Logistikfastigheter avgörande för e-handel

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Den globala fastighetsjätten Prologis har totalt fokus på logistikfastigheter. I Sverige ser man en högintressant marknad där en starkt växande och allt mer avancerad e-handel bara är en av drivkrafterna.

Bram Verhoeven, Nordenchef för Prologis berättar att e-handeln för fem år sedan stod för 5 procent av Prologis globala affär  medan den i dag utgör omkring 20 procent, och att man räknar med att värdet på e-handeln kommer att fördubblas mellan 2015 och 2020 från 212 miljarder euro till långt över 400.
De fysiska butikskedjornas strävan efter att skapa omnikanallösningar ställer också högre krav på moderna och flexibla lagerlösningar.
– Sverige är det mest internationella av de nordiska länderna och geografiskt ett naturligt nav,  anser han och framhåller att där finns en rad logistiska hotspots. Göteborg och Malmö är portar in till Sverige, Jönköping ligger strategiskt och Stockholm är snabbväxande.

Förväntar sig mycket
Han förklarar att han förväntar sig mycket av de kommande fem åren. Han talar om Stockholmsområdet som en region med stor potential - där finns en bra infrastruktur, och tillgång till välutbildad, flexibel arbetskraft.
– Sverige befinner sig också i en fas i sin e-handelsutveckling där konsumenterna blir allt mer krävande – färre vill vänta i 2-3 dagar på paket - efterfrågan ökar på leverans över natten, säger han
Internationella trender är inte entydiga, den tidigare rörelsen mot allt större lager i allt mer perifera ”billiga” lägen är bruten, eller i alla fall inte entydig.  Kring stora städer som Stockholm behövs också  mindre lager -e-handeln har förändrat behoven och byggandet. I USA leden Amazon trenden mot mindre lager i centrala lägen - de etablerar små lager på Manhattan för att vara så nära kunderna som möjligt.
Men det är även klokt att bygga större lager nära stora städer - lagerdriften kräver utbildad arbetskraft. Om lagret ligger på billig eller dyr mark är numera inte allena avgörande, utan snarare den totala ägandekostnaden.
–  Ett logistikföretags fasta kostnader består endast till cirka 30 procent av kostnad för anläggningar och till 70 procent av kostnad för medarbetare och annat, säger han.
I Sverige ökar behoven av lagerutrymme så kraftigt att Prologis hela tiden söker bra lägen, och bygger även om de inte har en beställare  till bygget.
– Finns en modern byggnad i rätt läge är det i det flesta fall enkelt att anpassa den efter kundens behov, säger han.

Brist hämmar tillväxt
Projektering och byggande tar flera år, och ett snabbväxande företag kan ofta bli överraskade av att deras lagerutrymmen inte räcker till och vill inte vänta på detaljplanering mm.
– Bristande lagerutrymme blir lätt en tillväxthämmare, framhåller han och tillägger att det i USA finns 7 gånger fler kvadratmeter lageryta per innevånare än vad Sverige har.
Den snabba utvecklingen innebär också att efterfrågan på korttidskontrakt ökat markant.
Den gamla modellen med kontrakt på 10-15 år är på väg ut. Nu handlar det enligt Bram Verhoeven om att erbjuda moderna lagerlokaler på rätt plats i rätt tid. Gärna i logistikparker där det går att expandera eller krympa på ganska kort varsel.

Mer om:


Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Osäkerhet inför framtiden i handeln

Handlarnas framtidsförväntningar minskade i december. Månadsindex ligger nu cirka 4 procentenheter lägre än under samma månad i fjol. Sällanköpsvaruhandlarna stod för minskningen medan dagligvaruhandlarna var mer optimistiska.

Ahsell köper yrkesklädesföretag

Ahlsell satsar på förvärv

Säkerhet
Svensk handel vill se större polisnärvaro i oroliga områden

Så sålde Swedol i november

Säkerhet
”Nu känns det väldigt otryggt”

Nyhetsbrev

Swish fyller fem

Arkiv

E-handeln på fortsatt stark framfart

Säkerhet
”Snart finns inga butiker kvar”

En bred manifestation mot våld i Spånga centrum tog på torsdagen plats på torget i Spånga.

H&M till Tmall

Koncernen lägger till fler varumärken på den kinesiska e-handelsplattformen.

Butiksstängningar för H&M

Obalans i sortimentet och sämre kundtrafik i butikerna tynger H&M vars försäljningen minskade under fjärde kvartalet. Nu väntar bland annat butiksstängningar.

Från bankvärlden till Qliro

Jula jagar ny Sverigechef när Koivisto slutar

Boozt höjer leveransribban

Så shoppar svenskarna inför jul

Dramatisk minskning av kontantköp i handeln

Han blir ny vd för Granngården

Icas näthandel över en miljard - startar darkstore

Försiktigare optimism

HUI reviderar ned tillväxtprognosen i detaljhandeln trots att köpkraften beskrivs som god.

På nytt jobb
Han tar över

Styrelseordförande blir vd på Ratos efter Magnus Agervalds sorti.

Så blir julsäljet

En merförsäljning på totalt 16 miljarder kronor – det är vad julhandeln beräknas ge handeln.

Återbruksgalleria expanderar

Konst platsar i köpcentrum

Han får gå

Magnus Agervald slutar omgående som vd för investmentbolaget Ratos.

Handlarprotest stänger Spångabutiker

Lucia populärt i varumärken

Postnord får 400 miljoner

Granit flyttar till Hässleholm

Lyko noteras

E-handelsgiganten störst på nätmat i USA

Lyckad Black Friday weekend

Här är hela listan med prisade nätbutiker

Apotek startar samarbete med Min doktor

Risker för svensk handel vid brexit

Hon får hållbarhetsansvar

Clas Ohlson bromsar expansionen

Från Bukowskis till Pantbanken

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.169