23948sdkhjf

Logistikfastigheter avgörande för e-handel

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Den globala fastighetsjätten Prologis har totalt fokus på logistikfastigheter. I Sverige ser man en högintressant marknad där en starkt växande och allt mer avancerad e-handel bara är en av drivkrafterna.

Bram Verhoeven, Nordenchef för Prologis berättar att e-handeln för fem år sedan stod för 5 procent av Prologis globala affär  medan den i dag utgör omkring 20 procent, och att man räknar med att värdet på e-handeln kommer att fördubblas mellan 2015 och 2020 från 212 miljarder euro till långt över 400.
De fysiska butikskedjornas strävan efter att skapa omnikanallösningar ställer också högre krav på moderna och flexibla lagerlösningar.
– Sverige är det mest internationella av de nordiska länderna och geografiskt ett naturligt nav,  anser han och framhåller att där finns en rad logistiska hotspots. Göteborg och Malmö är portar in till Sverige, Jönköping ligger strategiskt och Stockholm är snabbväxande.

Förväntar sig mycket
Han förklarar att han förväntar sig mycket av de kommande fem åren. Han talar om Stockholmsområdet som en region med stor potential - där finns en bra infrastruktur, och tillgång till välutbildad, flexibel arbetskraft.
– Sverige befinner sig också i en fas i sin e-handelsutveckling där konsumenterna blir allt mer krävande – färre vill vänta i 2-3 dagar på paket - efterfrågan ökar på leverans över natten, säger han
Internationella trender är inte entydiga, den tidigare rörelsen mot allt större lager i allt mer perifera ”billiga” lägen är bruten, eller i alla fall inte entydig.  Kring stora städer som Stockholm behövs också  mindre lager -e-handeln har förändrat behoven och byggandet. I USA leden Amazon trenden mot mindre lager i centrala lägen - de etablerar små lager på Manhattan för att vara så nära kunderna som möjligt.
Men det är även klokt att bygga större lager nära stora städer - lagerdriften kräver utbildad arbetskraft. Om lagret ligger på billig eller dyr mark är numera inte allena avgörande, utan snarare den totala ägandekostnaden.
–  Ett logistikföretags fasta kostnader består endast till cirka 30 procent av kostnad för anläggningar och till 70 procent av kostnad för medarbetare och annat, säger han.
I Sverige ökar behoven av lagerutrymme så kraftigt att Prologis hela tiden söker bra lägen, och bygger även om de inte har en beställare  till bygget.
– Finns en modern byggnad i rätt läge är det i det flesta fall enkelt att anpassa den efter kundens behov, säger han.

Brist hämmar tillväxt
Projektering och byggande tar flera år, och ett snabbväxande företag kan ofta bli överraskade av att deras lagerutrymmen inte räcker till och vill inte vänta på detaljplanering mm.
– Bristande lagerutrymme blir lätt en tillväxthämmare, framhåller han och tillägger att det i USA finns 7 gånger fler kvadratmeter lageryta per innevånare än vad Sverige har.
Den snabba utvecklingen innebär också att efterfrågan på korttidskontrakt ökat markant.
Den gamla modellen med kontrakt på 10-15 år är på väg ut. Nu handlar det enligt Bram Verhoeven om att erbjuda moderna lagerlokaler på rätt plats i rätt tid. Gärna i logistikparker där det går att expandera eller krympa på ganska kort varsel.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

XXLs vd lämnar - efter 18 dagar

Nådde inte försäljningsmål

Butiksetableringar och kampanjer kostade för Kappahl och den jämförbara försäljningen minskade med 1,8 procent under första kvartalet.

Ikea skjuter upp varuhus

Allt fler kasserar kassarna

”Inför nationellt tiggeriförbud i stället”

Svensk Handel välkomnar Vellinges tiggeriförbud men vill snarare se ett bredare krafttag.

MQ fortsätter tappa

Stänger butiker, intensifierar åtgärdsprogram, fimpar varumärken och ingår samarbete med H&M-gruppens marknadsplats Afound.

Nyhetsbrev

På nytt jobb
Han ska fixa recepten på Kronans Apotek

Rekryterar ny chef för recept och tjänster.

Arkiv

På nytt jobb
Från Åhléns till MQ

Hon är ny försäljningschef för MQ och kommer närmast från tung post hos varuhuskedjan.

Mathem och Clas Ohlson vidgar samarbetet

Ett år efter starten innehåller var tioende order hos Mathem varor från Clas Ohlson. Nu vidgas samarbetet.

Handlarna tappar tron till jul

Här öppnar XXL

Det finns ett liv efter julen

Svenska e-handlare har mycket att vinna på att bredda perspektiven och se bortom landsgränserna, anser Paypal.

Energidryck kan komma att begränsas

Ikea vill aldrig köpa sallad igen

Ica-handlaren köpte AIK:s första evighetskort

Urban Deli vidgar samarbetet med Axfood

Efter köpet: Urban Delis måltidslösningar breddas hos Hemköp och Willys.

Axfood ökar ägandet i Urban Deli

Var femte handlare utsatt för hot

Så svarar handlarna i Trygghetsbarometern från Svensk Handel.

Handeln väntas stå emot lågkonjunkturen

Microsoft köper mark i Sverige

Flera finalister i marknadsföringstävling

Dole säljer i Sverige och Finland

Alla gräver inte guld vid gränsen

Gottekungen.se lägger ned. Kunderna rasar: "Kända bland de flesta banker nu".

Starkt halvår för Elgiganten

Lyko börjar med paketskåp

På nytt jobb
Hon är ny chef på Ikea Sverige

På nytt jobb
Ny vd på Metallkretsen

Betaltjänsten Glase lägger ner

Apoteket ökar konkurrensen digitalt

Julklappar för 23 miljarder

På nytt jobb
Ny marknadsdirektör på Apoteket

De tar över Harald Nyborgs butiker

Handeln ska bli bäst på arbetsmiljö

15 butiker till Hede Fashion Outlet

Fastighetsägaren: ”City Gross ska betala 13 miljoner”

Butik sprängd i Malmö

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.134