Paradisets crowdfunding - en framgång

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Mer än 20 miljoner kronor och nya storinvesterare efter avslutad kampanj.

Paradiset crowdfundingkampanj på nätet avslutades natten till onsdag den 18 oktober och resultatet var en triumf. 21,57 miljoner kronor av maximalt 24 miljoner möjliga hade då samlats in från dess att kampanjen startade för drygt en månad sedan.

– Det gick ovanligt bra, bättre än förväntat. Det har varit en intensiv och ibland påfrestande resa sen vi började i somras, nu känner jag mig lycklig, men en aning matt, säger Johannes Cullberg, vd och medgrundare av Paradiset till Fri Köpenskap.

Paradiset hade som en första målsättning att nå 8 miljoner kronor, en summa som snabbt samlades in. Men att det skulle gå så här bra i slutändan, det hade Johannes Cullberg inte förväntat sig.

– Jag hade målat upp två, egentligen tre, olika scenarion framför mig. Mardrömsscenariot var två miljoner vilket skulle vara katastrof, sen var det andra scenariot femton och best-case låg på tjugo, säger han.

Varför tror du att det gick så bra?

– Det är en kombination av två saker, dels har det inte hänt tidigare och sen har vi, och det ska vi inte sticka under stol med, gett alla som satsade en otrolig morot med tjugo procent i rabatter.

Men enligt Johannes Cullberg är kampanjen inte bara en vinst rent ekonomiskt då de nu också kunnat knyta till sig många nya och kunniga personer till företaget.

Läs också: Näthandel nästa för Paradiset

– Vi har fem tusen kloka, intresserade och engagerade individer som jag vill få till att bli både ambassadörer; men även kunna fråga om råd. Har vi några näthandelsexperter till exempel? Eller kanske några fastighetsägare i gruppen som kan ge råd när vi söker nya lokaler?

Men det är inte bara individer som knytits till Paradiset genom kampanjen, en av de som satsade maxbeloppet på 500 000 kronor var Polarbröd, ett företag som Johannes Cullberg nu hoppas kunna samarbeta med i framtiden.

– De har en väldigt bra syn på hållbarhet och ligger väldigt långt i framkant, vi tänker väldigt lika. Det här är en möjlighet för dem att lära känna oss som tänker lite mer i framkant än de andra dagligvarukedjorna och tillsammans kan vi lära av varandra, säger han.

Läs också: Succé för Paradisets crowdfunding

Planerna inför framtiden nu är på lång sikt fler butiksetableringar men på kort sikt är näthandel något som det nya kapitalet mest kommer att bidra till.

– Vi har fått otroligt många förfrågningar om att öppna i Göteborg och Malmö men det tar tid att bygga butiker och då är näthandel en enklare lösning.

När kommer näthandeln att dra igång?

– Vi har en ambition om att göra det så snart som möjligt men det blir nog någon gång nästa år, roligast är om vi kan få igång det innan sommaren men mer än så kan jag inte säga, berättar Johannes Cullberg.

Mer om: Paradiset


Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

”Förändringarna på NK är positiva och efterlängtade”

Departments and Stores är positiva till omgörningen av NK i Stockholm. Nu väntar tre år av uppgraderingar av entreprenörens avdelningar på varuhuset. Ett särskilt fokus läggs på lyx och premium.

Käk hos Circle K

Bensinstationskedjan lanserar Petters och Käks ”Håll-käften”-burgare på 295 fullservicestationer i Sverige.

Lindex stänger i Tidaholm

De tar plats i Katrineholm

Så blir de nya avgifterna

I mars börjar Postnord ta ut moms och avgift för alla de postförsändelser som levereras från tredje land.

Resultattapp för Odd Molly

Nettoomsättningen ökade men och resultatet rasade under fjärde kvartalet och för helåret. Tillväxten blev betydligt svagare än förväntat 2017.

Nyhetsbrev

Lyko till Finland

Arkiv

Ska ge snabb leverans av läkemedel – dygnet runt

De tar plats i Linden

Woki in - Satori ut

Positiva januarisiffror för Clas Ohlson

Uniqlo öppnar i Amsterdam

Även Nederländerna blir vid sidan av Sverige ny marknad för japanska kedjan i höst.

Ny vd på Strongpoint

Karma till Storbritannien

Här öppnar Lyko

Handlarna mer optimistiska

Helomvändning krävs för Lindex

Sibylla öppnar nytt i Västerås

Åhléns säljer sexleksaker på nätet

Coop tappade försäljning

Coop Sverige tappade både butiksförsäljning och vinst.

NK storsatsar - blir större och lyxigare

Varuhuset i Stockholm byggs om och blir större med bland annat utegym på taket, fler mötesplatser i form av matställen och ett större fokus på digitalisering och service. Dessutom genomförs en stor satsning på sportmode och på skönhet för herrar.

Nya chefer på Loomis

Pricer ökar omsättningen

H&M om e-handel och framtiden

Online utgör 12,5 procent av den totala försäljningen. Det avslöjas inför H&M-gruppens kapitalmarknadsdag som hålls på onsdagen.

Hundratals får gå från Amazon

H&M behåller utdelning

Hoppfulla ministrar efter möte

Gurkorna blir till ”ortens batonger”

Rustar upp inför Alla hjärtans dag

Elon lockas till Gävle

Kosmetikkedja förlänger säkerhetsavtal

Byggmax till Malung

Åkeri först i Bjuv

Duni köper förpackningsbolag

Björn Borg förvärvar finskt dotterbolag

Förlusttyngt år för Postnord

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.297