23948sdkhjf

Så har Media Markts e-handel utvecklats

Från begränsat utbud och egen prissättning till totalintegrerad lösning på fem år.

I oktober 2012 lanserade Media Markt sin e-handel i Sverige.

Då var e-handelsorganisationen separerad från den övriga verksamheten, utbudet var begränsat och prissättningen skiljde sig från den i varuhusen.

Idag fungerar e-handeln istället som en integrerad del av verksamheten.

Media Markt skriver i ett pressmeddelande att webbshopen nu erbjuder drygt 13 000 produkter, prissättningen är samma som i de fysiska varuhusen och en ny checkout-lösning, Klarna Checkout, är på plats, vilket förenklar köpprocessen betydligt för kunden.

Vidare skriver elektronikjätten att mediamarkt.se numera är en av Sveriges mest besökta svenska webbplatser.

Det har skett stora förändringar under de fem år som vår e-handel har varit aktiv. Svenskarna ställer allt högre krav på användarvänlighet, checkoutflödet, betalnings- och leveranslösningar, något som vi lägger stora resurser på att utveckla. Vi ser att vår e-handel växer med drygt 30 procent medan marknaden växer med cirka 16-17 procent så vi är på rätt väg, säger Per Kaufmann, vd Media Markt Sverige i pressmeddelandet.

En stor skillnad jämfört med för fem år sedan är var fjärde svensk i dag handlar via sin mobil (enligt e-barometern Q2 2017) och denna siffra visar på en fortsatt stadig ökning. Media Markt arbetar därför utifrån premissen mobile first och optimerar allt som görs på sajten för mobila besök och konverteringar.

Jag tror att framtidens e-handel kommer innebära att mötet för kunden måste vara helt sömlöst. Att man som kund upplever ett och samma företag oavsett i vilken kanal man kommer i kontakt med bolaget. Det måste vara samma pris, produktutbud, betallösning, leverans- och installationstjänster som erbjuds. Det kommer givetvis att vara en utmaning att få allt på plats. Vi är på god väg och vi ser att även kunderna tycker det i olika kundnöjdhetsundersökningar, säger Per Kaufmann.



Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063