Leksaksförsäljning på nätet ökar

| Av Ylva Åkesson | Tipsa redaktionen

Nu står de renodlade e-handelsaktörerna för nästan 18 procent av marknaden för klassiska leksaker. Samtidigt fortsätter leksaksfackhandeln att tappa marknadsandelar.



Det visar färska halvårssiffror (januari-juni 2017) från GfK:s konsumentpanel som rapporterar in sina inköp.
– Leker man lite med tanken vad som händer om den här trenden fortsätter i samma takt, kommer nätbutikerna att ha gått om den klassiska leksaksfackhandeln om fyra till fem år, säger Maria Molin, analytiker på GfK.

”Gör något nu”
Bilden är inte helt entydig. I kategorin leksaksfackhandeln ingår förutom enstaka fristående butiker också kedjor som BR Leksaker och Toys R Us, som både har butiker och e-handel. Här visar statistiken att e-handel också hos dessa aktörer ökar stadigt.
Men den ökningen kan inte väga upp fackhandelstappet som helhet.
– Näthandeln är nyckeln för leksaksfackhandeln. Fackhandeln behöver bli ännu bättre på sin omnikanal för att kunna konkurrera, säger Maria Molin och fortsätter:
– Mitt budskap till fackhandeln: gör något nu, annars är det försent. Näthandeln behöver utvecklas alternativt behöver handlaren tänka utanför boxen, i helt nya koncept.

Byggklotsar och elektronik
Under många år har det debatteras kring huruvida dataspel och elektroniska spel tagit försäljning från den klassiska leksaksbutikerna.
Faktum är att de två senaste åren har leksaksförsäljningen haft en positiv utveckling mätt i kronor. Förra året omsatte leksaksbranschen 4,3 miljarder konsumentkronor. 2015 var motsvarande summa 4,2 miljarder.

Pendeln slog tillbaka
Den långsiktiga trenden är att leksaksförsäljningen av klassiska leksaker haft en positiv kurva under hela perioden 2004-2011.
– 2012 och 2013 kom så en dipp. Vi tror vi att leksakernas plats togs av elektroniska spel, surfplattor och hybridspel*.
2014-2016 hämtade de klassiska leksakerna hem tappet.
– Här gör vi analysen att familjerna längtade tillbaka till klassiska leksaker och kanske gjorde mer medvetna, kvalitetsval och köpte leksaker som både kunde ärvas och säljas vidare.

Pussel och spel populärt
Nu är frågan om den positiva kurvan för klassiska leksaker håller i sig. Halvårsindikationerna visar att  klassiska leksaker backar i försäljning. Undantaget är spel och pussel som ökar markant.
– Kanske köpte föräldrar och mor- och farföräldrar nu i vår en fidget spinner, en leksaksfluga som sålt som smör i solsken och som, sannolikt, konkurrerat ut andra dyrare leksaker.


*hybridspel = spel där virtuell och fysisk värld kopplas ihop

KLASSISKA LEKSAKER,
försäljningskanalernas utveckling i värdeandelar
Jan-juni 2017 (jan-juni 2016)
Leksaksfackhandeln (kedjor och fristående leksaksbutiker):  46, 5 (47,8)
- därav leksaksfackhandelns internetandel. 5,7 (2,3)
Dagligvaruhandeln/varuhus: 13,5 (14,2)
Internet/postorder, renodlade distanshandelsaktörer: 17,6 (15,9)
Övrig handel, som presentbutiker, sporthandeln och bensinmackar: 22,4 (22,1)



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Chokladcafé satsar på franchise

Varumärkesintrång ett växande problem

Undersökningar visar att tre fjärdedelar av alla varumärken utsatts för varumärkesintrång under 2017.

Planerar uppsägningar

Så sålde RNB i december

Modekoncernen överväger emission och släpper med anledning därav en försäljningsuppdatering mitt i kvartalet.

Ikea investerar i Matsmart

Matsmart fyller kassan för tillväxt när Ikea-koncernen står som ny minoritetsägare i bolaget.

Rekordförsäljning för Apotea.se

Nyhetsbrev

Lägger ner en butik och flyttar en annan

Arkiv

Uppåt för byggmaterialhandeln

Försäljningen ökade nära fem procent år 2017.

Idag öppnas Amazons automatiska butik

Efter tekniska problem och flera förseningar öppnar butiken nu för allmänheten.

Kameror avslöjade stöldhärva på Gekås

Vill ha nattarbete

På nytt jobb
Möblerar om i ledningsgruppen

Jakt och inredning

De öppnar butiker i nya handelsfastigheten i hörnet Humlegårdsgatan och Grev Turegatan i Stockholm.

5

Stopp för kontanterna

På nytt jobb
Ny chef på Nets

På nytt jobb
Han tar över på Elon

De är mest beundrade

Lidls expansion – ett magplask

De tar plats i Mölndal galleria

43 butiker, caféer och restauranger är klara att flytta in i Mölndal galleria som slår upp portarna i år.

Rätt kläder efter väder med väder-app

Välkomnar Postnords åtgärder

”Låt oss hoppas att arbetet sker skyndsamt”, säger Stefan Kvarfordt, EU-ansvarig på Svensk Handel.

Inviger station i Pajala

1

Postnord höjer avgifterna

Outnorth med ny majoritetsägare

Fredells lämnar Woody

På nytt jobb
Han blir ny vd för Elodie Details

Ackordsförslaget godkänt - rekonstruktionen upphör

Slutförhandlar frihandelsavtal

Värvar en miljon medlemmar på ett år

På nytt jobb
Hon är Cloettas nya vd

Pricer levererar

Julen lyfte Marimekko

Butiker måste satsa på upplevelser

Ökar försäljningen

Han tar plats på Dustin

Sparkar 5 000

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.214