23948sdkhjf

Lättare ta betalt av köpstark turistgrupp

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Handlare i Europa och USA kan nu låta kinesiska turister betala med Alipay som de är vana vid.


Betalplattformen Adyen utvidgar sitt partnerskap med kinesiska Alipay som är världens största plattform för mobila betalningar.

De innebär att handlare runt om i världen kan erbjuda kontantfria betalningar till kinesiska kunder i butik.

Alipay används av fler än 520 miljoner människor och det nya partnerskapet lanseras i samband med den kinesiska högtiden Golden Week då handeln ökar kraftigt.

Lagom till Golden Week

Kinas nationella högtid Golden Week började den 1 oktober och under denna sju dagar långa semester väntas fler än fyra miljoner kineser resa utomlands och shoppa. Kinesiska konsumenter spenderar mer än 300 miljarder dollar utomlands varje år.

Med det nya partnerskapet kan nu butiker som använder Adyens betalningsterminaler ta betalt direkt av kinesiska konsumenter som använder Alipay i sin smartphone.

Den nya lösningen integreras med Adyen-kundernas befintliga butikslösning, vilket innebär att terminaler och enheter inte behöver bytas ut. Alipay läggs bara till som en ny tjänst i de befintliga betalningsterminalerna.

 Souheil Badran, President, Alipay North America säger i ett pressmeddelande att Europa och USA är populära destinationer för kinesiska turister, och att det därför är viktigt att handlarna möter turisternas behov.

 – Kinesiska turister är en mycket viktig målgrupp för handlare att ha i åtanke.Vårt nya partnerskap med Alipay skapar möjligheter för handlare att växa och öka sin omsättning. För kinesiska turister innebär det nya avtalet att de kommer kunna betala på precis samma sätt som de är vana vid hemma, säger Roelant Prins, Chief Commercial Officer på Adyen. 



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Underklädeskedja öppnar outlet

Amazon ett steg närmare

Kedjorna som driver omsättningen

Heltäckande och unik kartläggning av Sveriges butiksbestånd.

Nu inleder Datainspektionen GDPR-granskning

Fokus på samtycke som rättslig grund.

Matleveranstjänst till Göteborg

Så ser en hållbar ledare ut

Nyhetsbrev

Då öppnar Beijer Byggmaterial sin nya anläggning

Arkiv

Två nya butiker till MoS

Här är verksamheterna som tar plats i modestråket The Designer Gallery.

Efter kaoset: Postnord släpper stort åtgärdspaket

Så ska logistikjätten klara Black friday-anstormningen.

Sportamore lanserar ny affärsmodell - Adidas först ut

1

Byter ut glödlampor – tjänar 1,8 miljarder

Het sommar – sval försäljning för Byggmax

På nytt jobb
Hon ska hjälpa handeln mot bedrägerier

Svensk Handel rekryterar expert från Polisen.

Anställda anklagas för korruption och människohandel

Här kommer nästa Dollarstore

Flera handlare hotas av konkurs

Handeln, servicebutikerna och nu krögarna. Företagarna i Göteborgs innerstad vittnar om att kommunen dödsdömer näringslivet.

Klartecken för Ica och Min Doktor

Icas köp av Min Doktor har kritiserats av Läkarförbundet. Nu har affären fått grönt ljus.

DEBATT
Kompetensförsörjning är en ödesfråga

Handeln digitaliseras snabbt. Trots det är branschen sämst på att kompetensutveckla befintliga medarbetare, skriver Unionens Henrik Ehrenberg i en debattartikel.

Rizzo avvecklas som butikskedja

Stadium omorganiserar och varslar

Filippa K i Amazons första fysiska modebutik i Europa

Hit kommer Plantagen

Ny e-handlare ska slåss om matkunderna

Fullföljer etableringsplan – två nya butiker i Stockholm

Har öppnat butik i Täby centrum och innan jul väntar ytterligare en butik i Stockholm.

Sverige är bäst på kontantlöshet

Shopgun tar sikte på reklambladen

På nytt jobb
Ny CFO på Pricer

Handlarna pessimistiska inför framtiden

Nokas framgångsrika höst fortsätter

Mathems vd sågar granskningen

10-i-topp-lista: Städerna med framtiden för sig

Ikea ökar - främst i Sverige

”Nu kanske man får andas”

Ny Stora Coop till Stockholm

”Skitmarginaler”

Kommunikationschef lämnar Coop

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.153