Sälj in samtycket effektivt och vänligt

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Data som har sparats för att de kan vara ”bra att ha” behöver städas ut eller skyddas effektivt innan EU:s nya dataskyddsförordning, GDPR, träder i kraft.

Dagenshandel.se har talat med Leif Elison, GDPR-expert på IT-tjänsteföretaget EGom vad handlare behöver tänka på inför den 25 maj 2018.Han inleder med att säga att medvetenheten om vad GDPR innebär måste genomsyra alla nivåer inomett detaljhandelsföretag:

–Handlaren behöver sätta sig in i en rad olika situationer, där man kommer att behöva hanteradataskyddsfrågorna. Därför behöver både den högsta ledningen och medarbetarna i butiken hautarbetade rutiner för vad de ska göra i olika situationer, säger han.

Han förklarar att EG som leverantör och samarbetpartner med handlare arbetar på flera plan:

–Det vår skyldighet att leverera produkter med inbyggt dataskydd, där uppgifter som inte längrebehövs eller som inte längre får sparas raderas med automatik. Det ska också finnas en gränsyta motkonsumenten, säger han.

Med detta menar han att det exempelvis behövs ett enkelt och säkert sätt för den konsument som villutnyttja sin rätt att blir glömd att radera alla sina uppgifter ut handlarens system.

Då krävs en webbsida med tvåstegsautenticering, så att det är absolut säkert attraderingen gäller rätt person.

En minst lika viktig uppgift är att hjälpa kunden att skapa goda rutiner och tänka klokt kring GDPR-implementeringen. Handlare får inte behålla personuppgifter längre än nödvändigt eller lagra information i onödan. Butiksmedarbetare och kundtjänst ska kunna tala om för en kund exakt hur kunden ska gå till väga för att radera sina uppgifter. De ska också kunna ange vilka personuppgiftersom sparas och i vilket syfte.

GDPR gäller retroaktivt. En komplikation i sammanhanget är att många företag har sparat transaktionsuppgifter, som måste sparas enligt bokföringslagen, och personuppgifter tillsammans.

Syftet har varit att kunna rikta erbjudanden till personer med ett visst köpmönster.

– Transaktionsuppgifterna får inte raderas, och då måste systemet skydda personuppgifterna så väl attde inte kan komma ut. Transaktionen kan ha en anonym nyckel så at man kan radera kopplingen till personuppgifter. Då går det fortfarande att få bra statistik över köpmönster, men inte att rikta budskap direkt.

Att kunderna enligt GDPR måste ge sitt samtycke till vad som samlas in och hur det används gäller inte bara nya avtal. Leif Elison framhåller att också befintliga kundklubbsmedlemmar måste kontaktas och på ett klart och tydligt sätt informeras och deras samtycke måste hämtas in på nytt.

Detta kan man göra på två sätt – antingen på ett byråkratiskt sätt där man hänvisar till paragrafer, eller också kan man göra det på ett mer säljande sätt, där kunden enkelt, lättförståeligtattligt och trevligt informeras.

– Mitt tips är att företagen verkligen ska lägga ner omsorg på formuleringarna, så attkunden lockas att ge sitt samtycke. Det ska ju innebära intressanta fördelar för kunden att lämna sina personuppgifter. Se också till att tänka igenom samtyckesparagrafen ur ett framtidsperspektiv: vad kommer ni vilja göra längre fram? Det är viktigt att inte bara tänka här och nu, säger han.

Till sist framhåller han att detaljhandelsföretagen också måste tänka på att ställa rätt krav påsystemleverantörerna:

– Leverantörer som supportar företagens system måste vara behöriga att hantera personuppgifter, de ska vara så kallade personuppgiftsbiträden. Ännu finns inga uppförandekoder på plats, men han räknar med att sådana snart ska finnas.



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Inför digital pant på plastpåsar

Lönsamheten sjönk för Ica

Lindex fortsätter tappa – Sämst utveckling i Sverige

Storförlust för Postnord

Både omsättningen och resultatet minskar på Postnord, som får skicka tillbaka 400 000 postförsändelser efter införandet av det nya systemet för Kinapaketen.

Efterlyser första kunden – Ber om hjälp

Handlade du på Gunnars Byggnetto i Täby vid öppningen år 1993? Byggmax har letat med ljus och lykta efter sin allra första kund – nu ber de allmänheten om tips.

Nyhetsbrev

Öppnar flaggskepp i Stockholm

Kicks slår upp dörrarna till en ny butik på 1 500 kvadratmeter i centrala Stockholm.

Arkiv

Fortsatt uppåt för Pricer

Handeln behöver hjälp med återfallsförbrytarna

Yrkeskriminella är handelns största säkerhetshot.

Glossier till Sverige - Lanseras i sommar

Då lanseras det hajpade amerikanska skönhetsmärket i Sverige.

De öppnar nytt i Globen

Hit flyttar Balmuir

Öppnar första svenska butiken.

Påsken drog ner bygghandeln

Instagram Shopping till Sverige

Chiquelle, Bubbleroom och Zalando bland dem som kommit igång med säljtjänsten.

På nytt jobb
Ny chef på Lyko

Norrgavel skaffar e-handel

Påspant – en succé

Butik på Södermalm får klartecken

Søstrene Grene kommer till Stockholm

Svagt uppåt för Strongpoint

Ikea vill storsatsa på e-handel – ny hub i Malmö

Ikea har reserverat hundratusen kvadratmeter mark i Norra hamnen i Malmö för att kunna bygga ett nytt distributions- och e-handelscentrum.

Han lämnar också Nelly

Nu ska alla butiker bli lättillgängliga

På nytt jobb
MQ får ny vd

Christina Ståhl lämnar modekedjan under året.

Pressbyrån på Karolinska

Under en vecka – var fjärde handlare utsatt för stöld

Vill stoppa tjuvarna med fiktivt parti

På nytt jobb
Ny chef på Dustin

Jysk växer i Blekinge

Öppnar nytt i Sölvesborg

Dags att anmäla alla brott

Når nytt mål – sålde för 6 miljarder

På nytt jobb
Sleepo rekryterar från Svenskt Tenn

Nu öppnar kedjan butik i Uppsala

Realtidsoptimering av logistiken ger snabba leveranser

Marknadsför med AI

På nytt jobb
Ny Sverigechef för H&M

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.12