23948sdkhjf

Sälj in samtycket effektivt och vänligt

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Data som har sparats för att de kan vara ”bra att ha” behöver städas ut eller skyddas effektivt innan EU:s nya dataskyddsförordning, GDPR, träder i kraft.

Dagenshandel.se har talat med Leif Elison, GDPR-expert på IT-tjänsteföretaget EGom vad handlare behöver tänka på inför den 25 maj 2018.Han inleder med att säga att medvetenheten om vad GDPR innebär måste genomsyra alla nivåer inomett detaljhandelsföretag:

–Handlaren behöver sätta sig in i en rad olika situationer, där man kommer att behöva hanteradataskyddsfrågorna. Därför behöver både den högsta ledningen och medarbetarna i butiken hautarbetade rutiner för vad de ska göra i olika situationer, säger han.

Han förklarar att EG som leverantör och samarbetpartner med handlare arbetar på flera plan:

–Det vår skyldighet att leverera produkter med inbyggt dataskydd, där uppgifter som inte längrebehövs eller som inte längre får sparas raderas med automatik. Det ska också finnas en gränsyta motkonsumenten, säger han.

Med detta menar han att det exempelvis behövs ett enkelt och säkert sätt för den konsument som villutnyttja sin rätt att blir glömd att radera alla sina uppgifter ut handlarens system.

Då krävs en webbsida med tvåstegsautenticering, så att det är absolut säkert attraderingen gäller rätt person.

En minst lika viktig uppgift är att hjälpa kunden att skapa goda rutiner och tänka klokt kring GDPR-implementeringen. Handlare får inte behålla personuppgifter längre än nödvändigt eller lagra information i onödan. Butiksmedarbetare och kundtjänst ska kunna tala om för en kund exakt hur kunden ska gå till väga för att radera sina uppgifter. De ska också kunna ange vilka personuppgiftersom sparas och i vilket syfte.

GDPR gäller retroaktivt. En komplikation i sammanhanget är att många företag har sparat transaktionsuppgifter, som måste sparas enligt bokföringslagen, och personuppgifter tillsammans.

Syftet har varit att kunna rikta erbjudanden till personer med ett visst köpmönster.

– Transaktionsuppgifterna får inte raderas, och då måste systemet skydda personuppgifterna så väl attde inte kan komma ut. Transaktionen kan ha en anonym nyckel så at man kan radera kopplingen till personuppgifter. Då går det fortfarande att få bra statistik över köpmönster, men inte att rikta budskap direkt.

Att kunderna enligt GDPR måste ge sitt samtycke till vad som samlas in och hur det används gäller inte bara nya avtal. Leif Elison framhåller att också befintliga kundklubbsmedlemmar måste kontaktas och på ett klart och tydligt sätt informeras och deras samtycke måste hämtas in på nytt.

Detta kan man göra på två sätt – antingen på ett byråkratiskt sätt där man hänvisar till paragrafer, eller också kan man göra det på ett mer säljande sätt, där kunden enkelt, lättförståeligtattligt och trevligt informeras.

– Mitt tips är att företagen verkligen ska lägga ner omsorg på formuleringarna, så attkunden lockas att ge sitt samtycke. Det ska ju innebära intressanta fördelar för kunden att lämna sina personuppgifter. Se också till att tänka igenom samtyckesparagrafen ur ett framtidsperspektiv: vad kommer ni vilja göra längre fram? Det är viktigt att inte bara tänka här och nu, säger han.

Till sist framhåller han att detaljhandelsföretagen också måste tänka på att ställa rätt krav påsystemleverantörerna:

– Leverantörer som supportar företagens system måste vara behöriga att hantera personuppgifter, de ska vara så kallade personuppgiftsbiträden. Ännu finns inga uppförandekoder på plats, men han räknar med att sådana snart ska finnas.



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu
1

Ica-kunder får rabatt hos Lidl

Lidl tar till ett kaxigt grepp för att sno stammisar från konkurrenterna. Icas, Axfoods och Coops kunder får en särskild rabatt.

Stadium omorganiserar och varslar

Flera handlare hotas av konkurs

Handeln, servicebutikerna och nu krögarna. Företagarna i Göteborgs innerstad vittnar om att kommunen dödsdömer näringslivet.

VRG avvecklar Rizzo som butikskedja - stänger 10 butiker

DEBATT
Kompetensförsörjning är en ödesfråga

Handeln digitaliseras snabbt. Trots det är branschen sämst på att kompetensutveckla befintliga medarbetare, skriver Unionens Henrik Ehrenberg i en debattartikel.

Hit kommer Plantagen

Nyhetsbrev

Filippa K i Amazons första fysiska modebutik i Europa

Arkiv

Sverige är bäst på kontantlöshet

Ny e-handlare ska slåss om matkunderna

Fullföljer etableringsplan – två nya butiker i Stockholm

Har öppnat butik i Täby centrum och innan jul väntar ytterligare en butik i Stockholm.

Club Xprs vd om konkursen: "Externa handelsplatser var fel strategi"

Anrika Sears i rekonstruktion – så slår det mot Electrolux

Ytterligare 142 Sears- och Kmart-butiker stängs.

Shopgun tar sikte på reklambladen

På nytt jobb
Ny CFO på Pricer

Handlarna pessimistiska inför framtiden

Katastrofår för Kappahl

Färre butiksbesök och hård konkurrens sänkte klädkedjan.

Lågprissatsning i konkurs

Club Xprs med fyra varuhus och onlineförsäljning har försatts i konkurs.

2

Ikeas nya vegankorvar säljer som smör

Nokas framgångsrika höst fortsätter

Mathems vd sågar granskningen

Stor klädkedja DNA-sprejar kosmetika

Ska spåra stulna varor med unik kod.

Stormen mot Mathem växer

Sex av tio kassar hos Mathem är för varma enligt Aftonbladets mätningar, men kedjans egna mätningar visar annat.

Ica vill samla hela privatekonomin i en app

DEBATT
Debatt: "Så säkrar vi svensk handel och export"

Thomas Idermark, vd för SIS, vill i en debattartikel se ett större deltagande i standardiseringsarbetet.

10-i-topp-lista: Städerna med framtiden för sig

Ikea ökar - främst i Sverige

”Skitmarginaler”

”Nu kanske man får andas”

Ny Stora Coop till Stockholm

Coop släpper ny e-handelsbomb

Kommunikationschef lämnar Coop

På nytt jobb
Amelia Adamo ny ledamot i Apotea

H&M köper in sig i Klarna

På nytt jobb
Klädvårdsföretag med ny vd

Mall of Scandinavia mot trenden

1

Coops utspel blev en viral succé

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.198