Mindre rea – bättre marginaler för MQ

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Modekedjans försäljning minskade under fjärde kvartalet men resultatet förbättrades.

Nettoomsättningen för årets fjärde kvartal, juni till augusti, uppgick till 467 miljoner kronor (487), en minskning med 4,1 procent. Den jämförbara försäljningen minskade med 2,7 procent.

Såväl bruttomarginalen som uppgick till 54,0 procent (49,9) och rörelseresultatet som uppgick till 33 miljoner (31) förbättrades.

En förbättrig som koncernen menar härrör till färre reor, handlingskraft och att aktiviteterna i bolaget ligger i linje med utstakade planer.

Resultet för årets fjärde kvartal uppgick till 24 miljoner kronor (27).

I rapporten skriver koncernen att ”MQ-kedjan går starkt medan Joy-kedjan i kvartalet drabbas negativt av sommarens konflikt i Göteborgs hamn. Arbetet med att utveckla två starka kedjekoncept och samtidigt dra nytta av synergieffekter intensifieras”.

Under kvartalet har MQ:s butik i Varberg byggts om och nytt varumärke i butikerna är Replay. Efter rapportperiodens slut har butiken i Kista Galleria byt lokal och därtill har en Outlet by MQ öppnat i Jägersro.

Under fjärde kvartalet butikerna för Joy i Nacka och Lund haft nypremiär med nytt butikskoncept och under innevarande kvartal har butikerna i Erikslund, Gävle, Västerås, Överby, Östersund och Umeå haft nypremiär med nytt butikskoncept.

Nettoomsättningen för det brutna räkenskapsåret, september 2016 till augusti 2017, uppgick till 1 821 miljoner kronor (1 681), en ökning med 8,3 procent.

Den jämförbara försäljningen minskade med 1,4 procent. Bruttomarginalen uppgick till 57,1 procent (54,0). Rörelseresultatet uppgick till 124 miljoner kronor (121), vilket motsvarar en rörelsemarginal på 6,8 procent (7,2). Resultatet för helåret uppgick till 94 miljoner kronor (95).





Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Coop säger upp avtalet med Postnord

Detaljhandelsföretag anmälda för brister i kemikaliekontroll

Fler företag säljer överskott på auktion

Poolias vd avgår

Edblad ser över varumärket och rekryterar

Företaget ska växa digitalt och stärka sortimentet. Därtill har bolaget rekryterat trio med bakgrund hos bland andra Kasthall, Filippa K och Casall.

Ny branschstandard ska stoppa tjuvtankning

Nyhetsbrev

Efter 16 år – nu slutar hon på Virke

Arkiv

”Förändringarna på NK är positiva och efterlängtade”

Departments and Stores är positiva till omgörningen av NK i Stockholm. Nu väntar tre år av uppgraderingar av entreprenörens avdelningar på varuhuset. Ett särskilt fokus läggs på lyx och premium.

Lindex stänger i Tidaholm

Lyko till Finland

De tar plats i Katrineholm

Så blir de nya avgifterna

I mars börjar Postnord ta ut moms och avgift för alla de postförsändelser som levereras från tredje land.

Resultattapp för Odd Molly

Nettoomsättningen ökade men och resultatet rasade under fjärde kvartalet och för helåret. Tillväxten blev betydligt svagare än förväntat 2017.

Ska ge snabb leverans av läkemedel – dygnet runt

De tar plats i Linden

Uniqlo öppnar i Amsterdam

Även Nederländerna blir vid sidan av Sverige ny marknad för japanska kedjan i höst.

Positiva januarisiffror för Clas Ohlson

Karma till Storbritannien

Handlarna mer optimistiska

Ny vd på Strongpoint

Här öppnar Lyko

Woki in - Satori ut

Sibylla öppnar nytt i Västerås

Åhléns säljer sexleksaker på nätet

Nya chefer på Loomis

Pricer ökar omsättningen

Hundratals får gå från Amazon

H&M behåller utdelning

Hoppfulla ministrar efter möte

Gurkorna blir till ”ortens batonger”

Rustar upp inför Alla hjärtans dag

Kosmetikkedja förlänger säkerhetsavtal

Elon lockas till Gävle

Åkeri först i Bjuv

Duni köper förpackningsbolag

Förlusttyngt år för Postnord

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.175