23948sdkhjf

Så höstshoppar svenskarna

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

När hösten kommer lägger svenskarna mer pengar på mode, skönhet och hälsa. Det visar statistik från Wrapp.

Statistiken Wrapp Market Share Index visar hur marknadsandelar fördelas mellan företag, varumärken och branscher, helt transparent och i realtid.  Siffrorna kommer från alla de bankkunder som laddat ner Wrapp-appen en individuell belöningsmodell kopplad till kundernas bankkort.

Indexet bygger på alla transaktioner som anslutna kunder gör med sina kort – och det visar tydligt vilka marknadsandelar olika företag inom en bransch har.

Septembersiffrorna visar att kategorierna Mode och Hälsa & Skönhet har ökat i marknadsandelar med 13 procent respektive 10 procent , medan Resor och Motor har minskat med 6 procent vardera.

På Wrapp tolkar man detta som att konsumenterna lägger lägger mer pengar på att uppdatera höstgarderoben och att ta hand om sig själva, medan resekontot får vila. 

Inom Hälsa & Skönhet har hudvårdsfavoriterna The Body shop och Rituals ökat 52 procent, respektive 25 procent. Onlinebutiken Lyko har gjort en ökning på 20 procent. Inom mode harCarlings och Stayhard ökat sina marknadsandelar med 30 , respektive 73 procent Mellan vecka ett och två i september gjorde Indiska en stark ökning på 142 procent, vilket kan vara relaterad till en sensommarrea.

Även om Hem & Trädgård generellt minskat i marknadsandelar så har Hemtex gjort en rejäl ökning med 101 procent Likaså har Åhlens ökat med 21 procent. Möbeljätten Mio har däremot tappat med hela 40 procent under månaden.

Lekmer, är ett nytt tillskott i Wrapp-appen, har blomstrat med en ökning på 282 procent inom Barn & Leksaker. Även Gamestop har ökat med 65 procent under september.

Hur är dessa siffror tänkta att användas?

Wrapps vd Aage Reeslev förklarar att indexet ger är ovärderlig kunskap för handlare, som kan se vad kunderna på individnivå har för har för preferenser och som därigenom har nyckeln till vad kunderna går igång på. Det går att se hur väl en kampanj lyckas och vilka konkurrenter som tar marknadsandelar.



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Ica-kunder får rabatt hos Lidl

Lidl tar till ett kaxigt grepp för att sno stammisar från konkurrenterna. Icas, Axfoods och Coops kunder får en särskild rabatt.

Club Xprs vd om konkursen: "Externa handelsplatser var fel strategi"

Anrika Sears i rekonstruktion – så slår det mot Electrolux

Ytterligare 142 Sears- och Kmart-butiker stängs.

Shopgun tar sikte på reklambladen

Handlarna pessimistiska inför framtiden

På nytt jobb
Ny CFO på Pricer

Nyhetsbrev

Lågprissatsning i konkurs

Club Xprs med fyra varuhus och onlineförsäljning har försatts i konkurs.

Arkiv

Katastrofår för Kappahl

Färre butiksbesök och hård konkurrens sänkte klädkedjan.

2

Ikeas nya vegankorvar säljer som smör

Mathems vd sågar granskningen

Nokas framgångsrika höst fortsätter

Stor klädkedja DNA-sprejar kosmetika

Ska spåra stulna varor med unik kod.

Ica vill samla hela privatekonomin i en app

Stormen mot Mathem växer

Sex av tio kassar hos Mathem är för varma enligt Aftonbladets mätningar, men kedjans egna mätningar visar annat.

DEBATT
Debatt: "Så säkrar vi svensk handel och export"

Thomas Idermark, vd för SIS, vill i en debattartikel se ett större deltagande i standardiseringsarbetet.

Inets vd: "Pingvinstången är superviktig"

Om filosofin bakom e-handelsframgångarna.

Explosionen: Öppnar 104 butiker

7-9 butiker i veckan öppnas när kedjan nu sätter igång en enorm butiksexpansion för att konkurrera med restauranger och dagligvaruhandel. ”De har nog inte insett hur farliga vi blir”.

10-i-topp-lista: Städerna med framtiden för sig

Ny Stora Coop till Stockholm

Ikea ökar - främst i Sverige

1

Lågprisraketen öppnar 34 nya butiker

Nu släpper Dollarstore nästa bomb. Öppnar fyra nya butiker samma dag och totalt 30 stycken nästa år. Snacks och dryck går starkt.

På nytt jobb
Urban Deli snor ny vd från Ica

Axfoods-bolaget Urban Deli rekryterar Icas affärsområdeschef för färskvaror. ”Tar med mig mycket kunskap.”

Tryckte sedlar i hemkopiatorn

Gick på shoppingtur i Mall of Scandinavia.

Här öppnar XL-Bygg öppnar ny anläggning

”Nu kanske man får andas”

”Skitmarginaler”

Coop släpper ny e-handelsbomb

På nytt jobb
Amelia Adamo ny ledamot i Apotea

Kommunikationschef lämnar Coop

H&M köper in sig i Klarna

På nytt jobb
Klädvårdsföretag med ny vd

Mall of Scandinavia mot trenden

1

Coops utspel blev en viral succé

Plötsligt vd-byte i Lyko

Delningsekonomi kan ge fler experter

Gallerian vill bli bäst - för hundar

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.205