23948sdkhjf

Så höstshoppar svenskarna

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

När hösten kommer lägger svenskarna mer pengar på mode, skönhet och hälsa. Det visar statistik från Wrapp.

Statistiken Wrapp Market Share Index visar hur marknadsandelar fördelas mellan företag, varumärken och branscher, helt transparent och i realtid.  Siffrorna kommer från alla de bankkunder som laddat ner Wrapp-appen en individuell belöningsmodell kopplad till kundernas bankkort.

Indexet bygger på alla transaktioner som anslutna kunder gör med sina kort – och det visar tydligt vilka marknadsandelar olika företag inom en bransch har.

Septembersiffrorna visar att kategorierna Mode och Hälsa & Skönhet har ökat i marknadsandelar med 13 procent respektive 10 procent , medan Resor och Motor har minskat med 6 procent vardera.

På Wrapp tolkar man detta som att konsumenterna lägger lägger mer pengar på att uppdatera höstgarderoben och att ta hand om sig själva, medan resekontot får vila. 

Inom Hälsa & Skönhet har hudvårdsfavoriterna The Body shop och Rituals ökat 52 procent, respektive 25 procent. Onlinebutiken Lyko har gjort en ökning på 20 procent. Inom mode harCarlings och Stayhard ökat sina marknadsandelar med 30 , respektive 73 procent Mellan vecka ett och två i september gjorde Indiska en stark ökning på 142 procent, vilket kan vara relaterad till en sensommarrea.

Även om Hem & Trädgård generellt minskat i marknadsandelar så har Hemtex gjort en rejäl ökning med 101 procent Likaså har Åhlens ökat med 21 procent. Möbeljätten Mio har däremot tappat med hela 40 procent under månaden.

Lekmer, är ett nytt tillskott i Wrapp-appen, har blomstrat med en ökning på 282 procent inom Barn & Leksaker. Även Gamestop har ökat med 65 procent under september.

Hur är dessa siffror tänkta att användas?

Wrapps vd Aage Reeslev förklarar att indexet ger är ovärderlig kunskap för handlare, som kan se vad kunderna på individnivå har för har för preferenser och som därigenom har nyckeln till vad kunderna går igång på. Det går att se hur väl en kampanj lyckas och vilka konkurrenter som tar marknadsandelar.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

På nytt jobb
Lämnar Ikea för Orkla

Starkt första kvartal för Byggmaterialhandeln

Kappahl nyöppnar med showroom och nya Kids-konceptet

Modekedjan nyöppnar butik i Göteborg med senaste tillskottet och satsar därtill på showroom.

Biltema bemöter Uppdrag Gransknings kritik: "Vi är en god samhällsaktör"

Lokalbyte för Esprit

Apotekarns i ny miljö

Nyhetsbrev

Matpriskollens undersökning: Willys billigast, Hemköp och Nära dyrast

Arkiv

Jula i god form

Lindexaktuell designer lanserar barnkläder

Så mycket ska Sportamore växa

Stärkt Nelly – ökad omsättning och förbättrat resultat

Byggmax minskar förlusten: "Bra start på året"

Katrineholm förbjuder tiggeri

Premiär för Åhléns nya skönhetssatsning

Coop levererar nätmat till flygplatsen: ”Mycket mer på gång”

Bättre än väntat för Zalando – positiv vinstvarning

Lämnar Sealife för Improove

Hyvlade timmar i Norrköping återställda

Krönika
Därför ökar mobilerna försäljningen i butik

Rusta höjer ribban: 19 butiker nästa verksamhetsår

”Vi lägger in en extra växel”, säger etableringschefen Peter Jansen.

Butikerna hyllar vårbudgeten

Här öppnar ny aktör premiumdestination för sport

Picadeli fortsätter expandera

Föreslås till Bygghemmas styrelse

Så sålde Clas Ohlson

Snart 50 butiker för bygghandelskedjan

Lågprismodekedja i konkurs

Vasakronans vd lämnar efter 11 år

Ica bygger nytt e-handelslager i Göteborg

Så mycket väntas påsken sälja för

Kafferabatt minskar engångsmuggar

Föreslås till skohandlaren

Vd-skifte hos Oscar Jacobson

Svensk Handel om höjd kemikalieskatt: "Glädjekalkyl"

H&M inför beloppsgräns för fri frakt

Debenhams på konkursens rand

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.135