23948sdkhjf

Lågpriskedjan söker sig inåt

Fler och mindre butiker, i centrala lägen. Svenska lågprismodekedjan Club Xprs hör till de aktörer som funderar på bredda etableringspaletten från externt till centralt.

För två och ett halvt år sedan öppnade lågpriskedjan Club Xprs sina första butiker, i Barkarby nordväst om Stockholm och i Ingelsta Handelscentrum i Norrköping.
Idag har kedjan fyra butiker, alla i storleksordningen 1 600 – 1 800 kvadrameter.
Fler butiker är på gång.
– Vi tittar på flera ytor i dagsläget i större köpcentrum. Vi ser också att vi skulle passa väldigt bra in i mer centrala lägen, säger kedjans grundare Victor Appelqvist, som har bakgrund från familjeföretaget Gina Tricot.

Kedjan började med fysiska varuhus. I april i år drog man igång e-handel.
– Vi växer kraftigt online och har mycket intressanta nyckeltal där, så det blir spännande framöver, säger Victor Appelqvist utan att vilja precisera närmare.
2016 omsätte bolaget 39,3 miljoner kronor
– Vi vill i första hand vara offensiva i vårt segment på marknaden och bygga upp en välgjord grund och det kostar såklart i början. Vi har räknat med att det tar några år att göra vinst. Det är mycket som ska falla på plats när man startar helt nytt, säger Victor Appelqvist.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094