23948sdkhjf

Seg e-handel bromsar H&M

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

H&M har snäppt upp sina ambitioner när det gäller e-handel ordentligt, men det kompenserar ännu inte för tappet i de fysiska butikerna.

På torsdagsmorgonen presenterade modekoncernen H&M niomånadersrapporten som sträcker sig över perioden 1 december 2016 till 30 augusti 2017.

Rapporten visar att koncernens omsättning inklusive moms ökade med 7 procent till 173 290 miljoner kronor(161 767) under räkenskapsårets första nio månader.. I lokala valutor ökade försäljningen med 4 procent.

Resultatet efter finansiella poster uppgick till 15 936 miljoner kronor(16 630).

Under tredje kvartalet, 1 juni till 30 augusti, ökade koncernens omsättning inklusive moms med 5 procent till 59 383 miljoner kronor (56 802). I lokala valutor ökade försäljningen med 4 procent.

Bruttoresultatet uppgick till 26 350 miljoner kronor (26 471), vilket motsvarar en bruttomarginal om 51,4 procent (54,0).

Resultatet efter finansiella poster uppgick till 5 016 miljoner kronor (6 301).

Resultatet låg i linje med analytikernas förväntningarenligt en enkät från Reuters, men det är ju ett tapp på över en miljard jämfört med tredje kvartalet förra året.

I rapporten förklaras resultatutvecklingen med att man gick in i tredje kvartalet med för stora lager, på grund av oväntat svar försäljning under kvartal 2, och att man därför gjort stora prisnedsättningar för att ge plats för höstvarorna.

I rapporten talas också om en ”fortsatt snabb och lönsam tillväxt för koncernens onlinehandel som på vissa etablerade marknader redan står för 25 till 30 procent av den totala försäljningen”.

COS, & Other Stories, Monki, Weekday och H&M Home sägs också ha haft en mycket bra utveckling och mottagandet av det nya varumärket Arket i London samt online på 18 marknader betecknas som lyckat.

Utrullningen av online-marknaderna går i snabb takt, i år har sex marknader öppnat och på tur står Filippinerna och Cypern. Nästa år väntar bland annat Indien -en jättemarknad som H&M hoppas mycket på.

H&M-ledningen beräknar att koncernens onlineförsäljning får en årlig tillväxttakt om minst 25 procent framöver.

Ambitionerna är stora och vd Karl-Johan Persson talar i sin kommentar om om integration mellan online-butiken och den fysiska butiken samt bredare utbud och fler leveransmöjligheter i online-butiken.

H&M tror fortfarande på den fysiska butiken, särskilt på tillväxtmarknader. Under året växer beståndet med 385 butiker, men det innebär också att 90 butiker stängs.

H&M:s rapport har kommenterats flitigt på torsdagsmorgonen.

”E-handeln växer men inte tillräckligt fort” skriver Breakit. Helsingborgs Dagblad skriver att H&M:s e-handeln inte växer tillräckligt snabbt och mycket för att kompensera för färre kunder i butikerna på en del marknader.



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Underklädeskedja öppnar outlet

Amazon ett steg närmare

Kedjorna som driver omsättningen

Heltäckande och unik kartläggning av Sveriges butiksbestånd.

Nu inleder Datainspektionen GDPR-granskning

Fokus på samtycke som rättslig grund.

Matleveranstjänst till Göteborg

Så ser en hållbar ledare ut

Nyhetsbrev

Då öppnar Beijer Byggmaterial sin nya anläggning

Arkiv

Två nya butiker till MoS

Här är verksamheterna som tar plats i modestråket The Designer Gallery.

Sportamore lanserar ny affärsmodell - Adidas först ut

Efter kaoset: Postnord släpper stort åtgärdspaket

Så ska logistikjätten klara Black friday-anstormningen.

1

Byter ut glödlampor – tjänar 1,8 miljarder

Het sommar – sval försäljning för Byggmax

På nytt jobb
Hon ska hjälpa handeln mot bedrägerier

Svensk Handel rekryterar expert från Polisen.

Anställda anklagas för korruption och människohandel

Här kommer nästa Dollarstore

Flera handlare hotas av konkurs

Handeln, servicebutikerna och nu krögarna. Företagarna i Göteborgs innerstad vittnar om att kommunen dödsdömer näringslivet.

DEBATT
Kompetensförsörjning är en ödesfråga

Handeln digitaliseras snabbt. Trots det är branschen sämst på att kompetensutveckla befintliga medarbetare, skriver Unionens Henrik Ehrenberg i en debattartikel.

Klartecken för Ica och Min Doktor

Icas köp av Min Doktor har kritiserats av Läkarförbundet. Nu har affären fått grönt ljus.

Rizzo avvecklas som butikskedja

Stadium omorganiserar och varslar

Filippa K i Amazons första fysiska modebutik i Europa

Hit kommer Plantagen

Ny e-handlare ska slåss om matkunderna

Fullföljer etableringsplan – två nya butiker i Stockholm

Har öppnat butik i Täby centrum och innan jul väntar ytterligare en butik i Stockholm.

Sverige är bäst på kontantlöshet

Shopgun tar sikte på reklambladen

På nytt jobb
Ny CFO på Pricer

Handlarna pessimistiska inför framtiden

Nokas framgångsrika höst fortsätter

Mathems vd sågar granskningen

10-i-topp-lista: Städerna med framtiden för sig

Ikea ökar - främst i Sverige

”Nu kanske man får andas”

Ny Stora Coop till Stockholm

”Skitmarginaler”

Kommunikationschef lämnar Coop

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.157