23948sdkhjf

Digitala kunden mest värd

| Av Ylva Åkesson | Tipsa redaktionen

Den fysiska dagligvaruhandeln tappar mark när näthandeln av dagligvaror ökar. Användarna blir inte fler men befintliga nätkunder gör alltmer av sina inköp online.

– Men vi ska inte glömma att över 96 procent av dagligvarorna handlas i fysiska butiker, säger Martin WarbergGfK som idag på morgonen hade en dragning i Stockholm kring onlinehandel.

De kategorier som tar alltmer av svenskarnas plånböcker är just varor och tjänster som gärna handlas online: biljetter, film och tv, parkering, böcker och musik (som Spotify och Storytel), kosmetik och och hem-säkerhet (som abonnemang med hemlarm).

GfK ser att digitala varuhus, som Alibaba och Fyndiq, tar allt mer av kundernas pengar liksom hemleveranser av färdiga matkassar som är en snabbväxare.

Överlag tappar fysisk dagligvaruhandel tappar marknadsandelar. Hos GfK finns inga tvivel om detta. En anledning är att ett antalet närliggande ”matkategorier” tar allt mer av kundens pengar när svensken köper kaffe och hälsojuicer on the go och går oftare på restaurang.

”Digitalkunden mer värd”

Men den digitala dagligvarukunden hänger inte bara på nätet. Den kunden är också den kund som handlar flitigast och för mest pengar i de fysiska butiker.

– En digitalkund är helt enkelt värd mer per pengar än en icke-digital kund, säger Martin Warberg.

Storspelaren i nätmatssammanhang är den som handlar färdiga matkassar. Det är ofta en barnfamilj som dessutom åker till stormarknden på helgerna för att handla, och då gärna blöjor.

Nätplockskunden är generellt mer prismedveten, kompletteringshandlar ofta i en butik som ligger nära till hands och hos lågprishandel generellt, som Rusta och Ö&B.

GfK ser inga direkta ålderskillnader mellan online- och offlinekunderna även om de allra äldsta antagligen föredrar de fysiska butikerna.

Reklamblad – ja, tack

Något som överraskar i kartläggningen är konsumenternas uppskattning av reklamblad, och det gäller alla kategorier av kunder. För att få ett hum om vart trenderna går ser GfK extra noga på så kallade early adaptors. Och dessa spjutspetsar är faktiskt de som gillar butiksbladen mest.

– De planerar och läser alltså mer butiksblad än för ett år sedan.

Även kuponger är populära. Som väntat inte på papper utan sådana som antingen kommer direkt i mobilen eller som kunden nosar upp själva på nätet.

– Morgondagens konsument är alltså villig att spendera tid på att leta upp kuponger bara de får en belöning, säger Martin Warberg.

Dessa spjutspetsar använder sig i allt högre grad av appar.

Gemensamt för svenska dagligvarukunder, vare sig slutköpet görs i fysisk butik eller på nätet, är att allt fler gör efterforskningar och prisjämförelser innan de genomför sitt köp.

– Oavsett om inköpen görs fysiskt eller digitalt, har den digitala världen fått större betydelse i både informationssökning och beslutsprocess, säger Martin Warberg.

FAKTA:

72 procent av alla svenska hushåll har aldrig handlar dagligvaror online.

Källa: GfK

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Nätapoteket går som tåget

JC Penney på fallrepet – men förnekar konkursplaner

Besvikelse över XXL:s dåliga resultat

Ska minska både takten på nya butiker och storleken på butikerna.

Sportamore växer – men ökar förlusten

Jeansbolaget utökar i Luleå – med nytt koncept

Möbelkedjan Room i konkurs

Saknade kapital och kompetens för att starta näthandel.

Nyhetsbrev

Postnord återvände till förlust

Arkiv

Amazon misstänks för konkurrensbrott – granskas av EU

Videointervju: Viktigt ta hand om talangerna som rekryteras

På nytt jobb
Byggmax värvar CFO från Addnode

Första böjbara träsugröret snart i handeln

Clas Ohlsons nätförsäljning dök

Junkyard blir norskt

Ägarbyte för Skandinaviens dominerande nätbutik för street fashion.

På nytt jobb
Hon ska leda Twilfits e-handelsresa

Barneys överväger konkurs

Axfoods e-handelslyft

På nytt jobb
Hemmakväll får ny vd

Så ska turisterna lockas till designbutikerna

Designtorget bakom ny kartguide.

På nytt jobb
Vd-skifte på Gents

På nytt jobb
Hon ska bära Babybjörn

Weekday öppnar i Lund

Lindex + Boozt = sant

Handeln rasar – regeringen vill förbjuda mer plast

"Symbolfrågor utan praktisk påverkan".

Scorett ökar till flaggskeppsbutik

På nytt jobb
Hon tar över Klarsynt

Nu är han ensam ägare till Gekås

Icas marknadsdirektör lämnar efter bara ett år

På nytt jobb
Lämnar ÖoB för Coop

Parfymutmanare stärker sig

Zalando skiftar till återvunnet

1 800 nya Amazonjobb i Frankrike i år

På nytt jobb
Ledningsskifte på Champion Norden

Ikea satsar på hemleverans av mat

TEKNIK
De ska placera Coop på den digitala kartan

Ica och Hemtex lanserar gemensamt varumärke

På nytt jobb
Axfoundation fördjupar hållbarhetsarbetet

TEKNIK
Digitala plånböcker på frammarsch

Se alla Företagens egna nyheter

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Pressmeddelande Ecster Pay Link

Sänd till en kollega

0.157