23948sdkhjf

Matkassebolaget vill in på börsen

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Vill ta in motsvarande 2,4-2,9 miljarder kronor vid planerad börsnotering .

Det tyska matkassebolaget Hellofresh där svenska Jessica Schultz (tidigare Nilsson) är medgrundare annonserade idag att de planerar att introducera företaget på Frankfurtbörsen.

– Börsnoteringen är ett logiskt nästa steg när vi expanderar vårt företag ytterligare och för att vi ska kunna säkra vår position som en världsledande aktör samt kunna följa våran långsiktiga tillväxtstrategi, säger Dominik Richter, vd och medgrundare för Hellofresh i ett pressmeddelande.

Hellofresh värderades 2015 till 19,5 miljarder kronor och utsågs i våras till ett av Europas snabbast växande företag av Financial Times. Företaget ägs till stor del av startupfabriken Rocket Internet som även äger matleverans bolaget Delivery Hero som även det börsintroducerades tidigare i år på Frankfurtbörsen.

I dagsläget levererar Hellofresh mat sju europeiska länder, samt USA, Kanada och Australien och totatl levererar de mer än en miljon matkassar i veckan.

I samband med börsnoteringen vill företaget ta in 250-300 miljoner euro, vilket motsvarare cirka 2,4-2,9 miljarder kronor.

Det här är dock inte första gången Hellofresh har haft planer på att börsnotera, nästan exakt för två år sedan ryktades det om en notering, något som då alltså inte blev av.

Mer om:Hello Fresh
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

XXLs vd lämnar - efter 18 dagar

Nådde inte försäljningsmål

Butiksetableringar och kampanjer kostade för Kappahl och den jämförbara försäljningen minskade med 1,8 procent under första kvartalet.

Ikea skjuter upp varuhus

”Inför nationellt tiggeriförbud i stället”

Svensk Handel välkomnar Vellinges tiggeriförbud men vill snarare se ett bredare krafttag.

Allt fler kasserar kassarna

MQ fortsätter tappa

Stänger butiker, intensifierar åtgärdsprogram, fimpar varumärken och ingår samarbete med H&M-gruppens marknadsplats Afound.

Nyhetsbrev

På nytt jobb
Han ska fixa recepten på Kronans Apotek

Rekryterar ny chef för recept och tjänster.

Arkiv

På nytt jobb
Från Åhléns till MQ

Hon är ny försäljningschef för MQ och kommer närmast från tung post hos varuhuskedjan.

Mathem och Clas Ohlson vidgar samarbetet

Ett år efter starten innehåller var tioende order hos Mathem varor från Clas Ohlson. Nu vidgas samarbetet.

Här öppnar XXL

Energidryck kan komma att begränsas

Det finns ett liv efter julen

Svenska e-handlare har mycket att vinna på att bredda perspektiven och se bortom landsgränserna, anser Paypal.

Handlarna tappar tron till jul

Ikea vill aldrig köpa sallad igen

Ica-handlaren köpte AIK:s första evighetskort

Urban Deli vidgar samarbetet med Axfood

Efter köpet: Urban Delis måltidslösningar breddas hos Hemköp och Willys.

Axfood ökar ägandet i Urban Deli

Var femte handlare utsatt för hot

Så svarar handlarna i Trygghetsbarometern från Svensk Handel.

Handeln väntas stå emot lågkonjunkturen

Flera finalister i marknadsföringstävling

Microsoft köper mark i Sverige

Dole säljer i Sverige och Finland

Alla gräver inte guld vid gränsen

Gottekungen.se lägger ned. Kunderna rasar: "Kända bland de flesta banker nu".

Starkt halvår för Elgiganten

Lyko börjar med paketskåp

På nytt jobb
Hon är ny chef på Ikea Sverige

På nytt jobb
Ny vd på Metallkretsen

Betaltjänsten Glase lägger ner

Apoteket ökar konkurrensen digitalt

Julklappar för 23 miljarder

På nytt jobb
Ny marknadsdirektör på Apoteket

De tar över Harald Nyborgs butiker

Handeln ska bli bäst på arbetsmiljö

15 butiker till Hede Fashion Outlet

Fastighetsägaren: ”City Gross ska betala 13 miljoner”

Butik sprängd i Malmö

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.131