23948sdkhjf

"Kedjorna för stora i Norge"

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Bristen på konkurrens leder till höga priser.

Enligt en ny rapport från Oslo Economics, på uppdrag av den norska regeringen så är de norska dagligvarukedjorna för starka vilket leder till höga priser både för konsumenter och producenter.

Läs också: Lager 157 närmar sig Norge

En starkt bidragande orsak till den uppkomna situationen är enligt rapporten att bristen på lokaler och kedjornas stordriftsfördelar leder till att färre mindre aktörer känner sig manade att etablera sig.

Rapporten visar att det finns flera åtgärder som den norska regeringen skulle kunna ta till för att lösa problemet. Framförallt lagstiftning om god handel seds kulle kunna hjälpa till menar Oslo Economics som menar att problemet med koncentration i allt färre stora kedjor inte är ett problem som endast gäller Norge. Något som Bondelaget, Norges största lantbruksorganisation håller med om.

– Få dagligvarukedjor med stor makt över maten är ett stort problem i flera europeiska länder. Mer än 20 EU-länder har i någon form lagstiftat om god handelssed. I Norge har redan utfört ett grundligt utredningsarbete för att införa liknande lagar och de tilltänkta åtgärderna är i princip bara att genomföra, det finns ingen anledning till att vi ska fasta med en bakläxa, säger Lars Petter Bartnes, ordförande för i Norges Bondelag.

Mer om:Norge
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Vd-skifte hos Eton

Skjortföretaget hämtar ny vd från H&M-sfären.

Så ska Swish erövra dagligvaru- och servicehandeln

På nytt jobb
Icadirektör blir vd på Martin & Servera

Icagruppens strategi- och affärsutvecklingsdirektör ersätter Håkan Åkerström.

Han tar över Ohlssons Tyger

Tygkedjan stannar i familjen när sonen och nuvarande vd köper företaget av sin far.

Sportbutik kan ta hem Postnords logistikpris

Pandora med ny vd

Nyhetsbrev

Fortsätter satsning på kontantcenter

Arkiv

Kafékedja öppnar i Kina

Åhléns marknadschef får gå efter omorganisation

Hon får utökat ansvar när varuhuskedjan smälter samman marknad och försäljning.

Lekextra drar upp tempot – förhandlar om tidigare BR-lägen

Norska Nordic Toy Team har köpt 20 av Top-Toys butiker och förhandlar med fastighetsägare i Sverige om fler butikslägen.

16 nya butiker i fjol

Framgång för Pricer

Tvärstopp för Odd Molly

Kinnevik ny storägare i Mathem

Mathem får in 400 miljoner i cash: ”Stora planer”.

Ica-profil blir ny vd hos Fazer

Stärkt Lindex

Joe & The Juice-grundaren avgår som vd

Har varit den snabbväxande kedjans vd sedan starten 2002.

JC i rekonstruktion igen

Rekonstruktören om affärsmodellen som ska rädda JC.

Lyxmodehus dubblerar butiksytan

Ikea öppnar för externa märken

Så ska blomsterkedjan maxa försäljningen på Alla hjärtans dag

Varuhus satsar på att snärja fler kinesiska turister

Etablerar närvaro på digitala plattformar för att nå ut till kinesiska turister innan, under och efter Sverigebesöket.

På nytt jobb
Generationsskifte hos fastighetsutvecklare

Han blir ny vd i Sverige för TK Development.

Busch Thor upprörd: ”Tillträdesförbud räcker inte”

Kristdemokraterna och Svensk Handel vill se ännu hårdare tag.

Nytt läge för Coop

Rejält resultattapp för sportkedjan

Handlare vill se kameror i Stenstan

Här öppnar Lakritsroten

Öppnar ny avdelning för ur och juveler

Herrmodekedja väljer Frölunda Torg

Här tar H&M över efter Willys

Så ser nya Deichmann ut

Preem fortsätter med Dagab

Familjen Persson har ökat i H&M

Stabilt år för dagligvaruhandeln

På nytt jobb
Ny chef på Krav

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.16