Digitala kunden mest värd

| Av Ylva Åkesson | Tipsa redaktionen

Den fysiska dagligvaruhandeln tappar mark när näthandeln av dagligvaror ökar. Användarna blir inte fler men befintliga nätkunder gör alltmer av sina inköp online.

– Men vi ska inte glömma att över 96 procent av dagligvarorna handlas i fysiska butiker, säger Martin WarbergGfK som idag på morgonen hade en dragning i Stockholm kring onlinehandel.

De kategorier som tar alltmer av svenskarnas plånböcker är just varor och tjänster som gärna handlas online: biljetter, film och tv, parkering, böcker och musik (som Spotify och Storytel), kosmetik och och hem-säkerhet (som abonnemang med hemlarm).

GfK ser att digitala varuhus, som Alibaba och Fyndiq, tar allt mer av kundernas pengar liksom hemleveranser av färdiga matkassar som är en snabbväxare.

Överlag tappar fysisk dagligvaruhandel tappar marknadsandelar. Hos GfK finns inga tvivel om detta. En anledning är att ett antalet närliggande ”matkategorier” tar allt mer av kundens pengar när svensken köper kaffe och hälsojuicer on the go och går oftare på restaurang.

”Digitalkunden mer värd”

Men den digitala dagligvarukunden hänger inte bara på nätet. Den kunden är också den kund som handlar flitigast och för mest pengar i de fysiska butiker.

– En digitalkund är helt enkelt värd mer per pengar än en icke-digital kund, säger Martin Warberg.

Storspelaren i nätmatssammanhang är den som handlar färdiga matkassar. Det är ofta en barnfamilj som dessutom åker till stormarknden på helgerna för att handla, och då gärna blöjor.

Nätplockskunden är generellt mer prismedveten, kompletteringshandlar ofta i en butik som ligger nära till hands och hos lågprishandel generellt, som Rusta och Ö&B.

GfK ser inga direkta ålderskillnader mellan online- och offlinekunderna även om de allra äldsta antagligen föredrar de fysiska butikerna.

Reklamblad – ja, tack

Något som överraskar i kartläggningen är konsumenternas uppskattning av reklamblad, och det gäller alla kategorier av kunder. För att få ett hum om vart trenderna går ser GfK extra noga på så kallade early adaptors. Och dessa spjutspetsar är faktiskt de som gillar butiksbladen mest.

– De planerar och läser alltså mer butiksblad än för ett år sedan.

Även kuponger är populära. Som väntat inte på papper utan sådana som antingen kommer direkt i mobilen eller som kunden nosar upp själva på nätet.

– Morgondagens konsument är alltså villig att spendera tid på att leta upp kuponger bara de får en belöning, säger Martin Warberg.

Dessa spjutspetsar använder sig i allt högre grad av appar.

Gemensamt för svenska dagligvarukunder, vare sig slutköpet görs i fysisk butik eller på nätet, är att allt fler gör efterforskningar och prisjämförelser innan de genomför sitt köp.

– Oavsett om inköpen görs fysiskt eller digitalt, har den digitala världen fått större betydelse i både informationssökning och beslutsprocess, säger Martin Warberg.

FAKTA:

72 procent av alla svenska hushåll har aldrig handlar dagligvaror online.

Källa: GfK



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Läskgigant köper Sodastream

Köper kolsyreföretaget för miljarder.

Japansk kedja utökar på Åhléns

Muji bygger stort och nytt på Åhléns City i Stockholm. Barnavdelningen får maka på sig.

Därför kommer inte Max att börsnoteras

Richard Bergfors i intervju om 50-årsjubileet, satsningen utomlands och kedjans framtid.

Mulberry rasar efter svag brittisk trend

Särskild avgift på plastförpackningar?

Peak Performance tappar vd – går till Baby Björn

Efter fyra år lämnar Nicolas Warchalowski modesportföretaget.

Nyhetsbrev

Boost för Boozt

Arkiv

Ökad försäljning för Björn Borg

Rekordstark tillväxt i Björn Borgs jämförbara butiker i jämfört med i fjol. Sportmodebolagets utveckling i Benelux är dock bedrövlig.

Algavtal för sydkoreansk marknad

Simris Alg har tecknat avtal med Seoul-baserade Infobell om att sälja bolagets omega-3-tillskott.

Zetadisplay dubblade omsättningen

Lidl slutar sälja engångsartiklar av plast

Han går från Ica till Hobbex

E-handelschefen blir ny vd på prylföretaget.

Resultatförbättring för Lindex

1

Icas vinst sjönk

Ica Sverige besvikelse i rapport.

På nytt jobb
Han ska ta Outnorth till nya höjder - e-handlare med ny vd

Säkerhet
Kortbedrägerier bromsar in i Sverige

Värmen sänker tron på framtiden

Het juli för Clas Ohlson

Detaljhandelskedja i konkurs efter 45 år

Stänger 102 butiker efter andra konkursen på fyra år.

På nytt jobb
Klart med Postnords nya ordförande

På nytt jobb
Hon valde Ica före Dramaten

Svenska Dagbladets före detta vd blir ny marknadsdirektör.

Hushållens konsumtion ökade i sommar

Nätapoteket får sälja receptbelagt

Här öppnar Lager 157 - satsar i norr

Fredells öppnar tidigare för proffsen

Hon blir Securitas kommunikationsdirektör

Solskyddskrämer säljer som smör

På nytt jobb
Paulig rekryterar ny HR-chef

Så sålde Zalando

Klassisk korv får klimatsmart kompanjon

Kunderna får övernatta i sval butik

Bygghandel drabbad av sommarvärme

Det kinesiska undret fortsätter att falla

Heineken investerar i kinesisk bryggerikoncern

Medicin tas bort från hyllorna - på grund av värmen

Nu kan man panta påsar med mobilen

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.174