Så höstshoppar svenskarna

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

När hösten kommer lägger svenskarna mer pengar på mode, skönhet och hälsa. Det visar statistik från Wrapp.

Statistiken Wrapp Market Share Index visar hur marknadsandelar fördelas mellan företag, varumärken och branscher, helt transparent och i realtid.  Siffrorna kommer från alla de bankkunder som laddat ner Wrapp-appen en individuell belöningsmodell kopplad till kundernas bankkort.

Indexet bygger på alla transaktioner som anslutna kunder gör med sina kort – och det visar tydligt vilka marknadsandelar olika företag inom en bransch har.

Septembersiffrorna visar att kategorierna Mode och Hälsa & Skönhet har ökat i marknadsandelar med 13 procent respektive 10 procent , medan Resor och Motor har minskat med 6 procent vardera.

På Wrapp tolkar man detta som att konsumenterna lägger lägger mer pengar på att uppdatera höstgarderoben och att ta hand om sig själva, medan resekontot får vila. 

Inom Hälsa & Skönhet har hudvårdsfavoriterna The Body shop och Rituals ökat 52 procent, respektive 25 procent. Onlinebutiken Lyko har gjort en ökning på 20 procent. Inom mode harCarlings och Stayhard ökat sina marknadsandelar med 30 , respektive 73 procent Mellan vecka ett och två i september gjorde Indiska en stark ökning på 142 procent, vilket kan vara relaterad till en sensommarrea.

Även om Hem & Trädgård generellt minskat i marknadsandelar så har Hemtex gjort en rejäl ökning med 101 procent Likaså har Åhlens ökat med 21 procent. Möbeljätten Mio har däremot tappat med hela 40 procent under månaden.

Lekmer, är ett nytt tillskott i Wrapp-appen, har blomstrat med en ökning på 282 procent inom Barn & Leksaker. Även Gamestop har ökat med 65 procent under september.

Hur är dessa siffror tänkta att användas?

Wrapps vd Aage Reeslev förklarar att indexet ger är ovärderlig kunskap för handlare, som kan se vad kunderna på individnivå har för har för preferenser och som därigenom har nyckeln till vad kunderna går igång på. Det går att se hur väl en kampanj lyckas och vilka konkurrenter som tar marknadsandelar.



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Nu öppnar Jula i Nacka Forum

Jysk flyttar

"Internationell shoppingupplevelse" - VRG nyöppnar på NK

Muji i egen regi

Öppnar första butiken utanför Åhléns under året.

Ger Ikea-korvarna en match

Biltema satsar på caféverksamheten – växer med 30-40 procent per år.

Ny butik för Rusta i Norge

Nyhetsbrev

E-handlare öppnar fysiskt i Stockholm

Arkiv

H&M investerar i sälj- och köptjänst

På nytt jobb
Ny chef på Kronan

Normal öppnar nytt

Walmart slutar med självscannings-app

Löneförväntningarna fortsatt på låg nivå

Här öppnar Tictail

Ica hyr i Borlänge och Strängnäs

1

Wish-kunder slipper Kina-avgiften

Har enligt uppgift nått en överenskommelse som gör Postnords avgift överflödig.

Jetshop samarbetar med Postnord

Så kan butiksdöden fintas – fem avgörande rekommendationer

På nytt jobb
Ny chef på XL-Bygg

Omval och nya ledamöter hos Svensk Handel

Säljer giraff och porriga domäner

Maskoten Geoffrey och ett flertal domännamn auktioneras ut när företaget går i konkurs.

Stadium Outlet närmar sig 50 butiker

Gekås investerar i shoppingnära boende

Middag på mammas önskelista

Sedeltryckning är ingen lukrativ affär längre

Lloyds till Kristianstad

Spot-a-Shop satsar på Sverige

Reitan blir postombud

På nytt jobb
Ny vd på Kjell & Company

Uppåt för Clas Ohlson i april

1

Textilbutik lägger ner – efter 77 år

Bygger nytt i Danmark

Elektronikjätten tar Granit till Seoul

Pricer får miljonorder

Så ska Elly Pistol växa

Butiken läggs ner – nu vill byborna driva den

Sour industry väljer Onepartnergroup

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.123