Detta är e-handelskundens dröm

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Konsumenternas krav på e-handelsleveranser blir allt högre. Många drömmer om lösningar som faktiskt kräver ganska omfattande infrastruktursatsningar både hos företag och i bostadshusen.

Postnords årliga nordiska e-handelsrapport som presenteras i dag har temat konsumentdriven logistik. Tesen är att e-handelsutvecklingen drivs av innovativa, flexibla och snabba logistiklösningar.

Postnord skriver att fyra av fem konsumenter i Norden uppger att de vill kunna välja hur och när en vara ska levereras.

Men den möjligheten erbjuds inte i så stor utsträckning. I Danmark och Finland får ungefär tre av fem välja. I Sverige och Norge drygt två av fem. Följden blir att nordiska e-handelskonsumenter tämligen ofta avstår från ett köp då de inte erbjuds ett passande leveransalternativ. En av fyra uppger att de avstått från köp någon gång under det senaste året.

Leveranser ska vara billiga och snabba och konsumenterna vill kunna välja utlämningsställe.

Fyra av fem anser att det är viktigt med fri frakt. Allra viktigast är det för kvinnor, sannolikt eftersom de handlar mer varor i modebranschen där fri frakt och retur är en hygienfaktor för att fånga kunden. Intressant är att en betydande andel av konsumenterna anser att det är viktigt med flexibilitet i leveransen. Både vad gäller möjlighet till extra tjänster som inbärning av tyngre varor eller att man har möjlighet att ändra val av leveranssätt under leveranstiden, exempelvis byte av leveransadress eller byte från hemleverans till utlämningsställe.

Postnord framhåller i rapporten att detta kräver att e-handlarna investerar i IT-system, orderhanteringssystem och lagersystem och att dessa system kommunicerar sinesmellan.

Fria och smidiga returer ses som en självklarhet numera.

Tidigare studier har också visat att de konsumenter som returnerar mycket också är e-handlarnas mest lönsamma kunder.

Enligt rapporten returnerar en av tio nordiska e-handelskonsumenter varje månad minst en vara de beställt. De flesta konsumenter som gjort en retur den senaste månaden har skickat tillbaka en eller två varor. Intressant är att man i Finland returnerar mest i Norden trots att man handlar mest från utlandet. Sannolikt är detta en följd av att man dels köper mycket modevaror, dels av att hanteringen av returer är smidig eftersom de kan göras i de paketautomater som är vanligt förekommande i Finland.

Webbutikernas returpolicy är en viktig del när en konsument väljer butik. Så många som en av fyra e-handelskonsumenter har någon gång under det senaste året avstått från ett köp för att man inte gillat returvillkoren.

Bland de nordiska länderna finns några betydande skillnader gällande hur de e-handlande konsumenterna i dag får hem sina varor.

Att själv hämta på utlämningsställen är vanligast på samtliga marknader men särskilt i Sverige och Norge. I Danmark och Finland är spridningen mellan olika leveransalternativ jämnare.

I motsats till övriga nordiska länder har hemleverans länge varit standard i Danmark.

Hemleverans är dessutom ofta obetydligt dyrare än leverans till utlämningsställe.

I Danmark är det också vanligt med hemleverans utan kvittens där varan lämnas utanför mottagarens dörr. Detta alternativ har ökat starkt under det senaste året.

Finland och Danmark har även en högre andel leveranser till paketautomat än övriga länder. Hög tillgänglighet och drivande marknadsföring är två av förklaringarna bakom detta.

När man så frågar e-handelskunder i de nordiska länderna hur de skulle vilja få dina leveranser i framtiden tecknas en helt annan bild än de lösningar som står till buds i dag.

Köa på utlämningsställen är kanske inte det roligaste. I stället önskar många att få dina leveranser till en låst och säker varubox i anslutning till hemmet.

Detta skulle, särskilt i flerfamiljshus, kräva ganska omfattande ombyggnation.

Lösningar där leverantören kommer in i den privata sfären, exempelvis genom en engångskod till bostaden eller bilen lockar dock inte så många.

Men Postnord drar slutsatsen att det gäller för e-handlaren att erbjuda så många leveransalternativ som möjligt. Alla olika leveransalternativ på listan, från utlämningsställe och att hämta i butik till leverans med drönare och via paketautomater tilltalar stora mängder kunder. Varje kund har ju också olika preferenser beroende på situation.

Brist på leveransalternativ ger färre affärer nu och framgent.



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

”Förändringarna på NK är positiva och efterlängtade”

Departments and Stores är positiva till omgörningen av NK i Stockholm. Nu väntar tre år av uppgraderingar av entreprenörens avdelningar på varuhuset. Ett särskilt fokus läggs på lyx och premium.

Så blir de nya avgifterna

I mars börjar Postnord ta ut moms och avgift för alla de postförsändelser som levereras från tredje land.

Lindex stänger i Tidaholm

De tar plats i Katrineholm

Käk hos Circle K

Bensinstationskedjan lanserar Petters och Käks ”Håll-käften”-burgare på 295 fullservicestationer i Sverige.

Resultattapp för Odd Molly

Nettoomsättningen ökade men och resultatet rasade under fjärde kvartalet och för helåret. Tillväxten blev betydligt svagare än förväntat 2017.

Nyhetsbrev

Lyko till Finland

Arkiv

Ska ge snabb leverans av läkemedel – dygnet runt

De tar plats i Linden

Woki in - Satori ut

Positiva januarisiffror för Clas Ohlson

Ny vd på Strongpoint

Handlarna mer optimistiska

Uniqlo öppnar i Amsterdam

Även Nederländerna blir vid sidan av Sverige ny marknad för japanska kedjan i höst.

Karma till Storbritannien

Helomvändning krävs för Lindex

Här öppnar Lyko

Coop tappade försäljning

Coop Sverige tappade både butiksförsäljning och vinst.

Sibylla öppnar nytt i Västerås

Åhléns säljer sexleksaker på nätet

Nya chefer på Loomis

Pricer ökar omsättningen

NK storsatsar - blir större och lyxigare

Varuhuset i Stockholm byggs om och blir större med bland annat utegym på taket, fler mötesplatser i form av matställen och ett större fokus på digitalisering och service. Dessutom genomförs en stor satsning på sportmode och på skönhet för herrar.

H&M om e-handel och framtiden

Online utgör 12,5 procent av den totala försäljningen. Det avslöjas inför H&M-gruppens kapitalmarknadsdag som hålls på onsdagen.

Hundratals får gå från Amazon

H&M behåller utdelning

Hoppfulla ministrar efter möte

Gurkorna blir till ”ortens batonger”

Rustar upp inför Alla hjärtans dag

Elon lockas till Gävle

Kosmetikkedja förlänger säkerhetsavtal

Åkeri först i Bjuv

Byggmax till Malung

Duni köper förpackningsbolag

Björn Borg förvärvar finskt dotterbolag

Förlusttyngt år för Postnord

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.27