Stärkt Kappahl

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Kostnadskontroll, lägre lagernivå och ny sortimentstrategi påverkar modekedjans resultatet positivt under fjärde kvartalet och för helåret.

Kapphl investerar för framtiden med fortsatta butiksrenoveringar, fler butiker för Newbie och med att utveckla omnitjänster.

Nettoomsätttningen för fjärde kvartalet, juni till september, uppgick till 1 248 miljoner kronor (1 248) vilket var oförändrad jämfört med samma kvartal i fjol. Rörelseresultatet för fjärde kvartalet uppgick till 139 miljoner kronor med en rörelsemarginal om 11,1 procent (7,9). Resultatet efter skatt blev 141 miljoner kronor(59). Bruttomarginalen landade på 60,7 procent(58).

I rapporten skriver bolaget att resultatet gynnas av lägre kostnader efter genomfört omställningsarbete i Polen och därtill påverkas resultatet positivt av lägre lagernivåer.

Under helåret ökade nettoomsättningen med 4,1 procent till 4 916 miljoner kronor (4 724) Rörelseresultatet för helåret blev 448 miljoner kronor(350) och med en rörelsemarginal om 9,1 procent(7,4). Resultatet efter skatt för helåret blev 364 miljoner kronor (245).

Bruttomarginalen uppgick till 62,2 (61,8) procent för helåret.

Investeringarna har ökat till 177 miljoner kronor (120) för helåret och i rapporten skriver Kappahl att det ökade kostnaderna i butiksombyggnationer samt process- och it- relaterade projekt ökat. Arbete pågår med en översyn av strategin för herrsortimentet liknande den strategi kedjan genomfört för dam.

Fyra nya butiker har öppnat, 21 har stängt och 36 har byggts om och antalet butiker uppgick totalt till 356 stycken vid utgången av rapportperioden. 

Newbie har elva butiker och konceptet ska expanderas. I rapporten skriver kedjan att barnsortimentet utvecklas väl. Kapphl har året lanserat tjänst för att hämta e-handlade plagg i butik och även möjligheten till att få hjälp att handla i kedjans e-handel i butik.



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Jula jagar ny Sverigechef när Koivisto slutar

Han blir ny vd för Granngården

Dramatisk minskning av kontantköp i handeln

Icas näthandel över en miljard - startar darkstore

Så shoppar svenskarna inför jul

Nyhetsbrev

Försiktigare optimism

HUI reviderar ned tillväxtprognosen i detaljhandeln trots att köpkraften beskrivs som god.

Arkiv

Han får gå

Magnus Agervald slutar omgående som vd för investmentbolaget Ratos.

På nytt jobb
Han tar över

Styrelseordförande blir vd på Ratos efter Magnus Agervalds sorti.

Handlarprotest stänger Spångabutiker

Så blir julsäljet

En merförsäljning på totalt 16 miljarder kronor – det är vad julhandeln beräknas ge handeln.

Återbruksgalleria expanderar

Lucia populärt i varumärken

Konst platsar i köpcentrum

Appen ökar Dagmars digitala fokus

Modevarumärket Dagmar har kommit långt på sin digitaliseringsresa. Hälften av e-kunderna använde mobilen.

Kronans apotek hittar nya lägen

Skatteverket får skarpare verktyg

Postnord får 400 miljoner

På nytt jobb
Förändring i Swedish Match topp

Ekonomichefen lämnar tobaksföretaget

Granit flyttar till Hässleholm

Kläder drog upp priserna

På nytt jobb
Niklas Johnsson ny vd för Avensia

Styrelsen i e-handelsleverantören Avensia har utsett Niklas Johnsson till ny vd.

Utomhus i Malmö

I september nästa år samlas den internationella outdoorbranschen i Malmö.

Lyko noteras

E-handelsgiganten störst på nätmat i USA

Lyckad Black Friday weekend

Här är hela listan med prisade nätbutiker

Apotek startar samarbete med Min doktor

Risker för svensk handel vid brexit

Hon får hållbarhetsansvar

Clas Ohlson bromsar expansionen

Från Bukowskis till Pantbanken

Så går det för köpcentrumen i år

Nytt samarbete: Media Markt säljer svensk elbil

Jobbsajt använder underrättelsemetoder

Startup har chans att vinna tävling i Europaparlamentet

Galleria satsar på hälsa

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.147