Mobilen är svenskarnas bankkontakt

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

86 procent av svenskarna använder mobila enheter till betalningar och bankärenden och 84 procent använder en mobil enhet för att kolla banksaldo. Mobilen har verkligen blivit svenskarnas dagliga kontaktmedel med sin bank.

Utvecklingen i resten av Europa går åt samma håll. Där är det 77 procent som använder en mobil enhet för betalningar och bankärenden, enligt Visas senaste Digital Payments Study. Studien har genomförts i 22 länder med över 40 000 deltagare.

Visa skriver i ett pressmeddelande att utvecklingen går med rekordfart och antalet s k Mobile Money Users, d v s de som använder sin mobil, surfplatta eller annan bärbar enhet för att hantera sina pengar eller göra en betalning med hjälp av Swish, online eller i app, bara växer. Enligt de senaste siffrorna från Hootsuites Digital in Europe finns det cirka med 340 miljoner aktiva mobilanvändare i Europa.

Över hälften av de svenska respondenterna (60 procent) säger att de uppskattar snabbheten i transaktionerna när de använder mobila enheter. Vad de helst gör mobilt är:

1. Kollar banksaldo (84 procent)

2. Betalar för hushållsräkningar (56 procent)

3. Överför eller tar emot pengar (49 procent)

4. Betalar för biljetter (48 procent)

Shoppar online (28 procent)

Hela 62 procent av alla européer i undersökningen har en bankapp installerad i mobilen medan samma siffra första året undersökningen genomfördes, år 2015, var 29 procent.

qqFler och fler betalar och gör sina bankärenden digitalt och i realtid. Här och nu upplever vi verkligen en tid i ständig förändring, säger Christina Lind, Sverigechef på Visa i pressmeddelandet.

Hon betonar att 2016 var det första året då antalet digitala betalningar var fler än kontantbetalningar.

qqMobilt och e-handel har vi redan vant oss vid och teknologier som vi har talat om i flera år, som biometri, sakernas internet, P2P, mobila betalningar blir mer och mer vardag för allt fler konsumenter.





Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

H&M investerar i sälj- och köptjänst

Jysk flyttar

"Internationell shoppingupplevelse" - VRG nyöppnar på NK

Muji i egen regi

Öppnar första butiken utanför Åhléns under året.

Ger Ikea-korvarna en match

Biltema satsar på caféverksamheten – växer med 30-40 procent per år.

Ny butik för Rusta i Norge

Nyhetsbrev

E-handlare öppnar fysiskt i Stockholm

Arkiv

På nytt jobb
Ny chef på Kronan

Normal öppnar nytt

Walmart slutar med självscannings-app

Löneförväntningarna fortsatt på låg nivå

Här öppnar Tictail

Ica hyr i Borlänge och Strängnäs

1

Wish-kunder slipper Kina-avgiften

Har enligt uppgift nått en överenskommelse som gör Postnords avgift överflödig.

Jetshop samarbetar med Postnord

Så kan butiksdöden fintas – fem avgörande rekommendationer

På nytt jobb
Ny chef på XL-Bygg

Omval och nya ledamöter hos Svensk Handel

Säljer giraff och porriga domäner

Maskoten Geoffrey och ett flertal domännamn auktioneras ut när företaget går i konkurs.

Stadium Outlet närmar sig 50 butiker

Gekås investerar i shoppingnära boende

Middag på mammas önskelista

Sedeltryckning är ingen lukrativ affär längre

Järnia och Bolist går ihop

Lloyds till Kristianstad

Spot-a-Shop satsar på Sverige

Reitan blir postombud

På nytt jobb
Ny vd på Kjell & Company

Uppåt för Clas Ohlson i april

1

Textilbutik lägger ner – efter 77 år

Bygger nytt i Danmark

Elektronikjätten tar Granit till Seoul

Pricer får miljonorder

Så ska Elly Pistol växa

Butiken läggs ner – nu vill byborna driva den

Sour industry väljer Onepartnergroup

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.13