Leksaksförsäljning på nätet ökar

| Av Ylva Åkesson | Tipsa redaktionen

Nu står de renodlade e-handelsaktörerna för nästan 18 procent av marknaden för klassiska leksaker. Samtidigt fortsätter leksaksfackhandeln att tappa marknadsandelar.



Det visar färska halvårssiffror (januari-juni 2017) från GfK:s konsumentpanel som rapporterar in sina inköp.
– Leker man lite med tanken vad som händer om den här trenden fortsätter i samma takt, kommer nätbutikerna att ha gått om den klassiska leksaksfackhandeln om fyra till fem år, säger Maria Molin, analytiker på GfK.

”Gör något nu”
Bilden är inte helt entydig. I kategorin leksaksfackhandeln ingår förutom enstaka fristående butiker också kedjor som BR Leksaker och Toys R Us, som både har butiker och e-handel. Här visar statistiken att e-handel också hos dessa aktörer ökar stadigt.
Men den ökningen kan inte väga upp fackhandelstappet som helhet.
– Näthandeln är nyckeln för leksaksfackhandeln. Fackhandeln behöver bli ännu bättre på sin omnikanal för att kunna konkurrera, säger Maria Molin och fortsätter:
– Mitt budskap till fackhandeln: gör något nu, annars är det försent. Näthandeln behöver utvecklas alternativt behöver handlaren tänka utanför boxen, i helt nya koncept.

Byggklotsar och elektronik
Under många år har det debatteras kring huruvida dataspel och elektroniska spel tagit försäljning från den klassiska leksaksbutikerna.
Faktum är att de två senaste åren har leksaksförsäljningen haft en positiv utveckling mätt i kronor. Förra året omsatte leksaksbranschen 4,3 miljarder konsumentkronor. 2015 var motsvarande summa 4,2 miljarder.

Pendeln slog tillbaka
Den långsiktiga trenden är att leksaksförsäljningen av klassiska leksaker haft en positiv kurva under hela perioden 2004-2011.
– 2012 och 2013 kom så en dipp. Vi tror vi att leksakernas plats togs av elektroniska spel, surfplattor och hybridspel*.
2014-2016 hämtade de klassiska leksakerna hem tappet.
– Här gör vi analysen att familjerna längtade tillbaka till klassiska leksaker och kanske gjorde mer medvetna, kvalitetsval och köpte leksaker som både kunde ärvas och säljas vidare.

Pussel och spel populärt
Nu är frågan om den positiva kurvan för klassiska leksaker håller i sig. Halvårsindikationerna visar att  klassiska leksaker backar i försäljning. Undantaget är spel och pussel som ökar markant.
– Kanske köpte föräldrar och mor- och farföräldrar nu i vår en fidget spinner, en leksaksfluga som sålt som smör i solsken och som, sannolikt, konkurrerat ut andra dyrare leksaker.


*hybridspel = spel där virtuell och fysisk värld kopplas ihop

KLASSISKA LEKSAKER,
försäljningskanalernas utveckling i värdeandelar
Jan-juni 2017 (jan-juni 2016)
Leksaksfackhandeln (kedjor och fristående leksaksbutiker):  46, 5 (47,8)
- därav leksaksfackhandelns internetandel. 5,7 (2,3)
Dagligvaruhandeln/varuhus: 13,5 (14,2)
Internet/postorder, renodlade distanshandelsaktörer: 17,6 (15,9)
Övrig handel, som presentbutiker, sporthandeln och bensinmackar: 22,4 (22,1)



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Normal öppnar nytt

På nytt jobb
Ny chef på Kronan

Här öppnar Tictail

Walmart slutar med självscannings-app

Löneförväntningarna fortsatt på låg nivå

Så kan butiksdöden fintas – fem avgörande rekommendationer

Nyhetsbrev

1

Wish-kunder slipper Kina-avgiften

Har enligt uppgift nått en överenskommelse som gör Postnords avgift överflödig.

Arkiv

Ica hyr i Borlänge och Strängnäs

Omval och nya ledamöter hos Svensk Handel

Jetshop samarbetar med Postnord

På nytt jobb
Ny chef på XL-Bygg

Säljer giraff och porriga domäner

Maskoten Geoffrey och ett flertal domännamn auktioneras ut när företaget går i konkurs.

Stadium Outlet närmar sig 50 butiker

Järnia och Bolist går ihop

Sedeltryckning är ingen lukrativ affär längre

Gekås investerar i shoppingnära boende

Middag på mammas önskelista

Amerikanska betaljätten köper Izettle – Betalar 19 miljarder kronor

Köper svenska fintech-bolaget för 19,2 miljarder kronor.

Sportamore förändrar i ledningen – Tappar logistikchef

På nytt jobb
Hon tar över på Netonnet

Lämnar försäkringsbranschen för elektronikkedjan.

Ny Sverigechef på Lidl

Johannes Fieber tar över Lidl i USA.

Herrmodemärke öppnar i Mood

Nu stundar premiären för nederländska Suitsupply i Stockholm.

Madrasstillverkare ny delägare i Sova

Skapar gemensamt bolag som tar över ägandet av åtta av Sovas 26 butiker.

Lloyds till Kristianstad

Spot-a-Shop satsar på Sverige

Reitan blir postombud

På nytt jobb
Ny vd på Kjell & Company

Uppåt för Clas Ohlson i april

1

Textilbutik lägger ner – efter 77 år

Bygger nytt i Danmark

Elektronikjätten tar Granit till Seoul

Pricer får miljonorder

Så ska Elly Pistol växa

Butiken läggs ner – nu vill byborna driva den

Sour industry väljer Onepartnergroup

Ica tappade under april

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.2