23948sdkhjf

Så höstshoppar svenskarna

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

När hösten kommer lägger svenskarna mer pengar på mode, skönhet och hälsa. Det visar statistik från Wrapp.

Statistiken Wrapp Market Share Index visar hur marknadsandelar fördelas mellan företag, varumärken och branscher, helt transparent och i realtid.  Siffrorna kommer från alla de bankkunder som laddat ner Wrapp-appen en individuell belöningsmodell kopplad till kundernas bankkort.

Indexet bygger på alla transaktioner som anslutna kunder gör med sina kort – och det visar tydligt vilka marknadsandelar olika företag inom en bransch har.

Septembersiffrorna visar att kategorierna Mode och Hälsa & Skönhet har ökat i marknadsandelar med 13 procent respektive 10 procent , medan Resor och Motor har minskat med 6 procent vardera.

På Wrapp tolkar man detta som att konsumenterna lägger lägger mer pengar på att uppdatera höstgarderoben och att ta hand om sig själva, medan resekontot får vila. 

Inom Hälsa & Skönhet har hudvårdsfavoriterna The Body shop och Rituals ökat 52 procent, respektive 25 procent. Onlinebutiken Lyko har gjort en ökning på 20 procent. Inom mode harCarlings och Stayhard ökat sina marknadsandelar med 30 , respektive 73 procent Mellan vecka ett och två i september gjorde Indiska en stark ökning på 142 procent, vilket kan vara relaterad till en sensommarrea.

Även om Hem & Trädgård generellt minskat i marknadsandelar så har Hemtex gjort en rejäl ökning med 101 procent Likaså har Åhlens ökat med 21 procent. Möbeljätten Mio har däremot tappat med hela 40 procent under månaden.

Lekmer, är ett nytt tillskott i Wrapp-appen, har blomstrat med en ökning på 282 procent inom Barn & Leksaker. Även Gamestop har ökat med 65 procent under september.

Hur är dessa siffror tänkta att användas?

Wrapps vd Aage Reeslev förklarar att indexet ger är ovärderlig kunskap för handlare, som kan se vad kunderna på individnivå har för har för preferenser och som därigenom har nyckeln till vad kunderna går igång på. Det går att se hur väl en kampanj lyckas och vilka konkurrenter som tar marknadsandelar.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Elon och Hemmy gör slut

Här tappas oftast modekunden – kedjan som lyckas bäst i provrummet

På nytt jobb
Från Axfood till Gordon

Så sålde Björn Borg

Stark sommar för dagligvaruhandeln

Fortsatt trögt för Odd Molly

Nyhetsbrev

Ökad omsättning men minskad vinst för Zetadisplay

Arkiv

Muji: "Vi vill växa i Europa”

På fredag öppnar den japanska kedjan ny butik om 1 216 kvadratmeter i egen regi på Åhléns city i Stockholm. En stor del av ytan är mode.

Så snabbt ökar Ica på nätet

Tron på framtiden ökar sakta men säkert

Kronans Apotek – nu även på NK

Icas resultat bättre än väntat

Nu finns Åhléns skönhetskoncept på nätet

Boozt förbättrar resultatet – men förlorar medgrundare

Uppåt för Clas Ohlson i juli

Stenbeck går in i Caliroots

Här stänger H&M

På nytt jobb
Nya regionchefer till Clas Ohlson

Detaljhandelskedjan har finjusterat regionsindelningen i Sverige och rekryterat två nya regionchefer.

Tempobutik i konkurs efter knappt ett år

Minskad försäljning för convenience

Vill hyra ut mer sportutrustning – tar in riskkapital

Dyson öppnar blow dry-salong i MoS

På nytt jobb
Han blir Sverigechef på Klarna

Rekryteras internt och har arbetat i bolaget sedan 2008.

Oro över utvecklingen i skobranschen – minskar trots svaga jämförelsetal

Anrik bokhandel stänger efter 131 år

Här öppnar Newbie härnäst

BoConcept vinner internationellt franchisepris

Blev inlåst på Byggmax

Butik för Brothers i konkurs

Bygghandeln omsätter mer

På nytt jobb
Lämnar Björn Axén för Kronans Apotek

Inredningsföretag med ny ägare

På nytt jobb
Efter Menigas köp av Wrapp – hon blir Sverigechef

Anrik apotekskedja lägger ner 200 butiker

Återvunnet hos Svenskt Tenn

Maxi störst under juli

Se alla Företagens egna nyheter

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Pressmeddelande Ecster Pay Link

Sänd till en kollega

0.156