E-handelsrapport: Butiksdöden kommer

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

På tisdagsmorgonen presenterade betaltjänstföretaget Dibs sin senaste e-handelsrapport. Den mäter alla aspekter av digital handel, inte bara varuhandeln.

På tisdagsmorgonen presenterade betaltjänstföretaget Dibs sin senaste e-handelsrapport. Den mäter alla aspekter av digital handel, inte bara varuhandeln.

Det ingår således både resor, prenumerationstjänster, varor och mycket annat i Dibs siffror.
Patrik Müller på Dibs presenterade en rad aspekter ur den innehållsrika rapporten:

Läs också: 90 000 butiksjobb försvann på ett år
– De senaste 4 åren har e-handeln ökat med 45 procent Nu uppgår den till nära 110 miljarder mot 100 miljarder 2016.
Det är tjänstekonsumtionen som drar iväg snabbast, ökningen är hela 47 procent jämfört med 2016.
I dag utgörs 16 procent av svenskarnas totala e-handelskonsumtion av tjänster, 39 procent av varor och 45 procent av resor.
Resebranschen har omvandlats helt – och nu menar Patrik Müller att detaljhandeln står inför ett liknande skifte:
– I år har detaljhandeln i Sverige nått en gräns – e-handelns står för hela tillväxten i sällanköpshandeln. I USA stängs 1000-tals fysiska butiker, och 40 000 butiksanställda beräknas mista sina jobb. Jag tror att den stora smällen kommer att inträffa i Sverige redan nästa år, och att många planer på att bygga ut köpcentrum kommer att läggas ner. Det kommer bara vara lågprisaktörer som Dollarstore som kommer att bygga nytt, säger han.

Mer om: butiksdöden | DIBS | E-handel


Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Detaljhandelskedja i konkurs efter 45 år

Stänger 102 butiker efter andra konkursen på fyra år.

Här öppnar Lager 157 - satsar i norr

Nätapoteket får sälja receptbelagt

Hushållens konsumtion ökade i sommar

Säkerhet
Svensk larmdosa kan prisas av EU

Start-up-företaget Minut tävlar om en halv miljon kronor i internationellt tillväxtstöd.

Han satsar på nishat sportkoncept

Jönköpingshandlare lanserar ny sportbutik under namnet Spobik och har Cykelhuset med på tåget. Satsningen innefattar initialt sex fysiska butiker samt e-handel.

Nyhetsbrev

Trio bakom Åhléns nya barnklädesetikett

De ritar barnklädeskollektion åt varuhuskedjan. Det nya märket ersätter Åhléns nuvarande och lanseras i vår.

Arkiv

Tar plats i nya kvarter – hit flyttar Isabella Löwengrips företag

Fredells öppnar tidigare för proffsen

Konkursad varuhuskedja i nya händer

Kylskåpen säljer slut i värmen

Försäljningen ökade explosionsartat.

Säkerhet
"Många förstår inte att bank-id är en legitimation"

– De tror att det är ett lösenord, säger Ann-Marie Eklund Löwinder, med anledningen av att bank-id-bluffarna fortsätter.

Varumärkeskedja ångar på - öppnar sjätte butiken

Kidsbrandstore öppnar sjätte fysiska butiken och trappar upp satsningen i Finland och Norge.

Ny vd på plats - utnämndes i januari

Nu har sista munken sålts

Nytt byggvaruhus till Kristianstad

Då öppnar Falkenbergs nya handelsplats

Extremvärmen sänkte modehandeln

Försäljningen av kläder och skor minskade i juli, enligt Stilindex från Svensk Handel Stil.

Bildar världens största förpackningsföretag

Nu öppnar Ikea i Indien

Här öppnar Elgiganten härnäst

Rederi kan vinna pris för sin detaljhandel

Tallink nominerade till Fronter Awards

Från Apoteket till Sportamore - ny logistikchef

Hon blir Securitas kommunikationsdirektör

Solskyddskrämer säljer som smör

Så sålde Zalando

På nytt jobb
Paulig rekryterar ny HR-chef

Klassisk korv får klimatsmart kompanjon

Kunderna får övernatta i sval butik

Heineken investerar i kinesisk bryggerikoncern

Bygghandel drabbad av sommarvärme

Det kinesiska undret fortsätter att falla

Medicin tas bort från hyllorna - på grund av värmen

Nu kan man panta påsar med mobilen

Adlibris – något av en besvikelse

Amazons resultat långt över förväntan

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.183