23948sdkhjf

Stärkt Kappahl

Kostnadskontroll, lägre lagernivå och ny sortimentstrategi påverkar modekedjans resultatet positivt under fjärde kvartalet och för helåret.

Kapphl investerar för framtiden med fortsatta butiksrenoveringar, fler butiker för Newbie och med att utveckla omnitjänster.

Nettoomsätttningen för fjärde kvartalet, juni till september, uppgick till 1 248 miljoner kronor (1 248) vilket var oförändrad jämfört med samma kvartal i fjol. Rörelseresultatet för fjärde kvartalet uppgick till 139 miljoner kronor med en rörelsemarginal om 11,1 procent (7,9). Resultatet efter skatt blev 141 miljoner kronor(59). Bruttomarginalen landade på 60,7 procent(58).

I rapporten skriver bolaget att resultatet gynnas av lägre kostnader efter genomfört omställningsarbete i Polen och därtill påverkas resultatet positivt av lägre lagernivåer.

Under helåret ökade nettoomsättningen med 4,1 procent till 4 916 miljoner kronor (4 724) Rörelseresultatet för helåret blev 448 miljoner kronor(350) och med en rörelsemarginal om 9,1 procent(7,4). Resultatet efter skatt för helåret blev 364 miljoner kronor (245).

Bruttomarginalen uppgick till 62,2 (61,8) procent för helåret.

Investeringarna har ökat till 177 miljoner kronor (120) för helåret och i rapporten skriver Kappahl att det ökade kostnaderna i butiksombyggnationer samt process- och it- relaterade projekt ökat. Arbete pågår med en översyn av strategin för herrsortimentet liknande den strategi kedjan genomfört för dam.

Fyra nya butiker har öppnat, 21 har stängt och 36 har byggts om och antalet butiker uppgick totalt till 356 stycken vid utgången av rapportperioden. 

Newbie har elva butiker och konceptet ska expanderas. I rapporten skriver kedjan att barnsortimentet utvecklas väl. Kapphl har året lanserat tjänst för att hämta e-handlade plagg i butik och även möjligheten till att få hjälp att handla i kedjans e-handel i butik.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.109