Så har Media Markts e-handel utvecklats

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Från begränsat utbud och egen prissättning till totalintegrerad lösning på fem år.

I oktober 2012 lanserade Media Markt sin e-handel i Sverige.

Då var e-handelsorganisationen separerad från den övriga verksamheten, utbudet var begränsat och prissättningen skiljde sig från den i varuhusen.

Idag fungerar e-handeln istället som en integrerad del av verksamheten.

Media Markt skriver i ett pressmeddelande att webbshopen nu erbjuder drygt 13 000 produkter, prissättningen är samma som i de fysiska varuhusen och en ny checkout-lösning, Klarna Checkout, är på plats, vilket förenklar köpprocessen betydligt för kunden.

Vidare skriver elektronikjätten att mediamarkt.se numera är en av Sveriges mest besökta svenska webbplatser.

Det har skett stora förändringar under de fem år som vår e-handel har varit aktiv. Svenskarna ställer allt högre krav på användarvänlighet, checkoutflödet, betalnings- och leveranslösningar, något som vi lägger stora resurser på att utveckla. Vi ser att vår e-handel växer med drygt 30 procent medan marknaden växer med cirka 16-17 procent så vi är på rätt väg, säger Per Kaufmann, vd Media Markt Sverige i pressmeddelandet.

En stor skillnad jämfört med för fem år sedan är var fjärde svensk i dag handlar via sin mobil (enligt e-barometern Q2 2017) och denna siffra visar på en fortsatt stadig ökning. Media Markt arbetar därför utifrån premissen mobile first och optimerar allt som görs på sajten för mobila besök och konverteringar.

Jag tror att framtidens e-handel kommer innebära att mötet för kunden måste vara helt sömlöst. Att man som kund upplever ett och samma företag oavsett i vilken kanal man kommer i kontakt med bolaget. Det måste vara samma pris, produktutbud, betallösning, leverans- och installationstjänster som erbjuds. Det kommer givetvis att vara en utmaning att få allt på plats. Vi är på god väg och vi ser att även kunderna tycker det i olika kundnöjdhetsundersökningar, säger Per Kaufmann.





Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Från Ikea till Åhléns

Varuhuskedjan har hittat en efterträdare till Lina Söderqvist på marknadschefsposten.

Här öppnar pryl- och inredningsbutik

Lidl vill tillbaka till Norge

Han lämnar Clas Ohlson

Slutar som ekonomi- och finansdirektör efter sju år.

De ska aktivera kupongerna direkt i hyllan

Hon ska kvalitetssäkra Indiska

Mode- och inredningskedjan rekryterar kvalitets- och hållbarhetschef med förflutet hos Åhléns och H&M.

Nyhetsbrev

Regionchef på Kappahl till Indiska

Arkiv
1

Studie: Livsmedel inte problemet när det kommer till mikroplaster

Coops uppsagda Postnordavtal – regel snarare än undantag

Sällanköp drivs av näthandeln

Kläder och skor säljer överlägset mest online.

Securitas tecknar avtal med modejätte

Butiken får el från taket

Så ska Lexington Company få igång tillväxten

Edblad ser över varumärket och rekryterar

Företaget ska växa digitalt och stärka sortimentet. Därtill har bolaget rekryterat trio med bakgrund hos bland andra Kasthall, Filippa K och Casall.

Fler företag säljer överskott på auktion

Poolias vd avgår

Detaljhandelsföretag anmälda för brister i kemikaliekontroll

Coop säger upp avtalet med Postnord

Efter 16 år – nu slutar hon på Virke

Ny branschstandard ska stoppa tjuvtankning

”Förändringarna på NK är positiva och efterlängtade”

Departments and Stores är positiva till omgörningen av NK i Stockholm. Nu väntar tre år av uppgraderingar av entreprenörens avdelningar på varuhuset. Ett särskilt fokus läggs på lyx och premium.

De tar plats i Katrineholm

Lindex stänger i Tidaholm

Lyko till Finland

Positiva januarisiffror för Clas Ohlson

Ny vd på Strongpoint

Handlarna mer optimistiska

Woki in - Satori ut

Åhléns säljer sexleksaker på nätet

Nya chefer på Loomis

Pricer ökar omsättningen

Hundratals får gå från Amazon

H&M behåller utdelning

Hoppfulla ministrar efter möte

Gurkorna blir till ”ortens batonger”

Rustar upp inför Alla hjärtans dag

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.204