Lågpriskedjan söker sig inåt
För två och ett halvt år sedan öppnade lågpriskedjan Club Xprs sina första butiker, i Barkarby nordväst om Stockholm och i Ingelsta Handelscentrum i Norrköping.
Idag har kedjan fyra butiker, alla i storleksordningen 1 600 – 1 800 kvadrameter.
Fler butiker är på gång.
– Vi tittar på flera ytor i dagsläget i större köpcentrum. Vi ser också att vi skulle passa väldigt bra in i mer centrala lägen, säger kedjans grundare Victor Appelqvist, som har bakgrund från familjeföretaget Gina Tricot.
Kedjan började med fysiska varuhus. I april i år drog man igång e-handel.
– Vi växer kraftigt online och har mycket intressanta nyckeltal där, så det blir spännande framöver, säger Victor Appelqvist utan att vilja precisera närmare.
2016 omsätte bolaget 39,3 miljoner kronor
– Vi vill i första hand vara offensiva i vårt segment på marknaden och bygga upp en välgjord grund och det kostar såklart i början. Vi har räknat med att det tar några år att göra vinst. Det är mycket som ska falla på plats när man startar helt nytt, säger Victor Appelqvist.