GDPR ett steg mot en digital inre marknad

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Hans Peter Erlingsson, vd för dotterbolaget Digital Law inom Knowit-koncernen hoppas att fler ser den nya dataskyddsförordningen, GDPR, som en möjliggörare.

– Tanken är att samma regler ska gälla över hela EU. Förutom att skydda integriteten ska GDPR ses som ett viktigt steg mot en digital inre marknad, säger han och framhåller att syftet är att inge förtroende.

Alternativet – att hantera personuppgifter som en vara – innebär ju uppenbara risker att kränka människors integritet.

Han framhåller att stora länder utanför EU, som Ryssland och Turkiet faktiskt har liknande lagstiftning på plats.

Sverige dock inte något föredöme och därför menar han att uppförsbacken för svenska företag kan vara extra brant:

Få företag följer den hittillsvarande personuppgiftslagen, PUL, som det var tänkt, säger han.

Han förklarar att GDPR kommer att kräva större tydlighet gentemot konsumenten. Det ska vara klart och enkelt uttryckt vad konsumenten samtycker till och hur företaget hämtar och och använder information från andra källor, som Facebook.

Just Facebook är en oklarhet i sammanhanget. Det har hittills varit så att Facebook förbehåller sig rätten till de inlägg som finns där – och hur de kommer att hantera personuppgifter har de ännu inte riktigt svarat på. En personuppgift är ju inte bara hårda data som adress och personnummer, utan också så subtila saker som facebookinlägg.

Han framhåller att Facebook och e-handlare har olika syften med med sina insamlade uppgifter, villkoren är krångliga och omfattande och det är oklart för den enskilde vad som gäller.

Ett syfte med GDPR är att ge makten tillbaka till individen.

I ett större sammanhang är personliga profiler dynamit om de utnyttjas på fel sätt:

– Det finns en del etiska problem kring profilering. Det är inte tillåtet att använda profilering för att sortera människor exempelvis efter etnicitet eller för att prisdiskriminera. Men det finns också andra etiska probelm. Det faktum att 100 gillaklick på Facebook fångar in djupet av en personlighet är problematiskt. Med den kunskapen går det att fånga in väljargrupper och rikta politiska budskap som träffar precis som avsett, säger han.

En e-handlare kommer att kunna göra precis så, även om det inte är politiska idéer utan varor som marknadsförs rätt in i hjärteroten. Förutsättningen är bara att mottagaren klart och tydligt har gett sitt samtycke.

Hans Peter Erlingsson manar både handlare och konsumenter till eftertanke i de här frågorna.

GDPR är PUL – fast på riktigt, säger han. Integritetsaspekterna bör vara med med hela tiden. Allt handlaren erbjuder ska vara relevant, och alla uppgifter ska sparas bara så länge de behövs.

­



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Kronans Apotek öppnar nytt

Säger nej till Black Friday

Förbjudet att diskriminera nätshoppare

Han driver världens femte mest värdefulla företag

Tom Ford öppnar flaggskeppsbutik

Nyhetsbrev

Rejäl tillväxt för Boozt

Nära dubblerad försäljningsökning för e-handlaren som redovisar negativt men förbättrat resultat för tredje kvartalet.

Arkiv

Livsmedelskedja får pris – säljer inte tobak

Myrorna och Röda Korset i nytt projekt

Accent och Morris tecknar avtal med SAS

De är överens om etableringsjobb

Facket och arbetsgivarorganisation ense om modell för etableringsjobb.

Joakim Hansson utsedd till vd

Bygghemma köper möbelföretag

"Parfymindustrin är förlegad"

Esprit slimmar butiker

Med mer omnikanal, färre och mindre fysiska butiker och nytt franchiseupplägg vill Esprit åter bli relevant för den svenska modekunden.

Blomsterlandet öppnar nytt

Höga priser under Black Friday: "Rean är en djungel"

Shoppinghögtiden har blivit populärare än mellandagsrean, men den röda prislappen är inte alltid en bra affär.

Två nya chefer på Findus

Matvaruproducenten rekryterar till både Sverige och Danmark.

1

Elcykeln är årets julklapp

Speglar de svenska konsumenternas ökande klimatmedvetenhet, vilja att ta hand om sin hälsa samt att vara fri, flexibel och stundtals bekväm, står det bland annat i motiveringen.

Blev årets e-handlare för sjätte året i rad

Säljer Gymgrossisten till reapris

Modeföretag satsar på Green Friday

Morakniv växer i rekordtakt

Bojkottar Black Friday – satsar på second hand

Hon blir ny vd

Ny butik i Jönköping

Kiosk från 50-talet blir Pressbyråbutik

Nytt samarbete: Skidåkare till Bauhaus

Newbie öppnar sin första butik i London

Black Friday växer i Sverige – men det är svårt att nå lönsamhet

Därför ska du investera i Stockholm

Premiär för Kicks nya e-handel

Sprider julstämning i Stockholm med en miljon LED-ljus

Akademibokhandeln lägger hela sortimentet online

Intersport pudlar om kampanj

Jula öppnar nytt varuhus

Björn Borg ökar omsättningen – popsångerska hjälper till

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.249