23948sdkhjf

Carin Blom räknar inte ut butiken

Trots att e-handeln stod för all försäljningstillväxt i detaljhandeln under förra halvåret i år, tror hon att butiker och köpcentrum överlever.

– Det sker ingen tillväxt i fysiska butiker idag. Vi har nått en så kallad tipping point.

Det sade Postnords detaljhandelsanalytiker Carin Blom idag på morgonen på heldagsseminariet Köpcentrum och Butiker, ordnat av Fastighetsvärlden. Temat var Mat, handel och upplevelser på nya sätt.
Carin Blom gav ett talande exempel:
– I vår terminal på Arlanda kom vi i somras upp i samma paketvolymer ungefär lika stora som de som kommer in runt jul.
Förändringen har gått olika långt i olika branscher.
– Idag har antalet bokhandelsbutiker minskat med cirka 15 procent på åtta år. Motsvarande siffror för elektronikhandeln är cirka 18 procent, sade Carin Blom och fortsatte:
– Dagligvaruhandeln är bara i startgroparna på nätet.

Fokuset på pris var något som Carin Blom lyfte fram som en av de viktigaste följderna av digitalisering och internationalisering. Faktiskt i sådan omfattning av tidigare fokus på snabbhet i leverans fått konkurrens.
Idag är snittleveranstiden från Kina 15 dagar, från USA nio, Storbritannien sex, Tyskland fem och Sverige två-tre dagar.
– För leveranserna blir valfriheten i leveranssätt allt vitkigare. Från svenska sajter blir snabbheten lite av en hygienfaktor. Men pratar man om Kina så är priset den absolut största drivkraften. Då spelar inte leveranstiden lika stor roll.

För tio år sedan kom vart tjugonde e-handlade paket från utlandet. Idag är det nästan vart fjärde. Och om svensken tidigare helst e-shoppade från USA, Storbritannien och Tyskland så har Kina nu seglat upp till en stabil topplats.
– Mycket är småelektronik och mode. En stor förklaring är Wish-appen och att fraktkostnaderna är subventionerade från Kina, sade Carin Blom.

Det finns en rörelse åt andra hållet också där onlinespelare också öppnar fysiska butiker som komplement. Carin Blom tog exemplet med snabbväxande klockmodemärket Daniel Wellington som avser att öppna flera hundra nya butiker redan i år.
- Alibaba satsar på köpcentrum som ska vara upplevelsecentrum och Amazon har köpt Wholefoods och kapade priserna direkt, sade Carin Blom.
Just prispressen, som kommit att spela minst lika stor roll som snabbhet i leveranserna, var en av digitaliseringens stora följder.

Carin Blom hör inte till dem som tror på butiks- och köpcentrumdöd. Ny teknik och duktiga handlare som kan omnikanal och förmår skapa upplevelser och mötesplatser i fysisk butik kan  stå emot:
– Handeln kommer att se annorlunda ut framöver, färre butiker är att vänta. Den fysiska butiken kommer finnas kvar, men nya koncept och format kommer växa fram. Publiken vill fortfarande ha platser att träffas.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.094