Så har Media Markts e-handel utvecklats

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Från begränsat utbud och egen prissättning till totalintegrerad lösning på fem år.

I oktober 2012 lanserade Media Markt sin e-handel i Sverige.

Då var e-handelsorganisationen separerad från den övriga verksamheten, utbudet var begränsat och prissättningen skiljde sig från den i varuhusen.

Idag fungerar e-handeln istället som en integrerad del av verksamheten.

Media Markt skriver i ett pressmeddelande att webbshopen nu erbjuder drygt 13 000 produkter, prissättningen är samma som i de fysiska varuhusen och en ny checkout-lösning, Klarna Checkout, är på plats, vilket förenklar köpprocessen betydligt för kunden.

Vidare skriver elektronikjätten att mediamarkt.se numera är en av Sveriges mest besökta svenska webbplatser.

Det har skett stora förändringar under de fem år som vår e-handel har varit aktiv. Svenskarna ställer allt högre krav på användarvänlighet, checkoutflödet, betalnings- och leveranslösningar, något som vi lägger stora resurser på att utveckla. Vi ser att vår e-handel växer med drygt 30 procent medan marknaden växer med cirka 16-17 procent så vi är på rätt väg, säger Per Kaufmann, vd Media Markt Sverige i pressmeddelandet.

En stor skillnad jämfört med för fem år sedan är var fjärde svensk i dag handlar via sin mobil (enligt e-barometern Q2 2017) och denna siffra visar på en fortsatt stadig ökning. Media Markt arbetar därför utifrån premissen mobile first och optimerar allt som görs på sajten för mobila besök och konverteringar.

Jag tror att framtidens e-handel kommer innebära att mötet för kunden måste vara helt sömlöst. Att man som kund upplever ett och samma företag oavsett i vilken kanal man kommer i kontakt med bolaget. Det måste vara samma pris, produktutbud, betallösning, leverans- och installationstjänster som erbjuds. Det kommer givetvis att vara en utmaning att få allt på plats. Vi är på god väg och vi ser att även kunderna tycker det i olika kundnöjdhetsundersökningar, säger Per Kaufmann.





Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Peak Performance tappar vd – går till Baby Björn

Efter fyra år lämnar Nicolas Warchalowski modesportföretaget.

Boost för Boozt

Ökad försäljning för Björn Borg

Rekordstark tillväxt i Björn Borgs jämförbara butiker i jämfört med i fjol. Sportmodebolagets utveckling i Benelux är dock bedrövlig.

Algavtal för sydkoreansk marknad

Simris Alg har tecknat avtal med Seoul-baserade Infobell om att sälja bolagets omega-3-tillskott.

Zetadisplay dubblade omsättningen

Lidl slutar sälja engångsartiklar av plast

Nyhetsbrev

Han går från Ica till Hobbex

E-handelschefen blir ny vd på prylföretaget.

Arkiv
1

Icas vinst sjönk

Ica Sverige besvikelse i rapport.

Resultatförbättring för Lindex

På nytt jobb
Han ska ta Outnorth till nya höjder - e-handlare med ny vd

Värmen sänker tron på framtiden

Säkerhet
Kortbedrägerier bromsar in i Sverige

Het juli för Clas Ohlson

På nytt jobb
Klart med Postnords nya ordförande

På nytt jobb
Hon valde Ica före Dramaten

Svenska Dagbladets före detta vd blir ny marknadsdirektör.

Detaljhandelskedja i konkurs efter 45 år

Stänger 102 butiker efter andra konkursen på fyra år.

Hushållens konsumtion ökade i sommar

Nätapoteket får sälja receptbelagt

Här öppnar Lager 157 - satsar i norr

Säkerhet
Svensk larmdosa kan prisas av EU

Start-up-företaget Minut tävlar om en halv miljon kronor i internationellt tillväxtstöd.

Han satsar på nishat sportkoncept

Jönköpingshandlare lanserar ny sportbutik under namnet Spobik och har Cykelhuset med på tåget.

Trio bakom Åhléns nya barnklädesetikett

De ritar barnklädeskollektion åt varuhuskedjan. Det nya märket ersätter Åhléns nuvarande och lanseras i vår.

Tar plats i nya kvarter – hit flyttar Isabella Löwengrips företag

Fredells öppnar tidigare för proffsen

Hon blir Securitas kommunikationsdirektör

Solskyddskrämer säljer som smör

På nytt jobb
Paulig rekryterar ny HR-chef

Så sålde Zalando

Klassisk korv får klimatsmart kompanjon

Kunderna får övernatta i sval butik

Bygghandel drabbad av sommarvärme

Det kinesiska undret fortsätter att falla

Heineken investerar i kinesisk bryggerikoncern

Medicin tas bort från hyllorna - på grund av värmen

Nu kan man panta påsar med mobilen

Adlibris – något av en besvikelse

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.15