Leksaksmässa med moderna inslag

| Av Ylva Åkesson | Tipsa redaktionen

Baby- och leksaksbranschen hade bråda dagar i Upplands Väsby i veckan. 70 utställare fanns på plats för att visa nyheter för fack-inköpare.


Förra året var premiären för Blob Forum. Då hade det inte funnits en svensk leksaksmässa på många år. Blob Forum var dessutom den första där leksaker och babyprodukter visades tillsammans. Tidigare har det varit två separata mässor.
Denna gång pågick mässan 10-11 oktober och lockade fler besökare än förra gången: över 350.
Dagen före hade kedjan Babyproffsen sin egen inköpsmässa.
– Samarbetet var nytt för i år och anledningen var att vi ville locka fler babybutiker till Blob, säger Charlotte Frantzén på BraMässor som för branschens räkning arrangerar mässan.
Ett styrkebesked från mässan var att licensföretagen Plus Licens, CPLG och Disney var på plats.
– Licensföretagen var viktiga att få med oss i och med att de sätter trenderna gällande vad som händer på leksakssidan de kommande åren, säger Charlotte Frantzén.
Besökarna kunde uppdatera sig med föreläsningar om trender, licenser och visual merchandising, skyltning i butik.
För inspiration fanns ett barnrum stylat med utställarnas produkter och en modevägg som visade utställarnas bästa barn-baby-outfits.
– Nytt var också en välbesökt bloggarfrukost där deltagarna hade möjlighet att fotografera produkter och lägga ut på bloggar, Instagram och motsvarande, säger Anna Weilemar, kommunikationsansvarig för Blob Forum.
Ingen mässa utan mingel och fest, och det bjöds också in till sådant, då priserna i tävlingarna Årets Spel och Årets Babyprodukt ut delades ut. Det senare priset gick till en rekordliten barnvagn som kan tas med som handbagage på flygresan eller läggas i cykelkorgen och som till och med varit med i Guiness Rekordbok.
9-10 oktober blir det mässa igen nästa år.
 



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

”Ambitionen är att hjälpa konsumenterna att handla där de vill”

Fler konsumenter vill handla från småföretagare. Nu lanserar Izettle en karta för att hitta dem.

De planerar expansion i Sverige

TEKNIK
Elgiganten inför Swish

Då öppnar Arket i Stockholm

Nu aviseras öppningsdatumet för kedjans första butik i Sverige."Vi hade otrolig tur som kunde göra om planerna så snabbt efter branden på Biblioteksgatan i november".

Säkerhet
Fortsätter skydda Farsta Centrum

Ikea in i Svensk Dagligvaruhandel

Nyhetsbrev

NTG sålde godis för 18,7 miljoner

Försäljningen till Norge och Finland drog upp siffrorna – ökade omsättningen med 237 procent, men resultatet minskade.

Arkiv

Stänger alla butiker – fokuserar på e-handel

14 fysiska butiker ska läggas ner. Nu söker företaget ny vd.

Lloyds apotek satsar på hemleveranser med Best

På nytt jobb
Han blir ordförande för Svensk Dagligvaruhandel

Nu öppnar Jula i Nacka Forum

H&M fortsätter investera i sälj- och köptjänst

"Internationell shoppingupplevelse" - VRG nyöppnar på NK

Jysk flyttar

Ger Ikea-korvarna en match

Biltema satsar på caféverksamheten – växer med 30-40 procent per år.

Muji i egen regi

Öppnar första butiken utanför Åhléns under året.

Ny butik för Rusta i Norge

E-handlare öppnar fysiskt i Stockholm

På nytt jobb
Ny chef på Kronan

Normal öppnar nytt

TEKNIK
Walmart slutar med självscannings-app

Här öppnar Tictail

Löneförväntningarna fortsatt på låg nivå

Ica hyr i Borlänge och Strängnäs

Omval och nya ledamöter hos Svensk Handel

Jetshop samarbetar med Postnord

På nytt jobb
Ny chef på XL-Bygg

Middag på mammas önskelista

Spot-a-Shop satsar på Sverige

Lloyds till Kristianstad

Reitan blir postombud

På nytt jobb
Ny vd på Kjell & Company

Uppåt för Clas Ohlson i april

1

Textilbutik lägger ner – efter 77 år

Bygger nytt i Danmark

Elektronikjätten tar Granit till Seoul

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.134