"Kedjorna för stora i Norge"

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Bristen på konkurrens leder till höga priser.

Enligt en ny rapport från Oslo Economics, på uppdrag av den norska regeringen så är de norska dagligvarukedjorna för starka vilket leder till höga priser både för konsumenter och producenter.

Läs också: Kortbedrägerier bromsar in i Sverige

En starkt bidragande orsak till den uppkomna situationen är enligt rapporten att bristen på lokaler och kedjornas stordriftsfördelar leder till att färre mindre aktörer känner sig manade att etablera sig.

Rapporten visar att det finns flera åtgärder som den norska regeringen skulle kunna ta till för att lösa problemet. Framförallt lagstiftning om god handel seds kulle kunna hjälpa till menar Oslo Economics som menar att problemet med koncentration i allt färre stora kedjor inte är ett problem som endast gäller Norge. Något som Bondelaget, Norges största lantbruksorganisation håller med om.

– Få dagligvarukedjor med stor makt över maten är ett stort problem i flera europeiska länder. Mer än 20 EU-länder har i någon form lagstiftat om god handelssed. I Norge har redan utfört ett grundligt utredningsarbete för att införa liknande lagar och de tilltänkta åtgärderna är i princip bara att genomföra, det finns ingen anledning till att vi ska fasta med en bakläxa, säger Lars Petter Bartnes, ordförande för i Norges Bondelag.

Mer om:Norge


Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Därför kommer inte Max att börsnoteras

Richard Bergfors i intervju om 50-årsjubileet, satsningen utomlands och kedjans framtid.

Särskild avgift på plastförpackningar?

Läskgigant köper Sodastream

Köper kolsyreföretaget för miljarder.

Japansk kedja utökar på Åhléns

Muji bygger stort och nytt på Åhléns City i Stockholm. Barnavdelningen får maka på sig.

Mulberry rasar efter svag brittisk trend

Peak Performance tappar vd – går till Baby Björn

Efter fyra år lämnar Nicolas Warchalowski modesportföretaget.

Nyhetsbrev

Boost för Boozt

Arkiv

Ökad försäljning för Björn Borg

Rekordstark tillväxt i Björn Borgs jämförbara butiker i jämfört med i fjol. Sportmodebolagets utveckling i Benelux är dock bedrövlig.

Algavtal för sydkoreansk marknad

Simris Alg har tecknat avtal med Seoul-baserade Infobell om att sälja bolagets omega-3-tillskott.

Zetadisplay dubblade omsättningen

Lidl slutar sälja engångsartiklar av plast

Han går från Ica till Hobbex

E-handelschefen blir ny vd på prylföretaget.

1

Icas vinst sjönk

Ica Sverige besvikelse i rapport.

Resultatförbättring för Lindex

På nytt jobb
Han ska ta Outnorth till nya höjder - e-handlare med ny vd

Säkerhet
Kortbedrägerier bromsar in i Sverige

Värmen sänker tron på framtiden

Het juli för Clas Ohlson

På nytt jobb
Klart med Postnords nya ordförande

På nytt jobb
Hon valde Ica före Dramaten

Svenska Dagbladets före detta vd blir ny marknadsdirektör.

Detaljhandelskedja i konkurs efter 45 år

Stänger 102 butiker efter andra konkursen på fyra år.

Hushållens konsumtion ökade i sommar

Nätapoteket får sälja receptbelagt

Här öppnar Lager 157 - satsar i norr

Fredells öppnar tidigare för proffsen

Hon blir Securitas kommunikationsdirektör

Solskyddskrämer säljer som smör

På nytt jobb
Paulig rekryterar ny HR-chef

Så sålde Zalando

Klassisk korv får klimatsmart kompanjon

Bygghandel drabbad av sommarvärme

Kunderna får övernatta i sval butik

Det kinesiska undret fortsätter att falla

Heineken investerar i kinesisk bryggerikoncern

Medicin tas bort från hyllorna - på grund av värmen

Nu kan man panta påsar med mobilen

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.189