23948sdkhjf

H&M:s framtid är digital

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Omställningen kostar pengar, men H&M ligger i framkant, enligt vd Karl-Johan Persson.

I dagens DN intervjuas han med anledning av den niomånadersrapport som presenterades på torsdagen.

Det är en påtagligt optimistisk ton i intervjun, trots att resultatet varit blekt jämfört med tidigare och att aktien fortsatt sitt ras.

Under torsdagen tappade aktien 5,1 procent, kanske beroende på att koncernens försäljning mattats något de sista dagarna.

Analytiker har klagat över att H&M varit senfärdiga med sin e-handelsutveckling.

I intervjun bemöter Karl-Johan Persson kritiken och framhåller att den digitala omställningen går med hög fart och att H&M i själva verket ligger i framkant.

Karl-Johan Persson beskriver arbetet med att ställa om till en mer digital butiksupplevelse som kostsamt men absolut nödvändigt för att modekoncernen ska stå rustad inför framtiden.

Onlinehandeln kommer att fortsätta att växa kraftigt men vi tror också på fysiska butiker som blir allt mer integrerade med vår onlinebutik, säger han till DN.

Han betonar att butikens funktion i framtiden kommer att vara fortsatt viktig, inte minst genom att det underlättar för kunden vid byten och returer om det finns en butik att gå till.

Men den allra viktigaste förändringen är att handeln blir mer mobil:

– Den viktigaste butiken kommer i framtiden att vara mobilen. Den kommer att vara den viktigaste kanalen i framtiden, säger han sist i DN-intervjun.

Visserligen surar många analytiker, men i en analys i tidningen Privata Affärer betonas att det finns positiva tecken i rapporten: COS, & Other Stories. Monki, Weekday, H&M Home uppges ha "en mycket bra" utveckling liksom att det nya konceptet Arket fått en bra start.

Tidningen dissar inte alls de digitala satsningarna – tvärtom:

”Mest positivt är dock att utrullningen av bolagets onlinehandel nu går allt snabbare med åtta länder under detta räkenskapsår och nästa år väntas Indien sälla sig till marknaderna med e-handel. Innan årets slut kommer denna att finnas på 43 marknader av de 69 där Hennes & Mauritz har butiker - och målet framöver är förstås att finnas på alla butiksmarknader och dessutom på andra där man bara finns som e-handel”, skriver Privata Affärers Magnus Alfredsson.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Apotea över 2 miljarder

Stockholmarnas favoritcentrum korade

Extra: Coop öppnar 18 butiker

Coop släpper bomb. Här öppnar 18 butiker under 2019.

Cristina Stenbeck lämnar Kinneviks styrelse i vår

Ställer inte upp för omval till Kinneviks styrelse vid årsstämman.

Ny sängspecialist i Malmö

Nedläggningstrend i Icas posthantering?

Nyhetsbrev

Detaljhandelskoncern köper delar av BR

Nettos ägare köper BR:s lager och rättigheterna till varumärket i Danmark.

Arkiv

Lager 157 går internationellt

Väljer grannland för första etableringen utanför Sverige.

Plantagen öppnar nya Helsingborgslagret

Ökade online - slog rekord

Första kullen tullspecialister går ut

Systembolaget varnar vinleverantör

Axfood backar efter matbluffen

Så summerar Mio 2018

Nu säljs lagret ut

Hon blir ny vd för KF

"Ett spännande och utmanande uppdrag."

2

Årets matbluff – här är finalisterna

Palmolja i det svenska margarinet och äppelbas i grönsaksjuicen. 120 nomineringar har blivit fem finalister: ”Här har man verkligen lurat kunderna”.

På nytt jobb
Chefsskifte på Duni

H&M tappar expansionschef - går till köpcentrumaktör

Biltema i stor logistiksatsning

120 000 kvadratmeter extra lageryta och satsning på logistiken ska klara kraftig expansion.

Så sålde Clas Ohlson

Jysk väljer Malmöcentrum

På nytt jobb
Hon blir vd för Blocket

Hämtar vd från Tele 2.

Öppnar i Östersund

Butiken blir sportkedjans 15:e och till att börja med är det en tillfällig yta om 1 000 kvadratmeter.

Anna-Karin Hatt ny vd på LRF

Han lämnar Qliro

Ny finanschef på Scandi Standard

Här öppnar H&M

Här stänger Hemtex efter 20 år

Från byggbranschen till möbelkedja

Digitala butiker ska utmana Amazon

Han lämnar Lindex

Klartecken för kompetenslyft

Ännu ingen ny ägare till modekedja

Här levereras maten direkt in i bilen

På nytt jobb
Ny vd på Circle K

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.144