23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Dagens Handel
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Dollarstore siktar på storstan

59 butiker just nu, i nästa månader ytterligare tre. Hittills har småorterna som stått i fokus. Nu vidgar lågpriskedjan fokus.

– Till skillnad från många andra som växer inifrån och ut, jobbar vi oss utifrån och in, säger kedjans etableringsansvariga Jennie Ahlberg.
Förra året omsatte Dollarstore 1,3 miljarder kronor. I år är prognosen 1,8 miljarder.
Grundaren och vd:n Peter Ahlberg berättade på Fastighetsvärldens måndagsseminarium om butiker och köpcentrum om inspirationskällan Walmart:
– Jag har alltid varit imponerad av Walmart, och deras tillväxttakt bestod i mångt och mycket av småorter.

Storstäderna nästa
I takt med att kedjan växer, kommer nu också storstadsregionerna och bli mer intressanta för etableringar. I Norrtälje öppnar man till våren.
– Det är nästan Stockholm eftersom många stockholmare åker dit på sommaren, säger Jennie Ahlberg.
Hennes far fyller i:
– Nu måste vi satsa stenhårt på Stockholm och Göteborg. Problemet för oss är att hitta ytor med ett minimum på 3 000 kvadratmeter.
2019 är kedjans mål 100 stycken butiker totalt.

Smyger igång näthandel
– Vi ska sjösätta näthandel nästa år, sade Peter Ahlberg som visade kedjans faiblesse för trial en error.
Någon stor brådska är det inte.
– Vi känner ingen oro för näthandeln. Vi har så pass bra låga priser i butikerna och känner oss trygga med det.
På frågan varför kedjan går bra, svarade han:
– Passionen för vad vi gör går ner på djupet. Jag är inne och bestämmer färg på diskborstarna.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.113|instance-web01