E-handelsrapport: Butiksdöden kommer

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

På tisdagsmorgonen presenterade betaltjänstföretaget Dibs sin senaste e-handelsrapport. Den mäter alla aspekter av digital handel, inte bara varuhandeln.

På tisdagsmorgonen presenterade betaltjänstföretaget Dibs sin senaste e-handelsrapport. Den mäter alla aspekter av digital handel, inte bara varuhandeln.

Det ingår således både resor, prenumerationstjänster, varor och mycket annat i Dibs siffror.
Patrik Müller på Dibs presenterade en rad aspekter ur den innehållsrika rapporten:

Läs också: Så kan butiksdöden fintas – fem avgörande rekommendationer
– De senaste 4 åren har e-handeln ökat med 45 procent Nu uppgår den till nära 110 miljarder mot 100 miljarder 2016.
Det är tjänstekonsumtionen som drar iväg snabbast, ökningen är hela 47 procent jämfört med 2016.
I dag utgörs 16 procent av svenskarnas totala e-handelskonsumtion av tjänster, 39 procent av varor och 45 procent av resor.
Resebranschen har omvandlats helt – och nu menar Patrik Müller att detaljhandeln står inför ett liknande skifte:
– I år har detaljhandeln i Sverige nått en gräns – e-handelns står för hela tillväxten i sällanköpshandeln. I USA stängs 1000-tals fysiska butiker, och 40 000 butiksanställda beräknas mista sina jobb. Jag tror att den stora smällen kommer att inträffa i Sverige redan nästa år, och att många planer på att bygga ut köpcentrum kommer att läggas ner. Det kommer bara vara lågprisaktörer som Dollarstore som kommer att bygga nytt, säger han.

Mer om: butiksdöden | DIBS | E-handel


Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Nu öppnar Jula i Nacka Forum

Jysk flyttar

H&M fortsätter investera i sälj- och köptjänst

Muji i egen regi

Öppnar första butiken utanför Åhléns under året.

"Internationell shoppingupplevelse" - VRG nyöppnar på NK

Ger Ikea-korvarna en match

Biltema satsar på caféverksamheten – växer med 30-40 procent per år.

Nyhetsbrev

Ny butik för Rusta i Norge

Arkiv

På nytt jobb
Ny chef på Kronan

E-handlare öppnar fysiskt i Stockholm

Walmart slutar med självscannings-app

Normal öppnar nytt

Löneförväntningarna fortsatt på låg nivå

Här öppnar Tictail

Ica hyr i Borlänge och Strängnäs

Jetshop samarbetar med Postnord

1

Wish-kunder slipper Kina-avgiften

Har enligt uppgift nått en överenskommelse som gör Postnords avgift överflödig.

Så kan butiksdöden fintas – fem avgörande rekommendationer

Omval och nya ledamöter hos Svensk Handel

På nytt jobb
Ny chef på XL-Bygg

Säljer giraff och porriga domäner

Maskoten Geoffrey och ett flertal domännamn auktioneras ut när företaget går i konkurs.

Stadium Outlet närmar sig 50 butiker

Gekås investerar i shoppingnära boende

Middag på mammas önskelista

Sedeltryckning är ingen lukrativ affär längre

Lloyds till Kristianstad

Spot-a-Shop satsar på Sverige

Reitan blir postombud

På nytt jobb
Ny vd på Kjell & Company

Uppåt för Clas Ohlson i april

1

Textilbutik lägger ner – efter 77 år

Bygger nytt i Danmark

Elektronikjätten tar Granit till Seoul

Pricer får miljonorder

Så ska Elly Pistol växa

Butiken läggs ner – nu vill byborna driva den

Sour industry väljer Onepartnergroup

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.132