Mobilen är svenskarnas bankkontakt

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

86 procent av svenskarna använder mobila enheter till betalningar och bankärenden och 84 procent använder en mobil enhet för att kolla banksaldo. Mobilen har verkligen blivit svenskarnas dagliga kontaktmedel med sin bank.

Utvecklingen i resten av Europa går åt samma håll. Där är det 77 procent som använder en mobil enhet för betalningar och bankärenden, enligt Visas senaste Digital Payments Study. Studien har genomförts i 22 länder med över 40 000 deltagare.

Visa skriver i ett pressmeddelande att utvecklingen går med rekordfart och antalet s k Mobile Money Users, d v s de som använder sin mobil, surfplatta eller annan bärbar enhet för att hantera sina pengar eller göra en betalning med hjälp av Swish, online eller i app, bara växer. Enligt de senaste siffrorna från Hootsuites Digital in Europe finns det cirka med 340 miljoner aktiva mobilanvändare i Europa.

Över hälften av de svenska respondenterna (60 procent) säger att de uppskattar snabbheten i transaktionerna när de använder mobila enheter. Vad de helst gör mobilt är:

1. Kollar banksaldo (84 procent)

2. Betalar för hushållsräkningar (56 procent)

3. Överför eller tar emot pengar (49 procent)

4. Betalar för biljetter (48 procent)

Shoppar online (28 procent)

Hela 62 procent av alla européer i undersökningen har en bankapp installerad i mobilen medan samma siffra första året undersökningen genomfördes, år 2015, var 29 procent.

qqFler och fler betalar och gör sina bankärenden digitalt och i realtid. Här och nu upplever vi verkligen en tid i ständig förändring, säger Christina Lind, Sverigechef på Visa i pressmeddelandet.

Hon betonar att 2016 var det första året då antalet digitala betalningar var fler än kontantbetalningar.

qqMobilt och e-handel har vi redan vant oss vid och teknologier som vi har talat om i flera år, som biometri, sakernas internet, P2P, mobila betalningar blir mer och mer vardag för allt fler konsumenter.





Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Detaljhandelskedja i konkurs efter 45 år

Stänger 102 butiker efter andra konkursen på fyra år.

Nätapoteket får sälja receptbelagt

Här öppnar Lager 157 - satsar i norr

Hushållens konsumtion ökade i sommar

Säkerhet
Svensk larmdosa kan prisas av EU

Start-up-företaget Minut tävlar om en halv miljon kronor i internationellt tillväxtstöd.

Han satsar på nishat sportkoncept

Jönköpingshandlare lanserar ny sportbutik under namnet Spobik och har Cykelhuset med på tåget. Satsningen innefattar initialt sex fysiska butiker samt e-handel.

Nyhetsbrev

Tar plats i nya kvarter – hit flyttar Isabella Löwengrips företag

Arkiv

Trio bakom Åhléns nya barnklädesetikett

De ritar barnklädeskollektion åt varuhuskedjan. Det nya märket ersätter Åhléns nuvarande och lanseras i vår.

Fredells öppnar tidigare för proffsen

Konkursad varuhuskedja i nya händer

Kylskåpen säljer slut i värmen

Försäljningen ökade explosionsartat.

Säkerhet
"Många förstår inte att bank-id är en legitimation"

– De tror att det är ett lösenord, säger Ann-Marie Eklund Löwinder, med anledningen av att bank-id-bluffarna fortsätter.

Varumärkeskedja ångar på - öppnar sjätte butiken

Kidsbrandstore öppnar sjätte fysiska butiken och trappar upp satsningen i Finland och Norge.

Ny vd på plats - utnämndes i januari

Nytt byggvaruhus till Kristianstad

Då öppnar Falkenbergs nya handelsplats

Nu har sista munken sålts

Extremvärmen sänkte modehandeln

Försäljningen av kläder och skor minskade i juli, enligt Stilindex från Svensk Handel Stil.

Bildar världens största förpackningsföretag

Nu öppnar Ikea i Indien

Här öppnar Elgiganten härnäst

Rederi kan vinna pris för sin detaljhandel

Tallink nominerade till Fronter Awards

Från Apoteket till Sportamore - ny logistikchef

Hon blir Securitas kommunikationsdirektör

Solskyddskrämer säljer som smör

Så sålde Zalando

På nytt jobb
Paulig rekryterar ny HR-chef

Klassisk korv får klimatsmart kompanjon

Kunderna får övernatta i sval butik

Heineken investerar i kinesisk bryggerikoncern

Bygghandel drabbad av sommarvärme

Det kinesiska undret fortsätter att falla

Medicin tas bort från hyllorna - på grund av värmen

Nu kan man panta påsar med mobilen

Adlibris – något av en besvikelse

Amazons resultat långt över förväntan

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.186