Sälj in samtycket effektivt och vänligt

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Data som har sparats för att de kan vara ”bra att ha” behöver städas ut eller skyddas effektivt innan EU:s nya dataskyddsförordning, GDPR, träder i kraft.

Dagenshandel.se har talat med Leif Elison, GDPR-expert på IT-tjänsteföretaget EGom vad handlare behöver tänka på inför den 25 maj 2018.Han inleder med att säga att medvetenheten om vad GDPR innebär måste genomsyra alla nivåer inomett detaljhandelsföretag:

–Handlaren behöver sätta sig in i en rad olika situationer, där man kommer att behöva hanteradataskyddsfrågorna. Därför behöver både den högsta ledningen och medarbetarna i butiken hautarbetade rutiner för vad de ska göra i olika situationer, säger han.

Han förklarar att EG som leverantör och samarbetpartner med handlare arbetar på flera plan:

–Det vår skyldighet att leverera produkter med inbyggt dataskydd, där uppgifter som inte längrebehövs eller som inte längre får sparas raderas med automatik. Det ska också finnas en gränsyta motkonsumenten, säger han.

Med detta menar han att det exempelvis behövs ett enkelt och säkert sätt för den konsument som villutnyttja sin rätt att blir glömd att radera alla sina uppgifter ut handlarens system.

Då krävs en webbsida med tvåstegsautenticering, så att det är absolut säkert attraderingen gäller rätt person.

En minst lika viktig uppgift är att hjälpa kunden att skapa goda rutiner och tänka klokt kring GDPR-implementeringen. Handlare får inte behålla personuppgifter längre än nödvändigt eller lagra information i onödan. Butiksmedarbetare och kundtjänst ska kunna tala om för en kund exakt hur kunden ska gå till väga för att radera sina uppgifter. De ska också kunna ange vilka personuppgiftersom sparas och i vilket syfte.

GDPR gäller retroaktivt. En komplikation i sammanhanget är att många företag har sparat transaktionsuppgifter, som måste sparas enligt bokföringslagen, och personuppgifter tillsammans.

Syftet har varit att kunna rikta erbjudanden till personer med ett visst köpmönster.

– Transaktionsuppgifterna får inte raderas, och då måste systemet skydda personuppgifterna så väl attde inte kan komma ut. Transaktionen kan ha en anonym nyckel så at man kan radera kopplingen till personuppgifter. Då går det fortfarande att få bra statistik över köpmönster, men inte att rikta budskap direkt.

Att kunderna enligt GDPR måste ge sitt samtycke till vad som samlas in och hur det används gäller inte bara nya avtal. Leif Elison framhåller att också befintliga kundklubbsmedlemmar måste kontaktas och på ett klart och tydligt sätt informeras och deras samtycke måste hämtas in på nytt.

Detta kan man göra på två sätt – antingen på ett byråkratiskt sätt där man hänvisar till paragrafer, eller också kan man göra det på ett mer säljande sätt, där kunden enkelt, lättförståeligtattligt och trevligt informeras.

– Mitt tips är att företagen verkligen ska lägga ner omsorg på formuleringarna, så attkunden lockas att ge sitt samtycke. Det ska ju innebära intressanta fördelar för kunden att lämna sina personuppgifter. Se också till att tänka igenom samtyckesparagrafen ur ett framtidsperspektiv: vad kommer ni vilja göra längre fram? Det är viktigt att inte bara tänka här och nu, säger han.

Till sist framhåller han att detaljhandelsföretagen också måste tänka på att ställa rätt krav påsystemleverantörerna:

– Leverantörer som supportar företagens system måste vara behöriga att hantera personuppgifter, de ska vara så kallade personuppgiftsbiträden. Ännu finns inga uppförandekoder på plats, men han räknar med att sådana snart ska finnas.



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Saab blev en besvikelse

De är klara med Klarna

Nordens största e-handlare lanserar egen betaltjänst.

Sportamore ökade förlusten

Tror på positivt helårsresultat.

Här är de udda säljrekorden i sommarhettan

Värmeböljan skapade tjurrusning till butiken.

Tullar kan äventyra Volvos tillverkning i USA

Apoteket backar

Nyhetsbrev

Postnords nya miljardförlust

Stora fall i brevintäkterna och mardrömmen i Danmark orsakar koncernen ännu en smäll.

Arkiv

Elgiganten ska minska matsvinnet

Amazon slog nytt försäljningsrekord

Byggvarukedjan stoppar engångsgrillar

Här satsar H&M på leveranser samma dag

Har lanserat pilottest i storstad.

Zalando större än H&M

Skincity förvärvar aktör i Storbritannien

Nu ska Bålsta Centrum förnyas

Minskad framtidstro hos handlarna

I hettans spår - de släpper in hundar i butiken

Här får hunden följa med in för att slippa den varma bilen.

Cloetta ska nå nya konsumenter

Stefan Persson köper 1,5 miljoner aktier i H&M

Storägaren utökar sitt innehav ytterligare.

Stadiums sneakerskoncept till Stockholm

Här slår ny Byggmax upp portarna för ny butik

Byggvarukedjan invigde sin 97:e butik i Sverige.

Clas Ohlson blir sponsor till EuroPride

Postnord har återupptagit utdelningen

Bombgrupp tillkallad till Postnord efter läckage

Två personer fördes till sjukhus med smärtor i händerna.

Byggmax öppnar Bygglinjen igen

Röda siffror för Intersport

På nytt jobb
The Body Shop värvar vd från Adidas

Zoéga satsar mot nollutsläpp

Amazon öppnar ny kassalös butik

EKO satsar på sex på nätet

Lista: Så undviker du att bli ID-kapad

Besökarna färre men försäljningen ökar

Ica fortsätter med Postnord

Ikea erbjuder 700 att sluta

På nytt jobb
Elon tar marknadschef från Brand Publishing

H&M ökar takten med nya butiker

Fortsatt tillväxt för Venue Retail Group

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.178