H&M:s framtid är digital

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Omställningen kostar pengar, men H&M ligger i framkant, enligt vd Karl-Johan Persson.

I dagens DN intervjuas han med anledning av den niomånadersrapport som presenterades på torsdagen.

Det är en påtagligt optimistisk ton i intervjun, trots att resultatet varit blekt jämfört med tidigare och att aktien fortsatt sitt ras.

Under torsdagen tappade aktien 5,1 procent, kanske beroende på att koncernens försäljning mattats något de sista dagarna.

Analytiker har klagat över att H&M varit senfärdiga med sin e-handelsutveckling.

I intervjun bemöter Karl-Johan Persson kritiken och framhåller att den digitala omställningen går med hög fart och att H&M i själva verket ligger i framkant.

Karl-Johan Persson beskriver arbetet med att ställa om till en mer digital butiksupplevelse som kostsamt men absolut nödvändigt för att modekoncernen ska stå rustad inför framtiden.

Onlinehandeln kommer att fortsätta att växa kraftigt men vi tror också på fysiska butiker som blir allt mer integrerade med vår onlinebutik, säger han till DN.

Han betonar att butikens funktion i framtiden kommer att vara fortsatt viktig, inte minst genom att det underlättar för kunden vid byten och returer om det finns en butik att gå till.

Men den allra viktigaste förändringen är att handeln blir mer mobil:

– Den viktigaste butiken kommer i framtiden att vara mobilen. Den kommer att vara den viktigaste kanalen i framtiden, säger han sist i DN-intervjun.

Visserligen surar många analytiker, men i en analys i tidningen Privata Affärer betonas att det finns positiva tecken i rapporten: COS, & Other Stories. Monki, Weekday, H&M Home uppges ha "en mycket bra" utveckling liksom att det nya konceptet Arket fått en bra start.

Tidningen dissar inte alls de digitala satsningarna – tvärtom:

”Mest positivt är dock att utrullningen av bolagets onlinehandel nu går allt snabbare med åtta länder under detta räkenskapsår och nästa år väntas Indien sälla sig till marknaderna med e-handel. Innan årets slut kommer denna att finnas på 43 marknader av de 69 där Hennes & Mauritz har butiker - och målet framöver är förstås att finnas på alla butiksmarknader och dessutom på andra där man bara finns som e-handel”, skriver Privata Affärers Magnus Alfredsson.



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Ny butik för Rusta i Norge

Muji i egen regi

Öppnar första butiken utanför Åhléns under året.

Jysk flyttar

Ger Ikea-korvarna en match

Biltema satsar på caféverksamheten – växer med 30-40 procent per år.

På nytt jobb
Ny chef på Kronan

E-handlare öppnar fysiskt i Stockholm

Nyhetsbrev

Här öppnar Tictail

Arkiv

Normal öppnar nytt

Löneförväntningarna fortsatt på låg nivå

Walmart slutar med självscannings-app

Så kan butiksdöden fintas – fem avgörande rekommendationer

Ica hyr i Borlänge och Strängnäs

På nytt jobb
Ny chef på XL-Bygg

1

Wish-kunder slipper Kina-avgiften

Har enligt uppgift nått en överenskommelse som gör Postnords avgift överflödig.

Jetshop samarbetar med Postnord

Omval och nya ledamöter hos Svensk Handel

Säljer giraff och porriga domäner

Maskoten Geoffrey och ett flertal domännamn auktioneras ut när företaget går i konkurs.

Järnia och Bolist går ihop

Stadium Outlet närmar sig 50 butiker

Gekås investerar i shoppingnära boende

Middag på mammas önskelista

Sedeltryckning är ingen lukrativ affär längre

Sportamore förändrar i ledningen – Tappar logistikchef

Amerikanska betaljätten köper Izettle – Betalar 19 miljarder kronor

Köper svenska fintech-bolaget för 19,2 miljarder kronor.

Spot-a-Shop satsar på Sverige

Lloyds till Kristianstad

Reitan blir postombud

På nytt jobb
Ny vd på Kjell & Company

Uppåt för Clas Ohlson i april

1

Textilbutik lägger ner – efter 77 år

Bygger nytt i Danmark

Elektronikjätten tar Granit till Seoul

Pricer får miljonorder

Så ska Elly Pistol växa

Butiken läggs ner – nu vill byborna driva den

Sour industry väljer Onepartnergroup

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.135