23948sdkhjf

GDPR ett steg mot en digital inre marknad

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Hans Peter Erlingsson, vd för dotterbolaget Digital Law inom Knowit-koncernen hoppas att fler ser den nya dataskyddsförordningen, GDPR, som en möjliggörare.

– Tanken är att samma regler ska gälla över hela EU. Förutom att skydda integriteten ska GDPR ses som ett viktigt steg mot en digital inre marknad, säger han och framhåller att syftet är att inge förtroende.

Alternativet – att hantera personuppgifter som en vara – innebär ju uppenbara risker att kränka människors integritet.

Han framhåller att stora länder utanför EU, som Ryssland och Turkiet faktiskt har liknande lagstiftning på plats.

Sverige dock inte något föredöme och därför menar han att uppförsbacken för svenska företag kan vara extra brant:

Få företag följer den hittillsvarande personuppgiftslagen, PUL, som det var tänkt, säger han.

Han förklarar att GDPR kommer att kräva större tydlighet gentemot konsumenten. Det ska vara klart och enkelt uttryckt vad konsumenten samtycker till och hur företaget hämtar och och använder information från andra källor, som Facebook.

Just Facebook är en oklarhet i sammanhanget. Det har hittills varit så att Facebook förbehåller sig rätten till de inlägg som finns där – och hur de kommer att hantera personuppgifter har de ännu inte riktigt svarat på. En personuppgift är ju inte bara hårda data som adress och personnummer, utan också så subtila saker som facebookinlägg.

Han framhåller att Facebook och e-handlare har olika syften med med sina insamlade uppgifter, villkoren är krångliga och omfattande och det är oklart för den enskilde vad som gäller.

Ett syfte med GDPR är att ge makten tillbaka till individen.

I ett större sammanhang är personliga profiler dynamit om de utnyttjas på fel sätt:

– Det finns en del etiska problem kring profilering. Det är inte tillåtet att använda profilering för att sortera människor exempelvis efter etnicitet eller för att prisdiskriminera. Men det finns också andra etiska probelm. Det faktum att 100 gillaklick på Facebook fångar in djupet av en personlighet är problematiskt. Med den kunskapen går det att fånga in väljargrupper och rikta politiska budskap som träffar precis som avsett, säger han.

En e-handlare kommer att kunna göra precis så, även om det inte är politiska idéer utan varor som marknadsförs rätt in i hjärteroten. Förutsättningen är bara att mottagaren klart och tydligt har gett sitt samtycke.

Hans Peter Erlingsson manar både handlare och konsumenter till eftertanke i de här frågorna.

GDPR är PUL – fast på riktigt, säger han. Integritetsaspekterna bör vara med med hela tiden. Allt handlaren erbjuder ska vara relevant, och alla uppgifter ska sparas bara så länge de behövs.

­

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Energidryck kan komma att begränsas

Handlarna tappar tron till jul

Det finns ett liv efter julen

Svenska e-handlare har mycket att vinna på att bredda perspektiven och se bortom landsgränserna, det anser Paypal.

Här öppnar XXL

Ikea vill aldrig köpa sallad igen

Ica-handlaren köpte AIK:s första evighetskort

Nyhetsbrev

Urban Deli vidgar samarbetet med Axfood

Efter köpet: Urban Delis måltidslösningar breddas hos Hemköp och Willys.

Arkiv

Axfood ökar ägandet i Urban Deli

Var femte handlare utsatt för hot

Så svarar handlarna i Trygghetsbarometern från Svensk Handel.

Handeln väntas stå emot lågkonjunkturen

Alla gräver inte guld vid gränsen

Gottekungen.se lägger ned. Kunderna rasar: "Kända bland de flesta banker nu".

Microsoft köper mark i Sverige

Dole säljer i Sverige och Finland

Flera finalister i marknadsföringstävling

Starkt halvår för Elgiganten

Så prioriterar Ica 2019

E-handel och convenience två av sju fokusområden.

Lyko börjar med paketskåp

Gina Tricot expanderar till Kina - ökar digitalt fokus

Lanseras nu i Kina via sociala medier, pop up-butik och webbutik.

På nytt jobb
Finansdirektör tillfällig vd på Kappahl

I väntan på att Elisabeth Peregi tillträder kliver han in som tillförordnad.

Här är årets modejulklapp

Efter fokus på överkroppen flyttar Svensk Handel Stil sig nedåt.

Betaltjänsten Glase lägger ner

På nytt jobb
Hon är ny chef på Ikea Sverige

De gör kollektion åt H&M

Modekedjan i svenskt sko- och klädsamarbete. Kollektionen innehåller även plagg och skor till barn.

På nytt jobb
Ny vd på Metallkretsen

Julklappar för 23 miljarder

Apoteket ökar konkurrensen digitalt

På nytt jobb
Ny marknadsdirektör på Apoteket

De tar över Harald Nyborgs butiker

Handeln ska bli bäst på arbetsmiljö

15 butiker till Hede Fashion Outlet

Fastighetsägaren: ”City Gross ska betala 13 miljoner”

Butik sprängd i Malmö

Ikea öppnar på Manhattan

Åhléns drar igång nytt affärsområde

Matsmart retirerar från Norge

Efter vd-bytet: Nytt bakslag för Axfoods apotek

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.173