kurvan för klassiska leksaker håller i sig. Halvårsindikationerna visar att  klassiska leksaker backar i försäljning. Undantaget är spel och pussel som ökar markant.
– Kanske köpte föräldrar och mor- och farföräldrar nu i vår en fidget spinner, en leksaksfluga som sålt som smör i solsken och som, sannolikt, konkurrerat ut andra dyrare leksaker.


*hybridspel = spel där virtuell och fysisk värld kopplas ihop

KLASSISKA LEKSAKER,
försäljningskanalernas utveckling i värdeandelar
Jan-juni 2017 (jan-juni 2016)
Leksaksfackhandeln (kedjor och fristående leksaksbutiker):  46, 5 (47,8)
- därav leksaksfackhandelns internetandel. 5,7 (2,3)
Dagligvaruhandeln/varuhus: 13,5 (14,2)
Internet/postorder, renodlade distanshandelsaktörer: 17,6 (15,9)
Övrig handel, som presentbutiker, sporthandeln och bensinmackar: 22,4 (22,1)



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Newbie öppnar sin första butik i London

Stadium stämmer H&M för varumärkesintrång

Premiär för Kicks nya e-handel

Black Friday växer i Sverige – men det är svårt att nå lönsamhet

Flagship store till Gallerian i Stockholm

Twilfit slår upp dörrarna till nordens största underklädesbutik på 600 kvadratmeter.

Nyhetsbrev

Därför ska du investera i Stockholm

Arkiv

Intersport pudlar om kampanj

Intervjun
"Man måste gilla logistik för att vara en bra e-handlare"

– Butikslogistik och e-handelslogistik är väsensskild verksamhet. I den förstnämnda skickar man många varor till få, i den andra få varor till många. Det är svårt att få ihop till ett enda flöde. För e-handeln är logistiken hela affärsidén. Det säger Pär Svärdson, nätbokhandlarprofil, vd och medgrundare till snabbväxande nätapoteket Apotea.

Akademibokhandeln lägger hela sortimentet online

Klipp: Världens största e-handlare om framtiden

Brittisk hälsojätte expanderar i Sverige

Köper upp 30 år gamla familjeföretaget Hälsa för alla.

Jula öppnar nytt varuhus

Björn Borg ökar omsättningen – popsångerska hjälper till

Sprider julstämning i Stockholm med en miljon LED-ljus

Han ska leda ny sportjätte

Team Sportia och Sportringen bildar sportdivisionen SGN Sport. Därtill väntar lansering av ett nytt koncept inom cykel nästa år.

Lanserar egendesignad elcykel

Snart kan du köpa läppstift på Spotify

Kämpigt för butiker utanför stadskärnan

Spelbolag: Drönaren blir årets julklapp

Med ett par dagar kvar tills årets julklapp offentliggörs är teknikprylen favorittippad.

Fortsatt dystert för Lindex

Ahlsell tecknar avtal med arbetsskyddsgrossist

Ökad försäljning för Clas Ohlson

Minskad optimism hos handlarna – trots Black Friday och julhandel

Lanserar showroom på nätet

Pressbyrån för kunder som har bråttom

Kvällsleverans från Åhléns

J.Lindeberg satsar på unified commerce

Teknikjätte till Sverige

CDON livesänder under Black Friday

Städhjälp blir årets leksak

Glädje och besvikelse när Stureplanerna stoppas

”Alla borde ha tillgång till säker kommunikation"

Handelsbranschen ligger i topp

Kanadensisk bokjätte utmanar Amazon

Något lägre vinst för Ica

Svenska designers öppnar pop-up butik

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.124