H&M:s framtid är digital

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Omställningen kostar pengar, men H&M ligger i framkant, enligt vd Karl-Johan Persson.

I dagens DN intervjuas han med anledning av den niomånadersrapport som presenterades på torsdagen.

Det är en påtagligt optimistisk ton i intervjun, trots att resultatet varit blekt jämfört med tidigare och att aktien fortsatt sitt ras.

Under torsdagen tappade aktien 5,1 procent, kanske beroende på att koncernens försäljning mattats något de sista dagarna.

Analytiker har klagat över att H&M varit senfärdiga med sin e-handelsutveckling.

I intervjun bemöter Karl-Johan Persson kritiken och framhåller att den digitala omställningen går med hög fart och att H&M i själva verket ligger i framkant.

Karl-Johan Persson beskriver arbetet med att ställa om till en mer digital butiksupplevelse som kostsamt men absolut nödvändigt för att modekoncernen ska stå rustad inför framtiden.

Onlinehandeln kommer att fortsätta att växa kraftigt men vi tror också på fysiska butiker som blir allt mer integrerade med vår onlinebutik, säger han till DN.

Han betonar att butikens funktion i framtiden kommer att vara fortsatt viktig, inte minst genom att det underlättar för kunden vid byten och returer om det finns en butik att gå till.

Men den allra viktigaste förändringen är att handeln blir mer mobil:

– Den viktigaste butiken kommer i framtiden att vara mobilen. Den kommer att vara den viktigaste kanalen i framtiden, säger han sist i DN-intervjun.

Visserligen surar många analytiker, men i en analys i tidningen Privata Affärer betonas att det finns positiva tecken i rapporten: COS, & Other Stories. Monki, Weekday, H&M Home uppges ha "en mycket bra" utveckling liksom att det nya konceptet Arket fått en bra start.

Tidningen dissar inte alls de digitala satsningarna – tvärtom:

”Mest positivt är dock att utrullningen av bolagets onlinehandel nu går allt snabbare med åtta länder under detta räkenskapsår och nästa år väntas Indien sälla sig till marknaderna med e-handel. Innan årets slut kommer denna att finnas på 43 marknader av de 69 där Hennes & Mauritz har butiker - och målet framöver är förstås att finnas på alla butiksmarknader och dessutom på andra där man bara finns som e-handel”, skriver Privata Affärers Magnus Alfredsson.



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Detaljhandelskedja i konkurs efter 45 år

Stänger 102 butiker efter andra konkursen på fyra år.

Här öppnar Lager 157 - satsar i norr

Nätapoteket får sälja receptbelagt

Hushållens konsumtion ökade i sommar

Säkerhet
Svensk larmdosa kan prisas av EU

Start-up-företaget Minut tävlar om en halv miljon kronor i internationellt tillväxtstöd.

Han satsar på nishat sportkoncept

Jönköpingshandlare lanserar ny sportbutik under namnet Spobik och har Cykelhuset med på tåget. Satsningen innefattar initialt sex fysiska butiker samt e-handel.

Nyhetsbrev

Trio bakom Åhléns nya barnklädesetikett

De ritar barnklädeskollektion åt varuhuskedjan. Det nya märket ersätter Åhléns nuvarande och lanseras i vår.

Arkiv

Tar plats i nya kvarter – hit flyttar Isabella Löwengrips företag

Fredells öppnar tidigare för proffsen

Konkursad varuhuskedja i nya händer

Kylskåpen säljer slut i värmen

Försäljningen ökade explosionsartat.

Säkerhet
"Många förstår inte att bank-id är en legitimation"

– De tror att det är ett lösenord, säger Ann-Marie Eklund Löwinder, med anledningen av att bank-id-bluffarna fortsätter.

Varumärkeskedja ångar på - öppnar sjätte butiken

Kidsbrandstore öppnar sjätte fysiska butiken och trappar upp satsningen i Finland och Norge.

Ny vd på plats - utnämndes i januari

Nu har sista munken sålts

Nytt byggvaruhus till Kristianstad

Då öppnar Falkenbergs nya handelsplats

Extremvärmen sänkte modehandeln

Försäljningen av kläder och skor minskade i juli, enligt Stilindex från Svensk Handel Stil.

Bildar världens största förpackningsföretag

Nu öppnar Ikea i Indien

Här öppnar Elgiganten härnäst

Rederi kan vinna pris för sin detaljhandel

Tallink nominerade till Fronter Awards

Från Apoteket till Sportamore - ny logistikchef

Hon blir Securitas kommunikationsdirektör

Solskyddskrämer säljer som smör

Så sålde Zalando

På nytt jobb
Paulig rekryterar ny HR-chef

Klassisk korv får klimatsmart kompanjon

Kunderna får övernatta i sval butik

Heineken investerar i kinesisk bryggerikoncern

Bygghandel drabbad av sommarvärme

Det kinesiska undret fortsätter att falla

Medicin tas bort från hyllorna - på grund av värmen

Nu kan man panta påsar med mobilen

Adlibris – något av en besvikelse

Amazons resultat långt över förväntan

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.185