Rapport från en framtidskonferens

| Av Ylva Åkesson | Tipsa redaktionen

– Folk vill inte köa längre, alla är på språng hela tiden och vill kunna shoppa och göra sina betalningar i farten, säger Rica Squires, talesperson för innovation och strategipartners hos Visa.

På kort- och betalföretaget Visas framtidskonferens i Barcelona i veckan var det några nyckelord som surrade i luften mer än andra. Det var röstigenkänning, kundresa, digitalisering för små och medelstora retailers, kontaktlösa betalningar, enkel identifikation och möjligheten att ta off-line on-line.

Promenad-appar lyfter butiker

I ett nytt projekt med start-up bolag fick besökarna presentationer av bland annat appar för att guidas runt i världsstäder vare sig man är en foodie, kulturafficionado eller klubbkid. Tekniken ger möjligheter för mindre butiker, som annars kanske skulle blivit förbipromenerande, att presentera sina erbjudande för folk i närheten – och i framtiden kanske till och med ge möjligheter att enkelt sälja online.

– Istället för att sätta upp en traditionell skylt i fönstret, som bara läses av just de som råkar få förbi, sätter du upp en digital skylt som når en större krets av människor, förklarar Miron Perel from Sidekix.

Snacka med bilen

Tillsammans med Bentley visade Visa en pratbar enhet, inmonterad i bilen, som exempelvis skulle kunna hjälpa föraren att beställa pizza, betala för den med röstkommando och sedan ge beskrivning till restaurangen där pizzan kan hämtas upp. Eller bara något så enkelt som att via enheten, som i den här versionen såg ut som surfplatta, i manöverpanelen bredvid växelspaken, betala för bensinen eller i slutet av dagen få alla parkeringsavgifter och biltullar hopsummerade och betalda.

Roboten Pepper var på plats, beväpnad med en surfplatta och ansiktsigenkänning, hjälpte hen till med att betala räkningar bara genom att bli pratad med och bli visad elräkningen med streckkod.

Innovationslabb i Berlin

I höst öppnar Visa ett innovationslabb i Berlin, med fokus på retailupplevelser. I en enkelt förändringsbar butiksmiljö, där inredningen byggts upp med hjälp av wellpappmöbler, kommer både slutanvändare och företag bjudas in för att testa, observeras och ge sina synpunkter på betalningar och shopping.

– Det kommer inte att handla om teknik för teknikens egen skull, tekniken är till för att lösa problem som kunden har, summerar Michael Hoffmann, chef för innovationslabbet.



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Ikea i nytt logistikläge

På fredagen öppnade Ikea sitt nya e-handelslager i Arlandastad norr om Stockholm.Ett perfekt logistikläge, enligt Ikeas kundupplevelseansvarige Peter Nilsson.

Här öppnar Lakritsroten

Vinstras för Strongpoint

Bring börjar med research

Initiativet får Transportföretagens hållbarhetspris

Bagaren och kocken med ny vd

Arkiv

Från Ikea till Ellos

E-handelskunder kräver snabba svar

Koll på GDPR
GDPR ett steg mot en digital inre marknad

Hans Peter Erlingsson, vd för dotterbolaget Digital Law inom Knowit-koncernen hoppas att fler ser den nya dataskyddsförordningen, GDPR, som en möjliggörare.

Ica-gruppens storförvärv godkänt – med reservation

Zoobranschen möts och lär

Leksaksmässa med moderna inslag

Baby- och leksaksbranschen hade bråda dagar i Upplands Väsby i veckan. 70 utställare fanns på plats för att visa nyheter för fack-inköpare.

Apoteket AB ökade omsättningen

Hon köper Grand Parfymeri

Twist & Tangos tidigare vd förvärvar skönhetsbutiker.

Apoteket AB byter ordförande

Newbie till Femman

Rånvåg mot elektronikbranschen

Paradisets crowdfunding - en framgång

Mer än 20 miljoner kronor och nya storinvesterare efter avslutad kampanj.

Apple Pay till Sverige

Jula öppnar två varuhus samma dag

Totalvändning för VRG

Resultatet stärktes och den jämförbara försäljningen ökade med 9 procent under fjärde kvartalet. Nu väntar ökat fokus på synergier mellan e-handel och fysisk butik.

Namnet klart för Axfoods nätapotek

Kosmetikkedja expanderar i stor stil

Kicks öppnar nu sin tredje flaggskeppsbutik i år, denna gång i Malmö.

1

Mobil plånbok floppade

7-Eleven tydliggör konceptet

Ett paket från Brunna

Pinsamt avslöjande för H&M

ÖoB öppnar sitt andra varuhus i Karlstad.

Detaljhandeln kartlagd på kommunnivå

Clas Ohlson septemberökar

Årets Ruter Dam utsedd

Jysk och Dollarstore till ny handelsplats

Matkassebolaget vill in på börsen

Plantagen öppnar nya butiker

Ikeas siffror släppta

Från Skanska till Vasakronan

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.128