Mindre rea – bättre marginaler för MQ

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Modekedjans försäljning minskade under fjärde kvartalet men resultatet förbättrades.

Nettoomsättningen för årets fjärde kvartal, juni till augusti, uppgick till 467 miljoner kronor (487), en minskning med 4,1 procent. Den jämförbara försäljningen minskade med 2,7 procent.

Såväl bruttomarginalen som uppgick till 54,0 procent (49,9) och rörelseresultatet som uppgick till 33 miljoner (31) förbättrades.

En förbättrig som koncernen menar härrör till färre reor, handlingskraft och att aktiviteterna i bolaget ligger i linje med utstakade planer.

Resultet för årets fjärde kvartal uppgick till 24 miljoner kronor (27).

I rapporten skriver koncernen att ”MQ-kedjan går starkt medan Joy-kedjan i kvartalet drabbas negativt av sommarens konflikt i Göteborgs hamn. Arbetet med att utveckla två starka kedjekoncept och samtidigt dra nytta av synergieffekter intensifieras”.

Under kvartalet har MQ:s butik i Varberg byggts om och nytt varumärke i butikerna är Replay. Efter rapportperiodens slut har butiken i Kista Galleria byt lokal och därtill har en Outlet by MQ öppnat i Jägersro.

Under fjärde kvartalet butikerna för Joy i Nacka och Lund haft nypremiär med nytt butikskoncept och under innevarande kvartal har butikerna i Erikslund, Gävle, Västerås, Överby, Östersund och Umeå haft nypremiär med nytt butikskoncept.

Nettoomsättningen för det brutna räkenskapsåret, september 2016 till augusti 2017, uppgick till 1 821 miljoner kronor (1 681), en ökning med 8,3 procent.

Den jämförbara försäljningen minskade med 1,4 procent. Bruttomarginalen uppgick till 57,1 procent (54,0). Rörelseresultatet uppgick till 124 miljoner kronor (121), vilket motsvarar en rörelsemarginal på 6,8 procent (7,2). Resultatet för helåret uppgick till 94 miljoner kronor (95).





Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

"Internationell shoppingupplevelse" - VRG nyöppnar på NK

Muji i egen regi

Öppnar första butiken utanför Åhléns under året.

Jysk flyttar

Ger Ikea-korvarna en match

Biltema satsar på caféverksamheten – växer med 30-40 procent per år.

Ny butik för Rusta i Norge

På nytt jobb
Ny chef på Kronan

Nyhetsbrev

E-handlare öppnar fysiskt i Stockholm

Arkiv

Normal öppnar nytt

Walmart slutar med självscannings-app

Löneförväntningarna fortsatt på låg nivå

Här öppnar Tictail

1

Wish-kunder slipper Kina-avgiften

Har enligt uppgift nått en överenskommelse som gör Postnords avgift överflödig.

Ica hyr i Borlänge och Strängnäs

Jetshop samarbetar med Postnord

Så kan butiksdöden fintas – fem avgörande rekommendationer

På nytt jobb
Ny chef på XL-Bygg

Omval och nya ledamöter hos Svensk Handel

Säljer giraff och porriga domäner

Maskoten Geoffrey och ett flertal domännamn auktioneras ut när företaget går i konkurs.

Stadium Outlet närmar sig 50 butiker

Järnia och Bolist går ihop

Gekås investerar i shoppingnära boende

Middag på mammas önskelista

Sedeltryckning är ingen lukrativ affär längre

Amerikanska betaljätten köper Izettle – Betalar 19 miljarder kronor

Köper svenska fintech-bolaget för 19,2 miljarder kronor.

Lloyds till Kristianstad

Spot-a-Shop satsar på Sverige

Reitan blir postombud

På nytt jobb
Ny vd på Kjell & Company

Uppåt för Clas Ohlson i april

1

Textilbutik lägger ner – efter 77 år

Bygger nytt i Danmark

Elektronikjätten tar Granit till Seoul

Pricer får miljonorder

Så ska Elly Pistol växa

Butiken läggs ner – nu vill byborna driva den

Sour industry väljer Onepartnergroup

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.133