Stor kycklingskandal i Storbritannien

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Största leverantören i landet fejkar utgångsdatum.

Det är tidningen Guardian som i en stor granskning kan avslöja att 2 Sisters Food Group, en producent som levererar en tredjedel av all kyckling i landet till kedjor som Tescos, Sainsbury’s, Marks & Spencer, Aldi och Lidl medvetet manipulerar utgångsdatum på sina varor.

Arbetarna på kycklingfabriken som Guardian undersökte ändrade rutinmässigt dödsdatum på kycklingarna, vilket ökade bäst-före-datum. Det har även framkommit att de blivit tillsagda att ändra på märkningen på vissa produkter.

Även returnerad kyckling från butiker har packats om och kyckling som landat på golvet har återförts till produktionen.

Alla de stora kedjorna som säljer kyckling från 2 Sisters Food Group har nu inlett undersökningar för att komma till botten med vad som har hänt och vad som skall göras.

2 Sisters Food Group har svarat på kritiken från Guardian via sitt lagliga ombud Schillings:

– Matsäkerhet och hygien prioriteras högt av 2SFG. I den mån ni har identifierat brister (som inte är erkända) så kan det bara röra sig om enskilda exempel som våra kunder tar på väldigt stort allvar och som de nu undersöker för att utröna om det ligger något i anklagelserna.

Mer om: kyckling


Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Detaljhandelskedja i konkurs efter 45 år

Stänger 102 butiker efter andra konkursen på fyra år.

Här öppnar Lager 157 - satsar i norr

Nätapoteket får sälja receptbelagt

Hushållens konsumtion ökade i sommar

Säkerhet
Svensk larmdosa kan prisas av EU

Start-up-företaget Minut tävlar om en halv miljon kronor i internationellt tillväxtstöd.

Han satsar på nishat sportkoncept

Jönköpingshandlare lanserar ny sportbutik under namnet Spobik och har Cykelhuset med på tåget. Satsningen innefattar initialt sex fysiska butiker samt e-handel.

Nyhetsbrev

Trio bakom Åhléns nya barnklädesetikett

De ritar barnklädeskollektion åt varuhuskedjan. Det nya märket ersätter Åhléns nuvarande och lanseras i vår.

Arkiv

Tar plats i nya kvarter – hit flyttar Isabella Löwengrips företag

Fredells öppnar tidigare för proffsen

Konkursad varuhuskedja i nya händer

Kylskåpen säljer slut i värmen

Försäljningen ökade explosionsartat.

Säkerhet
"Många förstår inte att bank-id är en legitimation"

– De tror att det är ett lösenord, säger Ann-Marie Eklund Löwinder, med anledningen av att bank-id-bluffarna fortsätter.

Varumärkeskedja ångar på - öppnar sjätte butiken

Kidsbrandstore öppnar sjätte fysiska butiken och trappar upp satsningen i Finland och Norge.

Ny vd på plats - utnämndes i januari

Nu har sista munken sålts

Nytt byggvaruhus till Kristianstad

Då öppnar Falkenbergs nya handelsplats

Extremvärmen sänkte modehandeln

Försäljningen av kläder och skor minskade i juli, enligt Stilindex från Svensk Handel Stil.

Bildar världens största förpackningsföretag

Nu öppnar Ikea i Indien

Här öppnar Elgiganten härnäst

Rederi kan vinna pris för sin detaljhandel

Tallink nominerade till Fronter Awards

Från Apoteket till Sportamore - ny logistikchef

Hon blir Securitas kommunikationsdirektör

Solskyddskrämer säljer som smör

Så sålde Zalando

På nytt jobb
Paulig rekryterar ny HR-chef

Klassisk korv får klimatsmart kompanjon

Kunderna får övernatta i sval butik

Heineken investerar i kinesisk bryggerikoncern

Bygghandel drabbad av sommarvärme

Det kinesiska undret fortsätter att falla

Medicin tas bort från hyllorna - på grund av värmen

Nu kan man panta påsar med mobilen

Adlibris – något av en besvikelse

Amazons resultat långt över förväntan

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.186