Allt fler ratar utgången mat

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Trots ökad kunskap väljer allt fler bort mat som passerat bäst-före.

I en undersökning gjord av Novus på uppdrag av Konsumentföreningen Stockholm framgår de som vet vad det är för skillnad mellan märkningarna bäst före-dag och sista förbrukningsdag har ökat från 38 procent till 51 procent under perioden 2011-2017.

Paradoxalt nog har dock andelen som väljer att inte äta mat som passerat bäst-före-datumet ökat, från 26 procent 2009 till 38 procent 2017.

– Resultatet av undersökningen förbryllar oss och tyvärr känns det rimligt att misstänka att ökad noggrannhet med datumet snarare ökar än minskar matsvinnet. Tvärt emot våra och många andras intentioner, säger Anna Lilja, ansvarig miljö, Konsumentföreningen Stockholm i ett pressmeddelande.

Hur det här påverkar matsvinnet går inte att säga ännu då senaste mätningen utfördes 2014 då svenska hushåll slängde 215 000 ton ätbar mat. Resultaten av nästa mätning kommer i början av 2018.



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

”Ambitionen är att hjälpa konsumenterna att handla där de vill”

Fler konsumenter vill handla från småföretagare. Nu lanserar Izettle en karta för att hitta dem.

Säkerhet
Fortsätter skydda Farsta Centrum

Ikea in i Svensk Dagligvaruhandel

De planerar expansion i Sverige

TEKNIK
Elgiganten inför Swish

Då öppnar Arket i Stockholm

Nu aviseras öppningsdatumet för kedjans första butik i Sverige."Vi hade otrolig tur som kunde göra om planerna så snabbt efter branden på Biblioteksgatan i november".

Nyhetsbrev

NTG sålde godis för 18,7 miljoner

Försäljningen till Norge och Finland drog upp siffrorna – ökade omsättningen med 237 procent, men resultatet minskade.

Arkiv

Stänger alla butiker – fokuserar på e-handel

14 fysiska butiker ska läggas ner. Nu söker företaget ny vd.

Lloyds apotek satsar på hemleveranser med Best

På nytt jobb
Han blir ordförande för Svensk Dagligvaruhandel

Muji i egen regi

Öppnar första butiken utanför Åhléns under året.

Nu öppnar Jula i Nacka Forum

H&M fortsätter investera i sälj- och köptjänst

"Internationell shoppingupplevelse" - VRG nyöppnar på NK

Jysk flyttar

Ger Ikea-korvarna en match

Biltema satsar på caféverksamheten – växer med 30-40 procent per år.

Ny butik för Rusta i Norge

Normal öppnar nytt

E-handlare öppnar fysiskt i Stockholm

TEKNIK
Walmart slutar med självscannings-app

Här öppnar Tictail

På nytt jobb
Ny chef på Kronan

Löneförväntningarna fortsatt på låg nivå

Ica hyr i Borlänge och Strängnäs

Omval och nya ledamöter hos Svensk Handel

Jetshop samarbetar med Postnord

På nytt jobb
Ny chef på XL-Bygg

Middag på mammas önskelista

Spot-a-Shop satsar på Sverige

Lloyds till Kristianstad

Reitan blir postombud

På nytt jobb
Ny vd på Kjell & Company

Uppåt för Clas Ohlson i april

1

Textilbutik lägger ner – efter 77 år

Bygger nytt i Danmark

Pricer får miljonorder

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.147