Rapport från en framtidskonferens

| Av Ylva Åkesson | Tipsa redaktionen

– Folk vill inte köa längre, alla är på språng hela tiden och vill kunna shoppa och göra sina betalningar i farten, säger Rica Squires, talesperson för innovation och strategipartners hos Visa.

På kort- och betalföretaget Visas framtidskonferens i Barcelona i veckan var det några nyckelord som surrade i luften mer än andra. Det var röstigenkänning, kundresa, digitalisering för små och medelstora retailers, kontaktlösa betalningar, enkel identifikation och möjligheten att ta off-line on-line.

Promenad-appar lyfter butiker

I ett nytt projekt med start-up bolag fick besökarna presentationer av bland annat appar för att guidas runt i världsstäder vare sig man är en foodie, kulturafficionado eller klubbkid. Tekniken ger möjligheter för mindre butiker, som annars kanske skulle blivit förbipromenerande, att presentera sina erbjudande för folk i närheten – och i framtiden kanske till och med ge möjligheter att enkelt sälja online.

– Istället för att sätta upp en traditionell skylt i fönstret, som bara läses av just de som råkar få förbi, sätter du upp en digital skylt som når en större krets av människor, förklarar Miron Perel from Sidekix.

Snacka med bilen

Tillsammans med Bentley visade Visa en pratbar enhet, inmonterad i bilen, som exempelvis skulle kunna hjälpa föraren att beställa pizza, betala för den med röstkommando och sedan ge beskrivning till restaurangen där pizzan kan hämtas upp. Eller bara något så enkelt som att via enheten, som i den här versionen såg ut som surfplatta, i manöverpanelen bredvid växelspaken, betala för bensinen eller i slutet av dagen få alla parkeringsavgifter och biltullar hopsummerade och betalda.

Roboten Pepper var på plats, beväpnad med en surfplatta och ansiktsigenkänning, hjälpte hen till med att betala räkningar bara genom att bli pratad med och bli visad elräkningen med streckkod.

Innovationslabb i Berlin

I höst öppnar Visa ett innovationslabb i Berlin, med fokus på retailupplevelser. I en enkelt förändringsbar butiksmiljö, där inredningen byggts upp med hjälp av wellpappmöbler, kommer både slutanvändare och företag bjudas in för att testa, observeras och ge sina synpunkter på betalningar och shopping.

– Det kommer inte att handla om teknik för teknikens egen skull, tekniken är till för att lösa problem som kunden har, summerar Michael Hoffmann, chef för innovationslabbet.



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Glada dagar för stadskärnorna

Willys lanserar nytt butikskoncept

Axfoods draglok Willys presenterar ett nytt butikskoncept. På sikt ska alla butiker ställas om. ”Många månaders slit ligger bakom.”

Långa köer kostar 16,4 miljarder

Itab vinstvarnar

På nytt jobb
Hon ska ta Himla till nya höjder

Textilföretaget rekryterar vd från Axstores.

"Terroristerna ska veta att det tar stopp"

Är kritisk till viljan att dölja hindren.

Nyhetsbrev

H&M testar självbetalningskassor

Arkiv

Bygghandeln ökade – trots varm sommar

Nytt lager ska reducera Jollyrooms leveranstider

E-handelsförpackning för lyxprodukter

Läkarförbundet rasar över Icas miljonaffär: ”Farligt för samhället”

Läkareförbundet rasar över Apotek Hjärtats 335 miljoners-affär med nätläkartjänsten Min Doktor. ”Jag är faktiskt väldigt oroad över utvecklingen”, säger Elin Karlsson, kirurg och ordförande till Fri Köpenskap.

Säkerhet
Vill skydda svenska stadskärnor med konst

"På lång sikt behöver vi få in det här på ett naturligt sätt i stadsmiljön."

Näthandeln ger rekord i obetalda räkningar

Dagens Handel har besökt – gallerian som föddes efter 9/11

New York-gallerian får finansdistriktet att bubbla av liv efter arbetstid.

Träningskläder i stället för droger

Kedja testar nytt entrégrepp – "Köra, stanna till, bara gå in och hämta upp".

När tre blir en - Caliroots öppnar och stänger

Streetmodekonceptet öppnar en och stänger tre butiker i Stockholm.

Här är alla vinnarna på Dagligvarugalan 2018

Polismästarens utspel: ”Ica-handlarna är rikast – och vill ha poliser överallt”

"Många kämpar hårt med att få det att gå runt", kontrade Livsmedelshandlarnas vd Pär Bygdeson.

Krönika
Modern säkerhet kan bidra till vinsten

"Den digitala utvecklingen med smarta kameror och RFID-teknik i spetsen kan både skydda handeln och bidra till vinst", skriver Hans Molin, vd på IT-säkerhetsbolaget Secits, i en gästkrönika.

Rekordår för Beijer Byggmaterial

Tillväxten har varit bättre än marknaden 15 månader i rad.

Verifone världsledande på betallösningar

Globalt företag som följer och driver betalningsutvecklingen på lokal nivå.

Ica lanserar designerkasse

Sportkedja vill etablera fler butiker i Sverige

På nytt jobb
Han är ny global marknadschef hos Haglöfs

Säkerhet
Fortsätter bevaka största fraktflygplatsen

1

Handeln hungrar efter personal

Vändning för H&M

Handlarna tror på framtiden

Toppchefen på Ica berättar om könsbytet

Ny styrelseledamot i Stadium

Walmart bygger enorm varuautomat

På nytt jobb
Ny vd på Cdon

Varsel på Ellos – ska spara 100 miljoner

Alliansen bjuder in Socialdemokraterna: ”En stark regering är bra för handeln”

Kemilkalieskatten - ”en pyrrhusseger”

Shopping blir center - nytt köpcenter nu med namn

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.188