23948sdkhjf

H&M:s framtid är digital

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Omställningen kostar pengar, men H&M ligger i framkant, enligt vd Karl-Johan Persson.

I dagens DN intervjuas han med anledning av den niomånadersrapport som presenterades på torsdagen.

Det är en påtagligt optimistisk ton i intervjun, trots att resultatet varit blekt jämfört med tidigare och att aktien fortsatt sitt ras.

Under torsdagen tappade aktien 5,1 procent, kanske beroende på att koncernens försäljning mattats något de sista dagarna.

Analytiker har klagat över att H&M varit senfärdiga med sin e-handelsutveckling.

I intervjun bemöter Karl-Johan Persson kritiken och framhåller att den digitala omställningen går med hög fart och att H&M i själva verket ligger i framkant.

Karl-Johan Persson beskriver arbetet med att ställa om till en mer digital butiksupplevelse som kostsamt men absolut nödvändigt för att modekoncernen ska stå rustad inför framtiden.

Onlinehandeln kommer att fortsätta att växa kraftigt men vi tror också på fysiska butiker som blir allt mer integrerade med vår onlinebutik, säger han till DN.

Han betonar att butikens funktion i framtiden kommer att vara fortsatt viktig, inte minst genom att det underlättar för kunden vid byten och returer om det finns en butik att gå till.

Men den allra viktigaste förändringen är att handeln blir mer mobil:

– Den viktigaste butiken kommer i framtiden att vara mobilen. Den kommer att vara den viktigaste kanalen i framtiden, säger han sist i DN-intervjun.

Visserligen surar många analytiker, men i en analys i tidningen Privata Affärer betonas att det finns positiva tecken i rapporten: COS, & Other Stories. Monki, Weekday, H&M Home uppges ha "en mycket bra" utveckling liksom att det nya konceptet Arket fått en bra start.

Tidningen dissar inte alls de digitala satsningarna – tvärtom:

”Mest positivt är dock att utrullningen av bolagets onlinehandel nu går allt snabbare med åtta länder under detta räkenskapsår och nästa år väntas Indien sälla sig till marknaderna med e-handel. Innan årets slut kommer denna att finnas på 43 marknader av de 69 där Hennes & Mauritz har butiker - och målet framöver är förstås att finnas på alla butiksmarknader och dessutom på andra där man bara finns som e-handel”, skriver Privata Affärers Magnus Alfredsson.



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Club Xprs vd om konkursen: "Externa handelsplatser var fel strategi"

Anrika Sears i rekonstruktion – så slår det mot Electrolux

Ytterligare 142 Sears- och Kmart-butiker stängs.

Ica-kunder får rabatt hos Lidl

Lidl tar till ett kaxigt grepp för att sno stammisar från konkurrenterna. Icas, Axfoods och Coops kunder får en särskild rabatt.

Shopgun tar sikte på reklambladen

Handlarna pessimistiska inför framtiden

På nytt jobb
Ny CFO på Pricer

Nyhetsbrev

Lågprissatsning i konkurs

Club Xprs med fyra varuhus och onlineförsäljning har försatts i konkurs.

Arkiv
2

Ikeas nya vegankorvar säljer som smör

Katastrofår för Kappahl

Färre butiksbesök och hård konkurrens sänkte klädkedjan.

Nokas framgångsrika höst fortsätter

Mathems vd sågar granskningen

Stor klädkedja DNA-sprejar kosmetika

Ska spåra stulna varor med unik kod.

Stormen mot Mathem växer

Sex av tio kassar hos Mathem är för varma enligt Aftonbladets mätningar, men kedjans egna mätningar visar annat.

Ica vill samla hela privatekonomin i en app

DEBATT
Debatt: "Så säkrar vi svensk handel och export"

Thomas Idermark, vd för SIS, vill i en debattartikel se ett större deltagande i standardiseringsarbetet.

Inets vd: "Pingvinstången är superviktig"

Om filosofin bakom e-handelsframgångarna.

10-i-topp-lista: Städerna med framtiden för sig

Explosionen: Öppnar 104 butiker

7-9 butiker i veckan öppnas när kedjan nu sätter igång en enorm butiksexpansion för att konkurrera med restauranger och dagligvaruhandel. ”De har nog inte insett hur farliga vi blir”.

1

Lågprisraketen öppnar 34 nya butiker

Nu släpper Dollarstore nästa bomb. Öppnar fyra nya butiker samma dag och totalt 30 stycken nästa år. Snacks och dryck går starkt.

På nytt jobb
Urban Deli snor ny vd från Ica

Axfoods-bolaget Urban Deli rekryterar Icas affärsområdeschef för färskvaror. ”Tar med mig mycket kunskap.”

Tryckte sedlar i hemkopiatorn

Gick på shoppingtur i Mall of Scandinavia.

På nytt jobb
Från Lindex till MQ

Han är modekoncernens nya CFO.

Ikea ökar - främst i Sverige

Här öppnar XL-Bygg öppnar ny anläggning

Ny Stora Coop till Stockholm

”Skitmarginaler”

”Nu kanske man får andas”

Coop släpper ny e-handelsbomb

Kommunikationschef lämnar Coop

På nytt jobb
Amelia Adamo ny ledamot i Apotea

H&M köper in sig i Klarna

På nytt jobb
Klädvårdsföretag med ny vd

Mall of Scandinavia mot trenden

1

Coops utspel blev en viral succé

Plötsligt vd-byte i Lyko

Delningsekonomi kan ge fler experter

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.154