Logistikfastigheter avgörande för e-handel

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Den globala fastighetsjätten Prologis har totalt fokus på logistikfastigheter. I Sverige ser man en högintressant marknad där en starkt växande och allt mer avancerad e-handel bara är en av drivkrafterna.

Bram Verhoeven, Nordenchef för Prologis berättar att e-handeln för fem år sedan stod för 5 procent av Prologis globala affär  medan den i dag utgör omkring 20 procent, och att man räknar med att värdet på e-handeln kommer att fördubblas mellan 2015 och 2020 från 212 miljarder euro till långt över 400.
De fysiska butikskedjornas strävan efter att skapa omnikanallösningar ställer också högre krav på moderna och flexibla lagerlösningar.
– Sverige är det mest internationella av de nordiska länderna och geografiskt ett naturligt nav,  anser han och framhåller att där finns en rad logistiska hotspots. Göteborg och Malmö är portar in till Sverige, Jönköping ligger strategiskt och Stockholm är snabbväxande.

Förväntar sig mycket
Han förklarar att han förväntar sig mycket av de kommande fem åren. Han talar om Stockholmsområdet som en region med stor potential - där finns en bra infrastruktur, och tillgång till välutbildad, flexibel arbetskraft.
– Sverige befinner sig också i en fas i sin e-handelsutveckling där konsumenterna blir allt mer krävande – färre vill vänta i 2-3 dagar på paket - efterfrågan ökar på leverans över natten, säger han
Internationella trender är inte entydiga, den tidigare rörelsen mot allt större lager i allt mer perifera ”billiga” lägen är bruten, eller i alla fall inte entydig.  Kring stora städer som Stockholm behövs också  mindre lager -e-handeln har förändrat behoven och byggandet. I USA leden Amazon trenden mot mindre lager i centrala lägen - de etablerar små lager på Manhattan för att vara så nära kunderna som möjligt.
Men det är även klokt att bygga större lager nära stora städer - lagerdriften kräver utbildad arbetskraft. Om lagret ligger på billig eller dyr mark är numera inte allena avgörande, utan snarare den totala ägandekostnaden.
–  Ett logistikföretags fasta kostnader består endast till cirka 30 procent av kostnad för anläggningar och till 70 procent av kostnad för medarbetare och annat, säger han.
I Sverige ökar behoven av lagerutrymme så kraftigt att Prologis hela tiden söker bra lägen, och bygger även om de inte har en beställare  till bygget.
– Finns en modern byggnad i rätt läge är det i det flesta fall enkelt att anpassa den efter kundens behov, säger han.

Brist hämmar tillväxt
Projektering och byggande tar flera år, och ett snabbväxande företag kan ofta bli överraskade av att deras lagerutrymmen inte räcker till och vill inte vänta på detaljplanering mm.
– Bristande lagerutrymme blir lätt en tillväxthämmare, framhåller han och tillägger att det i USA finns 7 gånger fler kvadratmeter lageryta per innevånare än vad Sverige har.
Den snabba utvecklingen innebär också att efterfrågan på korttidskontrakt ökat markant.
Den gamla modellen med kontrakt på 10-15 år är på väg ut. Nu handlar det enligt Bram Verhoeven om att erbjuda moderna lagerlokaler på rätt plats i rätt tid. Gärna i logistikparker där det går att expandera eller krympa på ganska kort varsel.



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Ikea i nytt logistikläge

På fredagen öppnade Ikea sitt nya e-handelslager i Arlandastad norr om Stockholm.Ett perfekt logistikläge, enligt Ikeas kundupplevelseansvarige Peter Nilsson.

Här öppnar Lakritsroten

Vinstras för Strongpoint

Bring börjar med research

Initiativet får Transportföretagens hållbarhetspris

Bagaren och kocken med ny vd

Arkiv

Från Ikea till Ellos

E-handelskunder kräver snabba svar

Koll på GDPR
GDPR ett steg mot en digital inre marknad

Hans Peter Erlingsson, vd för dotterbolaget Digital Law inom Knowit-koncernen hoppas att fler ser den nya dataskyddsförordningen, GDPR, som en möjliggörare.

Ica-gruppens storförvärv godkänt – med reservation

Zoobranschen möts och lär

Leksaksmässa med moderna inslag

Baby- och leksaksbranschen hade bråda dagar i Upplands Väsby i veckan. 70 utställare fanns på plats för att visa nyheter för fack-inköpare.

Apoteket AB ökade omsättningen

Hon köper Grand Parfymeri

Twist & Tangos tidigare vd förvärvar skönhetsbutiker.

Apoteket AB byter ordförande

Newbie till Femman

Rånvåg mot elektronikbranschen

Paradisets crowdfunding - en framgång

Mer än 20 miljoner kronor och nya storinvesterare efter avslutad kampanj.

Apple Pay till Sverige

Jula öppnar två varuhus samma dag

Totalvändning för VRG

Resultatet stärktes och den jämförbara försäljningen ökade med 9 procent under fjärde kvartalet. Nu väntar ökat fokus på synergier mellan e-handel och fysisk butik.

Namnet klart för Axfoods nätapotek

Kosmetikkedja expanderar i stor stil

Kicks öppnar nu sin tredje flaggskeppsbutik i år, denna gång i Malmö.

1

Mobil plånbok floppade

7-Eleven tydliggör konceptet

Ett paket från Brunna

Pinsamt avslöjande för H&M

ÖoB öppnar sitt andra varuhus i Karlstad.

Detaljhandeln kartlagd på kommunnivå

Clas Ohlson septemberökar

Årets Ruter Dam utsedd

Jysk och Dollarstore till ny handelsplats

Matkassebolaget vill in på börsen

Plantagen öppnar nya butiker

Ikeas siffror släppta

Från Skanska till Vasakronan

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.135