Detta är e-handelskundens dröm

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Konsumenternas krav på e-handelsleveranser blir allt högre. Många drömmer om lösningar som faktiskt kräver ganska omfattande infrastruktursatsningar både hos företag och i bostadshusen.

Postnords årliga nordiska e-handelsrapport som presenteras i dag har temat konsumentdriven logistik. Tesen är att e-handelsutvecklingen drivs av innovativa, flexibla och snabba logistiklösningar.

Postnord skriver att fyra av fem konsumenter i Norden uppger att de vill kunna välja hur och när en vara ska levereras.

Men den möjligheten erbjuds inte i så stor utsträckning. I Danmark och Finland får ungefär tre av fem välja. I Sverige och Norge drygt två av fem. Följden blir att nordiska e-handelskonsumenter tämligen ofta avstår från ett köp då de inte erbjuds ett passande leveransalternativ. En av fyra uppger att de avstått från köp någon gång under det senaste året.

Leveranser ska vara billiga och snabba och konsumenterna vill kunna välja utlämningsställe.

Fyra av fem anser att det är viktigt med fri frakt. Allra viktigast är det för kvinnor, sannolikt eftersom de handlar mer varor i modebranschen där fri frakt och retur är en hygienfaktor för att fånga kunden. Intressant är att en betydande andel av konsumenterna anser att det är viktigt med flexibilitet i leveransen. Både vad gäller möjlighet till extra tjänster som inbärning av tyngre varor eller att man har möjlighet att ändra val av leveranssätt under leveranstiden, exempelvis byte av leveransadress eller byte från hemleverans till utlämningsställe.

Postnord framhåller i rapporten att detta kräver att e-handlarna investerar i IT-system, orderhanteringssystem och lagersystem och att dessa system kommunicerar sinesmellan.

Fria och smidiga returer ses som en självklarhet numera.

Tidigare studier har också visat att de konsumenter som returnerar mycket också är e-handlarnas mest lönsamma kunder.

Enligt rapporten returnerar en av tio nordiska e-handelskonsumenter varje månad minst en vara de beställt. De flesta konsumenter som gjort en retur den senaste månaden har skickat tillbaka en eller två varor. Intressant är att man i Finland returnerar mest i Norden trots att man handlar mest från utlandet. Sannolikt är detta en följd av att man dels köper mycket modevaror, dels av att hanteringen av returer är smidig eftersom de kan göras i de paketautomater som är vanligt förekommande i Finland.

Webbutikernas returpolicy är en viktig del när en konsument väljer butik. Så många som en av fyra e-handelskonsumenter har någon gång under det senaste året avstått från ett köp för att man inte gillat returvillkoren.

Bland de nordiska länderna finns några betydande skillnader gällande hur de e-handlande konsumenterna i dag får hem sina varor.

Att själv hämta på utlämningsställen är vanligast på samtliga marknader men särskilt i Sverige och Norge. I Danmark och Finland är spridningen mellan olika leveransalternativ jämnare.

I motsats till övriga nordiska länder har hemleverans länge varit standard i Danmark.

Hemleverans är dessutom ofta obetydligt dyrare än leverans till utlämningsställe.

I Danmark är det också vanligt med hemleverans utan kvittens där varan lämnas utanför mottagarens dörr. Detta alternativ har ökat starkt under det senaste året.

Finland och Danmark har även en högre andel leveranser till paketautomat än övriga länder. Hög tillgänglighet och drivande marknadsföring är två av förklaringarna bakom detta.

När man så frågar e-handelskunder i de nordiska länderna hur de skulle vilja få dina leveranser i framtiden tecknas en helt annan bild än de lösningar som står till buds i dag.

Köa på utlämningsställen är kanske inte det roligaste. I stället önskar många att få dina leveranser till en låst och säker varubox i anslutning till hemmet.

Detta skulle, särskilt i flerfamiljshus, kräva ganska omfattande ombyggnation.

Lösningar där leverantören kommer in i den privata sfären, exempelvis genom en engångskod till bostaden eller bilen lockar dock inte så många.

Men Postnord drar slutsatsen att det gäller för e-handlaren att erbjuda så många leveransalternativ som möjligt. Alla olika leveransalternativ på listan, från utlämningsställe och att hämta i butik till leverans med drönare och via paketautomater tilltalar stora mängder kunder. Varje kund har ju också olika preferenser beroende på situation.

Brist på leveransalternativ ger färre affärer nu och framgent.



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Detaljhandelskedja i konkurs efter 45 år

Stänger 102 butiker efter andra konkursen på fyra år.

Här öppnar Lager 157 - satsar i norr

Nätapoteket får sälja receptbelagt

Hushållens konsumtion ökade i sommar

Säkerhet
Svensk larmdosa kan prisas av EU

Start-up-företaget Minut tävlar om en halv miljon kronor i internationellt tillväxtstöd.

Han satsar på nishat sportkoncept

Jönköpingshandlare lanserar ny sportbutik under namnet Spobik och har Cykelhuset med på tåget. Satsningen innefattar initialt sex fysiska butiker samt e-handel.

Nyhetsbrev

Trio bakom Åhléns nya barnklädesetikett

De ritar barnklädeskollektion åt varuhuskedjan. Det nya märket ersätter Åhléns nuvarande och lanseras i vår.

Arkiv

Tar plats i nya kvarter – hit flyttar Isabella Löwengrips företag

Fredells öppnar tidigare för proffsen

Konkursad varuhuskedja i nya händer

Kylskåpen säljer slut i värmen

Försäljningen ökade explosionsartat.

Säkerhet
"Många förstår inte att bank-id är en legitimation"

– De tror att det är ett lösenord, säger Ann-Marie Eklund Löwinder, med anledningen av att bank-id-bluffarna fortsätter.

Varumärkeskedja ångar på - öppnar sjätte butiken

Kidsbrandstore öppnar sjätte fysiska butiken och trappar upp satsningen i Finland och Norge.

Ny vd på plats - utnämndes i januari

Nu har sista munken sålts

Nytt byggvaruhus till Kristianstad

Då öppnar Falkenbergs nya handelsplats

Extremvärmen sänkte modehandeln

Försäljningen av kläder och skor minskade i juli, enligt Stilindex från Svensk Handel Stil.

Bildar världens största förpackningsföretag

Nu öppnar Ikea i Indien

Här öppnar Elgiganten härnäst

Rederi kan vinna pris för sin detaljhandel

Tallink nominerade till Fronter Awards

Från Apoteket till Sportamore - ny logistikchef

Hon blir Securitas kommunikationsdirektör

Solskyddskrämer säljer som smör

Så sålde Zalando

På nytt jobb
Paulig rekryterar ny HR-chef

Klassisk korv får klimatsmart kompanjon

Kunderna får övernatta i sval butik

Heineken investerar i kinesisk bryggerikoncern

Bygghandel drabbad av sommarvärme

Det kinesiska undret fortsätter att falla

Medicin tas bort från hyllorna - på grund av värmen

Nu kan man panta påsar med mobilen

Adlibris – något av en besvikelse

Amazons resultat långt över förväntan

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.165