23948sdkhjf

Rapport från en framtidskonferens

| Av Ylva Åkesson | Tipsa redaktionen

– Folk vill inte köa längre, alla är på språng hela tiden och vill kunna shoppa och göra sina betalningar i farten, säger Rica Squires, talesperson för innovation och strategipartners hos Visa.

På kort- och betalföretaget Visas framtidskonferens i Barcelona i veckan var det några nyckelord som surrade i luften mer än andra. Det var röstigenkänning, kundresa, digitalisering för små och medelstora retailers, kontaktlösa betalningar, enkel identifikation och möjligheten att ta off-line on-line.

Promenad-appar lyfter butiker

I ett nytt projekt med start-up bolag fick besökarna presentationer av bland annat appar för att guidas runt i världsstäder vare sig man är en foodie, kulturafficionado eller klubbkid. Tekniken ger möjligheter för mindre butiker, som annars kanske skulle blivit förbipromenerande, att presentera sina erbjudande för folk i närheten – och i framtiden kanske till och med ge möjligheter att enkelt sälja online.

– Istället för att sätta upp en traditionell skylt i fönstret, som bara läses av just de som råkar få förbi, sätter du upp en digital skylt som når en större krets av människor, förklarar Miron Perel from Sidekix.

Snacka med bilen

Tillsammans med Bentley visade Visa en pratbar enhet, inmonterad i bilen, som exempelvis skulle kunna hjälpa föraren att beställa pizza, betala för den med röstkommando och sedan ge beskrivning till restaurangen där pizzan kan hämtas upp. Eller bara något så enkelt som att via enheten, som i den här versionen såg ut som surfplatta, i manöverpanelen bredvid växelspaken, betala för bensinen eller i slutet av dagen få alla parkeringsavgifter och biltullar hopsummerade och betalda.

Roboten Pepper var på plats, beväpnad med en surfplatta och ansiktsigenkänning, hjälpte hen till med att betala räkningar bara genom att bli pratad med och bli visad elräkningen med streckkod.

Innovationslabb i Berlin

I höst öppnar Visa ett innovationslabb i Berlin, med fokus på retailupplevelser. I en enkelt förändringsbar butiksmiljö, där inredningen byggts upp med hjälp av wellpappmöbler, kommer både slutanvändare och företag bjudas in för att testa, observeras och ge sina synpunkter på betalningar och shopping.

– Det kommer inte att handla om teknik för teknikens egen skull, tekniken är till för att lösa problem som kunden har, summerar Michael Hoffmann, chef för innovationslabbet.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

XXLs vd lämnar - efter 18 dagar

Nådde inte försäljningsmål

Butiksetableringar och kampanjer kostade för Kappahl och den jämförbara försäljningen minskade med 1,8 procent under första kvartalet.

Ikea skjuter upp varuhus

MQ fortsätter tappa

Stänger butiker, intensifierar åtgärdsprogram, fimpar varumärken och ingår samarbete med H&M-gruppens marknadsplats Afound.

”Inför nationellt tiggeriförbud i stället”

Svensk Handel välkomnar Vellinges tiggeriförbud men vill snarare se ett bredare krafttag.

Allt fler kasserar kassarna

Nyhetsbrev

På nytt jobb
Han ska fixa recepten på Kronans Apotek

Rekryterar ny chef för recept och tjänster.

Arkiv

På nytt jobb
Från Åhléns till MQ

Hon är ny försäljningschef för MQ och kommer närmast från tung post hos varuhuskedjan.

Mathem och Clas Ohlson vidgar samarbetet

Ett år efter starten innehåller var tioende order hos Mathem varor från Clas Ohlson. Nu vidgas samarbetet.

Här öppnar XXL

Energidryck kan komma att begränsas

Det finns ett liv efter julen

Svenska e-handlare har mycket att vinna på att bredda perspektiven och se bortom landsgränserna, anser Paypal.

Handlarna tappar tron till jul

Ikea vill aldrig köpa sallad igen

Ica-handlaren köpte AIK:s första evighetskort

Urban Deli vidgar samarbetet med Axfood

Efter köpet: Urban Delis måltidslösningar breddas hos Hemköp och Willys.

Axfood ökar ägandet i Urban Deli

Var femte handlare utsatt för hot

Så svarar handlarna i Trygghetsbarometern från Svensk Handel.

Handeln väntas stå emot lågkonjunkturen

Flera finalister i marknadsföringstävling

Microsoft köper mark i Sverige

Dole säljer i Sverige och Finland

Alla gräver inte guld vid gränsen

Gottekungen.se lägger ned. Kunderna rasar: "Kända bland de flesta banker nu".

Starkt halvår för Elgiganten

Lyko börjar med paketskåp

På nytt jobb
Hon är ny chef på Ikea Sverige

På nytt jobb
Ny vd på Metallkretsen

Betaltjänsten Glase lägger ner

Apoteket ökar konkurrensen digitalt

Julklappar för 23 miljarder

På nytt jobb
Ny marknadsdirektör på Apoteket

De tar över Harald Nyborgs butiker

Handeln ska bli bäst på arbetsmiljö

15 butiker till Hede Fashion Outlet

Fastighetsägaren: ”City Gross ska betala 13 miljoner”

Butik sprängd i Malmö

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

6.344