23948sdkhjf

Rapport från en framtidskonferens

– Folk vill inte köa längre, alla är på språng hela tiden och vill kunna shoppa och göra sina betalningar i farten, säger Rica Squires, talesperson för innovation och strategipartners hos Visa.

På kort- och betalföretaget Visas framtidskonferens i Barcelona i veckan var det några nyckelord som surrade i luften mer än andra. Det var röstigenkänning, kundresa, digitalisering för små och medelstora retailers, kontaktlösa betalningar, enkel identifikation och möjligheten att ta off-line on-line.

Promenad-appar lyfter butiker

I ett nytt projekt med start-up bolag fick besökarna presentationer av bland annat appar för att guidas runt i världsstäder vare sig man är en foodie, kulturafficionado eller klubbkid. Tekniken ger möjligheter för mindre butiker, som annars kanske skulle blivit förbipromenerande, att presentera sina erbjudande för folk i närheten – och i framtiden kanske till och med ge möjligheter att enkelt sälja online.

– Istället för att sätta upp en traditionell skylt i fönstret, som bara läses av just de som råkar få förbi, sätter du upp en digital skylt som når en större krets av människor, förklarar Miron Perel from Sidekix.

Snacka med bilen

Tillsammans med Bentley visade Visa en pratbar enhet, inmonterad i bilen, som exempelvis skulle kunna hjälpa föraren att beställa pizza, betala för den med röstkommando och sedan ge beskrivning till restaurangen där pizzan kan hämtas upp. Eller bara något så enkelt som att via enheten, som i den här versionen såg ut som surfplatta, i manöverpanelen bredvid växelspaken, betala för bensinen eller i slutet av dagen få alla parkeringsavgifter och biltullar hopsummerade och betalda.

Roboten Pepper var på plats, beväpnad med en surfplatta och ansiktsigenkänning, hjälpte hen till med att betala räkningar bara genom att bli pratad med och bli visad elräkningen med streckkod.

Innovationslabb i Berlin

I höst öppnar Visa ett innovationslabb i Berlin, med fokus på retailupplevelser. I en enkelt förändringsbar butiksmiljö, där inredningen byggts upp med hjälp av wellpappmöbler, kommer både slutanvändare och företag bjudas in för att testa, observeras och ge sina synpunkter på betalningar och shopping.

– Det kommer inte att handla om teknik för teknikens egen skull, tekniken är till för att lösa problem som kunden har, summerar Michael Hoffmann, chef för innovationslabbet.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.069