Lejonparten av päls felmärkt

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Felmärkt päls är vanligt förekommande inom EU, enligt djurrättsorganisation. Nu vill organisationen se en vidare märkning för fler modeprodukter.

7 av 10 pälsprodukter inom EU kan vara felmärkta, uppger Fur Free Alliance som presenterade en rapport i Europaparlamentet på onsdagen.

Undersökningen har gjorts i tio EU-länder däribland Sverige. 667 klädesplagg undersöktes i fjol och 68 procent av plaggen med pälsdetaljer var felmärkta. Undersökningen visar att det till stor del handlar om plagg som kostar omkring eller under 500 konor. Många konsumenter vilseleds att tro att produkten inte innehåller djurpäls

Nu uppmanar djurrättsorganisationen kommissionen att snarast införa en transparens samt  obligatorisk märkning av alla animaliska produkter som erbjuds till försäljning inom Europeiska Unionen. Den märkning som finns i dag, som upprättades 2012, har enligt Fur Free Alliance brister då förordningen endast omfattar textilier och inte till exempel skor, handväskor och nyckelringar.

Studien visar att trots att det finns en förordning så saknar många pälsprodukter  formuleringen.



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Här öppnar pryl- och inredningsbutik

Han lämnar Clas Ohlson

Slutar som ekonomi- och finansdirektör efter sju år.

Från Ikea till Åhléns

Varuhuskedjan har hittat en efterträdare till Lina Söderqvist på marknadschefsposten.

Lidl vill tillbaka till Norge

De ska aktivera kupongerna direkt i hyllan

Hon ska kvalitetssäkra Indiska

Mode- och inredningskedjan rekryterar kvalitets- och hållbarhetschef med förflutet hos Åhléns och H&M.

Nyhetsbrev

Butiken får el från taket

Arkiv

Regionchef på Kappahl till Indiska

1

Studie: Livsmedel inte problemet när det kommer till mikroplaster

Coops uppsagda Postnordavtal – regel snarare än undantag

Så ska Lexington Company få igång tillväxten

Sällanköp drivs av näthandeln

Kläder och skor säljer överlägset mest online.

Securitas tecknar avtal med modejätte

Edblad ser över varumärket och rekryterar

Företaget ska växa digitalt och stärka sortimentet. Därtill har bolaget rekryterat trio med bakgrund hos bland andra Kasthall, Filippa K och Casall.

Coop säger upp avtalet med Postnord

Fler företag säljer överskott på auktion

Poolias vd avgår

Efter 16 år – nu slutar hon på Virke

Detaljhandelsföretag anmälda för brister i kemikaliekontroll

Ny branschstandard ska stoppa tjuvtankning

”Förändringarna på NK är positiva och efterlängtade”

Departments and Stores är positiva till omgörningen av NK i Stockholm. Nu väntar tre år av uppgraderingar av entreprenörens avdelningar på varuhuset. Ett särskilt fokus läggs på lyx och premium.

De tar plats i Katrineholm

Lindex stänger i Tidaholm

Lyko till Finland

Positiva januarisiffror för Clas Ohlson

Ny vd på Strongpoint

Handlarna mer optimistiska

Woki in - Satori ut

Åhléns säljer sexleksaker på nätet

Nya chefer på Loomis

Pricer ökar omsättningen

Hundratals får gå från Amazon

H&M behåller utdelning

Hoppfulla ministrar efter möte

Gurkorna blir till ”ortens batonger”

Rustar upp inför Alla hjärtans dag

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.278