GDPR ett steg mot en digital inre marknad

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Hans Peter Erlingsson, vd för dotterbolaget Digital Law inom Knowit-koncernen hoppas att fler ser den nya dataskyddsförordningen, GDPR, som en möjliggörare.

– Tanken är att samma regler ska gälla över hela EU. Förutom att skydda integriteten ska GDPR ses som ett viktigt steg mot en digital inre marknad, säger han och framhåller att syftet är att inge förtroende.

Alternativet – att hantera personuppgifter som en vara – innebär ju uppenbara risker att kränka människors integritet.

Han framhåller att stora länder utanför EU, som Ryssland och Turkiet faktiskt har liknande lagstiftning på plats.

Sverige dock inte något föredöme och därför menar han att uppförsbacken för svenska företag kan vara extra brant:

Få företag följer den hittillsvarande personuppgiftslagen, PUL, som det var tänkt, säger han.

Han förklarar att GDPR kommer att kräva större tydlighet gentemot konsumenten. Det ska vara klart och enkelt uttryckt vad konsumenten samtycker till och hur företaget hämtar och och använder information från andra källor, som Facebook.

Just Facebook är en oklarhet i sammanhanget. Det har hittills varit så att Facebook förbehåller sig rätten till de inlägg som finns där – och hur de kommer att hantera personuppgifter har de ännu inte riktigt svarat på. En personuppgift är ju inte bara hårda data som adress och personnummer, utan också så subtila saker som facebookinlägg.

Han framhåller att Facebook och e-handlare har olika syften med med sina insamlade uppgifter, villkoren är krångliga och omfattande och det är oklart för den enskilde vad som gäller.

Ett syfte med GDPR är att ge makten tillbaka till individen.

I ett större sammanhang är personliga profiler dynamit om de utnyttjas på fel sätt:

– Det finns en del etiska problem kring profilering. Det är inte tillåtet att använda profilering för att sortera människor exempelvis efter etnicitet eller för att prisdiskriminera. Men det finns också andra etiska probelm. Det faktum att 100 gillaklick på Facebook fångar in djupet av en personlighet är problematiskt. Med den kunskapen går det att fånga in väljargrupper och rikta politiska budskap som träffar precis som avsett, säger han.

En e-handlare kommer att kunna göra precis så, även om det inte är politiska idéer utan varor som marknadsförs rätt in i hjärteroten. Förutsättningen är bara att mottagaren klart och tydligt har gett sitt samtycke.

Hans Peter Erlingsson manar både handlare och konsumenter till eftertanke i de här frågorna.

GDPR är PUL – fast på riktigt, säger han. Integritetsaspekterna bör vara med med hela tiden. Allt handlaren erbjuder ska vara relevant, och alla uppgifter ska sparas bara så länge de behövs.

­



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Inför digital pant på plastpåsar

Lönsamheten sjönk för Ica

Lindex fortsätter tappa – Sämst utveckling i Sverige

Storförlust för Postnord

Både omsättningen och resultatet minskar på Postnord, som får skicka tillbaka 400 000 postförsändelser efter införandet av det nya systemet för Kinapaketen.

Efterlyser första kunden – Ber om hjälp

Handlade du på Gunnars Byggnetto i Täby vid öppningen år 1993? Byggmax har letat med ljus och lykta efter sin allra första kund – nu ber de allmänheten om tips.

Nyhetsbrev

Öppnar flaggskepp i Stockholm

Kicks slår upp dörrarna till en ny butik på 1 500 kvadratmeter i centrala Stockholm.

Arkiv

Fortsatt uppåt för Pricer

Handeln behöver hjälp med återfallsförbrytarna

Yrkeskriminella är handelns största säkerhetshot.

Glossier till Sverige - Lanseras i sommar

Då lanseras det hajpade amerikanska skönhetsmärket i Sverige.

De öppnar nytt i Globen

Hit flyttar Balmuir

Öppnar första svenska butiken.

Påsken drog ner bygghandeln

Instagram Shopping till Sverige

Chiquelle, Bubbleroom och Zalando bland dem som kommit igång med säljtjänsten.

På nytt jobb
Ny chef på Lyko

Norrgavel skaffar e-handel

Påspant – en succé

Butik på Södermalm får klartecken

Søstrene Grene kommer till Stockholm

Svagt uppåt för Strongpoint

Ikea vill storsatsa på e-handel – ny hub i Malmö

Ikea har reserverat hundratusen kvadratmeter mark i Norra hamnen i Malmö för att kunna bygga ett nytt distributions- och e-handelscentrum.

Han lämnar också Nelly

Nu ska alla butiker bli lättillgängliga

På nytt jobb
MQ får ny vd

Christina Ståhl lämnar modekedjan under året.

Pressbyrån på Karolinska

Under en vecka – var fjärde handlare utsatt för stöld

Vill stoppa tjuvarna med fiktivt parti

På nytt jobb
Ny chef på Dustin

Jysk växer i Blekinge

Öppnar nytt i Sölvesborg

Dags att anmäla alla brott

Når nytt mål – sålde för 6 miljarder

På nytt jobb
Sleepo rekryterar från Svenskt Tenn

Nu öppnar kedjan butik i Uppsala

Realtidsoptimering av logistiken ger snabba leveranser

Marknadsför med AI

På nytt jobb
Ny Sverigechef för H&M

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.136