Whole Foods prisdumpning gav resultat

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Strategin efter Amazons uppköp drog folk till affärerna.

Amazon köpte tidigare i år upp konkurrenten Whole Foods i USA och införde då en rad radikala prissänkningar.

Läs också: Kissar i flaskor för att hinna med

Som ett resultat av detta ökade butiksbesöken med 17 procent i jämförelse under veckan efter köpet och de nya priserna och besöksantalet var fortsatt 4 procent högre under följande veckor, enligt en rapport från Thasos Group.

Enligt rapporten tog Whole Foods flest kunder från Walmart, hela 24 procent av de nytillkomna var regelbundna Walmart-kunder samtidigt som konkurrenten Trader Joe's förlorade hela 10 procent av sin kundbas till Whole Foods.

– Att veta vilka butiker som de nya kunderna kommer ifrån, vilken inkomstnivå de representerar, hur långt de har färdats och i slutändan om de kommer att fortsätta handla där efter att ha testat är ovärderlig information för både investerare och butikerna själva, noterar vd och grundare för Thasos Greg Skibiski i rapporten.

Mer om: amazon | Whole Foods


Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Ny butik för Rusta i Norge

Muji i egen regi

Öppnar första butiken utanför Åhléns under året.

Jysk flyttar

Ger Ikea-korvarna en match

Biltema satsar på caféverksamheten – växer med 30-40 procent per år.

På nytt jobb
Ny chef på Kronan

E-handlare öppnar fysiskt i Stockholm

Nyhetsbrev

Här öppnar Tictail

Arkiv

Normal öppnar nytt

Löneförväntningarna fortsatt på låg nivå

Walmart slutar med självscannings-app

Så kan butiksdöden fintas – fem avgörande rekommendationer

Ica hyr i Borlänge och Strängnäs

På nytt jobb
Ny chef på XL-Bygg

1

Wish-kunder slipper Kina-avgiften

Har enligt uppgift nått en överenskommelse som gör Postnords avgift överflödig.

Jetshop samarbetar med Postnord

Omval och nya ledamöter hos Svensk Handel

Säljer giraff och porriga domäner

Maskoten Geoffrey och ett flertal domännamn auktioneras ut när företaget går i konkurs.

Järnia och Bolist går ihop

Stadium Outlet närmar sig 50 butiker

Gekås investerar i shoppingnära boende

Middag på mammas önskelista

Sedeltryckning är ingen lukrativ affär längre

Sportamore förändrar i ledningen – Tappar logistikchef

Amerikanska betaljätten köper Izettle – Betalar 19 miljarder kronor

Köper svenska fintech-bolaget för 19,2 miljarder kronor.

Spot-a-Shop satsar på Sverige

Lloyds till Kristianstad

Reitan blir postombud

På nytt jobb
Ny vd på Kjell & Company

Uppåt för Clas Ohlson i april

1

Textilbutik lägger ner – efter 77 år

Bygger nytt i Danmark

Elektronikjätten tar Granit till Seoul

Pricer får miljonorder

Så ska Elly Pistol växa

Butiken läggs ner – nu vill byborna driva den

Sour industry väljer Onepartnergroup

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.155