Totalvändning för VRG

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Resultatet stärktes och den jämförbara försäljningen ökade med 9 procent under fjärde kvartalet. Nu väntar ökat fokus på synergier mellan e-handel och fysisk butik.

Under årets fjärde kvartal, juni till augusti, uppgick Venue Retail Groups nettoomsättning till 250,7 miljoner kronor (231,7). Den jämförbara försäljningen ökade med 9 procent under kvartalet.

Bruttovinstmarginalen uppgick till 49,6 procent (50,6) och resultatet efter skatt uppgick till 14,6 miljoner kronor (4,6). Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 30,0 miljoner kronor (-95,6).

I koncernen ingår affärsområdena skor- och accessoarer med Rizzo, Accent, Morris och enheterna på NK. Försäljningen inom affärsområde Skor ökade med 7 procent i jämförbara enheter under fjärde kvartalet och motsvarande siffra för affärsområdet Accessoarer i Sverige ökade med 13 procent i jämförbara enheter.

Det genomgripande förändringsarbetet, som fortsatt pågår, ger definitivt resultat samtidigt som det stärker vår position på marknaden. Den ambition vi angav i inledningen av året med förbättrat sortiment, ökad försäljning, förbättrad bruttovinst samt minskade kostnader, har med råge uppfyllts. Samtliga av de senaste sex kvartalen har visat förbättringar jämfört med motsvarande kvartal ett år tidigare, vilket är ett tydligt kvitto på att strategin fungerar och att vi fokuserar på rätt saker”, skriver vd Jonas Ottosson i rapporten.

Under hösten har sko- och accessoarkoncernen nyöppnat Accent i Linköping och två nya affärslägen har öppnats i Hansa i Malmö för Accent och Rizzo. Nu lägger koncernen också fokus på att öka försäljningen i e-handeln och öka samverkan mellan fyisisk handel och e-handel.

För helåret, perioden september 2016 till augusti 2017, uppgick nettoomsättningen till 879,3 miljoner kronor (839,0) Försäljningen i jämförbara butiker ökade med 6 procent. Bruttovinstmarginalen för perioden uppgick till 52,6 procent (51,5). Resultat efter skatt uppgick till 3,7 miljoner kronor (-223,2). Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 30,0 miljoner kronor (-95,6).

Antalet butiker uppgick vid rapportperioden slut till 127 jämfört med 135 butiker föregående år.



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Här öppnar pryl- och inredningsbutik

Han lämnar Clas Ohlson

Slutar som ekonomi- och finansdirektör efter sju år.

Från Ikea till Åhléns

Varuhuskedjan har hittat en efterträdare till Lina Söderqvist på marknadschefsposten.

Lidl vill tillbaka till Norge

De ska aktivera kupongerna direkt i hyllan

Hon ska kvalitetssäkra Indiska

Mode- och inredningskedjan rekryterar kvalitets- och hållbarhetschef med förflutet hos Åhléns och H&M.

Nyhetsbrev

Butiken får el från taket

Arkiv

Regionchef på Kappahl till Indiska

1

Studie: Livsmedel inte problemet när det kommer till mikroplaster

Coops uppsagda Postnordavtal – regel snarare än undantag

Så ska Lexington Company få igång tillväxten

Sällanköp drivs av näthandeln

Kläder och skor säljer överlägset mest online.

Securitas tecknar avtal med modejätte

Edblad ser över varumärket och rekryterar

Företaget ska växa digitalt och stärka sortimentet. Därtill har bolaget rekryterat trio med bakgrund hos bland andra Kasthall, Filippa K och Casall.

Coop säger upp avtalet med Postnord

Fler företag säljer överskott på auktion

Poolias vd avgår

Efter 16 år – nu slutar hon på Virke

Detaljhandelsföretag anmälda för brister i kemikaliekontroll

Ny branschstandard ska stoppa tjuvtankning

”Förändringarna på NK är positiva och efterlängtade”

Departments and Stores är positiva till omgörningen av NK i Stockholm. Nu väntar tre år av uppgraderingar av entreprenörens avdelningar på varuhuset. Ett särskilt fokus läggs på lyx och premium.

De tar plats i Katrineholm

Lindex stänger i Tidaholm

Lyko till Finland

Positiva januarisiffror för Clas Ohlson

Ny vd på Strongpoint

Handlarna mer optimistiska

Woki in - Satori ut

Åhléns säljer sexleksaker på nätet

Nya chefer på Loomis

Pricer ökar omsättningen

Hundratals får gå från Amazon

H&M behåller utdelning

Hoppfulla ministrar efter möte

Gurkorna blir till ”ortens batonger”

Rustar upp inför Alla hjärtans dag

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.148