23948sdkhjf

Digitala kunden mest värd

| Av Ylva Åkesson | Tipsa redaktionen

Den fysiska dagligvaruhandeln tappar mark när näthandeln av dagligvaror ökar. Användarna blir inte fler men befintliga nätkunder gör alltmer av sina inköp online.

– Men vi ska inte glömma att över 96 procent av dagligvarorna handlas i fysiska butiker, säger Martin WarbergGfK som idag på morgonen hade en dragning i Stockholm kring onlinehandel.

De kategorier som tar alltmer av svenskarnas plånböcker är just varor och tjänster som gärna handlas online: biljetter, film och tv, parkering, böcker och musik (som Spotify och Storytel), kosmetik och och hem-säkerhet (som abonnemang med hemlarm).

GfK ser att digitala varuhus, som Alibaba och Fyndiq, tar allt mer av kundernas pengar liksom hemleveranser av färdiga matkassar som är en snabbväxare.

Överlag tappar fysisk dagligvaruhandel tappar marknadsandelar. Hos GfK finns inga tvivel om detta. En anledning är att ett antalet närliggande ”matkategorier” tar allt mer av kundens pengar när svensken köper kaffe och hälsojuicer on the go och går oftare på restaurang.

”Digitalkunden mer värd”

Men den digitala dagligvarukunden hänger inte bara på nätet. Den kunden är också den kund som handlar flitigast och för mest pengar i de fysiska butiker.

– En digitalkund är helt enkelt värd mer per pengar än en icke-digital kund, säger Martin Warberg.

Storspelaren i nätmatssammanhang är den som handlar färdiga matkassar. Det är ofta en barnfamilj som dessutom åker till stormarknden på helgerna för att handla, och då gärna blöjor.

Nätplockskunden är generellt mer prismedveten, kompletteringshandlar ofta i en butik som ligger nära till hands och hos lågprishandel generellt, som Rusta och Ö&B.

GfK ser inga direkta ålderskillnader mellan online- och offlinekunderna även om de allra äldsta antagligen föredrar de fysiska butikerna.

Reklamblad – ja, tack

Något som överraskar i kartläggningen är konsumenternas uppskattning av reklamblad, och det gäller alla kategorier av kunder. För att få ett hum om vart trenderna går ser GfK extra noga på så kallade early adaptors. Och dessa spjutspetsar är faktiskt de som gillar butiksbladen mest.

– De planerar och läser alltså mer butiksblad än för ett år sedan.

Även kuponger är populära. Som väntat inte på papper utan sådana som antingen kommer direkt i mobilen eller som kunden nosar upp själva på nätet.

– Morgondagens konsument är alltså villig att spendera tid på att leta upp kuponger bara de får en belöning, säger Martin Warberg.

Dessa spjutspetsar använder sig i allt högre grad av appar.

Gemensamt för svenska dagligvarukunder, vare sig slutköpet görs i fysisk butik eller på nätet, är att allt fler gör efterforskningar och prisjämförelser innan de genomför sitt köp.

– Oavsett om inköpen görs fysiskt eller digitalt, har den digitala världen fått större betydelse i både informationssökning och beslutsprocess, säger Martin Warberg.

FAKTA:

72 procent av alla svenska hushåll har aldrig handlar dagligvaror online.

Källa: GfK

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Åhléns digitaliserar också sina kvitton

Satsar på arbetsmiljön i kassan

Jysk öppnar nytt och nyinviger på samma dag

Krönika
Mer empati och positiv energi i retailbranschen

Cykelkraft i nya händer

Rekord för Apotea – då utökas den fysiska närvaron

Nyhetsbrev

Säljer i MQ

Arkiv

Lyko till Femman

Fler butiker flyr – nu lämnar Nilson group

14 hoppar på hemelektronikkedjan

Möss tvingade bort Granngården – nyöppnar i Karlssons tidigare lokaler

Loomis köper Nokas värdehantering

Gap backar – Old Navy knoppas inte av

Rekordlåg framtidstro i handeln

XL Bygg Stenvalls förvärvar Lidbergs Trä

Bose stänger sina svenska butiker

Teknikmagasinet om konkursen:”Finns stark intressent”

Hoppas nu på att annan detaljhandelsaktör ska vara beredd att driva kedjan vidare.

På nytt jobb
Tillbaka till Daymaker

Duni omorganiserar

Lindex stärker Stockmann

Apoteket in i Doktor24

Här stänger Gamestop – 13 butiker bort redan i januari

Här placerar Na-kd sitt automatiserade Nordenlager

1

Teknikmagasinet i konkurs

Här ökar Jula närvaron

Clas Ohlson backade i december

Asari till Kista

På nytt jobb
Ica Fastigheters vd går till Alecta

På nytt jobb
Lämnar modebranschen för nätmathandlare

På nytt jobb
Han ska driva Apotekets digitalisering

Östermalmshallen försenad igen – mars senaste budet

Oklart kring leksaksbutik på NK

Strategierna som ska stärka Cervera

Sportamore tappar finanschef – går till Adidas

Ikea köper Londongalleria

Två nya Dollarstore på gång

Se alla Företagens egna nyheter

KappAhl räknar besök med IMAS Sverige

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Sänd till en kollega

0.158