Mobil plånbok floppade

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Att betala genom att klicka på en QR-kod lär som en lysande idé när det begav sig. Men nu avvecklar Seamless seqr.

På tisdagen meddelade bolaget att de har för avsikt att göra sig av med sitt B2C-koncept seqr. Tjänsten introducerades i Sverige 2011.

Tanken var att alla tänkbara ytor skulle kunna fungera som försäljningsplatser.Flera svenska företag som Hemköp och McDonalds har anslöt sig till betalningsmetoden, men 2014 ansåg samtliga av dessa kedjor att för få kunder använde sig av mobilbetalningen och drog sig ur.
Metoden har dock fått viss spridning i USA, Nederländerna, Spanien, Tyskland, Frankrike, Italien och ytterligare några länder.
Nu skriver Seamless i ett pressmeddelande att bolaget överväger att avveckla seqr inom konsumentdelen, antingen genom att sälja verksamheten, eller att helt enkelt lägga ner den.
I stället vill man koncentrera sig på betalningar inom B2B.



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Kommentarer

Olle X
Jösses, att de höll ut ända tills nu. För ett antal år sedan var jag i kontakt med dem och hälsade i princip: Seqr tillför noll till kunden och de fördelar som finns hamnar enbart hos handlarn -balansera upp detta så har ni en chans...
Nu undrar jag lite över hur det går med Samsung Pay, och snart försöket med Apple Pay. Finns inget win-win så lär det även för dessa bli en långsam kräftgång.
Typiskt är att de säger: "nu kan du lämna plånboken hemma", jovisst -och den snabba tanken är: hur har ni löst saken med körkort, busskort, passerkort, lojalitetskort etc? Nähä, tänkte inte på det...

Robert Adamson
Seamless har inte avvecklat seqr. Nu behöver man inte någon qr kod utan betalar som med ett kontaktlöst bankkort.

Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Läskgigant köper Sodastream

Köper kolsyreföretaget för miljarder.

Japansk kedja utökar på Åhléns

Muji bygger stort och nytt på Åhléns City i Stockholm. Barnavdelningen får maka på sig.

Därför kommer inte Max att börsnoteras

Richard Bergfors i intervju om 50-årsjubileet, satsningen utomlands och kedjans framtid.

Mulberry rasar efter svag brittisk trend

Särskild avgift på plastförpackningar?

Peak Performance tappar vd – går till Baby Björn

Efter fyra år lämnar Nicolas Warchalowski modesportföretaget.

Nyhetsbrev

Boost för Boozt

Arkiv

Ökad försäljning för Björn Borg

Rekordstark tillväxt i Björn Borgs jämförbara butiker i jämfört med i fjol. Sportmodebolagets utveckling i Benelux är dock bedrövlig.

Algavtal för sydkoreansk marknad

Simris Alg har tecknat avtal med Seoul-baserade Infobell om att sälja bolagets omega-3-tillskott.

Zetadisplay dubblade omsättningen

Lidl slutar sälja engångsartiklar av plast

Han går från Ica till Hobbex

E-handelschefen blir ny vd på prylföretaget.

Resultatförbättring för Lindex

1

Icas vinst sjönk

Ica Sverige besvikelse i rapport.

På nytt jobb
Han ska ta Outnorth till nya höjder - e-handlare med ny vd

Säkerhet
Kortbedrägerier bromsar in i Sverige

Värmen sänker tron på framtiden

Het juli för Clas Ohlson

Detaljhandelskedja i konkurs efter 45 år

Stänger 102 butiker efter andra konkursen på fyra år.

På nytt jobb
Klart med Postnords nya ordförande

På nytt jobb
Hon valde Ica före Dramaten

Svenska Dagbladets före detta vd blir ny marknadsdirektör.

Hushållens konsumtion ökade i sommar

Nätapoteket får sälja receptbelagt

Här öppnar Lager 157 - satsar i norr

Fredells öppnar tidigare för proffsen

Hon blir Securitas kommunikationsdirektör

Solskyddskrämer säljer som smör

På nytt jobb
Paulig rekryterar ny HR-chef

Så sålde Zalando

Klassisk korv får klimatsmart kompanjon

Kunderna får övernatta i sval butik

Bygghandel drabbad av sommarvärme

Det kinesiska undret fortsätter att falla

Heineken investerar i kinesisk bryggerikoncern

Medicin tas bort från hyllorna - på grund av värmen

Nu kan man panta påsar med mobilen

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.162