Lättare ta betalt av köpstark turistgrupp

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Handlare i Europa och USA kan nu låta kinesiska turister betala med Alipay som de är vana vid.


Betalplattformen Adyen utvidgar sitt partnerskap med kinesiska Alipay som är världens största plattform för mobila betalningar.

De innebär att handlare runt om i världen kan erbjuda kontantfria betalningar till kinesiska kunder i butik.

Alipay används av fler än 520 miljoner människor och det nya partnerskapet lanseras i samband med den kinesiska högtiden Golden Week då handeln ökar kraftigt.

Lagom till Golden Week

Kinas nationella högtid Golden Week började den 1 oktober och under denna sju dagar långa semester väntas fler än fyra miljoner kineser resa utomlands och shoppa. Kinesiska konsumenter spenderar mer än 300 miljarder dollar utomlands varje år.

Med det nya partnerskapet kan nu butiker som använder Adyens betalningsterminaler ta betalt direkt av kinesiska konsumenter som använder Alipay i sin smartphone.

Den nya lösningen integreras med Adyen-kundernas befintliga butikslösning, vilket innebär att terminaler och enheter inte behöver bytas ut. Alipay läggs bara till som en ny tjänst i de befintliga betalningsterminalerna.

 Souheil Badran, President, Alipay North America säger i ett pressmeddelande att Europa och USA är populära destinationer för kinesiska turister, och att det därför är viktigt att handlarna möter turisternas behov.

 – Kinesiska turister är en mycket viktig målgrupp för handlare att ha i åtanke.Vårt nya partnerskap med Alipay skapar möjligheter för handlare att växa och öka sin omsättning. För kinesiska turister innebär det nya avtalet att de kommer kunna betala på precis samma sätt som de är vana vid hemma, säger Roelant Prins, Chief Commercial Officer på Adyen. 



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

”Förändringarna på NK är positiva och efterlängtade”

Departments and Stores är positiva till omgörningen av NK i Stockholm. Nu väntar tre år av uppgraderingar av entreprenörens avdelningar på varuhuset. Ett särskilt fokus läggs på lyx och premium.

Så blir de nya avgifterna

I mars börjar Postnord ta ut moms och avgift för alla de postförsändelser som levereras från tredje land.

Lindex stänger i Tidaholm

De tar plats i Katrineholm

Käk hos Circle K

Bensinstationskedjan lanserar Petters och Käks ”Håll-käften”-burgare på 295 fullservicestationer i Sverige.

Resultattapp för Odd Molly

Nettoomsättningen ökade men och resultatet rasade under fjärde kvartalet och för helåret. Tillväxten blev betydligt svagare än förväntat 2017.

Nyhetsbrev

Lyko till Finland

Arkiv

Ska ge snabb leverans av läkemedel – dygnet runt

De tar plats i Linden

Woki in - Satori ut

Positiva januarisiffror för Clas Ohlson

Ny vd på Strongpoint

Handlarna mer optimistiska

Uniqlo öppnar i Amsterdam

Även Nederländerna blir vid sidan av Sverige ny marknad för japanska kedjan i höst.

Karma till Storbritannien

Helomvändning krävs för Lindex

Här öppnar Lyko

Coop tappade försäljning

Coop Sverige tappade både butiksförsäljning och vinst.

Sibylla öppnar nytt i Västerås

Åhléns säljer sexleksaker på nätet

Nya chefer på Loomis

Pricer ökar omsättningen

NK storsatsar - blir större och lyxigare

Varuhuset i Stockholm byggs om och blir större med bland annat utegym på taket, fler mötesplatser i form av matställen och ett större fokus på digitalisering och service. Dessutom genomförs en stor satsning på sportmode och på skönhet för herrar.

H&M om e-handel och framtiden

Online utgör 12,5 procent av den totala försäljningen. Det avslöjas inför H&M-gruppens kapitalmarknadsdag som hålls på onsdagen.

Hundratals får gå från Amazon

H&M behåller utdelning

Hoppfulla ministrar efter möte

Gurkorna blir till ”ortens batonger”

Rustar upp inför Alla hjärtans dag

Elon lockas till Gävle

Kosmetikkedja förlänger säkerhetsavtal

Åkeri först i Bjuv

Byggmax till Malung

Duni köper förpackningsbolag

Björn Borg förvärvar finskt dotterbolag

Förlusttyngt år för Postnord

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.164