Lågpriskedjan söker sig inåt

| Av Ylva Åkesson | Tipsa redaktionen

Fler och mindre butiker, i centrala lägen. Svenska lågprismodekedjan Club Xprs hör till de aktörer som funderar på bredda etableringspaletten från externt till centralt.

För två och ett halvt år sedan öppnade lågpriskedjan Club Xprs sina första butiker, i Barkarby nordväst om Stockholm och i Ingelsta Handelscentrum i Norrköping.
Idag har kedjan fyra butiker, alla i storleksordningen 1 600 – 1 800 kvadrameter.
Fler butiker är på gång.
– Vi tittar på flera ytor i dagsläget i större köpcentrum. Vi ser också att vi skulle passa väldigt bra in i mer centrala lägen, säger kedjans grundare Victor Appelqvist, som har bakgrund från familjeföretaget Gina Tricot.

Kedjan började med fysiska varuhus. I april i år drog man igång e-handel.
– Vi växer kraftigt online och har mycket intressanta nyckeltal där, så det blir spännande framöver, säger Victor Appelqvist utan att vilja precisera närmare.
2016 omsätte bolaget 39,3 miljoner kronor
– Vi vill i första hand vara offensiva i vårt segment på marknaden och bygga upp en välgjord grund och det kostar såklart i början. Vi har räknat med att det tar några år att göra vinst. Det är mycket som ska falla på plats när man startar helt nytt, säger Victor Appelqvist.



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Säkerhet
Svensk larmdosa kan prisas av EU

Start-up-företaget Minut tävlar om en halv miljon kronor i internationellt tillväxtstöd.

Trio bakom Åhléns nya barnklädesetikett

De ritar barnklädeskollektion åt varuhuskedjan. Det nya märket ersätter Åhléns nuvarande och lanseras i vår.

Han satsar på nishat sportkoncept

Jönköpingshandlare lanserar ny Sportbutik under namnet Spobik och har Cykelhuset med på tåget. Satsningen innefattar initialt sex fysiska butiker samt e-handel.

Tar plats i nya kvarter – hit flyttar Isabella Löwengrips företag

Fredells öppnar tidigare för proffsen

Konkursad varuhuskedja i nya händer

Nyhetsbrev

Varumärkeskedja ångar på - öppnar sjätte butiken

Kidsbrandstore öppnar sjätte fysiska butiken och trappar upp satsningen i Finland och Norge.

Arkiv

Kylskåpen säljer slut i värmen

Försäljningen ökade explosionsartat.

Ny vd på plats - utnämndes i januari

Säkerhet
"Många förstår inte att bank-id är en legitimation"

– De tror att det är ett lösenord, säger Ann-Marie Eklund Löwinder, med anledningen av att bank-id-bluffarna fortsätter.

Nytt byggvaruhus till Kristianstad

Nu har sista munken sålts

Extremvärmen sänkte modehandeln

Försäljningen av kläder och skor minskade i juli, enligt Stilindex från Svensk Handel Stil.

Då öppnar Falkenbergs nya handelsplats

Bildar världens största förpackningsföretag

Nu öppnar Ikea i Indien

Här öppnar Elgiganten härnäst

Rederi kan vinna pris för sin detaljhandel

Tallink nominerade till Fronter Awards

Hon blir Securitas kommunikationsdirektör

Pandora slimmar verksamheten efter börsras

Solskyddskrämer säljer som smör

Från Apoteket till Sportamore - ny logistikchef

Lämnar Nacka för Drottninggatan

Möbelföretag öppnar i BoConcepts tidigare lokaler i centrala Stockholm.

På nytt jobb
Paulig rekryterar ny HR-chef

Så sålde Zalando

Klassisk korv får klimatsmart kompanjon

Kunderna får övernatta i sval butik

Det kinesiska undret fortsätter att falla

Heineken investerar i kinesisk bryggerikoncern

Bygghandel drabbad av sommarvärme

Medicin tas bort från hyllorna - på grund av värmen

Nu kan man panta påsar med mobilen

Adlibris – något av en besvikelse

Amazons resultat långt över förväntan

Klassiska klockmärket undviker konkurs

Saab blev en besvikelse

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.175