Totalvändning för VRG

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Resultatet stärktes och den jämförbara försäljningen ökade med 9 procent under fjärde kvartalet. Nu väntar ökat fokus på synergier mellan e-handel och fysisk butik.

Under årets fjärde kvartal, juni till augusti, uppgick Venue Retail Groups nettoomsättning till 250,7 miljoner kronor (231,7). Den jämförbara försäljningen ökade med 9 procent under kvartalet.

Bruttovinstmarginalen uppgick till 49,6 procent (50,6) och resultatet efter skatt uppgick till 14,6 miljoner kronor (4,6). Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 30,0 miljoner kronor (-95,6).

I koncernen ingår affärsområdena skor- och accessoarer med Rizzo, Accent, Morris och enheterna på NK. Försäljningen inom affärsområde Skor ökade med 7 procent i jämförbara enheter under fjärde kvartalet och motsvarande siffra för affärsområdet Accessoarer i Sverige ökade med 13 procent i jämförbara enheter.

Det genomgripande förändringsarbetet, som fortsatt pågår, ger definitivt resultat samtidigt som det stärker vår position på marknaden. Den ambition vi angav i inledningen av året med förbättrat sortiment, ökad försäljning, förbättrad bruttovinst samt minskade kostnader, har med råge uppfyllts. Samtliga av de senaste sex kvartalen har visat förbättringar jämfört med motsvarande kvartal ett år tidigare, vilket är ett tydligt kvitto på att strategin fungerar och att vi fokuserar på rätt saker”, skriver vd Jonas Ottosson i rapporten.

Under hösten har sko- och accessoarkoncernen nyöppnat Accent i Linköping och två nya affärslägen har öppnats i Hansa i Malmö för Accent och Rizzo. Nu lägger koncernen också fokus på att öka försäljningen i e-handeln och öka samverkan mellan fyisisk handel och e-handel.

För helåret, perioden september 2016 till augusti 2017, uppgick nettoomsättningen till 879,3 miljoner kronor (839,0) Försäljningen i jämförbara butiker ökade med 6 procent. Bruttovinstmarginalen för perioden uppgick till 52,6 procent (51,5). Resultat efter skatt uppgick till 3,7 miljoner kronor (-223,2). Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 30,0 miljoner kronor (-95,6).

Antalet butiker uppgick vid rapportperioden slut till 127 jämfört med 135 butiker föregående år.



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Därför kommer inte Max att börsnoteras

Richard Bergfors i intervju om 50-årsjubileet, satsningen utomlands och kedjans framtid.

Särskild avgift på plastförpackningar?

Läskgigant köper Sodastream

Köper kolsyreföretaget för miljarder.

Japansk kedja utökar på Åhléns

Muji bygger stort och nytt på Åhléns City i Stockholm. Barnavdelningen får maka på sig.

Mulberry rasar efter svag brittisk trend

Peak Performance tappar vd – går till Baby Björn

Efter fyra år lämnar Nicolas Warchalowski modesportföretaget.

Nyhetsbrev

Boost för Boozt

Arkiv

Ökad försäljning för Björn Borg

Rekordstark tillväxt i Björn Borgs jämförbara butiker i jämfört med i fjol. Sportmodebolagets utveckling i Benelux är dock bedrövlig.

Algavtal för sydkoreansk marknad

Simris Alg har tecknat avtal med Seoul-baserade Infobell om att sälja bolagets omega-3-tillskott.

Zetadisplay dubblade omsättningen

Lidl slutar sälja engångsartiklar av plast

Han går från Ica till Hobbex

E-handelschefen blir ny vd på prylföretaget.

1

Icas vinst sjönk

Ica Sverige besvikelse i rapport.

Resultatförbättring för Lindex

På nytt jobb
Han ska ta Outnorth till nya höjder - e-handlare med ny vd

Säkerhet
Kortbedrägerier bromsar in i Sverige

Värmen sänker tron på framtiden

Het juli för Clas Ohlson

På nytt jobb
Klart med Postnords nya ordförande

På nytt jobb
Hon valde Ica före Dramaten

Svenska Dagbladets före detta vd blir ny marknadsdirektör.

Detaljhandelskedja i konkurs efter 45 år

Stänger 102 butiker efter andra konkursen på fyra år.

Hushållens konsumtion ökade i sommar

Nätapoteket får sälja receptbelagt

Här öppnar Lager 157 - satsar i norr

Fredells öppnar tidigare för proffsen

Hon blir Securitas kommunikationsdirektör

Solskyddskrämer säljer som smör

På nytt jobb
Paulig rekryterar ny HR-chef

Så sålde Zalando

Klassisk korv får klimatsmart kompanjon

Bygghandel drabbad av sommarvärme

Kunderna får övernatta i sval butik

Det kinesiska undret fortsätter att falla

Heineken investerar i kinesisk bryggerikoncern

Medicin tas bort från hyllorna - på grund av värmen

Nu kan man panta påsar med mobilen

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.169