23948sdkhjf

Digitala betalningsmedel blir allt mer populära

Vi har vant oss vid att ha det mesta tillgängligt i mobilen, även vår plånbok. Svenskarna är bäst i Europa på att använda sådana tjänster. Framväxten av nya betalningsmedel går med en hissnande fart och Visa är med och driver utvecklingen och ser fem faktorer som underlättar genombrottet.

Förra året nådde betalningsindustrin en viktig milstolpe. För första gången översteg de digitala betalningarna de kontanta betalningar globalt¹.

En ny studie om mobila betalningar visar att 86 procent av svenskarna använder en mobil enhet för betalning eller mobila banktjänster. Det europeiska genomsnittet ligger på 62 procent, en dramatisk ökning från endast 29 procent år 2015.

Den snabba utvecklingen inom digitala betalningar har gjort livet enklare för många människor och skapat tillväxt inom handeln över hela världen. Tillgången till Visas nätverk och dess miljarder anslutna enheter ger mängder med möjligheter och garanterar säkerheten.

Användningen av mobilen som betalningsmedel väntas få ett stort genomslag. Det är ännu enklare och bekvämare än att betala med kort och man är van vid att ha allt fler tjänster i sin mobiltelefon. Frågan är inte om mobil kontaktlös betalning kommer att accepteras som betalningsmedel utan när.

Fem faktorer kan komma att underlätta genombrottet och påskynda tillväxten av kontaktlösa betalningar med mobilen:

  1. Utrustning. De allra flesta nya smarta mobiler stödjer kontaktlösa betalningar. Eftersom den genomsnittliga livslängden på mobiltelefoner är 2,5 år kommer antalet mobiltelefoner som inte kan stödja kontaktlösa betalningar att minska snabbt. Samtidigt växer antalet leverantörer som accepterar mobila betalningar.
  2. Utbildning. Mobila enheter är något konsumenter generellt ännu inte använder för att betala. Utbildning är därför nyckeln; särskilt för att öka förståelsen kring säkerhet och bekvämlighet.
  3. Segmentering. Inledningsvis kommer konsumenter som är öppna för innovation att fungera som ambassadörer och driva utvecklingen framåt. Men för en stor del konsumenter behöver infrastrukturen och mer traditionella betalningsmetoder behållas inom överskådlig framtid.
  4. Ett flerspårigt tillvägagångssätt. Vilken part som kommer driva utvecklingen är svårt att förutsäga. Därför behövs ett flerspårigt tillvägagångssätt så att alla målgrupper - återförsäljaren, banken, mobilleverantören eller konsumenten - utbildas om fördelarna och förstärker varandras incitament att ta steget mot den här betalningsformen.
  5. Mervärde. Det är viktigt att ge konsumenter, banker och återförsäljare ett mervärde utöver de uppenbara fördelarna. Det kan vara tilläggstjänster som reklam, lojalitetstjänster och funktioner för geolokalisering vilka kan bidra till att öka tillväxten av kontaktlösa betalningar med mobilen.

Korttransaktioner har givit plats för helt digitala lösningar som utökar tillgången till Visas nätverk, inte bara för mobiler utan för miljarder anslutna enheter som surfplattor, bilar och kroppsnära teknik.

Visas nätverk har fungerat som en katalysator för innovationer inom handeln. E-handel, delningsekonomi och marknadsplatser på nätet existerar och utvecklas till stor del tack vare den betalteknik som gör tjänsterna möjliga. I botten ligger ett grundmurat förtroende för Visas varumärke, de tekniska system som ligger till grund för varumärkeslöftet och de tusentals Visa-medarbetare världen över som stöttar det.

Advertisement

Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078