23948sdkhjf

Sälj in samtycket effektivt och vänligt

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Data som har sparats för att de kan vara ”bra att ha” behöver städas ut eller skyddas effektivt innan EU:s nya dataskyddsförordning, GDPR, träder i kraft.

Dagenshandel.se har talat med Leif Elison, GDPR-expert på IT-tjänsteföretaget EGom vad handlare behöver tänka på inför den 25 maj 2018.Han inleder med att säga att medvetenheten om vad GDPR innebär måste genomsyra alla nivåer inomett detaljhandelsföretag:

–Handlaren behöver sätta sig in i en rad olika situationer, där man kommer att behöva hanteradataskyddsfrågorna. Därför behöver både den högsta ledningen och medarbetarna i butiken hautarbetade rutiner för vad de ska göra i olika situationer, säger han.

Han förklarar att EG som leverantör och samarbetpartner med handlare arbetar på flera plan:

–Det vår skyldighet att leverera produkter med inbyggt dataskydd, där uppgifter som inte längrebehövs eller som inte längre får sparas raderas med automatik. Det ska också finnas en gränsyta motkonsumenten, säger han.

Med detta menar han att det exempelvis behövs ett enkelt och säkert sätt för den konsument som villutnyttja sin rätt att blir glömd att radera alla sina uppgifter ut handlarens system.

Då krävs en webbsida med tvåstegsautenticering, så att det är absolut säkert attraderingen gäller rätt person.

En minst lika viktig uppgift är att hjälpa kunden att skapa goda rutiner och tänka klokt kring GDPR-implementeringen. Handlare får inte behålla personuppgifter längre än nödvändigt eller lagra information i onödan. Butiksmedarbetare och kundtjänst ska kunna tala om för en kund exakt hur kunden ska gå till väga för att radera sina uppgifter. De ska också kunna ange vilka personuppgiftersom sparas och i vilket syfte.

GDPR gäller retroaktivt. En komplikation i sammanhanget är att många företag har sparat transaktionsuppgifter, som måste sparas enligt bokföringslagen, och personuppgifter tillsammans.

Syftet har varit att kunna rikta erbjudanden till personer med ett visst köpmönster.

– Transaktionsuppgifterna får inte raderas, och då måste systemet skydda personuppgifterna så väl attde inte kan komma ut. Transaktionen kan ha en anonym nyckel så at man kan radera kopplingen till personuppgifter. Då går det fortfarande att få bra statistik över köpmönster, men inte att rikta budskap direkt.

Att kunderna enligt GDPR måste ge sitt samtycke till vad som samlas in och hur det används gäller inte bara nya avtal. Leif Elison framhåller att också befintliga kundklubbsmedlemmar måste kontaktas och på ett klart och tydligt sätt informeras och deras samtycke måste hämtas in på nytt.

Detta kan man göra på två sätt – antingen på ett byråkratiskt sätt där man hänvisar till paragrafer, eller också kan man göra det på ett mer säljande sätt, där kunden enkelt, lättförståeligtattligt och trevligt informeras.

– Mitt tips är att företagen verkligen ska lägga ner omsorg på formuleringarna, så attkunden lockas att ge sitt samtycke. Det ska ju innebära intressanta fördelar för kunden att lämna sina personuppgifter. Se också till att tänka igenom samtyckesparagrafen ur ett framtidsperspektiv: vad kommer ni vilja göra längre fram? Det är viktigt att inte bara tänka här och nu, säger han.

Till sist framhåller han att detaljhandelsföretagen också måste tänka på att ställa rätt krav påsystemleverantörerna:

– Leverantörer som supportar företagens system måste vara behöriga att hantera personuppgifter, de ska vara så kallade personuppgiftsbiträden. Ännu finns inga uppförandekoder på plats, men han räknar med att sådana snart ska finnas.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Underklädeskedja drar upp volymen

Nu öppnar e-handlarens superlager

Zalandos nya logistikcenter invigs officiellt i dag.

Stockholmsbutikens lilla storsatsning

Fjärde outleten för varuhuskedjan

I veckan öppnar Åhléns Outlet här.

Efter konkursen – Best of Brands med ny ägare

Branschprofiler ska skapa ny modekedja digitalt och fysiskt.

Här öppnar nästa Apotek Hjärtat

Nyhetsbrev

Plockar in nätvaror i fysisk miljö - öppnar XL-butik

Jysk storformatsatsar och bygger om och ut butiken i Kungens Kurva.

Arkiv

Utredaren sågar tillträdesförbudet

Men förslaget är inlämnat och kan röstats igenom ändå – så ser det ut.

1

Färdigräknat: Här är Årets matbluff

Produkten som lurade kunderna mest 2018.

Wrapp förstärker marknadsavdelningen

På nytt jobb
Ska utveckla Ikeas fastigheter

Han blir chef för Ikea property.

Artist in i nätapotek

På nytt jobb
Ica tar in reklamguru

Så mycket ökar Elons näthandel

På nytt jobb
Med e-handel i fokus

Då får modekedjan ny vd

Bygghandeln minskar – men ökar

På nytt jobb
Ny chef på Apotek Hjärtat

Butikskoncept i konkurs

Swish och Ica i hälarna på Volvo

Yougovs Brandindex rankar vilka varumärken det talas mest positivt om.

Ambientemässan växer i betydelse

Framtidens detaljhandel och tips på hur man skapar ultimata butiksmiljöer på mässan i Frankfurt.

På nytt jobb
Han går till Apoteksgruppen

Blir affärsutvecklingschef på Apoteksgruppen och har ett förflutet från dagligvaruhandeln.

Icas vd: ”Majoriteten av tjänsterna kan påverkas innan sommaren”

200 tjänster hos Ica Sverige ska bort. Tjänsterna är spridda över hela företaget.

Skönhet i tre våningar - nu öppnar Kicks nya storsatsning

I veckan öppnar skönhetskedjan nytt i Stockholm city. Enheten är den största butikssatsningen i kedjans historia.

Här är de nya ministrarna

På nytt jobb
Han kliver in på Fazer

Här stänger Polarn O. Pyret

Galleria med nya modekoncept

Ny sängspecialist i Malmö

Ökade online - slog rekord

Systembolaget varnar vinleverantör

Så summerar Mio 2018

Nu säljs lagret ut

På nytt jobb
Chefsskifte på Duni

Så sålde Clas Ohlson

Jysk väljer Malmöcentrum

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.138