Matkassebolaget vill in på börsen

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Vill ta in motsvarande 2,4-2,9 miljarder kronor vid planerad börsnotering .

Det tyska matkassebolaget Hellofresh där svenska Jessica Schultz (tidigare Nilsson) är medgrundare annonserade idag att de planerar att introducera företaget på Frankfurtbörsen.

– Börsnoteringen är ett logiskt nästa steg när vi expanderar vårt företag ytterligare och för att vi ska kunna säkra vår position som en världsledande aktör samt kunna följa våran långsiktiga tillväxtstrategi, säger Dominik Richter, vd och medgrundare för Hellofresh i ett pressmeddelande.

Hellofresh värderades 2015 till 19,5 miljarder kronor och utsågs i våras till ett av Europas snabbast växande företag av Financial Times. Företaget ägs till stor del av startupfabriken Rocket Internet som även äger matleverans bolaget Delivery Hero som även det börsintroducerades tidigare i år på Frankfurtbörsen.

I dagsläget levererar Hellofresh mat sju europeiska länder, samt USA, Kanada och Australien och totatl levererar de mer än en miljon matkassar i veckan.

I samband med börsnoteringen vill företaget ta in 250-300 miljoner euro, vilket motsvarare cirka 2,4-2,9 miljarder kronor.

Det här är dock inte första gången Hellofresh har haft planer på att börsnotera, nästan exakt för två år sedan ryktades det om en notering, något som då alltså inte blev av.

Mer om:Hello Fresh


Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Ikea i nytt logistikläge

På fredagen öppnade Ikea sitt nya e-handelslager i Arlandastad norr om Stockholm.Ett perfekt logistikläge, enligt Ikeas kundupplevelseansvarige Peter Nilsson.

Här öppnar Lakritsroten

Vinstras för Strongpoint

Bring börjar med research

Initiativet får Transportföretagens hållbarhetspris

Bagaren och kocken med ny vd

Arkiv

Från Ikea till Ellos

E-handelskunder kräver snabba svar

Koll på GDPR
GDPR ett steg mot en digital inre marknad

Hans Peter Erlingsson, vd för dotterbolaget Digital Law inom Knowit-koncernen hoppas att fler ser den nya dataskyddsförordningen, GDPR, som en möjliggörare.

Ica-gruppens storförvärv godkänt – med reservation

Zoobranschen möts och lär

Leksaksmässa med moderna inslag

Baby- och leksaksbranschen hade bråda dagar i Upplands Väsby i veckan. 70 utställare fanns på plats för att visa nyheter för fack-inköpare.

Apoteket AB ökade omsättningen

Hon köper Grand Parfymeri

Twist & Tangos tidigare vd förvärvar skönhetsbutiker.

Apoteket AB byter ordförande

Newbie till Femman

Rånvåg mot elektronikbranschen

Paradisets crowdfunding - en framgång

Mer än 20 miljoner kronor och nya storinvesterare efter avslutad kampanj.

Apple Pay till Sverige

Jula öppnar två varuhus samma dag

Totalvändning för VRG

Resultatet stärktes och den jämförbara försäljningen ökade med 9 procent under fjärde kvartalet. Nu väntar ökat fokus på synergier mellan e-handel och fysisk butik.

Namnet klart för Axfoods nätapotek

Kosmetikkedja expanderar i stor stil

Kicks öppnar nu sin tredje flaggskeppsbutik i år, denna gång i Malmö.

1

Mobil plånbok floppade

7-Eleven tydliggör konceptet

Ett paket från Brunna

Pinsamt avslöjande för H&M

ÖoB öppnar sitt andra varuhus i Karlstad.

Detaljhandeln kartlagd på kommunnivå

Clas Ohlson septemberökar

Årets Ruter Dam utsedd

Jysk och Dollarstore till ny handelsplats

Matkassebolaget vill in på börsen

Plantagen öppnar nya butiker

Ikeas siffror släppta

Från Skanska till Vasakronan

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.186