Så höstshoppar svenskarna

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

När hösten kommer lägger svenskarna mer pengar på mode, skönhet och hälsa. Det visar statistik från Wrapp.

Statistiken Wrapp Market Share Index visar hur marknadsandelar fördelas mellan företag, varumärken och branscher, helt transparent och i realtid.  Siffrorna kommer från alla de bankkunder som laddat ner Wrapp-appen en individuell belöningsmodell kopplad till kundernas bankkort.

Indexet bygger på alla transaktioner som anslutna kunder gör med sina kort – och det visar tydligt vilka marknadsandelar olika företag inom en bransch har.

Septembersiffrorna visar att kategorierna Mode och Hälsa & Skönhet har ökat i marknadsandelar med 13 procent respektive 10 procent , medan Resor och Motor har minskat med 6 procent vardera.

På Wrapp tolkar man detta som att konsumenterna lägger lägger mer pengar på att uppdatera höstgarderoben och att ta hand om sig själva, medan resekontot får vila. 

Inom Hälsa & Skönhet har hudvårdsfavoriterna The Body shop och Rituals ökat 52 procent, respektive 25 procent. Onlinebutiken Lyko har gjort en ökning på 20 procent. Inom mode harCarlings och Stayhard ökat sina marknadsandelar med 30 , respektive 73 procent Mellan vecka ett och två i september gjorde Indiska en stark ökning på 142 procent, vilket kan vara relaterad till en sensommarrea.

Även om Hem & Trädgård generellt minskat i marknadsandelar så har Hemtex gjort en rejäl ökning med 101 procent Likaså har Åhlens ökat med 21 procent. Möbeljätten Mio har däremot tappat med hela 40 procent under månaden.

Lekmer, är ett nytt tillskott i Wrapp-appen, har blomstrat med en ökning på 282 procent inom Barn & Leksaker. Även Gamestop har ökat med 65 procent under september.

Hur är dessa siffror tänkta att användas?

Wrapps vd Aage Reeslev förklarar att indexet ger är ovärderlig kunskap för handlare, som kan se vad kunderna på individnivå har för har för preferenser och som därigenom har nyckeln till vad kunderna går igång på. Det går att se hur väl en kampanj lyckas och vilka konkurrenter som tar marknadsandelar.



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Detaljhandelskedja i konkurs efter 45 år

Stänger 102 butiker efter andra konkursen på fyra år.

Här öppnar Lager 157 - satsar i norr

Nätapoteket får sälja receptbelagt

Hushållens konsumtion ökade i sommar

Säkerhet
Svensk larmdosa kan prisas av EU

Start-up-företaget Minut tävlar om en halv miljon kronor i internationellt tillväxtstöd.

Han satsar på nishat sportkoncept

Jönköpingshandlare lanserar ny sportbutik under namnet Spobik och har Cykelhuset med på tåget. Satsningen innefattar initialt sex fysiska butiker samt e-handel.

Nyhetsbrev

Trio bakom Åhléns nya barnklädesetikett

De ritar barnklädeskollektion åt varuhuskedjan. Det nya märket ersätter Åhléns nuvarande och lanseras i vår.

Arkiv

Tar plats i nya kvarter – hit flyttar Isabella Löwengrips företag

Fredells öppnar tidigare för proffsen

Konkursad varuhuskedja i nya händer

Kylskåpen säljer slut i värmen

Försäljningen ökade explosionsartat.

Säkerhet
"Många förstår inte att bank-id är en legitimation"

– De tror att det är ett lösenord, säger Ann-Marie Eklund Löwinder, med anledningen av att bank-id-bluffarna fortsätter.

Varumärkeskedja ångar på - öppnar sjätte butiken

Kidsbrandstore öppnar sjätte fysiska butiken och trappar upp satsningen i Finland och Norge.

Ny vd på plats - utnämndes i januari

Nu har sista munken sålts

Nytt byggvaruhus till Kristianstad

Då öppnar Falkenbergs nya handelsplats

Extremvärmen sänkte modehandeln

Försäljningen av kläder och skor minskade i juli, enligt Stilindex från Svensk Handel Stil.

Bildar världens största förpackningsföretag

Nu öppnar Ikea i Indien

Här öppnar Elgiganten härnäst

Rederi kan vinna pris för sin detaljhandel

Tallink nominerade till Fronter Awards

Från Apoteket till Sportamore - ny logistikchef

Hon blir Securitas kommunikationsdirektör

Solskyddskrämer säljer som smör

Så sålde Zalando

På nytt jobb
Paulig rekryterar ny HR-chef

Klassisk korv får klimatsmart kompanjon

Kunderna får övernatta i sval butik

Heineken investerar i kinesisk bryggerikoncern

Bygghandel drabbad av sommarvärme

Det kinesiska undret fortsätter att falla

Medicin tas bort från hyllorna - på grund av värmen

Nu kan man panta påsar med mobilen

Adlibris – något av en besvikelse

Amazons resultat långt över förväntan

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.26