Så har Media Markts e-handel utvecklats

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Från begränsat utbud och egen prissättning till totalintegrerad lösning på fem år.

I oktober 2012 lanserade Media Markt sin e-handel i Sverige.

Då var e-handelsorganisationen separerad från den övriga verksamheten, utbudet var begränsat och prissättningen skiljde sig från den i varuhusen.

Idag fungerar e-handeln istället som en integrerad del av verksamheten.

Media Markt skriver i ett pressmeddelande att webbshopen nu erbjuder drygt 13 000 produkter, prissättningen är samma som i de fysiska varuhusen och en ny checkout-lösning, Klarna Checkout, är på plats, vilket förenklar köpprocessen betydligt för kunden.

Vidare skriver elektronikjätten att mediamarkt.se numera är en av Sveriges mest besökta svenska webbplatser.

Det har skett stora förändringar under de fem år som vår e-handel har varit aktiv. Svenskarna ställer allt högre krav på användarvänlighet, checkoutflödet, betalnings- och leveranslösningar, något som vi lägger stora resurser på att utveckla. Vi ser att vår e-handel växer med drygt 30 procent medan marknaden växer med cirka 16-17 procent så vi är på rätt väg, säger Per Kaufmann, vd Media Markt Sverige i pressmeddelandet.

En stor skillnad jämfört med för fem år sedan är var fjärde svensk i dag handlar via sin mobil (enligt e-barometern Q2 2017) och denna siffra visar på en fortsatt stadig ökning. Media Markt arbetar därför utifrån premissen mobile first och optimerar allt som görs på sajten för mobila besök och konverteringar.

Jag tror att framtidens e-handel kommer innebära att mötet för kunden måste vara helt sömlöst. Att man som kund upplever ett och samma företag oavsett i vilken kanal man kommer i kontakt med bolaget. Det måste vara samma pris, produktutbud, betallösning, leverans- och installationstjänster som erbjuds. Det kommer givetvis att vara en utmaning att få allt på plats. Vi är på god väg och vi ser att även kunderna tycker det i olika kundnöjdhetsundersökningar, säger Per Kaufmann.





Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

”Ambitionen är att hjälpa konsumenterna att handla där de vill”

Fler konsumenter vill handla från småföretagare. Nu lanserar Izettle en karta för att hitta dem.

De planerar expansion i Sverige

Då öppnar Arket i Stockholm

Nu aviseras öppningsdatumet för kedjans första butik i Sverige."Vi hade otrolig tur som kunde göra om planerna så snabbt efter branden på Biblioteksgatan i november".

Ikea in i Svensk Dagligvaruhandel

TEKNIK
Elgiganten inför Swish

Säkerhet
Fortsätter skydda Farsta Centrum

Nyhetsbrev

NTG sålde godis för 18,7 miljoner

Försäljningen till Norge och Finland drog upp siffrorna – ökade omsättningen med 237 procent, men resultatet minskade.

Arkiv

Stänger alla butiker – fokuserar på e-handel

14 fysiska butiker ska läggas ner. Nu söker företaget ny vd.

Lloyds apotek satsar på hemleveranser med Best

På nytt jobb
Han blir ordförande för Svensk Dagligvaruhandel

Nu öppnar Jula i Nacka Forum

H&M fortsätter investera i sälj- och köptjänst

"Internationell shoppingupplevelse" - VRG nyöppnar på NK

Jysk flyttar

Ger Ikea-korvarna en match

Biltema satsar på caféverksamheten – växer med 30-40 procent per år.

Muji i egen regi

Öppnar första butiken utanför Åhléns under året.

Ny butik för Rusta i Norge

E-handlare öppnar fysiskt i Stockholm

På nytt jobb
Ny chef på Kronan

Normal öppnar nytt

TEKNIK
Walmart slutar med självscannings-app

Här öppnar Tictail

Löneförväntningarna fortsatt på låg nivå

Ica hyr i Borlänge och Strängnäs

Omval och nya ledamöter hos Svensk Handel

Jetshop samarbetar med Postnord

På nytt jobb
Ny chef på XL-Bygg

Middag på mammas önskelista

Spot-a-Shop satsar på Sverige

Lloyds till Kristianstad

Reitan blir postombud

På nytt jobb
Ny vd på Kjell & Company

Uppåt för Clas Ohlson i april

1

Textilbutik lägger ner – efter 77 år

Bygger nytt i Danmark

Elektronikjätten tar Granit till Seoul

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.141