H&M:s framtid är digital

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Omställningen kostar pengar, men H&M ligger i framkant, enligt vd Karl-Johan Persson.

I dagens DN intervjuas han med anledning av den niomånadersrapport som presenterades på torsdagen.

Det är en påtagligt optimistisk ton i intervjun, trots att resultatet varit blekt jämfört med tidigare och att aktien fortsatt sitt ras.

Under torsdagen tappade aktien 5,1 procent, kanske beroende på att koncernens försäljning mattats något de sista dagarna.

Analytiker har klagat över att H&M varit senfärdiga med sin e-handelsutveckling.

I intervjun bemöter Karl-Johan Persson kritiken och framhåller att den digitala omställningen går med hög fart och att H&M i själva verket ligger i framkant.

Karl-Johan Persson beskriver arbetet med att ställa om till en mer digital butiksupplevelse som kostsamt men absolut nödvändigt för att modekoncernen ska stå rustad inför framtiden.

Onlinehandeln kommer att fortsätta att växa kraftigt men vi tror också på fysiska butiker som blir allt mer integrerade med vår onlinebutik, säger han till DN.

Han betonar att butikens funktion i framtiden kommer att vara fortsatt viktig, inte minst genom att det underlättar för kunden vid byten och returer om det finns en butik att gå till.

Men den allra viktigaste förändringen är att handeln blir mer mobil:

– Den viktigaste butiken kommer i framtiden att vara mobilen. Den kommer att vara den viktigaste kanalen i framtiden, säger han sist i DN-intervjun.

Visserligen surar många analytiker, men i en analys i tidningen Privata Affärer betonas att det finns positiva tecken i rapporten: COS, & Other Stories. Monki, Weekday, H&M Home uppges ha "en mycket bra" utveckling liksom att det nya konceptet Arket fått en bra start.

Tidningen dissar inte alls de digitala satsningarna – tvärtom:

”Mest positivt är dock att utrullningen av bolagets onlinehandel nu går allt snabbare med åtta länder under detta räkenskapsår och nästa år väntas Indien sälla sig till marknaderna med e-handel. Innan årets slut kommer denna att finnas på 43 marknader av de 69 där Hennes & Mauritz har butiker - och målet framöver är förstås att finnas på alla butiksmarknader och dessutom på andra där man bara finns som e-handel”, skriver Privata Affärers Magnus Alfredsson.



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Detaljhandelsföretag anmälda för brister i kemikaliekontroll

Coop säger upp avtalet med Postnord

Edblad ser över varumärket och rekryterar

Företaget ska växa digitalt och stärka sortimentet. Därtill har bolaget rekryterat trio med bakgrund hos bland andra Kasthall, Filippa K och Casall.

Fler företag säljer överskott på auktion

Poolias vd avgår

Ny branschstandard ska stoppa tjuvtankning

Nyhetsbrev

Efter 16 år – nu slutar hon på Virke

Arkiv

”Förändringarna på NK är positiva och efterlängtade”

Departments and Stores är positiva till omgörningen av NK i Stockholm. Nu väntar tre år av uppgraderingar av entreprenörens avdelningar på varuhuset. Ett särskilt fokus läggs på lyx och premium.

Så blir de nya avgifterna

I mars börjar Postnord ta ut moms och avgift för alla de postförsändelser som levereras från tredje land.

Lindex stänger i Tidaholm

De tar plats i Katrineholm

Lyko till Finland

Resultattapp för Odd Molly

Nettoomsättningen ökade men och resultatet rasade under fjärde kvartalet och för helåret. Tillväxten blev betydligt svagare än förväntat 2017.

Woki in - Satori ut

De tar plats i Linden

Uniqlo öppnar i Amsterdam

Även Nederländerna blir vid sidan av Sverige ny marknad för japanska kedjan i höst.

Ska ge snabb leverans av läkemedel – dygnet runt

Ny vd på Strongpoint

Karma till Storbritannien

Här öppnar Lyko

Positiva januarisiffror för Clas Ohlson

Käk hos Circle K

Bensinstationskedjan lanserar Petters och Käks ”Håll-käften”-burgare på 295 fullservicestationer i Sverige.

Handlarna mer optimistiska

Helomvändning krävs för Lindex

Åhléns säljer sexleksaker på nätet

Nya chefer på Loomis

Pricer ökar omsättningen

Hundratals får gå från Amazon

H&M behåller utdelning

Hoppfulla ministrar efter möte

Gurkorna blir till ”ortens batonger”

Rustar upp inför Alla hjärtans dag

Kosmetikkedja förlänger säkerhetsavtal

Elon lockas till Gävle

Åkeri först i Bjuv

Duni köper förpackningsbolag

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.362