23948sdkhjf

Allt fler ratar utgången mat

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Trots ökad kunskap väljer allt fler bort mat som passerat bäst-före.

I en undersökning gjord av Novus på uppdrag av Konsumentföreningen Stockholm framgår de som vet vad det är för skillnad mellan märkningarna bäst före-dag och sista förbrukningsdag har ökat från 38 procent till 51 procent under perioden 2011-2017.

Paradoxalt nog har dock andelen som väljer att inte äta mat som passerat bäst-före-datumet ökat, från 26 procent 2009 till 38 procent 2017.

– Resultatet av undersökningen förbryllar oss och tyvärr känns det rimligt att misstänka att ökad noggrannhet med datumet snarare ökar än minskar matsvinnet. Tvärt emot våra och många andras intentioner, säger Anna Lilja, ansvarig miljö, Konsumentföreningen Stockholm i ett pressmeddelande.

Hur det här påverkar matsvinnet går inte att säga ännu då senaste mätningen utfördes 2014 då svenska hushåll slängde 215 000 ton ätbar mat. Resultaten av nästa mätning kommer i början av 2018.



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Så ska Ikea komma närmare storstadskunderna

Möbeljätten investerar miljarder i fastigheter för att skapa integrerade centrumlägen.

Chiquelle bofäster sig i Norge

Expanderar med tullfria leveranser.

Imaginärt för Carlings

Nu släpps Coops nya app

Handeln skuggades under en dag

Unik digital satsning när NK julskyltar

Levandegör julskyltningen med AR.

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut tre gånger i veckan (måndag, onsdag och torsdag).

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Krönika
”Framtidssäkra med omnikanal”

Arkiv

Handlarna tror på julen

Packat och klart på 59 sekunder

Han är ny ledamot i Axel Johnson

Electrolux vd på ny post.

Ny Ica Maxi där Coop Forum misslyckades

Hon ska förnya läskjättens image

Nya Sverigechefen Sofie Eliasson Morsink om Coca-Colas framtidsplaner. 


Torkan slår mot julgranarna

Loomis skriver jätteavtal i USA

Kläder, hemelektronik och skönhet i topp under Black friday

Så mycket ökar omsättningen jämfört med i fjol, enligt Svensk Handel.

Stal kött – och ville ha pengar tillbaka

Ytterligare en Ica-butik upphör

Här lägger Åhléns ner – efter 59 år

Morris stämmer H&M

Modeföretaget stämmer koncernen för varumärkesintrång, uppger Breakit.

Coca Cola fick rätt mot norsk läsk

Jula och Thon i stort samarbete

Alibaba slog rekord under "Singles Day"

Butiker måste informera om vem som filmar

På nytt jobb
Lämnar Kappahl för Nelly

Går till tjänsten som inköpschef hos e-handlaren.

”Bollen ligger hos politikerna”

Pricer i affär med stor kanadensisk kedja

På nytt jobb
Ny HR-direktör på Axfood

Hjälp oss att utveckla Dagens Handel

Logistikpris till Zalando

Julhandeln förväntas slå rekord - igen

Zalando gjorde förlust

På nytt jobb
Ny Nordenchef på Prisjakt

Butikskedjor redo att skriva på

På nytt jobb
Lämnar Twilfit för Securitas

Konkurserna minskar

Click & collect på totalt minst 17 marknader 2019

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.179